Altijd toplood gebruiken?


Wanneer gebruik ik toplood?

A. Alleen bij grote wateren
8
21%
B. Alleen in kleine vijvers
2
5%
C. Alleen in beken
3
8%
D. Altijd
25
66%
 
Totaal aantal stemmen: 38
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-06-2012 16:16

De functie van leadcore is ook om een stuk tot aan je onderlijn op de bodem te houden..
maar dat is maar ongeveer 50cm..

als je dat gebruikt geen probleem maar gebruik wel flying backleads dieschuift over de lijn tijdens het inwerpen en dan ligt de laatste 5 meter vlak op de bodem.

Afbeelding
Oja joh!!!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-06-2012 16:29

Hoe kan ik dat aan mijn lijn fixen dan ? dubbele wartel gebruiken om de leadcore aan de hoofdlijn te bevestigen en aan onderlijn?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

14-06-2012 16:45

leadcore knoop je altijd vast aan je hoofdlijn. wartels gebruik je nooit boven je lood, alleen onder je lood om je onderlijn aan te bevestigen. bij lijnbreuk moet je lood namelijk van je lijn af kunnen glijden en anders wordt ie tegen gehouden door de wartel. gevolg is dat de karper zich vast zwemt en zn bek scheurt of gewoon weg dood gaat. dus als je wartels gebruikt boven je lood op je hoofdlijn ben je een potentiele karper moordenaar en dit wordt dan ook door je collega karpervissers niet gewaardeerd.

koop anders een boekje over karpervissen(bv 150 tips voor de karpervisser) daar staat veel in beschreven en staan ook de meeste knopen in.

succes
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

14-06-2012 20:07

Hugo Lammers schreef:Hoe kan ik dat aan mijn lijn fixen dan ? dubbele wartel gebruiken om de leadcore aan de hoofdlijn te bevestigen en aan onderlijn?



:o hier krijg ik meteen de koude rillingen van!
Ik wil je niet afkraken Hugo, maar bezint eer ge begint... Probeer eerst info op te zoeken op internet, het staat vol met visveilige en goede systemen, je kan er haast niet naast kijken.
Veiligheid voor de karper is het belangrijkste aspect binnen onze hobby, dus doe daar eerst genoeg onderzoek naar. Zolang je dit niet helemaal in orde hebt, laat dan de leadcore en dergelijke maar achterwege, om niet te spreken van karpervissen in het algemeen...
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

14-06-2012 20:15

Dat wordt gebruikt om het laatste deel van je visopstelling op de bodem te houden, zodat de vis zich niet hoeft te storen aan een strak staande lijn richting jouw boilie. Maar dat deze zich vrij over je voerstek heen kan bewegen en zo misschien minder argwaan krijgt...

Zoiets geloof ik...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-06-2012 22:36

Ik wilde eigenlijk niet reageren maar kan het toch niet laten. Helemaal niet toen ik de uitslag van de poll bekeek en tot mij stomme verbazing zag dat het overgrote merendeel dus "altijd" heeft gestemd!

Wat ik me nu afvraag, waarom open je een topic als dit? Wat kan jou het schelen wat een ander doet. Je hebt nu gezien dat zowat iedereen hier schijnbaar altijd toplood gebruikt, wat doe je met deze informatie?

Ga jij nu op jouw thuiswatertje waar de bodem bezaait ligt met stenen, puin en mosselen toplood gebruiken omdat iedereen het doet?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-06-2012 08:11

Eus,

Ik mag toch wel een topic openen met dit onderwerp? ik ben gewoon erg benieuwd naar reacties van mede karper vissers.. als je het zo erg vindt moet je maar niet reageren.. Daarbij komt dat ik niet altijd toplood gebruik alleen als er kans is dat mijn lijnen door elkaar lopen bij een aanbeet o.i.d.

Rob Craeninckx,

Ik gebruik absoluut geen leadcore of hoe dat ook heet.. ik vroeg mij gewoon af hoe je dat dan aan je lijn maakt.. Ik vis altijd met 1-2 meter tube op de lijn met daarachter een terugvlieglood.. dus maak jullie niet druk zo stom ben ik niet.. ik zorg altijd goed voor mijn spullen..

Nogmaals jammer dat sommige mensen niet begrijpen dat ik gewoon informatie aan het inwinnen ben en absoluut niet zomaar met zooi ga vissen waardoor de kans bestaat dat ik vissen beschadig/vermoord.. dat is wel het LAATSTE ..

Moderator, wellicht kan je deze topic anders verwijderen.. er zijn te veel negatieve reacties van mensen
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

15-06-2012 09:06

zorgt er voor dat je alles plat ligt op een helemaal vlakke ondergrond.. met een grote steen waar die overheen loopt heb je al problemen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2012 12:40

Ha die Hugo,

niet meteen om verwijderen van een topic vragen joh, dat geeft hele rare dingen op een forum. Mensen die gaan piepen dat ze een paar berichten kwijt zijn en technisch gezien een tabel die misschien niet meer consistent is.

De teneur is hier af en toe mensen effectief in de grond trappen, maar lees daar gewoon doorheen! Ondanks de toon hebben 'ze' jou toch wel veel informatie gegeven wanneer wel en wanneer niet. Strakke / Slappe lijnen is in mijn ogen meer een persoonlijke voorkeur. Toplood gebruik je in omstandigheden waarin jouw lijn zo goed mogelijk over de bodem moet lopen. De negatievelingen hebben wellicht niet altijd een goed beeld van de bodem structuur. Kanaal / scheepvaart en toplood spreken elkaar namelijk heel erg tegen in mijn ogen :-).

Neem de informatie en meningen mee in jouw besluit of je het wel of niet wilt gebruiken. Ik heb geen / weinig vertrouwen in slappe lijnen dus ik gebruik het aardig vaak icm een flying backlead. Zeker omdat ik op zandbodems vis en meestal tegen een overkant aan.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-06-2012 13:08

Hugo Lammers schreef:
Moderator, wellicht kan je deze topic anders verwijderen.. er zijn te veel negatieve reacties van mensen


wen hier alvast maar aan, want iedereen mag zijn mening geven hier ook al is het een ongezouten mening of een mening met teveel pindasaus ;)

Dus maak je niet druk ga lekker vissen..

Gr.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-06-2012 14:10

Marc Schrikkema schreef:Ha die Hugo,
Toplood gebruik je in omstandigheden waarin jouw lijn zo goed mogelijk over de bodem moet lopen. De negatievelingen hebben wellicht niet altijd een goed beeld van de bodem structuur. Kanaal / scheepvaart en toplood spreken elkaar namelijk heel erg tegen in mijn ogen :-).


Ik heb wel een vermoeden welke kant je op wil Marc, maar alsnog, verklaar je nader?

@ TS: beetje eelt op je ziel kweken. Negativiteit viel volgens mij nog hard mee, wel kritische reacties. Dat is niet hetzelfde als negatief en kan bovendien best leerzaam zijn als je openstaat voor andermans visie.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-06-2012 14:51

True story.. Zal mijnweerbaarheid verhogen haha..

Moderator laat topic maar staan ..

mannen luister.. ik zit met een vraag..

Ik wil wat intensiever gaan vissen op beken bij ons in de buurt. De voornaamste reden is dat er weinig plassen zijn waar karper op zit. De strenge winters hebben uitwerking gehad en vele karpers zijn helaas gestorver in de plassen. De beken hebben echter nog mooie bestanden met toppers tot in de 30 pond.

Nu ben ik meer zo'n instant visser die ergens een plek zoekt en er wat voer neer gooit. Dit wil ik gaan veranderen en meer voerstekken op gaan bouwen. Hebben jullie tips over de hoeveelheid voer die ik moet voeren en de frequentie van voeren?

Daarnaast de welbekende vraag.. toplood, slappe lijnen of geen van beide en gewoon rechtoe rechtaan?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2012 15:22

Zonder wie dan ook tegen het zere been te willen schoppen (of je moet Schwiensteiger heten), is mijn ervaring dat er in de meeste kanalen veel troep ligt die jij misschien niet weet of ziet. takken, basaltblokken op plekken waarvan je denkt wtf, brommers, fietsen ..... you name it.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-06-2012 16:00

@ Marc Schrikkema,

Is een beek geen kanaal en ligt weing zooi in omdat het heel afgelegen ligt..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2012 17:24

Hugo,

Zie vraag Daaf Wolters :-).

Ik zou op de beek, adhv de 'stroming' bepalen of ik wel / geen toplood zou gebruiken. Geen stroming dan slappe lijnen, maar wel met schuiflood dan he!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

15-06-2012 22:16

ik denk dat zonder toplood altijd beter is dus je zou eerst kunnen proberen zonder te vissen. krijg je nu tijdens het vissen valse piepjes zou dat kunnen betekenen dat je last hebt van lijn zwemmers en zou je alsnog een toploodje kunnen monteren. zo kun je zelf ondervinden of het noodzakelijk is voor jou situatie om een toploodje te gebruiken.

standaard een toploodje gebruiken zie ik als standaard jezelf benadelen door je lijn over troep heen te leggen, gevoel met de vis tijdens de dril te verminderen, risico van meer lood in het milieu en een minder goede beetregistratie, vooral bij zakkers.

een flying backlead is in bijna alle gevallen voldoende en heeft minder last van de bovengenoemde nadelen.

suc6
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

15-06-2012 22:27

o en het argument om toplood te gebruiken omdat je bang bent dat tijdens een aanbeet de karper door je andere lijn zwemt vind ik niet zo sterk. als je zonder vist en een vis zwemt onder je lijn door is het heel makkelijk om je andere hengel op te pakken, top omhoog te houden, de ene hengel onder de andere heen te halen en je bent weer los. gebeurd dit vlak voor het landen met een hengel met toplood dan is het een stuk lastiger de boel weer vrij te krijgen. om maar niet te spreken van de eerder genoemde fox toploodjes met de touwtjes er aan.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-06-2012 16:20

Eindelijk een heldere reactie..

U slaat ermee de spijker op zijn kop Jos. Drillen onder de kant en toplood is ronduit K.U.T.

Hugo,

Ik mis mijn optie in het rijtje :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

19-06-2012 08:44

Sven van Anrooy,

Wat is jou optie?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2012 10:10

Liefst nooit

En al doe ik het heeft het puur met scheepvaart te maken, voor de rest vermijd ik Tob-lood als de pest..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2012 10:46

Ik hoorde overigens een straatvoorbeeld van een onervaren visser met een kijk op het geheel die nog niet goed was ontwikkeld.

Een maatje van me wilde op een bepaalde stek hier in de omgeving gaan vissen. Helaas zat er al iemand maar hoe diegene zat te vissen sloeg nergens op. Je hebt op die stek namelijk flink wat blokken liggen waardoor je dus eigenlijk je hengels omhoog moet zetten. Deze visser had zijn mooie grote driepoot met de toppen in het water liggen en ook nog eens een toploodje eraan gehangen.

Op de vraag of hij al wat gevangen had, zei hij:"6"
Waarop op mijn maatje vroeg of hij ook nog wat verspeeld had, met als antwoord:"ja, best wel veel".

Dat hij dat niet zo gek vond snapte die gozer niet. Na de uitleg dat de toppen beter omhoog konden antwoordde hij:"Maar dan krijg ik niet zoveel aanbeten."

Toen heeft Pim de moeite genomen het zo uit te leggen dat je beter minder aanbeten kunt krijgen maar ze wel allemaal binnen krijgt dan dat je de helft verneukt en evenveel vangt.

Die essentie zouden er meer moeten begrijpen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

19-06-2012 10:53

Mannen,

Heb gister avond paar uur gevist op groot water..

Helaas alleen brasem gevangen (6).. zonder toplood gevist..

Wel op ruime afstand gevist 50-75 meter.. maar voor mijn gevoel ging het zo echt wel goed zonder toplood..

Of had ik beter met slappe lijnen kunnen vissen?

Tips voor volgende keer? Oh water is schoon.. klein beetje wier en geen obstakels in het water (zandafgraving dus schone bodem)..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2012 11:28

Hoe diep is dat water op die afstand?
Loopt de bodem er geleidelijk naar af, of hele scherpe taluds?

Ga er maar vanuit dat er zelfs bij een 'strakke' lijn een aanzienlijk deel over de bodem loopt. De visser vindt het vaak erger dan de vis ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

19-06-2012 11:47

Sven,

Het water is waar ik lig 2-3 meter diep. Geleidelijk loopt het water tot 6-8 meter diep en dan geleidelijknaar het talud waar ik op lig. Het is als ware een diepe kom waar de lijn overheen gaat.

Toplood onzin vind ik zelf & slappe lijnen niet nodig. Dit is mijn mening.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

20-06-2012 09:08

Ben net terug van een sessie en heb het eens geprobeerd zonder toplood..
ben van vrijdag tot vandaag geweest en nu had ik gewoon teveel brasems en heb zelfs 1 nacht alles ingehaald.. Ook met slappe lijn was geen succes,

heb dit tot zondag vol gehouden en die nacht alles in gehaald en heb daarna in de ochtend met toplood gevist.. en wat denk je,... precies die middag 1 karper en de avond wat brasem maar minder.
de nacht die volgende ook 1 karper en meer niet..

mijn conclusie is dus dat ik niet meer met slappe lijn vis of zonder toplood, want vele zeggen ook dat het van die keihard runs geeft nou heb er weinig van gemerkt.

Ik blijf dus maar toplood gebruiken en een flying backlead ;)

Gr.
Oja joh!!!