welke hengels voor big carp?


Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-08-2003 22:25

2 3/4 voor klein water?

Ik en bekenden van mij gebruiken dat bij afstanden van tot 500meter (oriént) en obstakels.

Voor obstakel vrij water en op werp afstanden gebruik ik 2ponder of mischien wel lichter
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

21-08-2003 22:33

ja maar deze jongen vist dan graag bij opstakels en ik weet ook dat ik daar op een frans meer kan vissen maar ik vis dus ook op groot water en die vissen hebben een veel grotere staart en zijn dus veel sterker
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-08-2003 22:39

Dat ze sterker op een kanaal zijn komt omdat ze stukken gespierder zijn,ze zijn immers continu in beweging.Ze voelen ook veel harder aan dan vissen van een gesloten meertje :wink:

Grote staarten hebben ze in een bepaald water hier in de buurt ook :wink:

_________________
Een karper zo grooooot,een karper zo kleiiiiin,ik vind het allemaaaaal fiiiijjjjnnnnn!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ferenc van de vorstenbosch op 2003-08-21 22:41 ]</font>
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

21-08-2003 22:54

dan heb ik nog wel een receptje voor je Bart (J): 1 pilletje prozac in combi met 1 (ik)prikje nuchter leesvermogen ;o)

Frustaties.... ikke niet, dont you wurrie ;o)

maar intussen lees ik alweer: Die 2 driekwarters bewaar ik wel voor klein water.... 2 driekwart op klein water, de putjes.... zijn mijns inzien moordstokken op klein water met inherent aan de nederlandse visserij, kleine vis.... maar die vangt hier vast niemand war, mien jong? ;o)

Dat soort berichtgeving, hoe naief ook bedoeld, bevestigd alleen maar precies mijn schrijven.... of je um vat laat ik in het midden....

ikzelf heb twee 1,5 ponds parabolische carbon stokken (DAM) voor freelining in kleine, niet te zware grachten, sloten; vaarten, parken etc. Deze hengels zet ik NIET in bij veel kleine vis. (tot 13 pond gemiddeld zegmar) Deze vissen zijn te wild, en hierbij zijn de hengels te zwak, en dit levert een onnodig lange driltijd. Wist je overigs dat het vangen van vissen tot tien pond met de moderne methodes, haast onmogelijk is de vis onbeschadigd binnen te halen. Lood zwaarder dan 60 gram? Uitgescheurde bek, door te wild zwemmen tijdens run. Lood lichter dan 60 gram? werkt minder vanwege gering prikvermogen. Hengels zwaarder dan 1 driekwart? evenredig meer beschadigingen aan de bek, tot verhoging van losschieters. Ben ik dit voorjaar eens mee aan de slag gegaan, omdat ik ontdekte dat een vaart hiero verderop voor het eerst ging bevissen. Ving er voldoende te experimenteren, om tot de conclusie te komen dat ik ze liever niet meer vang. Ze zijn te wild voor het moderne systeem. Een 10 ponder die runt op een drieponder, met 120 gram lood op 200 meter afstand, is een kapotte bek. De vis houdt zichzelf daarin niet tegen namelijk. Zwemt gewoon door, veel te snel, veelste wild, en voor ie het beseft is ie een lip kwijt?. Wat ziet de visser? een tik tegen zijn stijve top aan misschien? DAT benne de risico's beste Bart.

Echter 20+ vissen bevis ik er gerust mee, als het water het toestaat.

Voor middelmatige stroming, en bovengenoemde kleine-vis-overwicht, en op wat langere afstand (-60 meter) vis ik met parabolische stokken, dam-kevlar 1 driekwart pond, ik neig ze iets zwaarder te vinden, zeker geen 2 pond echter.

Let op: Op bovenstaande hengels zet ik niet zwaarder dan 60 gram lood in. Ook in de stroming. Stekkeuze bepaald de veiligheid, die voor de vis welteverstaan. Op rivieren en kanalen wordt toch erg veel onder de kant gevist, waarom moet dat altijd aan de overkant?

Aan de Seine in Frankrijk, met toch een aardige stroom soms, en bijvoorbeeld op Lac des Vieilles Forges, zet(te) ik 2 en een half ponders in, alweer parabolisch (britisch Carp Buster) Let wel: Niet zwaarder dan 80 gram lood.

Is dit noodzakkelijk besef ik mij immer dat er andere stekken zijn waar dit niet noodzakkelijk is. Stekkeuze, stekpositie; alles beredeneerd naar het zo weinig mogelijk willen beschadigen van de vis, of de kans daartoe minimaliserend.

Ik vraag mij bij de hengelkeuze immer af, hoe licht kan ie zijn? en niet hoe zwaar moet ie zijn. Een wereld van verschil beste Bart.

Kep eens met 120 gram gevist
hangt er een karper aan, en met mijn lichte parabolische 1 driekwarter, voelde ik mij een gewicht van dat lood op de top bonken. Met een stijve drieponder bemerk je dat niet eens. Dat lood bonkt net zo hard aan zijn bek... Was de laatste keer. Er zijn er die er met 200 gram vissen. Ze schrijven het zelfs.

ps: wie had het over opscheppen?

Bart: waarom vist iemand al met 2 driekwart, als ie nu pas op zwaarder water terecht komt?

Zware vis veilig vangen heeft alles te maken met hoe je vist. Niet met wat.

swa, bedtijd
trust ;o)

ed
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-08-2003 23:54

Mannen, als jullie het niet redden met stokken van 2,5 dan red je ook niet met 3 of 3,5 pond.
Eerst leren vissen mensen, de ervaring van een aantal daar moet ik niet om lachen maar huilen.
Het lijkt Duko wel,die heel het zootje in de maling nam en aantal er maar er achter aan lopen hollen.
Jullie lopen je zelf goed te praten ga vooral zo door.
De een laat een scheet en de volgende er een die nog harder is, zeker om je zelf te bewijzen hoe goed je bent.
Een hengel maakt niet de visser.

Beste Kees, wind kan nooit een argument zijn, hoeveel bocht zit er in een lijn tijdens het drillen op grote afstand.
Ik heb het nog op de film staan,drillen met veel wind op Du Der.
Maar misschien heb ik je niet goed begrepen.

Mosselbanken waar in men zit te vissen, daar heb je echt geen zware stok voor nodig.
Als je lijn in zo een situatie over een aantal meter op de bodem licht, kan die beter door met een drijver van de bodem afliggen dan een stok van 3 pond. Je weet niet waar je overpraat.
Mensen die echt grote vis gevangen hebben weten dat een vis na de aanslag gewoon op de bodem kan gaan liggen.
Een gevlochten lijn helpt dan onder andere, de eerste 100 meter kan je rustig pompend binnen draaien.
De vis die kan naar links of recht gaan, daar moet je met je stek keuze rekening mee houden.
Het feest van geven en nemen begint pas onder je kant, dat kan je veel beter met een wat lichtere hengel.
De klappen op de bek komen minder hard aan, als men dit leest van de DB hebben ze weer een argument om onze sport de nek om te draaien.

De grote rivieren is een hooft stuk apart, daar kan ik me nog enigszins in vinden.
Heb er te weinig ervaring mee, om er goed over mee te praten.
De reacties bij obstakels slaat nergens op, heb nog van niemand gehoord dat die dat alleen maar doet met een weerloze haak, of alleen overdag.
Nee 500 honderd meter ver weg dat klink pas goed, wie gaat er overheen!!
Gevlochten lijn in zo een situatie lost het probleem op, niet de 3 of 3,5 pond hengel heren.

Vissers met een jaren lange ervaring kunnen er misschien nog goed mee om gaan maar de grote massa zeker niet.


Heren,

Edwin heeft zelf geen frustraties, hij maakt zich terecht zorgen waar een aantal vissers zich mee bezig houden.
De karper is er zeker niet mee gediend.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-08-2003 00:21

Afstandvissen is bij mij werpen Peter.

Over de 100 meter werpen op groot water met doorgaans winderige omstandigheden vraagt om wat pittiger stokken met power onderin. Het compromis zit in een soepele top, mono lijn en een dril waarbij ik de vis het werk laat doen (echt waar dat lukt best). En zo wie zo niet bij opstakels over zo een afstand! De ene 3 ponder is overigens de andere niet.

Uitvaren over 300 meter, blokkeren en binnentakelen over grote afstand is niet iets waar ik mij veel bij kan voorstellen. Ik zou dan een bootje pakken om bij de vis te komen. Of liever, het helemaal niet doen zonder fatsoenlijke boot. Als je moet blokkeren om te voorkomen dat een vis achter dat talud blijft hangen en het lukt even niet. Dan is het leed veel te snel geschied.

Met verklarende groet, Kees
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

22-08-2003 00:23

Bart.

Je gaat vissen in de buurt bij Kampen neem ik aan?? De stroming is daar nog niet de helft dan wat ik heb in Doesburg, dus je hebt al 1 probleem minder, je kunt met minder zwaar lood vissen.En de stroming waar de vis gebruik van maakt is ook minder, dus je kunt al wat lichterder hengels pakken.Ik moet wel met zwaar lood vissen of met zware stenen niet zozeer voor de stroming ( als het lood op zijn plek ligt rolt die door de stroming niet meer weg) maar voor de boten die er voorbij komen,als het weg rolt, rolt die ook direct vast.Of je moet willen vissen op zand(ik zelf vis het liefst op stenen omdat daar meer voedsel is voor de vis )Ik vis het liefst tegen de stroomnaad aan op lange strekdamen. Als je daar een vis haakt duikt die direct de stroom in, dus daar valt niets aan te houden,daarom heb ik mijn schepnet en onthaakmat ook iets van 100 meter verder op liggen je kunt de vis nooit meer stroom op krijgen.Dus daarom vis ik met vrij zware hengels Century FMJ.. of 13 ft 3 1/2 IMX van Rod hutchie of met 3 lbs Sportex maar dan van glas.
Ik moet er wel met wat zwaardere hengels vissen is het voor het lood is het voor de stroming.

Oja ik denk dat al die gasten die zeggen van dat je een vis dan maar gewoon moet blokken,nog nooit in zijn hele leven een vis op de stroom hebben gehaakt DAN LULLEN ZE WEL ANDERS.IK vis in de binnen water ook met lichte glas hengels maar op de IJssel kan dan gewoon simpel weg niet, ik heb 6 jaar lang zo'n 50 nachten per jaar op de volle stroom gevist ik heb de klappen van de zweep wel gehad, daarom vis ik nu alleen nog maar op de doode armen van de IJssel.

Als je meer wil weten hoor ik het wel.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-08-2003 00:25

Mannen mannen,

Persoonlijk vind ik dat iedereen maar voor
zich zelf moet uit maken hoe zwaar ie vist,
maar als je de karper maar geen schade of wat
dan ook maar toe brengt! Zeg maar gebruik je
gezonde Verstand!

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-08-2003 01:00

Tja........en van de dril kunde van de visser
hangt ook veel af!
Wat ik dan ook niet snap, is dat er nog steeds mensen zijn die hengels via een online
shop bestellen, terwijl ze de desbetreffende
hengel nog nooit in de handen hebben gehad!

groetjes Benny
Cor Blokhof

22-08-2003 01:46

Ik heb 3 3/4 lbs hengels.

Vis ik overal mee.

Ken je lekker kracht mee zetten en ver meppen

IDEAAL!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

22-08-2003 01:51

Aha cor, vandaar al die kapotten bekjes op de wateren waar ik nu vis en jij 5 jaar geleden? :smile::) Bedankt daarvoor :wink:

Frank
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

22-08-2003 07:07

ieder zn ijgen visserij en over mossel banken toen had ik het over voorslagen beter lezen !
en ja de ene 3 ponder is de andere niet
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

22-08-2003 07:54

3 3/4lb poken!? en dan zeker een big baitrunner met 30lb gevlochten lijn er op..

mwah.. lijkt mij niet ideaal, eerder gevaarlijk. Overigens is een hengel toch bedoeld om de vis te drillen? maar als je met nylon vist in combinatie met zo'n stijve hengel dan dril je de vis toch bijna puur op de (rek in de) lijn. Lijkt me toch niet fijn, maar goed ik weet natuurlijk de omstandigheden niet waar je vist.

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

22-08-2003 08:29

Edwin,

Waarom is alles dat niet in jouw straatje past "misdadig" (of volgens jouw in het straatje van de vis)

Idd ik vis op 250 meter met 150 gram lood en dril vanaf de kant.... En ja, de door mij gevangen vissen gaan puntgaaf terug in het water. Een dril op grote afstand duurt bij mij ook geen uren, en toch sleur ik ze niet binnen. Een vis zal vrijwel altijd opzij gaan zwemmen nadat ie is gehaakt en gaat vrijwel nooit in een rechte lijn van je af. Als je voldoende druk houdt zal de vis in een bocht naar de kant komen zwemmen. Win ondertussen eens wat lijn en de draaicirkel wordt kleiner. Pas tientallen meters uit de kant zal de vis echt actie geven omdat ie dan pas doorheeft vanwaar de "druk" komt.

Verder heb je het over die fucking kolere grenzen. Edwin, dat zijn jouw grenzen. Je schrijft hier zo ongeveer dat iedereen die op een andere manier vist dan wat jij goedkeurt misdadig is....... Ben jij God ofzo? Ik vis al jaren met zware stokken, das mijn persoonlijke voorkeur. Wil dat zeggen dat ik niet kan vissen, dat ik niet kan drillen? dat ik niet met zorg met de vis en zijn omgeving omga.

Edwin, jij gaat kort door de bocht, jij bent niet de enige die het goed voor heeft met de vis........En niet alleen jouw vistechnieken zijn schadevrij voor de vis.

Edwin, ik vind het top dat je het zo opneemt voor onze sport het karpervissen..... en dat je je afkeert van het gewichtengezeik en dergelijke... alleen krijg ik bij al je postings toch het gevoel dat je aast op een eigen standbeeld. Maar ja, dat had ik op het laatst bij HPE en Wilco ook al........

groet,
Kiron

Ps slechts een conclusie

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-08-22 08:31 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-08-2003 11:38

Edwin,

Waar het mij om ging, jij bemoeid je met een discussie terwijl je, aan je antwoord te zien, niet eens weet waar we het over hadden.

Ik probeer Bart informtie te geven m.b.t. hengels die geschikt zijn voor het vissen op de IJssel, dus allround. Niet voor die andere wateren maar puur voor de IJssel. Wat al meerdere malen wordt gezegt, daar heb je gewoon zwaardere stokken nodig! De redenen waarom zijn al door meerdere incl, mijzelf aangegeven.

Ik zal het je nogmaals uitleggen, kapotte bekken e.d. komt niet door het materiaal waar je mee vist maar hoe je er mee om gaat!

That's it!

Bart
M. van Ieperen
Berichten: 17
Lid geworden op: 14-08-2003 02:00
Locatie: Nieuwegein

22-08-2003 11:48

Kijk alweer wat maandjes mee hier en heb nooit de behoefte gehad om te reageren. Omdat ik vrij veel op een sterk stromende rivier vis heb ik hier volgens mij toch wel wat zinnigs over te melden. Toen ik alweer wat jaartjes geleden begon met karpervissen was een 2 ponder een zware hengel, 3 ponders werden nog niet veel aangeboden. Met een parabolische hengel van 1 3/4 pond had je een mooie all-round stok. Tegenwoordig moet het allemaal maar zo zwaar mogelijk zijn. Zie weleens mensen visjes drillen met een hengel met bezemsteelactie, lijkt me niet echt spannend. Vis al jaren op de rivier met glasstokken van 2 pond. Dit in combinatie met maxima nylon van 30/00 geeft me voldoende power om mijn vissen te kunnen drillen. Moet er wel bij vertellen dat ik niet verder dan een metertje of 3, 4 uit de kant vis en altijd naast mijn hengels zit. Tenslotte is het mijn ervaring dat het niet de grootste vissen zijn die voor het meeste spectakel zorgen. De grootste karper die ik op de rivier gevangen heb liet zich als een luie dweil binnen 2 minuten boven het net trekken. Het zijn de schubkarpers van een pond of 18 die het hardste vechten, daar ben ik dan wel even druk mee.
Groet, Martijn
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-08-2003 16:47

Hoi Bart Jansen,

Een mening hebben is goed, maar een uitgesproken mening zonder twijfels daar heb ik toch wat moeite mee.
Als je aan de persoon in kwestie je twijfels uitspreekt, komt het wat leuker over, en slaan de stoppen niet gelijk door.
Ik zie overigens dat er vissers zijn die een andere ervaring hebben op de rivieren, dus onder bepaalde omstandigheden kan het wel.
b
Ik probeer Bart informtie te geven m.b.t. hengels die geschikt zijn voor het vissen op de IJssel, dus allround.
p
Bart als ik dit goed lees probeer je hem (allround) hengels aan te smeren voor de rivieren?
Bedoel je dit echt of een foutje, kan gebeuren.

Zou toch nog gaan twijfelen Bart als ik jou was!!
En een mens is nooit te oud om te leren, dat doe ik nog dagelijks jij toch ook.

Hopelijk gaat het water harder stromen dan het bloed bij sommige van ons.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-08-2003 17:51

Peter,

Nogmaals, ik ben geen riviervisser, na twee sessies wil ik mezelf toch nog zeker geen riviervisser noemen. Ik denk echter wel dat 3lb tot 3.5lb hengels nodig zijn op de IJssel. Lees de post van Ray van den Bos maar door, hij vist al jaren en jaren enkel op de IJssel. Hem bedoelde ik ook in eerdere postings.

Uiteraard ben je nooit te oud om te leren, hetgeen ook absoluut niet de bedoeling was om zo over te komen! Leren doe ik nog elke dag.

Maar als je alle postings hier doorleest dan zie je gewoon dat er vreselijk verdraaid wordt. Die jongen vraagt advies om op de IJssel te kunnen vissen. Geef hem dan gewoon dat advies en ga dan niet in alle gaten en kieren zitten graaien (niet persoonlijk). Snap je?

Mocht jij nog advies hebben waar die jongen wat aan heeft, brand rustig los!

Ik spreek in mijn postings dus niet over, mosselbanken, obstakels e.d. maar puur over de IJssel. Dus stroming, kracht van de vis daar, zwaarder lood kunnen weg zetten e.d, en uberhaubt een vis kunnen drillen! Dit heeft niets met eigenwijs te maken maar met ervaring van een IJsselvisser.

Cheers,
Bart.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

22-08-2003 18:18

Kiron...

dat lang drillen met te lichte hengels als "misdadig" wordt beschouwd zijn niet mijn woorden.... ik citeer de smaak van deze discussie, als ik het goed heb was het naar aanleiding van een ironisch bedoelde posting van Michael Bouman, en als het in deze discussie als "misdadig" wordt beschouwd te licht te vissen, wil ik een balletje opgooien dat een afstandsvisserij zoals door mij omschreven evenredig "misdadig" is... niet meer en minder dan dat...

Wat ik hier neer schrijf is negen van de tien keer niets anders dan conclusies die ik trek uit de woorden die JULLIE hier wegschrijven.... niet voor niets verschijn ik pas later in discussies op dit board.... EERST lezen wat er zoal geschreven wordt... DAAR reageer ik op.... niet meer en minder.... Misdadig stond niet voor niets tussen aanhalingstekens, zoals je kennelijk toch bemerkt heb....

pas in tweede instantie, indien nodig en gevraagd, wil ik wel wat kwijt over hoe ik het dan zie....

een standbeeld? doe gewoon joh ;o)
zijn de standbeelden waar ik van gruwel.... OOK dat kan je uit eerdere postings halen..

maar goed, dat je je aangesproken voelt door mijn posting is jouw zaak, nietwaar. Jammer dat je te weinig inhoudelijk ingaat op de dingen die ik schrijf. Heb je daadwerkelijk wel eens 150 gram aan een 1 driekwarter gevoeld?

En als je goed las, heb je kunnen lezen dat ik mij eerder zorgen maak om de vissen die je NIET vangt, dan de vissen die je wel vangt. Inderdaad zwaardere vissen kunnen wat zwaarder materiaal hebben. Helaas vissen we niet immer en altijd op grote vis, op het groot water in frankrijk.... Zoals ik al zei, kleine vis vangen we niet meer zeker? die haken zich zeker niet meer? misschien in jouw visserij niet zo erg veel, naar ik aanneem is targetvisserij je main-coarse zogezegd.

Standaardvisserij echter in nederland zit iets anders in elkaar... DAAR schrijf ik over beste Kiron....

Bart, alles prima hoor, maarre, mag ik nog effe antwoord lezen op de vraag waarom iemand NU al met 2 driekwart pond vist terwijl hij nog op het zwaarder water moet beginnen? want juist op dat punt draait mijn schrijven........

Kiron: Beetje frapant dat je mij vergelijkt met de mensen met wie ik in de korste keren in de clinch lag.

groeten ed
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-08-2003 18:28

Ed,

Dat ligt waarschijnlijk aan het advies dat de winkelier geeft. Bijna bij elke hengelsportzaak wordt er bij de vraag, ik wil graag een all-round karperhengel, geantwoord met 2 3/4lb meneer die moet je hebben.

Ik vis zelf ook met 2 3/4lb hengels. Ben hard op zoek naar nieuwe, 2.1/4lb hengels. Ik vind de 2 3/4lb absoluut te zwaar voor de wateren die ik bevis! Maar voor de rivier die ik heb bevist vond ik ze net weer te licht. Dus een echte all-round stok bestaat niet (voor Peter Otte), was dus een foutje van mij kant.

Groeten,
Bart.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

22-08-2003 19:01

[quote]
Op 2003-08-21 21:14, schreef edwin siol:


het binnenpompen van een dertiger met 150 (?) gram lood op 250 mtr met zo een drieponder, wat zeker net zo lang duurt lijkt me, mits je niet de vis blindelings naar binnen wilt pompen, is niet misdadig??

[unquote]

Edwin hieruit maak ik op dat jij je afvraagt of zwaar materiaal niet misdadig is. Echter in deze vraag bespeur ik een ondertoon, alsof je zelf al het antwoord weet en geeft. En ik vis toevallig met zulks materiaal zoals ik al eerder in de topic heb aangegeven, vandaar dat ik me aangesproken voel.

Edwin, met mijn uitleg over hoe ik met 3ponders een vis afdril over grote afstand is wel degelijk inhoudelijk. met name op het citaat hierboven.

Edwin,je kan met mensen in de clinch liggen maar dat wil niet zeggen dat doelen onderling hoeven te verschillen.......

Het is volgens mij de laatste modegolf hier op het board om je af te zetten tegen de grote vissen visserij. Tegen bijv. het targetvissen op zware vis..... klein is fijn is de laatste trend. En het lijkt mij dat jij boven op die golf zit.

Ik zie mijzelf inderdaad als een soort van targetvisser. Het is de manier waarop ik voldoening haal uit mijn sport/hobby. Ik stel mijzelf het doel een bepaalde vis te vangen. Dat kan een grote, maar ook een mooie vis zijn. Bijna altijd is het een combinatie hiervan. Hoe groter en mooier de vis hoe zeldzamer ze worden en hoe moeilijker ik mijn doel bereik, hoelanger de weg is die ik moet afleggen. Dat is mijn beleving. De beleving die IK bij het vissen heb. Waarom is het zo moeilijk voor sommigen omdat te begrijpen. Targetvissers zouden geen respect hebben voor kleine vissen..... Ik zet kleine vis onmiddelijk terug, onthaak ze soms zelfs in het water. Respect heeft niets te maken met het niet graag willen vangen. Respect heeft te maken hoe je met een vis omgaat, hoe je ze behandelt. Ik zorg er altijd voor dat mijn vis ongeschonden verder zwemt, dat doe ik bij groot en klein. Het respect is er dus voor groot en klein. De waardering niet. Ik waardeer een grote vis meer als een kleine.....dit heeft geen gevolgen voor de vis, maar alleen voor MIJ. Waarom waardeer ik een grote vis meer als een kleine? Kleine vis zwemt overal en vang je overal. Die grote, die ene grote daar heb ik veel moeite voor moeten doen, veel voor moeten laten.........dat geeft mij voldoening.....

Helaas is het afzetten tegen de huidige commerciele dikke vis visserij een makkelijke manier om jezelf wat aandacht te geven. Een trend die makkelijk waarneembaar is op het board, en die door steeds meer mensen wordt gehanteerd. Mensen die diep in hun hart ook graag die ene grote vangen........

Groet,
Kiron

Ps. Ik weet dat ik op sommige punten behoorlijk ben afgedwaald van het onderwerp, maar de "insinuaties" van Edwin "vroegen" hierom.......

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-08-22 19:02 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-08-22 19:04 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2003 20:52

Beste Bart Piek: op de Wijde AA (is maar een plasje) zijn 2 lbs hengels meer dan voldoende. En als jij op de IJssel vist in de omgeving van Zwolle-Kampen zijn jouw 2 3/4 hengels daarvoor ook meer dan voldoende.
Inderdaad stroomt de IJssel in de omgeving van Zwolle-Kampen lang niet zo hard als in de omgeving waar Ray het over heeft. Zwaardere hengels zijn dan ook echt nergens voor nodig Bart. Met 2 1/4 hengels kan ik ze in de omgeving van Kampen op de IJssel ook al perfect vangen. Rivierkarpers zijn wel aardig sterk, maar ik lees ook veel overdrijving hier en dat is nergens voor nodig.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

22-08-2003 21:00

oke bedankt weet welke hengel ik ga kopen
en vraagje mag je daar bij dat dijkje bij de zc haven nog vissen of is het nu natuur gebied ?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2003 21:06

Zie de bordjes':)
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-08-2003 08:20

Edwin,

het lijkt inderdaad een mode trent om steeds zwaardere hengels aan te schaffen,ook ik gaf al eerder aan dat zwaardere hengels niet altijd hoeven of functioneel zijn.
Echter soms zijn ze noodzakelijk,zelf vis ik met 3 lbs stokken(vis veel zoniet altijd op hard stromend water).
Wat jij echter aanhaalt over uitgescheurde bekken raakt echter kant nog wal,het uitscheuren van haken komt nl. niet alleen op het konto van de hengels,er zijn meerdere factoren die hier een rol spelen.
Enkele zijn: de haakkeuze(de ene haak neigt meer naar scheuren dan de andere),de lijn keuze(veel,weinig of geen rek),de karper zelf(harde of juist zachte bekken),de aktie van de hengel(niet iedere zware hengel is per definitie stug)en een hele belangrijke de visser zelf,een onervaren karpervisser met een zware hengel doet de karper maar ook zich zelf te kort.

Het is de visser die bepaalt hoe hij zijn materiaal inzet.

Een 2,5 lbs hengel zal in de meeste gevallen voor de meeste vissers een ideale allround stok zijn,voor stilstaand water met een eigen kant visserij te zwaar,voor harde stroming op een rivier te licht,maar voor de meeste omstandigheden geschikt,een allround hengel betekent een kompromie sluiten dat je niet altijd een geschikte hengel hebt.


Wil.