karper hengels


Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-06-2010 13:00

Waarom inderdaad 13 feet?

Je zegt nog dat je je hengels altijd/meestal uitvaart ook???
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-06-2010 13:20

Met 1200 pleurie ging ik direct naar de hengelbouwer toe!
K. van den Herik

24-06-2010 13:42

Dan had ik daarna niet de beschikking over 4 prima stokken met 10 jaar garantie op de blank...
Stefan Hermans
Berichten: 22
Lid geworden op: 11-04-2010 14:17

24-06-2010 14:23

Overigens, ooit gehoord van Greys prodigy? leuke hengeltjes, ken een zaak die er 3 voor 300 verkoopt, als je deze wilt weten, PB;)


Ik heb er dus, van 2.75 lbs. 2° hands gekocht voor 75 EUR/stuk.

Ik vind het leuke stokjes. Ze doen hun werk bij de dril, wat moet het nog meer zijn. 30 kanaal ponden kan ik er zonder probleem mee sturen en dan houd ik nog wat over en tegen de kant zijn ze toch zacht genoeg om een beetje comfortabel te kunnen scheppen.

Maar zoals je uit mijn antwoord kunt verstaan ben ik niet zo'n materiaal-freak. Het moet doen waarvoor het dient en daar komen veel stokken voor in aanmerking.

andere suggestie. chub outkast ? Beetje analoog aan de prodigy's
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

24-06-2010 17:31

wubs wljan

ik vraag jou ook niet wat jij aan het totale op je bankrekening hebt staan, al is en was deze vraag naar mij toe ook niet op die manier bedoelt maar zo op die manier zie ik het wel. ik vind dat wat ik te besteden heb puur persoonlijk is en dat het een ander dus ook jou niks aan gaat wat ik er aan uit geven wil. zoals ik al zei wil ik goede hengels aanschaffen die voor alle waters gebruikt kunnen worden dus ook in alle omstandigheden. en dat deze hengels veel geld gaan kosten begrijp ik zelf ook wel. en ik wil er niet 3 aan schaffen ik wil en hoef er maar 2. mogen hier tenslotte ook maar met 2 vissen.

k van den herik, ik heb gezien dat er meerdere types waren en ik oordeel inderdaad uit het eerste de beste plaatje die ik zie. dit wil niet zeggen dat dit ook direct slechte hengels zijn want daarvoor zou ik ze eerst zelf in het echt moeten zien vast houden etc maar ik geef alleen aan dat in het eerste opzicht dit niet echt mijn type hengels smaak etc zijn.
waar ik wel over na zit te denken is misschien anders inderdaad maar naar een zelfbouwer gaan mijn plannen en wensen duidelijk maken en er een paar laten maken. maar daarom mag ik nog wel vragen of er nog meer mensen zijn met tips, suggesties of ervaringen etc. kan heus wel zelf een keuze maken in wat ik wil maar wil waar voor mijn geld en niet direct aankopen doen maar eerst meer informatie en hengels zien vast houden etc voor ik uberhaubt een aankoop ga doen.

mensen die nog wel ervaringen of tips en weetjes willen melden aan mij doe dit gerust ik noteer alles en probeer alles grondig uit te zoeken. dus ik zoek nog steeds een 13 ft hengel voor alle omstandigheden inzetbaar het liefst een zeer dunne blank met een goede top buigings actie.

mvg; jan :wink:
K. van den Herik

25-06-2010 07:11

de vraag is nog steeds: waarom 13 voeters?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

25-06-2010 09:05

2 hengels? man met piepende banden naar de hengelbouwer toe en hengels laten afbouwen geheel naar jouw smaak en visserij. Ik denk dat je geen betere hengel kan krijgen.

Ik heb heel veel stokken gehad en het was het net niet elke keer. Toen toch eens een bezoekje gebracht bij Bart van BB. Even gekletst en een hengel laten samenstellen voor mijn visserij. Daarna de vormgeving doorgenomen. Hij wist precies hoe de hengels moesten zijn voor mijn visserij en metname de plaatsing van de ogen. Uiteindelijk kwamen er prachtige hengels te voorschijn.

Werpen doet ie geweldig maar drillen met een knol van 18 pond en je ziet gelijk de actie in de hengel. Nogmaals ik raad je echt een handgebouwde hengel aan. En zeker met die Daiwa windcast molens eronder. Mooi kurk erbij man.................. ubergeil. Je wilt nooit weer anders. Toch veel mooier man dan die hightech nieuwe raketten van tegenwoordig.

De garantie neem ik voor lief, maar ga er wel vanuit dat dit een setje voor het leven is, elke keer is het weer een feesie om met die stokken te kunnen vissen. Dat gevoel heb ik nooit met fabriekshengels gehad. Nou moet Sportex toch wel een uitzondering zijn, heb ze nooit gehad dus kan je er helaas niks over vertellen.
K. van den Herik

25-06-2010 10:12

voor je het weet heb je dan nog een sportex, maar dan als blank. Co gebruikte bijvoorbeeld veel sportex blanks.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

25-06-2010 13:46

Ik wil 2 hengels 13ft aanschaffen voor de snel en sterk stromende rivieren kanalen en meer van dit soort type wateren. net als het lot in Frankrijk. daarom wil ik iets sterkere en stevigere hengels aanschaffen.

mvg; jan
K. van den Herik

25-06-2010 13:56

Sterk en stevig hoeft geen 13 voet te zijn.

Voordeel 13 voet: misschien iets verder werpen

Nadeel 13 voet:
lastiger landen van vis, zeker als je je steellengte niet aanpast...
lastiger uit boot drillen
minder kracht op haak maar meer op arm, dus eerder een vermoeide arm
Ruimte op stek moet groter
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

25-06-2010 14:11

K. van den Herik schreef:Sterk en stevig hoeft geen 13 voet te zijn.

Voordeel 13 voet: misschien iets verder werpen

Nadeel 13 voet:
lastiger landen van vis, zeker als je je steellengte niet aanpast...
lastiger uit boot drillen
minder kracht op haak maar meer op arm, dus eerder een vermoeide arm
Ruimte op stek moet groter


oke jou punt wordt duidelijk nu bij me, misschien inderdaad eens meer research gaan doen hoe en wat en denk inderdaad dat je wel gelijk hebt dat een 12ft het ook wel gaat doen. moet alleen dan wel een 2,75 lbs of hoger zijn.

mvg; jan
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

25-06-2010 14:45

Nogmaals, laat ze afbouwen kerel. Geheel naar wens en stijl.
pascal zwaan 25
Berichten: 29
Lid geworden op: 23-06-2010 17:06

27-06-2010 22:25

ik ben zelf een trotse karpervisser van 2 arca convicta's 2,3,4 lbs 3m60 hengeltjes.
2x slammer silverline 760L dr onder!
met onderandere de rvs 4 pod met specimen beetmelders dr op lekker goedkoop voor tijdelijk er komen volgend jaar andere setje beetmelders dr op en word deze op reserve gebruikt


de groetjes van pascal.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

28-06-2010 14:36

Des te korter, des te meer kracht je volgens mij op de haak en dus de vis zet. Voor het sleurwerk (want daar wil je begrijp ik zwaardere hengels voor?) kun je dus beter 3.60m dan 3.90m nemen.

Persoonlijk vind ik het met mn 3.90 penhengel wel fijn drillen en je zult er iets verder mee gooien. Misschien kun je met een 13 ft hengel wel beschikken over die lichte testcurve voor het drillen, zonder meteen in te leveren op de werpeigenschappen? mooi compromis? ik roep maar wat geks..