Zo dun mogelijk en onzichtbaar vissen, juiste oplossing?


Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

26-06-2008 19:39

Zo lees ik het inderdaad ook. Het licht wordt in de lengte geleid.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-06-2008 19:44

Dus dan is dit met het pennen helemaal not done! Fijn had ik bijna deze lijn gekocht. Dan ga ik wel gewoon voor de Shimano Tribal lijn. Veranderd van kleur en dan pak ik gewoon een kleine diameter.

Wat zouden jullie pakken voor afstandvissen, qua diameter. Vis nu met 28/00ste maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt, lees 2 jaar, dat ik een lijnbreuk heb gehad. Zit er dan ook aan te denken dunner te gaan vissen, maar ik weet niet hoe dun. Wat zouden jullie nemen?
Gebruikersavatar
Leroy van Zundert
Berichten: 93
Lid geworden op: 18-04-2007 22:47
Locatie: Dronten (Flevoland)

26-06-2008 21:52

Shimano Technium heeft een onwijs hoge trekkracht, kijk welke lijn je eerst had en vergelijk de trekkrachten :) Btw: Hoeveel trekkracht had jou lijn?
P.R. 2008 : 27 Pond Schub!


Vangsten 2008: 3

Blanks 2008: 3

Bijvangsten: 0
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

27-06-2008 17:02

Heb altijd de Technium gehad. Heb nu 28/00ste met een trekkracht van 7.7kg. Wil alleen dunner gaan vissen, maar weet niet hoeveel dunner ik kan gaan. Iemand hier misschien ervaring in?
Tim van Zanten
Berichten: 109
Lid geworden op: 02-07-2008 17:55
Locatie: Leusden

05-07-2008 15:26

Camouflage van je lijn en rig is zeer sterk afhankelijk van het water waarop je vist. Camouflage kan je niet gek genoeg bedenken. Ik heb mensen ooit aan de waterkant ontmoet die zelf een subtiel gecoat rigringetje gebruikte omdat een ander exemplaar te veel schitterde, die gekleurde stoppertjes naar kleur van de gebruikte boilie monteerde etc etc.

Naar mijn mening gaan sommige teveel door op dit onderwerp. Ik zelf heb al enkele zeer mooie karpers in mijn net weten te verwelkomen zonder veel poespas. toch wil ik graag nog enkele toevoegingen maken op de andere posts:

- een voorslag van 15 meter fluorcarbon kan zeker zijn voordelen hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar Vanished van Berkley. Ik gebruik zelf een 33 honderdste versie ( de maatvoering is wat appart bij berkley) Op mijn afgelopen Franse vistrip kwamen de grotere vissen van de lijn met fluocarbon. Kan toeval zijn, maar zegt wel wat.

-Om te zorgen dat de lijn goed over de bodem loopt gebruik ik leadcore. Oa PB products verkoopt leadcore naar bodemkleuren waarbij mijn voorkeur uitgaat naar twisted leadcore.

Qua lood hoef je niet altijd moeilijk te doen. Er zijn veel loodvervangende producten als steenlood, lood in tak- en mossel vormen ( ultimate hot stuff) of diamond weights. ook hierbij moet je goed opletten welke bodemlaag het water heeft. Een grote wit stuk steenlood is natuurlijk eigenaardig op een modderbodem.

mijn verder montage bestaat uit de korda safe zone artikelen. Korda verkoopt veel verschillende kleuren leadclips en tubes, jullie allen wel bekend. het belangrijkste vind ik zelf dat het safety system werkt. Liever een goed werkend systeem wat minder gecamoufleerd is als andersom. Oa de locjaw safety clips van Armaled zijn super vooral in combinatie met de twisted leadcore zoals hierboven beschreven. De onderlijn kies ik atijd afhankelijk van het water en de bodem. Onderlijnen zijn van allerlei merken in diverse kleuren verkrijgbaar en een goede passende lijn vinden is dus niet moeilijk.

-de haken die ik gebruik zijn de teflon coated haken van Korda, fox en de camou haken van Gamakatsu. Deze haken schitteren minder en hebben een zekere camouflage. Shrinking tube vind ik belangrijk bij vervaardiging van mijn onderlijnen. Mijn voorkeur gaat uit naar transparante versies.

Op de markt zijn diverse middelen om zowel rig als safety system te camoufleren. Hierbij te denken aan coatingspoeders van Anchor. Ook een watervaste stift ( edding 3000) blijft goed werken. Bij het kopen van een hoofdlijn zal ik niet teveel opzoek gaan naar een ontzichtbare lijn. nagenoeg alle lijnen zijn zichtbaar in het water. Ook een Shimano Technium Tribal lijn klinkt leuk maar dat is meer voor ons dan voor de zichtbaarheid. In zeer plantenrijke wateren zou deze lijn enkel nut kunnen hebben.


Zoals eerder vermeld kun je het zo gek niet bedenken. Ik denk dat alleen veel mensen zich moeten afvragen hoe ver ze willen gaan.
Carpfishing, a way of life!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

08-07-2008 17:38

Ik vind dat verhaal van stoppertjes iets te ver gaan. Het ligt naar mijn mening meer aan de tactiek en aas, dan aan camouflage. Het idee is alleen, als het niet helpt maakt het ook niet uit. Helpt het misschien wel dan is het mooi meegenomen, toch :)

Was er ook heilig van overtuigd dat dit het meest onzichtbaar is voor de vis. Totdat ik las dat er een onderzoek naar gedaan is. Kijk je moet namelijk wel een hogere diameter gaan gebruiken. Het zinkt wel weer beter als mono, wat ook weer een voordeel is. Denk dat ik een rolletje koop en het ga proberen op één hengel. Meen echter ergens gelezen te hebben dat Vanish geen goede fluorocarbon lijn is. Heb je verschillende uitgeprobeerd of ben je tevreden over Vanish? Het is toch ook zo dat je een UV-bestendige lijn moet hebben, omdat anders het onzichtbare van de lijn afgaat?

Ook had ik nog een vraag over die twisted leadcore van PB. Ik gebruik namelijk altijd de kant en klare leadcore-leaders van Korda. Geen gedoe met knopen of lussen maken. Vond ik net zo makkelijk. Wat vind je het voordeel van de gladde coating, en scheelt deze twee veel in diameter?

Ik gebruik zelf altijd het lood van Korda. Ik ben van mening dat dit niet zoveel uitmaakt. Het lood kan namelijk ook makkelijk aangezien worden voor een steen. Zo denk ik er in ieder geval over. Heb Diamand Weights besteld, dus dit kan ik ook testen.

Verder gebruik ik ook zoveel mogelijk safty prodcuten van Korda. Ook onder het motto: baat het niet schaad het niet ;)

Het voordeel dat ik vind van de Tribal lijn tegeonver de normale Technium is dat het de lijn opbreekt. Het zal dus minder duidelijk zijn dat het om één lijn gaat, omdat hij telkens veranderd van kleur. Als de lijnen allebij precies hetzelfde zijn, zou dit een meerwaarde kunnen zijn. Is het dit niet, jammer dan, maar de lijn doet nog steeds hetzelfde werk.

Gebruik zelf ook een zwarte stift, maar deze blijft niet zo goed zitten. Is toevallig ook een edding 3000 :D Krijg niks gevonden over die poedercoatings van anchor. Is dit gewoon een bedrijf en niet gericht op het vissen. Wat je dus gewoon ken halen op de bouwmarkt?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-07-2008 20:53

Coen,

Het zit denk ik allemaal meer tussen je oren.
Dunnere lijn betekent ook dat deze een stuk sneller zal doorschuren op een eventueel obstakel.

En dan de vraag: waarom?

Ik vis zelf ook met de leadcore leaders van Korda, weleens gezien hoe f*cking dik die zijn? Ver over 1 mm iig, wat zou je je dan druk maken over die paar honderste mm?

Die camou lijn is in mij ogen ook overtrokken, vroeger ving men karper met lijn van Stren, die was knalgeel!!

Ik heb zelf de camou versie van Fox Soft steel gehad maar moet zeggen dat ik toch meer gecharmeerd was van de normale licht bruine versie.

De camou versie van Shimano Technicum ziet er echt helemaal niet uit, om de 15cm veranderd deze van zwart naar groen en andersom, voor mij gevoel valt deze lijn zelfs nog meer op dan de normale donker grijze Technicum.

Zorg gewoon dat het laatste eind goed plat ligt m.b.v. een of twee slidertjes en wat verzwaarde tube of leadcore, dat werkt in 9 van de 10 gevallen prima.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-07-2008 20:25

Ja zit misschien allemaal tussen de oren, maar wil zo min mogelijk aan het toeval overlaten. En als ik toch wat nieuw spul moet kopen, dan koop ik liever wat goede producten :) Dat was beetje de gedachte erachter.

Ik heb het dit weekend ook geprobeerd met twee sliders. De zwaarste en lichtste versie van korda. Maar ik moet zeggen dat dit geen succes was. Ze gaan ver van het leadcore weg, maar de loodjes blijven verder dicht bij elkaar. Hier zie ik dus niet echt een voordeel in.

Los je dit zelf op door een stuitje op de lijn te plaatsen?

Nog even over de lijn, 0,3 mm zal ook niet het verschil geven he :D beetje te ver gezocht :oops:
Tim van Zanten
Berichten: 109
Lid geworden op: 02-07-2008 17:55
Locatie: Leusden

10-07-2008 17:00

Beste Coen,

iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor merken. Zo heb ik die voor de Vanished lijn van Berkley. Ik heb hier nooit problemen mee ondervonden. verder denk ik dat je ook niet op de te kleine details moet gaan letten. Een uv bestendige lijn is leuk maar vraag jezelf eens af hoelang een voorslag erop blijft zitten als je in de buurt van obstakels vist? Naar mijn mening zijn alle nylon/fluorcarbonnen lijnen gevoelig voor licht en kun je je beter geen zorgen gaan maken over het feit of je lijn uv bestendig is of niet, maar gewoon lekker gaan vissen! Ik zelf vis veel bij obstakels en controleer vaak zowel mijn hoofdlijn als voorslag. neem maar van mij aan dat mijn voorslag meer schade ondervindt aan obstakels dan aan licht!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je gewoon een product moet kiezen en hierin moet geloven. Naar mijn mening is geloof in je kunnen al veel belangrijker dan gecamoufleerd rigspul.

De leadcore die ik gebruik van PB products heb ik gekozen doordat deze een bruine kleur heeft welke minder opvalt tegen de bodem. verder is het een oersterke lijn met een gladde coating welke beter is voor de vis. verder wil ik bij dit leadcore wel zeggen dat deze moeilijk te splicen is en dus geknoopt moet worden. Dit is echter geen enkel probleem. Ik raad wel aan rekening te houden met de safety clip die je hierbij gebruikt. Mijn voorkeur zoals eerder gezegd Armaled locjaws.

Anchor coatings powders is een coating die verkrijgbaar is in het bruin of weedy green. Voorheen waren deze potjes nog te koop op de site van topcarp. of dit nog zo is weet ik niet zeker.

Als laatste herken ik je verhaal goed. Ik heb mezelf ook vaak afgevraagd wat er nu beter kon. Vooral na het zien van de korda dvd's was een van de conclusies van Danny Fairbrass dat camouflage een absoluut belangrijk onderwerp is en je rig niet genoeg gecamoufleerd kan zijn. later heb ik me bedacht met welke insteek hij dit heeft gezegd. Was het pure wetenschap die hij vertelde of was het reclame voor nieuwe kleuren in het safety zone assortiment?
Carpfishing, a way of life!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

10-07-2008 18:06

Het beste om ontzichtbaar te vissen is nog altijd de pva onderlijn! :lol:
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

10-07-2008 18:44

Had nog wat opgezocht over fluorocarbon, maar deze reageerd niet op uv-straling in tegenstelling tot nylon. Niet dat het veel uitmaakt, omdat je het toch niet lang zal gebruiken zoals je al zei :) Maar als je toch een nieuwe lijn moet kopen en hij is uv-bestendig, tja dan koop je die toch 8) Ik denk alleen dat ze dit melden, omdat fluorocarbon dit is, niet dat het een fluorocarbonlijn is die speciaal gemaakt is tegen uv-licht.

Heb niet voor de Vanish gekozen, omdat deze hier niet echt aangeprezen wordt in het forum als hoofdlijn. Heb voor de nieuwe Triline 100% FluoroCarbon gekozen. Laat ik op mijn penmolen spoelen en klein 50m spoeletje besteld om te experimenteren als voorslag. De Fox Illusion was als voorslag, dus klein spoelletje, alleen in 43/00 te bestellen. Als ik dunner wilde moest ik meteen 300m kopen :roll:

Die Anchor coating kon ik niet vinden, maar heb hun gemaild.

Als je overigens een fluorocarbon voorslag gebruikt zou je in feite geen tube of leadcore nodig hebben om alles plat op de bodem te krijgen. Fluorocarbon is namelijk zwaar genoeg om de contouren van de bodem te volgen. Alleen even kijken of het anti-tangle gehalte een beetje normaal is :)
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

10-07-2008 19:03

Als ik heel eerlijk mag zijn, wat een onzin over die uv straling. Het zal heus wel invloed er op hebben maar je lijn ziet daar veel te weinig licht voor. Voordat het hierdoor vergaan is heb je al lang nieuwe lijn opgespoeld. Daarnaast doe ik minimaal om het jaar mijn lijn vervangen preventief.