welke lijn??????


Willem Barnas

19-01-2003 17:52

Kijk,

Daar kunnen we wat mee, ik dank u vriendelijk heer Janssen!

WB
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2003 17:54

Willem,

Heeft bij mijn zoon op de molens gezeten. Prima lijn en erg soepel, maar wel de helft duurder dan andere lijnen. Wat betreft de dikte heb je helemaal gelijk. Meer problemen bij dikker. Overigens is de breeksterkte van de groene 0.30 mm Big Game slechts een klein beetje minder dan die van 0.35 mm Pro Gold, die zelf weer minder is als Pro Clear bij dezelfde diameter. Iedereen moet natuurlijk doen wat die zelf het beste vind. Mijn advies blijft echter, let op de prijs want zo veel meer krijg je er naar mijn ervaring niet voor.

Zo en nu genoeg reclame.

Groeten, Kees
Cor Blokhof

19-01-2003 18:30

Willem,

Ik gebruik 12 LBS tegenwoordig. Eerst 10 LBS maar toen twee keer een lijn breuk door een vis die door het riet ging dus maar over gegaan naar 12 LBS. De dikte volgens mij 0.32 mm en 10 LBS 0.30 mm als ik mij niet vergis.

Ik heb trouwens ook USA 4500 molens.

Daar wel bij te vermelden dat het bij mij hoogstens één seizoen mee gaat en dat ik dan weer nieuwe lijn er op laat zetten.

En ik vis per jaar ongeveer 300 uur.

Misschien heeft dat er ook mee te maken :smile:

Groeten,

Cor
Boudewijn Lips
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-01-2003 01:00
Locatie: Maastricht

19-01-2003 18:57

Zo zo, wat een reacties!! Dat had ik niet verwacht! Ik denk wel dat ik eruit kom zo, in ieder geval bedank ik iedereen voor zijn/haar goede raad en ik weet nu zeker dat er een goede lijn bestaat die in iedergeval minder kinkt dat die rotzooi die ik er nu op heb(had, want hij is er al af!!). Mocht het niet helpen schakel ik de "kink-dokter" in het schijnt dat die dan ook helpt. Nogmaals bedankt.............

Met vriendelijke groet: Boudewijn
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2003 20:47

Boudewijn ea,

Voor de overstap naar gevlochten hoofdlijn ben ik met veel verschillende nylons in de weer geweest om inderdaad de minst kinkende te zoeken. Lijnen als Suffix Synergy, Berkley Big Game, Shimano Technium, Berkley Phanthom, Berkley Surfcast (of iets dergelijks), enz. zijn de revue gepasseerd. Doordat ik op de meeste wateren waar ik toen der tijd viste gebruik maakte van de voerboot en tijdens het uitvaren alleen maar met de baitrunner kon werken, omdat mijn andere hand nodig was voor de zender. Leverde ik een ware slijtageslag op mijn lijn (dit is trouwens ook met het uitvaren per roeiboot in samenwerking met de baitrunner). De enige lijn die niet kinkte was de Vanish Fluor carbon van Berkley. Andere lijnen kon ik na een keer of 4 a 5 vissen van de molen gooien en de spoelen met deze lijn heb ik nu nog als reserve. Hij kinkt niet! kan misschien door de fluorcarbon komen, weet ik zo niet. Ook is hij schuurvast en vrijwel onzichtbaar in water. Diktes geloof: 0.28, 0.30, 0.33, 0.37, 0.41 met treksterktes van ongeveer 4.4, 5.6, 6.7, 8.7, 12.6 kg. Hij is niet super goedkoop: € 90.- per 1800 mtr spoel en een euro of 13 per 225 mtr spoel. Maar zeker het proberen waard.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-01-2003 08:11

Willem,

Je hebt de Sufix toch wel op mijn molens zien zitten? Ben er ook al een hele tijd zeer over te spreken.

Kees,

Ik koop Sufix 15 lbs op spoelen van ongeveer 4 km. Wordt qua prijs een stuk aantrekkelijker!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2003 08:39

Hoi Mark,

Na één en ander geprobeerd te hebben doe ik dat nu ook. De 10 lbs/0,30 mm dan. Die 0.35 mm gebruik ik sporadisch en koop ik nog op kleinere spoelen. No problems! Het is een wat hardere lijn dus kinkt na verloop van tijd merkbaar (maar niet na een paar keer vissen). Met die spin-doctor wordt dat dan weer verholpen. En vervangen van de lijn met 4 km voor die prijs is geen deuk in het budget. Overigens kinkte die Pro Gold bij mijn zoon ook nog en gebruikt hij nu hetzelfde als mij.

Kees
Boudewijn Lips
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-01-2003 01:00
Locatie: Maastricht

20-01-2003 11:55

Bart, gebruik jij dan ook de 4500 usa? Want ik heb dus die dingen en het is vooral op die molens dat lijnen gaan kinken! Ik weet dat er hele goede lijnen bestaan maar het gaat mij vooral om de ervaring van jullie die jullie hebben met de 4500"s
Ik heb dus begrepen uit dit allemaal dat ik vooral de soepelere lijnen moet hebben en een "kink-dokter" achter de hand moet houden. Ik geloof dat ik het zo kort en bondig heb gezegt.

Mvg. Boudewijn
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-01-2003 16:12

Als ik met nylon vis (het meeste), dan ge-
bruik ik Berkley Big Game wit, ik vind dit
een goede lijn, en is in mijn ogen zeer be-
trouwbaar als het er op aankomt.
M,n daar integen vist met Shimano Technium,
dit is in mijn ogen ook een goede lijn.
In mijn ogen gaan alle nylon lijnen op den
duur wel kinken, al zal het met de een wat
sneller gaan dan de ander.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-01-2003 17:23

Nee,

Big's, maar het probleem van kinken is bij alle (shimano) baitrunners het geval. Ik spreek namelijk heel veel verschillende karpervissers in de winkel en het kinken van de lijn komt gewoon door de baitrunner. Vaak is dit door veel gebruik hiervan (bijv. bij uitvaren). Ik zal niet zeggen dat de USA serie eerder voor kinken zorgt, dit omdat deze molen de neiging heeft om met een kuiltje in het midden op te spoelen. De lijn zal dus niet gelijkmatig van de molen komen en zorgt dus voor draaiingen. Ook plat lood zorgt dat de lijn in de lucht draait, hierdoor gaat een lijn ook veel eerder kinken. Heb wel vernomen dat bij de infinity het geen echt probleem is, dit kan ook door de kruiswikkeling die de molen heeft. Hoop dat je wat aan de info hebt.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-01-2003 17:53

Met Carbon X nylon heb ik met m'n baitrunners nooit een probleem gehad. Eén keer per jaar de lijn veranderen is voldoende. En ze wordt echt veel gebruikt, op alle soorten water.

Voor een spoel van 1000m betaal ik ongeveer 20 euro.

MVG, Mark