Lichtsterkte Betalights


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2006 00:45

Heb ze ook nog van glas..al zijn 2 van de 4 nu wel flink zwakker geworden in lichtsterktes na al die jaren.
Vroegah gebruikte ik ze ook wel eens met het penvissen m.b.v. een holle elastiek.
Om ze makkelijker te kunnen bevestigen bevochtigde je deze met wat speeksel en deed je ze in je mond...
Hopenlijk waren ze niet lek.... :(
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

10-12-2006 02:35

Er wordt misschien wel wat lacherig over gedaan, maar ik ben toch huiverig voor deze lichtjes. Ik heb wat ervaring (theorie) met dit onderwerp (halveringsdichte, dracht, Einstein, alpha, beta en gamma straling) en ik vind het toch vrij gevaarlijk. Misschien achterdocht van mijn kant, of onwetendheid van de andere kant? Wie weet? Een feit van beta straling is dat

"Beta straling bestaat uit elektronen (beta-) of positronen (beta+). Een positron is een deeltje met een massa die even groot is als die van het elektron, maar met tegengestelde lading. Deze deeltjes worden met allerlei snelheden uitgezonden. Bij doorgang door een stof is het ionoserende vermogen kleiner dan dat van een alpha deeltje. Omdat hun massa kleiner is, zal bij botsing tegen een atoom minder energie worden overgedragen. In lucht bedraagt de dracht enkele tientallen cm, in alluminium enkele mm. Bij uitwendige blootstelling dringt het grootste deel van de Beta-deeltjes door de huid heen."

Jongens veel plezier met jullie lichtjes, mij niet gezien.
Carpe Diem...!
Harald Bremmer

10-12-2006 04:57

Volgens mij is deze dosering en hoeveelheid beta straling niet of in erg kleine mate schadelijk voor de mens. En bij mijn weten is het ook niet in overdreven mate doordringbaar door het glas. Maar goed in geval van trughoudendheid richting deze dingen kun je ze inderdaad beter niet gaan gebruiken.
Maar ze blijven handig is mijn mening.Ook al schoppen ze door die straling mijn chakra's wel in de war :wink:

Gegroet
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

10-12-2006 16:09

Ik gebruik zelf een soort fluoriserende lampjes even met de hooftd lamp op schijnen en het brand 8 uur.
lekker fel en niet duur en je kunt ze gebruiken tot je er dood bij neer valt

Gerard :D
KSN
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

10-12-2006 21:29

mensen, mensen wat een gemekker over straling, doe je ook zo moeilijk als je weer een peuk opsteekt, of voor de 3e dag in je bivvy weer eens eieren met spek zit te bakken. die RUSSISCHE ex spion die 2 weken terug is vergiftigd in Engeland, die had pas last van straling. die vent geeft over 100 jaar nog steeds licht. betalights zijn totaal ongevaarlijk, tenzij je ze kapot bijt natuurlijk.
gr peter.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

10-12-2006 23:09

Peter,

Het is niet voor niks verboden in ons land, terwijl roken niet verboden is. Stel je lampje breekt op een of andere wijze en je krijgt het over je hand, wat dan. Of je lampje pleurt in het water, wat zijn dan de gevolgen?
Carpe Diem...!
Jan Peter Teerling

10-12-2006 23:43

:roll: :lol: :lol: :lol:

Maik van de Camp schreef:Er wordt misschien wel wat lacherig over gedaan, maar ik ben toch huiverig voor deze lichtjes. Ik heb wat ervaring (theorie) met dit onderwerp (halveringsdichte, dracht, Einstein, alpha, beta en gamma straling) en ik vind het toch vrij gevaarlijk. Misschien achterdocht van mijn kant, of onwetendheid van de andere kant? Wie weet? Een feit van beta straling is dat

"Beta straling bestaat uit elektronen (beta-) of positronen (beta+). Een positron is een deeltje met een massa die even groot is als die van het elektron, maar met tegengestelde lading. Deze deeltjes worden met allerlei snelheden uitgezonden. Bij doorgang door een stof is het ionoserende vermogen kleiner dan dat van een alpha deeltje. Omdat hun massa kleiner is, zal bij botsing tegen een atoom minder energie worden overgedragen. In lucht bedraagt de dracht enkele tientallen cm, in alluminium enkele mm. Bij uitwendige blootstelling dringt het grootste deel van de Beta-deeltjes door de huid heen."

Jongens veel plezier met jullie lichtjes, mij niet gezien.
Jan Peter Teerling

10-12-2006 23:45

Maik van de Camp schreef:Peter,

Het is niet voor niks verboden in ons land, terwijl roken niet verboden is. Stel je lampje breekt op een of andere wijze en je krijgt het over je hand, wat dan. Of je lampje pleurt in het water, wat zijn dan de gevolgen?


Durf je al wel alleen een nachtje in een tentje aan het water??

:lol: :lol:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-12-2006 00:43

Kom op heren.... :-?

Maik maakt zich ergens oprecht zorgen over en wilt dit delen met het board...waarom hem dan belachelijk maken?
Is toch ook nergens goed voor?
HB
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-12-2006 07:09

het is volgens mij alleen in nederland verboden om het te verkopen!! het is niet verboden om het in bezit te hebben. (correct me if i'm wrong)

persoonlijk denk ik dat de straling wel mee valt.. ga er anders eens met een geigerteller bij zitten als je het zeker wilt weten..

maar persoonlijk denk ik dat we zowiezo buiten al aan meer straling (uit de kosmos enzo) blootgesteld worden dan door z'n klein staafje..
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-12-2006 09:23

Het zal niet verboden zijn als het onschadelijk was...
Het wordt als een soort drugs vanonder de toonbank verkocht, dus het deugt niet...
Ik heb ze zelf ook en zolang ik niet met die dingen vlak voor m'n gezicht vis. vind ik het best.

Ik vis ze ook wel eens met een siliconenslangetje op de pen. Nu was er een kennis van me die dat ook deed, maar i.v.m. bezuiniging zo'n ding in 2-en knipte, dan had je er immers 2?

Nou, hij had er daarna geen 1 meer, maar wel wat vloeistof over z'n vingers. Ter geruststelling, het is 10 jaar geleden en hij leeft nog en vist ook nog steeds! Wel een ideale vismaat, want hij geeft wel licht in het donker! :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Rob Stam
Berichten: 31
Lid geworden op: 23-10-2006 15:12
Locatie: oud-beijerland

11-12-2006 13:00

Hallo Lui,

straling is voor sommige een ongrijpbaar iets, je ruikt/ziet en hoort het niet.
Je kan het wel meten met de juiste apparatuur.
Een belangrijk gegeven bij blootstelling aan straling is
a) de soort straling.
b) de tijdsduur.

Let wel er is altijd straling aanwezig (achtergrondstraling), en denk ook eens aan lichtevende wijzerplaten van horloges en wekkers e.d.
Verder is er kosmische straling die per plaats op de wereld anders is, in hoger gelegen gebieden is die groter.
Om een lang verhaal kort te maken, ik vis zelf al jaren met isotopes in mijn swingers. (20 jaar) en mankeer nog niets.Ook heb ik een opleiding genoten om te mogen meten en de waardes te mogen interpreteren.
Zal binnenkort eens meten welke waarde deze uitstralen en dat laten weten voor zover men daarin geintereseerd is.
Blijft wel dat als je die dingen jaren lang in je broekzak zou dragen ik niet weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
Wat ieder persoonlijk van deze isotopes vind+ de eventuele risico's is aan hen.

Let wel, veiligheid is het weloverwogen nemen van risico's :)

Groeten,

Rob
Hoe groter het wonder, hoe kleiner het publiek.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

11-12-2006 13:03

Jan-Peter,

Als je de gevolgen van straling zo grappig vind ga eens in Tjernobyl kijken, worden nog mensen geboren met gemuteerd DNA. Natuurlijk zal de straling die zo'n lampje produceert zeer beperkt zijn. Ik ben er gewoon wat huiverig voor, that's all. Je hoort tegenwoordig niets anders meer, dan kanker dit kanker dat. Ik wil de risico's op deze ziekte beperken door gezond en verstandig te leven.

ps. ik ben nergens bang voor, alleen voor rare ziekten.
Carpe Diem...!
Jan Peter Teerling

11-12-2006 13:20

Maik,
Wat ik al zeg heb ze al veeeeeeeeele jaren in de swingers zitten.Als ik niet vis zitten ze in de doos in de vistas,als ik wel vis zitten ze gewoon in de swingers en zit ik dr niet met mn neus direct dr achter.Dus met die straling vals het wel mee.Wat dr al gezegt wordt hier niet in je mond doen of in stukjes knippen.. :wink: Als je je om alles zorgen moet gaan maken ivm kanker dit kanker dat,moet je elke dag 100% biologisch gaan eten niet roken etc. etc. Begrijp je ongerustheid wel maar als ik overal zo bij moet gaan stilstaan heb ik weinig levensvreugde meer.. :wink:
Live life to the max !
Greetz,
Jan Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2006 13:23

Tjonge jonge. Tjernobyl, dat is nog eens andere koek.

Is het niet makkelijker als je weet waarover je praat? De isotoop die wordt gebruikt is Tritium:

(Bron: Wikpedia)

Tritium (symbool T of 3H) is een isotoop van waterstof met in de atoomkern een proton en twee neutronen, in plaats van alleen maar een proton. De atoommassa bedraagt 3,016049. Tritium is radioactief (beta-verval, ca. 18,6 keV) met een halfwaardetijd van ongeveer 12,26 jaar. De laag-energetische elektronen (betastralen) van tritium dringen niet door de menselijk huid heen. Het is alleen gevaarlijk als het in grote hoeveelheden wordt opgenomen.

En voor Rob:

De lage energie van de straling maakt het ook moeilijk deze te detecteren.

Ze zijn in Nederland verboden vanwege het risico van inname. Ik neem aan dat karpervissers niet tot de risicogroep behoren, maar laat je kleine neefje er niet mee spelen en fijnkauwen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-12-2006 16:20

Kijk, nou praten we ergens over. Als we jou ook niet hadden, Kees...

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-12-2006 16:21

Helder :D en duidelijk Kees...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2006 16:44

Nou, ik ga er bijna van stralen. :D

Ze beweerden dat die studie ooit nog eens nut zou hebben.

Dat was natuurlijk een flinke steun in de rug om dan toch maar door te zetten. :roll:

Dus jongelui... :P

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-12-2006 16:54

Voor licht in de duisternis moet je bij Kees zijn... :lol:
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

11-12-2006 17:45

Kees,

Heldere uitleg, dus we hebben het hier niet over echte Beta-straling, maar over protonen straling (isotoop van waterstof). Dat verklaart een hoop, deze dringt inderdaad niet door plastik en door huid. En heeft een kleine dracht(dringt dus niet door), maar het ioniserende vermogen hiervan is hoog(lichtopbrengst)

Waarom worden deze lichtjes dan betalichtjes genoemd, terwijl het geen echte Beta-straling is?

groeten Maik
Carpe Diem...!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-12-2006 18:00

het worden ook wel isotopen genoemd.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2006 19:07

Betalight is de handelsnaam van de fabrikant SRB TECHNOLOGIES Inc.

http://www.betalight.com/index_product.htm

Je dacht toch niet dat Solar dat zelf maakt. 8)

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rob Stam
Berichten: 31
Lid geworden op: 23-10-2006 15:12
Locatie: oud-beijerland

12-12-2006 16:16

Kees,

mooi duidelijk verhaal, had inderdaad moeite met meten (automess = apparatuur van BIZA) Minimale energie die nog eens afneemt door een plaatje kunstof tussen de meter en de bron.
Hoeveelheid energie is zo laag dat langdurige blootstelling geen risico oplevert. (zie het maar als een soort mac waarde).
Nog even omtrent isotopen, isotopen zijn elementen met een hogere energie inhoud (zie electronen) deze geven altijd een karakateristieke straling af, met een eigen vorm van energie.
Mooi voorbeeld is het koelwater van een kerncentrale (wat bij de brandstofstaven gebruikt wordt. Dit water heeft een hogere energievorm door de blootstelling, (zwaarwater) en geeft tijdens zijn energieverval het karakteristieke blauwe licht af.
Verder wordt dit m.i. een topic die thuis hoort op een ander forum :o maar kon het niet laten effe te reageren.
Volgens mij kan nu een ieder zelf bepalen wat ie met de info doet.

Groeten,

Rob
Hoe groter het wonder, hoe kleiner het publiek.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-12-2006 16:18

ok gaan we nu weer ontopic :)

welke kleur is het mooiste in de nachtelijke uren? geel/rood/oranje of blauw?

Gr. Remko
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

12-12-2006 17:08

Remko Oude Elferink schreef:ok gaan we nu weer ontopic :)

welke kleur is het mooiste in de nachtelijke uren? geel/rood/oranje of blauw?

Gr. Remko



Voor in de tent zal ik rood doen Remco :D :D :D

Denk dat het mooiste is als je het zelfde doet als de ledjes van de piepers/ of swingers.

Groeten Joris