Wel of niet met voorslag vissen ?


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-09-2011 10:09

Nog een stok?

Ik vis altijd met gevlochten lijn en leadcore, omdat ik dat prettig vind en fijn vind vissen.
Kan met mijn hand op mijn hart melden dat ik sindsdien nooit meer lijnbreuk heb gehad en ik trek ook geen bekken kapot omdat ik wel met beleid vis. Daarnaast vis ik, zoals dat zo mooi heet, visveilig en mocht mijn hoofdlijn een keer breken dan heeft de vis hooguit een onderlijntje van max 15 cm aan zijn bekkie hangen.

Verder moet ik het met Klaas eens zijn m.b.t. liever een uitgescheurde haak dan meters nylon of wat dan ook aan de vis die hij nooit en te nimmer meer stuk krijgt. Wij overschatten vaak de kracht die een vis zou hebben, omdat de dril wel eens zeer zwaar is of de vis niet naar boven wil komen. Maar vraag je dan eens af of dit komt door de kracht of door het gewicht van de vis, ik weet het antwoord wel. Een karper kan niet genoeg snelheid maken of kracht zeztten uit zichzelf om willekeurige lijn te laten knallen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

02-09-2011 10:24

Martijn,

Al die 100% visveilige systemen zijn gebaseerd op lijnbreuk. Een hoop gepiel met kraaltjes en inserts (vind ik in ieder geval), terwijl je vrij eenvoudig lijnbreuk kunt voorkomen. Behalve als een vis zich vastzwemt in obstakels. Maar dan werken die systemen ook niet meer. Mijn conclusie is, na een seizoen lang met een "100% visveilig" systeem te hebben gevist, dat ik met het voorkomen van lijnbreuk beter af ben. Kan ik lekker simpel inline vissen, geen gepiel meer.
Ik weet het ook allemaal niet...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-09-2011 10:58

dito...
It's okay 2 pay