welke hengels voor big carp?


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2003 10:31

Geheel mee eens Wil,

De trend van de afgelopen 25 jaar is inderdaad dat het vermogen van het materiaal is toegenomen. Maar het lijkt bij sommige ook wel mode om af te geven op de moderne karpervisserij. Ik hoor zelfs beweringen dat het systeemvissen, zoals dat dan genoemd wordt, verboden zou moeten worden. Er wordt echter veel te veel gegeneraliseerd. Ik begrijp de hang naar het verleden, maar ook toen kon misbruik van materiaal en methoden kwalijke gevolgen hebben voor de karper. Als ik een karper vang met een beschadigde bek, dan kan ik de oorzaak slechts raden. Het is al te gemakkelijk om dan maar te verwijzen naar het tegenwoordige gebruik van zwaardere hengels, lijnen met minder rek en zwaarder lood. Feit is dat er in de afgelopen 25 jaar veel meer karpervissers zijn bijgekomen die zich concentreren op steeds dezelfde wateren. Het aantal onervaren vissers is daarmee lokaal toegenomen. De kans dat er daar iets mis gaat dus ook. Dat het aantal karpervissers is toegenomen is echter niet slechts te verwijten aan de opkomst van het moderne statische vissen. Deze toename gaat hand in hand met de toename van de vrije tijd die mensen hebben en de financiële mogelijkheden om die vrije tijd in te vullen. Dat is inmiddels een hele industrie geworden en helaas is karpervissen daar een onderdeel van. Maar karpervissen had altijd al een grote aantrekkingskracht. Als ik de oude beelden zie die de romantiek van toen tonen, dan krijg ik nog steeds een warm gevoel. En ik ben zeker de enige niet. Het is helemaal niet gezegd dat als de vismethoden bij de oude waren gebleven de gevolgen voor de karper op bepaalde veel beviste plaatsen niet hetzelfde zou zijn geweest als dat die nu lijkt met de moderne systemen. Waar het om gaat is misbruik als gevolg van onervarenheid. Dit is slechts te voorkomen door voorlichting. Maar voorlichting kent ook zijn beperkingen. Zo is het niet te voorkomen dat het aanprijzen van een bepaalde methode, ondanks alle geplaatste kanttekeningen, verkeerd uitgelegd en gebruikt gaat worden.

Overigens ging het hier om de karpers die niet gevangen werden. Ik zou het normaal vinden als karpervissers, waarbij lossers meer regel zijn dan uitzondering, bij zich zelf te raden gaan wat er mis is. Wat moet ik aan mijn materiaal of vismethode veranderen om het aantal lossers terug te brengen tot een aanvaardbaar minimum. Pas dan ben je een lerende karpervisser.

Groeten, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-08-2003 12:23

Hoi Bart,

Zo langzamer hand wordt de zaak voor een (ieder) een stuk duidelijker.
Wat je aanhaalt over winkeliers met hun advies is een probleem waar heel veel middenstanders mee worstelen.
Goed personeel die je lang vast kan houden, en daardoor ook een stuk vakkennis krijgen.
Een aantal winkeliers niet te na gesproken, is een probleem vandaag de dag.
De laatste jaren is er meer vraag naar zwaardere stokken.
Wat moet een winkelier doen, hij moet en zal verkopen waar vraag naar is.
Als er morgen vraag is naar 4pond stokken gaan die er ook uit, en wordt dat de norm.
Of het juist is voor mij niet, maar dat had je al begrepen.
We leven helaas in een maatschappij waar alles meer en groter moet, ook ik doe er aan mee je moet of je wilt of niet.

Hengelbouwers als Co Sielhorst met een schat aan ervaring daar mag ik graag komen.
Zijn belangen liggen iets anders, daar is ook nog de klant koning.

Leuk om te horen dat je met wat lichtere stokken wilt gaan vissen veel succes er mee.

Groeten, Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

23-08-2003 14:37

heren, goed lezen is een crime, dit is al zo vaak gebleken, ook in deze topic weer. Leestekens begrijpen zijn erg belangrijk. Bijvoorbeeld "misdadig" tussen aanhalingstekens geeft meteen aan dat dit niet het woord is wat letterlijk zo bedoelt is. (maar eerder misschien een poging op een zelfde wijze sarcastisch te zijn als waar er op gereageerd werd, het veelste licht vissen, wat niet zou horen)

Misschien komt het de replyer wel goed uit, om juist over dat woord te vallen, zich meteen aangevallen te voelen, etc etc, waar dit geenzins van opzet is, anders had ik de aanhalingstekens weggelaten. Ironie, sarcasme is vaak verpakt in allerhande technieken.

Waar zijn de fucking kolere grenzen gebleven?

Schreef ik ook... een lekkere dubbelle. Door niemand juist gelezen. Waar ik op doelde waren de LANDSgrenzen, omdat we in Nederland met Engelse systemen, "allemaal" op Franse wijze vissen. Hoe dit komt, dat is het media-beinvloedings-verhaal. Een Nederlandse visserij is nog immer niet ontstaan, copieren is gemakkelijker. Apenvolkje zogezegd ;o)

Ik ben in deze topic ingesprongen, JUIST omdat er een standaard gesteld werd, zogenaamd noodzakelijk in de Nederlandse visserij, die steeds meer ging ontsporen in een vertekend beeld. Dat er aan Aart meteen geluisterd wordt is al eerder gebleken...

Vergis u niet Heren, niet alleen de winkelieren maken alles DE standaard. Ook jij en ik, met hetgeen wat wij hiero schrijven.

Pas DAN ga ik meedoen met topics, omdat ik daar het gevaar zie, en daar het vroeger al mis ging. De standaard visserij die gemaakt EN gevolgd wordt, welke in het geheel niet spoort met de werkelijkheid.

Wil, zoals ook Kees al puik opgemerkt had; ik had het voornamelijk over de vissen die je niet pakt. De lossers, de tikken tegen de top, met niets erbij.

Ik heb nog nergens in Nederland meegemaakt dat ik geen brasem heb gevangen tijdens het karperen, tot kleine zelfs. 15 cm brasem op 18 mm boilies. (60 gram lood) Wat gebeurt er met een brasem die zich op 250 mtr per ongeluk haakt op 150 gram lood? Gebeurt nooit? Bemerk men dit nooit? Denk je werkelijk dat je een brasem zonder te beschadigen met 150 gram lood aan zijn tere lip kunt binnenhalen? Geluk bij een ongeluk, nee dat lukt niet, en dus zal je het niet bemerken, danwel niet willen bemerken. Och, tis maar een ....

Wil, Ik heb niet gepoogd te zeggen dat het niet mogelijk is met zware stokken correct te vissen. De voorwaarde ertoe zijn echter erg scherp. Zeer scherp. Ik heb mijn ervaring hier op geschreven aan de vaart, waar ik zo zacht mogelijk, onder de kant (tot 10 mtr) kleine karper ving. (Hengels al beschreven, maxima van 28 honderste, kleine jack hilton haken, korte hooklinks, korte visserij. tegen zonsondergang een drietal uurtjes NAAST de stokken, semi-freeline, folietje, stopper op minimaal 20 cm. Slip los, met hand op de spoel vieren) Tot gemiddeld 12 pond ving ik, uitschieter was een schub van 18 pond, die leverde geen enkel probleem op. Kleine vis echter was in mijn zachte visserij niet te stoppen, anders dan hem te laten gaan. Sprintjes vanaf aanbeet van dertig meter mijnheer, binnen een paar seconde.... slip draait zo aan de gort. Dat soort werk. Zelfs al liet ik hem "vrij" zwemmen, dannog was de combinatie lood & zijn wild gedrag voldoende op de haak sporen in zijn bek te laten trekken. Als MIJN zelfde zachte setup, danwel een zwaardere, op langere afstand had gelegen, had mijns inzien precies hetzelfde gebeurt. Ik ben niet gek, kep ook geprobeerd die kleine vis af te remmen. Veel lossschieters, waarbij ik niet bereid ben om te zeggen: Het zal wel goed afgelopen zijn met de vis, lekker handig, want ik zie het toch niet; maak ik mij er ook niet druk over, dat gezeur om schuldgevoel immer.

Neen, mijn heren, ik probeer het zo zwaar mogelijk in te schatten: dat heeft hem een lip gekost. Dat maakt mij voorzichtig en alert, ipv naief en achteloos.

Voorts heren, de leestekens.... Nogmaals maar weer uitgelegd. ;o) <<<<<<< geschreven als bedoeld met een knipoog!!... maar goed, soms niet zo bezien als het handig uitkomt, omdat je te graag de aanval wil openen... Kiron, je voelt je weer aangesproken? ;o)

Beste Kiron, van een schrijver als uw kaliber verwacht ik enigzinds wat niveau... Ik dacht dat voor jou zaken om uitleg draaide.... bot aanvallen is niet jouw stijl, snij daar jezelf niet mee in je vingers... Je aantijgingen dat ik een standbeeld wil raakt niets, zelfs niet mijn gemoed. DAT je het poogt zegt veel over jou....

Kan wel antwoorden dat ik het niveau van meevaren op de golf die de zogenaamd anti-betaalwateren-vissers besurfen, waar jij je zo graag mee profileert, nog niet bereikt heb etc, maar hebben we dan een discussie? of boardbevuiling in de vorm van laag uitgespeelde man-tot-man gevechten?

Heren, ik lees dat ik tegen het vangen van zware vissen ben.... zulks een bull, wel tegen zware hengels, en gossie, daar gaat deze topic over.

Lezen is zwaar, ik weet het... zeker als je berichten leest met een bepaalde doelstelling in gedachte.... helaas draait het daar op dit forum graag op uit, op attent te blijven lezen, om misschien mensen te kunnen pakken op foutjes etc.... succes ermee.... l.b. (lekker belangrijk)

ik ga geheel mijn eigen gang beste mensen, en Kiron, weet je wat daaraan zo vreselijk mooi is.... dan BEN je je standbeeld ;o)

groeten ed
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-08-2003 18:55

Hoi Edwin,

Kan je dit nader toelichten.

Dat er aan Aart meteen geluisterd wordt is al eerder gebleken...

Voor de rest ben je een man van mijn hart.

Groeten, Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-08-2003 19:12

Hoi Kiron,

kiron
Helaas is het afzetten tegen de huidige commerciele dikke vis visserij een makkelijke manier om jezelf wat aandacht te geven. Een trend die makkelijk waarneembaar is op het board, en die door steeds meer mensen wordt gehanteerd. Mensen die diep in hun hart ook graag die ene grote vangen........

Kiron, gooi je niet alles op een hoop, bepaalde vormen ja dat vind ik ook verwerpelijk.
Er is geen karpervisser die geen grote dikke wil vangen, ook Edwin als ik hem tenminste goed kan volgen.
Alleen het moet geen doel op zich worden, als je tenminste nog tientallen jaren van je hobby wilt genieten. Ik heb er al veel mensen op af zien branden.

Groeten, Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

23-08-2003 19:44

ik had niet echt de indruk dat de starter van deze topic, Bart P., enig pogingen ondernam, na te denken over de argumenten, niet alleen door mij aangedragen, dat ergens 2 driekwart toch wel de bovengrens was voor in ieder geval in heel veel nederlandse wateren, ook rivieren.

Aart zegt het in zijn simpele, juist daarom prima posting, het zijne van, en jawel, het mag lichter.... Kep meningen hier in discussies in het verleden vaker zien omslaan, slechts omdat Aart iets schreef.

Dit lijkt mij niet prettig voor Aart zelf........ Maar misschien is dat zijn klasse wel. Nuchtere schrijfstijl; to the point etc

gelukkig zegt ie vaak wel aardige dingen ;o)

ed
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-08-2003 20:10

Edwin over goed lezen gepraat,lees mijn stukkie nog eens en misschien kom je dan tot de conclusie dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen.

Ik haal alleen nog een paar zaken aan die OOK haakuitscheuringen veroorzaken danwel meehelpen aan dit euvel.

Te zware hengels,of beter gezegt zware hengels in de foute handen zijn slechts 1 van de oorzaken.

Ook ik heb niet de behoefte om een zware hengel te gebruiken op een kanaal of een plas,nee laat me daar maar lekker vissen met een 2,25 lbs stokje,ik gebruik zelf die hengel die geschikt is voor een bepaalde omstandigheid.

Het is verder inderdaad de mode om op zijn "Engels" te vissen,hier is in mijn ogen niets mis mee zodra je in de gaten hebt dat er meer wegen naar Rome leiden.
Ben zelf nog begonnen in de tijd dat de boilie nog niet bestond(wisten er tenminste niets van af)maar vis nu zelf ook met 2 stokken op een rodpot,slaap er alleen nooit bij maar lig of zit "bovenop" mijn hengels,bang dat ik die ene tik op de top toch mis als ik zou slapen.


Wil.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

24-08-2003 09:21

Edwin, Leuk dat jij jouw visie over leestekens geeft. Ik heb een aantal jaren een studie Nederlands gevolgt (afgemaakt dat niet) maar de wijze waarop jij je sarcasme, cynisme, ironie en dergelijke verpakt is voor vrijwel niemand zichtbaar. Jouw " bij misdadig zijn op vele manieren uitlegbaar. Teveel manieren uitlegbaar, zeker in combinatie met de zin die daarop volgt. Een vraga waarop je het antwoord al weet......

En dan over die grenzen......... Sorry, dat ik niet zag dat je landsgrenzen bedoelde....zal wel aan mij liggen, of toch niet!!! Er was geen enkele verwijzing dat je opeens van een moraal stuk op een topografisch stuk afstevenden........

Verder wil ik niet met je de discussie omtrent de Nederlandse taal aangaan, daarvoor is dit board niet bedoeld.Maar de volgende keer dat je weer met een literair kunststukje komt moet je misschien nadenken of iedereen hier jouw kunst op de juiste waarde weet in te schatten.

En wat de golf betreft. Dit is niet iets wat ik zie in deze discussie maar in de postings van jouw de laatste tijd...... Ik lees niet postings om mensen op fouten te pakken, maar als ik zie dat mensen zich op een bepaalde manier profileren, met schijnbaar de doelstelling de in het verleden onderuitgehaalde mensen te overstijgen.................jawel weer het standbeeld. Misschien had ik een aparte topic hierover moeten starten......maar leg ik dan niet de laatste steen aan het standbeeld?

Edwin, man-to-man is niet mijn stijl idd..... Het was ook niet mijn bedoel de persoon Edwin Siol aan te vallen, eerder het moraal wat jij probeert aan te dragen....

Peter,

Waarom moet het geen doel worden? Ik ken ook mensen die als targetvissern zijn uitgeblust. Ik ken er echter ook die dit al vele jaren met veel voldoening doen......Nu doe je precies hetzelfde als mij.....op een hoop gooien.

Groet,
Kiron
Ps. Heren ben de komende dagen niet veel aanwezig, maar ik zal proberen vanaf elke pc die ik tegenkom het board te checken......



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-08-24 09:22 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-08-2003 10:59

Beste Kiron,

Spreek je over 20 jaar nog een keer, heb er dan 70 jaar vis plezier op zitten.
Met hele grote, en heel veel kleine vissen.
Is het niet mogelijk dat je er dan heel anders tegen aan kijkt ik kan het niet, jij wel!!

Heren,
Wat ik mij af vraag, waarom komen er geen reacties op de mening van Aart.
Ik kan me goed voor stellen, dat het voor een aantal van jullie moeilijk is om toe te geven
Je zou maar gelikte stokken gekocht hebben, en dan door en aantal personen in je kr..s getast worden. Persoonlijk zou ik het me ook aantrekken.


Gr, Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

31-08-2003 18:55

heren, sorry voor het wat te laat ophalen van deze gestorven discussie. Onderstaande heb ik al een poossie geschreven op mijn laptop, en nu pas kan ie op het i-net.



Kiron, je schreef:

>>Edwin hieruit maak ik op dat jij je afvraagt of zwaar materiaal niet misdadig is. Echter in deze vraag bespeur ik een ondertoon, alsof je zelf al het antwoord weet en geeft. En ik vis toevallig met zulks materiaal zoals ik al eerder in de topic heb aangegeven, vandaar dat ik me aangesproken voel.<<

Het klopt wel wat je schrijft beste Kiron, het is juist opgevat dat dit voor mij in ieder geval geen vraag is. Echter de eerste "misdadig", die door mij bedoeld dus, is als zodanig geplaatst, net zoals michael een overduidelijk anti-licht-schrijfstijl aannam. Jij weet heel goed dat ik beide niet als zodanig kwalificeer. Voorlopig gaat het nog maar gewoon over vissen.

Echter de manier waarop jij JOUW visserij als misdadig door mij genoemd opsomt, is alsof ik werkelijk de kwalificatie misdadig gebruik, het liefst in zijn ernstigste vorm, in gedachte voorzien van hallicunaties over in handboeien afgevoerde vissers, etc etc. Relax eens. Hallucineer liever over vogeltjes in rietkragen enzo ;o)

Daarbij, de kwalificatie "misdadig" die zou moeten gelden over te lange drilltijd, door onnodig door veronderstelde te lichte setup, is helemaal niet als zulks te omschrijven. Het is veel eerder een morele kwestie, een gevoelsmatige. Laat het niet te lang duren etc. Het is niet zo dat de bek erdoor bijvoorbeeld extra wordt beschadigd.

Met name op het morele vlak valt er evengoed op het zware stokken, afstand, 150 gram lood etc ook nogal wat bezwaren aan te leveren. Opgesomd uiteindelijk in het vragen wat er precies gebeurd met kleine vis, losschieters, brasems etc.... Hoeft het niet eens te gebeuren, wil het op zijn minst toch zijn aandacht verdienen. En sorry, ik heb gewoon het geloof DAT het gebeurd. Het gebeurt in mijn visserij, de jouwe, evenals in die van lucdebeats van mijn part. Erkennen van de risikoos is een belangrijke stap, een verplichte.

>>Edwin,je kan met mensen in de clinch liggen maar dat wil niet zeggen dat doelen onderling hoeven te verschillen.......<<

Ik heb hier en daar al vermeld dat ik minder vissers aan de waterkant wil, dat sommige tendenzen best eens afgeschaft mogen worden, kben tegen nachtvissen, tegen bivvie, tegen lange sessies, tegen overdreven afstandsvisserij, ik heb een arrogante schrijfstijl, ik schop indien men een schop onder de kont verdient.

Dat ik weerstand oproep had ik al begrepen ;o)

Kiron, mijn enige op te sommen doel alhier zou kunnen zijn: minder vissers aan de waterkant. Swa. DAT levert in ieder geval al een betere wereld voor de karper., en dat is wat jij en ik willen toch? Ik zeg nergens wie, dat weet ik niet eens, en daar beginnen al de dillema's.

Meer doelen heb ik niet eens.

>>Het is volgens mij de laatste modegolf hier op het board om je af te zetten tegen de grote vissen visserij. Tegen bijv. het targetvissen op zware vis..... klein is fijn is de laatste trend. En het lijkt mij dat jij boven op die golf zit.<<

Nergens heb je mij zien verkondigen dat men meer het kleine moet waarderen. Waarom denk je dat ik graag aan de Seine vis? Het klinkt zelfs lichtelijk hypocriet dit te moeten nastreven. Het is echter toch overduidelijk dat echter de andere kant op, die naar de zware gewichten-parade, totaal overtrokken is geweest; Een ongelooflijk misplaatst beeld. Zwaar zwaar zwaar. Biggen. Der benne al zoveel over geschreven. Gevolgen: btw's etc. Voelde je je minder aangevallen, dan begreep je dat ik niet voor klein ben, maar tegen te groot, en de misplaatste drang daar na toe.

>>Ik zie mijzelf inderdaad als een soort van targetvisser. <<

Iedere karpervisser is targetvisser Kiron. De een wat fanatieker dan de ander. Hoe ik over target vissen denk is te bevinden onder de topic Target versus relaxt. Voor zover ik me kan herinneren heb ik daar niet eens zo fanatiek zogezegd anti gereageerd. Mijn laptop waarop ik dit schrijf het geen i-net-verbinding, anders zocht ik het op. Kort samengevat is mijn main bezwaar tegen targetvissen slechts een hele simpele. Targetvissen is het vissen naar een bekende (gekende) vis. En persoonlijk wil ik geen gekende, bekende karper. Sterker nog, ik wil geen karper die bekend is. Targetvissen zoals de gele, de halve maan, nieuwkoops wonderschub, hij, skup en noem maar op, zijn voor mij allen een beeld van negatieve visserij, en dit dient niet als persoonlijk gelezen te worden, maar als annalieze van een soort van sportbeleving. De fotoos als trofee in de bladen, tegen de muren van een cafe, uitbater van dezelfde vis. De te halen prestaties dienen overtroffen te worden. Moet ik jouw kwalijk nemen dat jij ze wel zou willen vangen? Neen, doe jij het niet, dan wel honderd anderen. Ik begrijp dat er een ander soort van targetvisserij is. Verschillende vormen. Zoals ik al schreef: iedere karpervisser bevist zijn target.

Vergis je niet. Het afzetten tegen te zwaar door eventueel zelfs hypocriet de schoonheid van de kleine vis over te waarderen, mag een goedkoop populariteitsgehalte hebben, en snel de status echte karpervisser ogenschijnlijk verdienen. Het mag een rage zijn, wat dan ook. Je mag je er door in je kruis getrapt voelen. Het vele schrijfwerk wat er over de targetvisserij zoals boven beschreven is een precies dezelfde gestelde weerspiegeling van het zichzelf nog betere karpervisser wanen. Uit het echte hout gesneden weet je wel, de die-hards ;o)

Evengoed had ik echter onder deze topic andere zwaarte-waardes-bezwaren gesteld, en dat was tegen het steeds zwaarder worden van de hengels, en niet eens over het gedoe met ponden.

Swa, en niet meer.

>>Het is de manier waarop ik voldoening haal uit mijn sport/hobby. Ik stel mijzelf het doel een bepaalde vis te vangen. Dat kan een grote, maar ook een mooie vis zijn. Bijna altijd is het een combinatie hiervan. Hoe groter en mooier de vis hoe zeldzamer ze worden en hoe moeilijker ik mijn doel bereik, hoelanger de weg is die ik moet afleggen. Dat is mijn beleving. De beleving die IK bij het vissen heb. Waarom is het zo moeilijk voor sommigen omdat te begrijpen. Targetvissers zouden geen respect hebben voor kleine vissen..... Ik zet kleine vis onmiddelijk terug, onthaak ze soms zelfs in het water. Respect heeft niets te maken met het niet graag willen vangen. Respect heeft te maken hoe je met een vis omgaat, hoe je ze behandelt. Ik zorg er altijd voor dat mijn vis ongeschonden verder zwemt, dat doe ik bij groot en klein. Het respect is er dus voor groot en klein. De waardering niet. Ik waardeer een grote vis meer als een kleine.....dit heeft geen gevolgen voor de vis, maar alleen voor MIJ. Waarom waardeer ik een grote vis meer als een kleine? Kleine vis zwemt overal en vang je overal. Die grote, die ene grote daar heb ik veel moeite voor moeten doen, veel voor moeten laten.........dat geeft mij voldoening.....<<

Als je je bedenkt dat ik onder deze topic een weerspiegeling gaf van mijn eigen onkunde kleine vis te landen zonder te beschadigen, en je vraagt een neutrale lezer jouw omschrijving en de mijne te vergelijken op het wie-wil-een-standbeeld?-gehalte. Wie denk je die hem wil hebben Kiron? ;o)

Geloof me, ik hoopte op zwaar in de beschreven vaart, een zo klein mogelijke populatie, weekeinde draaien voor een passant, schitterende spiegel, 35 pond. En weer op je bek gaand omdat er twee weken blanken opvolgt. Puzzellen, afvragen... Daar zat je dan 3 weken voor te blanken, geen piep gezien. DAT is mijn visserij namelijk, maar was op zich blij te kunnen experimenteren met klein. Hiervoor kreeg ik het op andere wateren helemaal niet voor elkaar kleine vis te pakken met modernere methodes. Uitvinden of dit kan, en hoe dan wel precies is ook een soort van target voor me. Hierbij kreeg ik door licht te vissen een ongekend duidelijk beeld wat lood en haak in een onjuiste combinatie kan veroorzaken.

>>Helaas is het afzetten tegen de huidige commerciele dikke vis visserij een makkelijke manier om jezelf wat aandacht te geven. Een trend die makkelijk waarneembaar is op het board, en die door steeds meer mensen wordt gehanteerd. Mensen die diep in hun hart ook graag die ene grote vangen........<<

Zal vast, beste Kiron.

Tis alleen niet op mij toepasbaar. Ik vis al te lang op karper, en heb het hoe en wat, al teveel en te ver doorgrond, om nog enig spanning te kunnen vinden in het vangen van die ene grote. Ik maak mij de juiste illusies en ben tevree te beseffen dat ik ze zou vangen, als ik volgde. Het is echter onzinnig te stellen dat gezien het ouder worden en gaan zorgen voor een kleine opstandige bengel van 6 jaar, en het onderhand allemaal wel gezien te hebben, daar waar de wakers stijgen, danwel roerloos de avond verder saai laten verlopen, dat het nog wenselijk is te blijven dromen over die ene grote. En dan?

Groet,
Ed



>>Ps. Ik weet dat ik op sommige punten behoorlijk ben afgedwaald van het onderwerp, maar de "insinuaties" van Edwin "vroegen" hierom.......<<

Waar is de kiron die voor slechts zichzelf sprak?

We verschillen niets. Beide fanatiek visser, goed woordelijk begaafd en beschaafd, beider verlangend naar een goed leven voor de karper. Indien zo, beide bezig zichzelf als zodanig te profileren.

Slechts de verschillen die we maken bestaan, of ze nodig zijn? Valt te betwijfellen, en ik denk persoonlijk van niet.

Let it be
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

31-08-2003 19:31

Edwin, Waar is de Kiron die voor zichzelf sprak.....die is er nog steeds. Ik merk alleen een tendens op die negatief is naar mijn visserij.

Wat betreft het standbeeld gebeuren. We weten beide dat ik geen standbeeld wil. Ik weet ook dat jij het niet wil. Maar geloof me er zijn veel vissers die jouw als voorbeeld nemen als tegenstander van de "grote vissen" visserij. En ik probeer daar een weerwoord op te hebben. Standbeeld van zijn sokkel.

Het lijkt nu wel of er twee kwaden zijn. simpel gezegd de: "kleine vissen visserij en de grote vissen visserij". De tendens is om aan te tonen dat beide visserijen niet samen gaan...........Maar gaat het echt niet samen?
Beide "kampen" doen er alles aan om de andere groep negatief te belichten..... Maakt dat ons niet zwak als geheel?

Vandaar deze zin uit mijn posting:

Edwin,je kan met mensen in de clinch liggen maar dat wil niet zeggen dat doelen onderling hoeven te verschillen......

Groet,
Kiron
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-08-2003 20:05

Hoi Ed, Kiron.

Wanneer gaan jullie met elkaar vissen, dan kom je er helemaal uit.
Krijg je samen, van mij een standbeeldje.

Karper ze, Peter
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-09-2003 02:21

Beste Edwin,

tot 2 keer toe haal jij in deze discussie mijn posting aan.

Inderdaad, deze was ironisch bedoeld en ik ben blij dat er hier op het board nog mensen zijn die de een ironisch bedoelde posting herkennen.

Deze discussie ging over het vissen op de IJssel en welke hengels hier voor geschikt zouden zijn. Beide keren dat jij mijn posting aanhaalt komt het woord "misdadig" naar voren.

Al schrijf je duidelijk dat je mijn anti-licht schrijfstijl niet als zodanig intrepeteerd. Je legt hier wel een bepaalde nadruk op en in mijn ogen gebruik je het als excusses voor de gezette toon in deze discussie.


Dat jij je "enorm" druk maakt over "vissers" die met 3 ponders in een water vissen waar dit absoluut niet noodzakelijk is ben ik 100% met je eens.

Echter, ik maak mij ook druk over "vissers" die met te lichte materialen op rivieren en obstakel-stekken gaan vissen zodat het haast onvermijdelijk is dat ze een gehaakte karper verspelen.

De reden dat ik deze ironisch "bedoelde" posing heb geplaatst is omdat er in mijn ogen veel karpervissers zijn die er een genoegen in scheppen "hun" karpers zo lang mogelijk te drillen. De redenen hierachter zullen uiteenlopen maar, ik vrees het ergste.
Zeker jij met je jarenlange ervaring moet weten dat het overdreven lang drillen van een karper deze niet ten goede komt.

Lees anders de topic drilwaanzin er nog maar eens op na en je zult begrijpen wat ik bedoel.

Jij hebt geen inzicht in mijn visserij, ik niet in de jouwe, en ik heb ook weinig zin om deze hier op het board uitgebreid toe te lichten.

Ik denk, weet het wel zeker, dat wij beiden het beste voor hebben met onze visserij en zeker met de karpers die wij voor even als de onze mogen beschouwen.

Als jij dit nou op jouw manier blijft doen met je overduidelijke anti-zwaar schrijfstijl en ik dat doe met mijn anti-licht schrijfstijl, wie weet, is er één iemand is die hier de juiste conclusie aan kan verbinden......

Groet MB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-09-2003 10:24

Beste Edwin, dat jij minder vissers aan de waterkant wil is een illusie. Cijfers NVVS (Nipo enquete): vanaf eind 2001 t/m eind 2002 zijn er 24.000 karpervissers bijgekomen.
Volgens deze enquete is het aantal karpervissers per ca. eind 2002: 150.000.
In dit getal zitten ook de witvissers die ook een hengel uitleggen naast hun vaste stok om een karper te kunnen vangen, hoe groot dit aantal is is nooit exact onderzocht.
M.i. kun je je energie dan ook beter richten op het in zo goed mogelijke banen leiden van de karpervisserij dan pogingen te doen om het aantal vissers te verminderen daar de tendens is dat het aantal karpervissers voorlopig alleen nog maar zal toenemen.
Met jouw persoonlijke mening tegen het nachtvissen, bivvy''s en lange sessies ben ik het niet eens, maar verschil van opvatting mag er zijn, nietwaar?
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

05-09-2003 10:32

Aart, je schreef:

>> Beste Edwin, dat jij minder vissers aan de waterkant wil is een illusie. Cijfers NVVS (Nipo enquete): vanaf eind 2001 t/m eind 2002 zijn er 24.000 karpervissers bijgekomen. Volgens deze enquete is het aantal karpervissers per ca. eind 2002: 150.000.In dit getal zitten ook de witvissers die ook een hengel uitleggen naast hun vaste stok om een karper te kunnen vangen, hoe groot dit aantal is is nooit exact onderzocht.<<

Dit gruwelijke plaatje zag ik aan het water ookal, en in de hengelsportzaken, en bij Mijnheer Bruna, verkoper van allerhande pulp magazines, waar inneens het onderwerp Karper te vinden is; ik zag het al bij lingo-deelnemers, trots vertellend dat ze karpervisser zijn. Ik vind ze op profielen van chatters van chatboxen, inclusief grote-vis-pose-foto, en ik denk slechts lekker belangrijk .... etc etc

De harde cijfers die slechts ter bevestiging dienen hiervan, heb ik immer zorgvuldig proberen te ontwijken, wat hierbij dankzij uw posting in het niets is gestrand. Nu ben ik ECHT depri!! ;o)

>> M.i. kun je je energie dan ook beter richten op het in zo goed mogelijke banen leiden van de karpervisserij dan pogingen te doen om het aantal vissers te verminderen daar de tendens is dat het aantal karpervissers voorlopig alleen nog maar zal toenemen.<<

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom er geen pogingen zou moeten gedaan worden deze toename te doen stranden.

Je hebt helemaal gelijk dat een en ander WAT al zover gegroeit is goed te begeleiden, dit is een morele verplichting voor mensen, cq verenigingen, die het populair hebben gemaakt etc, en ik ben ook met graagte bereid hierin energie te steken.

Maar nog immer zie ik het niet als verloren energie na te denken wat voor een te voeren beleid, EN goed voor de huidige karpervisserij is, EN in een periode van zegmar 5 a 10 jaar minder, maar 'meer geschoolde' vissers heeft opgeleverd.

>> Met jouw persoonlijke mening tegen het nachtvissen, bivvy''s en lange sessies ben ik het niet eens, maar verschil van opvatting mag er zijn, nietwaar?<<

Die mogen er inderdaad zijn, die verschillen beste aart. Graag zelfs, wat valt er anders nog verder te lullen? ;o)

Niet geheel verwonderlijk is echter dat precies bovengestelde punten de groei verder zal doen handhaven, en het is daarom dat ik het niet wenselijk meer vind nog een verdere ontplooing met toestaan van bovenstaande overdreven luxe-toestanden als beleidsvoering te handhaven, maar dat is maar mijn mening ;o)

Overigs is het zo verdomde lekker in een tentje voor dagen weg te kruipen aan het water etc, maar DAT ga ik hiero niet schrijven ;o)

ed

ps, dit is al veelste off-topic geworden...
excuses hiervoor
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

05-09-2003 17:20

mn setje wordt 3 dawai 5500 x plus 3 worior
3lb of de shimano tecknicum
en voor de leuke karper putten gebruik ik wel 1.3/4 en 2lb stokken :smile:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2003 21:17

» welke hengels voor big carp?

Wat is nu eigenlijk een big carp?

Ik vang ze in ieder geval van klein (8 pond) tot groot (53 pond) op m'n 2 1/4 ponds Tri Castjes.

Een voordeel echter kan zijn dat men weet hoe en waar een hengel vast te houden en hoe hard men kan trekken voor een 15 ponds lijn knapt.

Grote karper ( big carp?) laat zich meestal niet afstoppen, ook niet met een 3 of 3 1/2 ponds stok.
Een afstop poging resulteert meestal in een nog harder zwemmende en knokkende karper.

In Frankrijk regelmatig vis zien verspelen met een 3 1/2 ponds stok en 35/00 nylon, eigen schuld!
Moeten ze maar niet in een bootje boven een karper gaan liggen trekken om het beesie zo snel mogelijk van de bodem weg en in het net te krijgen.

Bewaar je rust, laat de lijnen maar strak lopen en de vis zijn eigen afmattende werk opknappen.
Je hengel en lijn helpen hem daarbij een handje.

Sportieve groeten Henk
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

05-09-2003 21:36

En Henk, wie gaat er nou met een bootje boven een karper hangen om hem van de bodem los te kunnen trekken?
Wij hebben daar wel een ander kunstje voor, wat jij? :smile: :grin:

Groet,

Hans

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans van Moorsel op 2003-09-05 21:37 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2003 22:09

Tsja Hans,

Ik zei het al, hoe en waar hou je een hengel vast?

Wel een leuk kunstje trouwens, als je maar wat durf hebt.. :roll:

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-09-2003 22:23

Had al zo een idee, Bart. :smile:

Maar je hoort het van Henk, laat de karper het werk maar doen. Sleur er dus niet aan. Heeft toch geen effect. De hengel is een hefboom waar jij aan de verkeerde kant staat. Alles lijkt dus erger dan het in feite is.

Succes, Kees



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-09-05 22:24 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2003 22:30

Hans,

Zie jij ook dat Kees het kunstje al een beetje doorheeft.
En wij maar denken dat wij de enige waren??

Sportieve groeten Henk
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-09-2003 22:39

Do'nt forget little John....................
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

05-09-2003 22:55

who?

;o)
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-09-2003 23:03

Bij 'Bonanza' had je 'Little Joe' en bij 'Big Carp' denk je automatisch aan 'Little John'
Althans de objectieve boarder! En die zijn er ech wel!!

Do'nt look back Ed!!!!!!!
Groets,

Sjon
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2003 23:05

Little Big John dan toch?

Sportieve groeten Henk