Het enige WÉRKELIJKE tentenopzettijdentopic!!!!!


Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

24-08-2006 22:55

goedendag

ik heb de aqua pioneer ultralight
deze staat in een minuut of tien dat is incl standaard overwrap(deze kun je altijd laten zitten) in het gunstigste geval dan he :roll.dan staat deze geheel naar mijn zin....

het kan altijd langer duren als je je stormpoles niet de grond in krijgt.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

24-08-2006 23:57

Allen,

Buiten het feit dat het om vele redenen handig kan zijn je tent snel op te kunnen zetten gaat het er me vooral om wat meer duidelijkheid te scheppen. En niet om te weten wie het snelst z'n tent opzet.
Want dat is en blijft Gil met z'n 'weggooier'. Sorry voor m'n foutieve interpretatie van je eerste bericht Gil, maar je had iets specifieker mogen zijn. :wink: Wegwerptent????? Ik denk echter dat de tent waar jij het over hebt niet helemaal aan de wensen van een kritische karpervisser voldoen


Dennis,

Vóór of ná het koekhappen????


Kees,

Één????? Zal een scheve bedoeling bij je thuis zijn!


Michel,

Jij doet buiten mededingen mee. De vraag was immers niet hoe lang je erover doet een buis met je vriendin te plaatsen. En een rondje met haring om m'n tent te lopen duurt bij mij geen 40 sec. Tenzij ik de reïncarnatie van Tony Boltini ben.


Henk,
En als ze dan eindelijk voor je deur staan ben je je Kaiserbroodjes aan het rondbezorgen????


Wim,

Weet je zeker dat ze je geen continentale Classic Euro hebben aangesmeerd? Die zijn nl. ook groen 8)


Jordy,

Dat van die JRC STI one men klinkt me realistisch in de oren, aangezien ik voor m'n two men toch ook wel een minuutje of 15 nodig heb.Vergt nou eenmaal wat meer prik- en klitshit.
Anders dan de beoogde 5 minuten waar anderen het over hebben.

Bedankt allen voor de zéér nuttige bijdragen tot nu toe.
Groet,

John
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

25-08-2006 08:35

John Pannekoek schreef:Michel,

Jij doet buiten mededingen mee. De vraag was immers niet hoe lang je erover doet een buis met je vriendin te plaatsen. En een rondje met haring om m'n tent te lopen duurt bij mij geen 40 sec. Tenzij ik de reïncarnatie van Tony Boltini ben.

John


9 haringen erin steken rondom de tent is echt zo gebeurt John.tenminste als ik zin heb om te zweten.

ik ga proberen een camera te regelen , en dan ga ik bij een sessie wanneer het droog is het opnemen.
zelfs als mijn vriendin niet helpt met de middenbuis,haal ik het binnen 4 minuten.geloof het of geloof het niet,maar bewijs gaat er komen :wink:

misschien zit die JRC toch wat ingewikkelder in elkaar dat je denkt dat het niet kan.of jij hebt gewoon zowiezo geen zin om te zweten :D

dit is wel als ik gehaast mn tent wil opzetten (maar wel goed) als ik het om mn gemakkie doe ben ik ook meestal een minuut of 10 bezig.

vrgr,

michel
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

25-08-2006 09:20

Ik heb een FoX Frontier classic X met 2 mans wrap.

Totaal ben ik hier 30 min meebezig.

Wrap kost veel tijd. De classic staat met 5 min.

Fijne tent en veel ruimte met 2 mans wrap.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-08-2006 13:33

Voor wie er wat aan heeft:

De Karsten 240 met luifel en voortent voor een langdurig en zeer luxe onderkomen neemt wel een half uurtje in beslag. Dan staat ie ook helemaal strak met alle scheerlijnen netjes aangespannen en ook zo dat het eventuel regenwater erlangs loopt en niet in de voortent komt te staan. Ik gooi er altijd een bouwzeil onder, zodat je na het afbreken de onderkant niet schoon hoeft te maken en je tevens een grondzeil in de voortent hebt en de binnentent ook lekker schoon blijft. Dit alles zonder alle rotzooi naar binnen sjouwen.

De Pioneer ultralight:

Grondzeil gebruik ik niet voor de enkele nachies dat ik hem gebruik.

Heel de zooi zo neerkwakken dat alles gepositioneerd is om op te zetten, 2 minuten.

Eerst de stretcher neerzetten, tent uitklappen en over de stretcher heen plaatsen (ik kan lastig bij de achterste poten van de stretcher als ie staat en dus zet ik eerst de stretcher netjes neer) incl. de stretcher plaatsen, een minuutje of 3. De palen plaatsen en afstellen op hoogte, een minuutje of 3. Harinkies prikken, 2 minuten.

Dit alles incl. uitpakken e.d. totaal 8 minuten, een 'snellere' tent kan ik me niet voorstellen.

Beide gevallen zonder Amaretto en/of koffie gerekend, met enige spoed, omdat ik altijd weer te laat arriveer en alles net voor donker wil hebben staan.
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

25-08-2006 13:57

Fox Continental Easy Dome echt supersnel op te zetten en ook weer af te breken. Ik denk zo'n 4 a 5 minuutjes.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-08-2006 14:18

Ik denk wel dat sommigen vergeten dat je de boel ook uit moet pakken en alles even klaar moet leggen om vervolgens op de goede plaats achter je hengels te zitten.
Willem Barnas

25-08-2006 14:28

AQUA 60" brolly.

mét reden tot haast of in geval van een nonchalante bui eerst de hengels en dan in 2 minuutjes de boel klaar.
zónder aanwijsbare redenen tot haast een minuut of vier maar dan staat 'ie ook als in de folder. zonder panels, want die heb ik niet. ik blijf graag het gevoel houden dat ik aan het vissen ben en heb daarom de winterskin om de slaapzak als het koud wordt.

:-? 8) :) :wink:

o ja houden we er ook rekening mee dat bij keiharde grond het wat meer moeite kost de harinkies in de grond te krijgen?

den mazzel,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

25-08-2006 15:00

JRC Sti 1 Man Twin Skin. In totaal altijd tussen de 4,5 en 5,5 minuten. Morgen weer een nacht dus zal het met stopwatch door me maatje laten meten.
Voer en vang!!!

I love BTW
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

25-08-2006 15:42

paraplu uitklappen en knop vast draaien,20 seconden,4 palen eraan 1 minuut,komt ie op 80 seconden.

met overwrap komt er nog 1 minuut bij en doe ik het relekst 8)

is een antieke keffin nes plu met wrap by the way.

tijdens een sessie van 4 nachten,dit om de hoeveelheid materiaal aan te geven,ben ik in 10 a 12 minuten ingepakt om te verkassen :D
8)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-08-2006 16:35

Hier spreekt de doorgewinterde zwerver. Die is door veel oefening natuurlijk een stuk sneller.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

25-08-2006 19:55

Bas Breetveld schreef:Voor wie er wat aan heeft:

De Karsten 240 met luifel en voortent voor een langdurig en zeer luxe onderkomen neemt wel een half uurtje in beslag.


Nou Bas.. Afgelopen voorjaar deed je er toch minstens een anderhalf uur over weet ik me nog goed te herinneren 8)

Waarschijnlijk teveel afgeleid geweest door een paar zwijnen :roll:

Those were the days... :wink:

To The Misthoorn 8)
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

26-08-2006 00:34

12 minuten klaar en ingepakt Robert,... :oops:

Ben ik vast een zeikerd want ik wil alles terug op z'n plek, in het doosje e.d! Maak altijdt ff met een doekje de buzzerbars en foxjes schoon. Bivvy opvouwen, trolley opladen...

Minimaal 30 minuten!!!

Strakke tijd kerel :D

p.s,,,....voor een sessie van 4 dagen moet ik de boot weer inladen, terugvaren, boot uitladen, boot leeglopen, auto inladen....pfff zie er altijdt wel weer tegenop maar ''soms'' is het resultaat er naar.

mbt de tenten. Ik ben van mening dat een een bivvy echt niet in 3 minuten hoeft te staan. Liever een oerdegelijk ding waarover is nagedacht en staat in 15 minuten dan een flutdoekje met fragiele klikstokjes en een relatief dun doek.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

26-08-2006 10:22

robert de jong schreef:paraplu uitklappen en knop vast draaien,20 seconden,4 palen eraan 1 minuut,komt ie op 80 seconden.

met overwrap komt er nog 1 minuut bij en doe ik het relekst 8)

is een antieke keffin nes plu met wrap by the way.

tijdens een sessie van 4 nachten,dit om de hoeveelheid materiaal aan te geven,ben ik in 10 a 12 minuten ingepakt om te verkassen :D


Robert,

Als jij over een paraplu praat heb je het in principe over zo'n ding wat over een 'nubrolli' of 'knik'- systeem moet beschikken wil je 'm in combinatie met een overwRAp gebruiken. En in dat geval is de paraplu-steun mét schroefdraad in de juiste hoek in de grond krijgen en daarna de buis in het 'dwars-schroefhuis' zien te emmeren, vooral met wat wind al geen pretje. Áls die handel dan eindelijk staat en je je wRAp er fatsoenlijk overheen hebt moet het leukste werk eigenlijk nog komen. Nl. de stormpole's door de altijd te nauwe lussen van je deursteilen zien te kutten.
Ga ik verder niet uitwijden over het altijd ó zó prettig, bijna traumatische stormpoleaanswivelcapschroeven zien te krijgen.
Gelukkig was er altijd wel iets van water in de buurt voor de bijna onmisbaar geworden afkoelingsperiode.
Dit alles is ook trouwens de reden geweest om een 'Stash-Titan' aan te schaffen. Stond redelijk snel en het water kwam vanzelf naar binnen, of je nou wilde of niet!

Oftwel in wat kortere bewoordingen, ténzij je het over een ander systeem hebt, zou ik het graag een keer meemaken jou dit alles in het door jou genoemde tijdsschema in elkaar te zien flansen. Of misschien eigelijk ook wel niét! Perfectionistisch als ik ben. Want ik begin er wat Joris Weijtjens-associaties bij te krijgen :)
En ja, ik kan érg kritisch zijn 8)

Overigens, als er mensen zijn die zich wérkelijk afvragen waaróm zo'n ding voor mij nou zonodig snel moet staan: -1 misschien wel prettig om je hele handeltje snel droog in je tent te kunnen mieteren als er een hoosbui aankomt en je net uitgeladen hebt! -2 -3 -4 etc. laat ik aan je eigen fantasie over.

Ik moet toegeven dat Jordy wat ver gaat met z'n opwrijfdoekjes maar ik heb lekker wel een dweil bij m'n ingang liggen als het eningzins vochtig is en/of Boer Thijs z'n koeien moeten weer eens zonodig onze stek volschijten.

Hmmmm....theorieën maken je praktisch blind is overigens een érg goed onderschrift Robert!!!!!!!
Groet,

John
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-08-2006 11:38

Michiel Pilaar schreef:
Bas Breetveld schreef:Voor wie er wat aan heeft:

De Karsten 240 met luifel en voortent voor een langdurig en zeer luxe onderkomen neemt wel een half uurtje in beslag.


Nou Bas.. Afgelopen voorjaar deed je er toch minstens een anderhalf uur over weet ik me nog goed te herinneren 8)

Waarschijnlijk teveel afgeleid geweest door een paar zwijnen :roll:

Those were the days... :wink:

To The Misthoorn 8)


Haha, dat was de opzetversie mét wijn, Amaretto, half pakje peuken en stokbrood en een stel idioten naast ons waarvan ik eerst niet wist wat ik ervan moest denken. Nu wel dus 8)
Willem Barnas

26-08-2006 11:40

John Pannekoek schreef:
robert de jong schreef:Hmmmm....theorieën maken je praktisch blind is overigens een érg goed onderschrift Robert!!!!!!!
Groet,

John


dat vond ik ook altijd al de allerbeste op het board. :)

serieus!!!

John, een nesj plu is wat anders dan zo'n Steadfast klapperdeklapperding die je de gehele sessie ondersteuning moet bieden en waarvan het schroefdraad loskomt en het doek op de baleinen uitscheurt en die nooit goed staat en die geen ruk kan hebben...

...maar hij lekt niet...

Misschien kunnen we in Leerdam eens een parapluopzettijdrecordpoging doen. Als wij onze plu's opzetten zie je namelijk niet veel meer dan een groene flits, dat beloof ik je. daar kun zelfs jij geen biertje tegen bestellen!

Jordy, meen je dat echt van dat doekje? Hoe doe je dat dan met een natte onthaakmat en schepnet? Heb je dan een centrifuge bij je of zo?

MVG,

Wim

Een snel erectabel onderkomen is van groot belang
Karpervisser? Een paraplu valt dan aan te bevelen

8) :wink: 8) :wink: 8) :wink:

Met dank aan Jan van Kranenburg
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-08-2006 11:40

John,

Wat mij op zijn minst opvalt is dat jij een ieders bevindingen in twijfel trekt. Mijn tent zit in een zak en als ik die omkieper, dan heb ben ik gereed om om te bouwen. Mijn gronzeil heb ik een systeem voor m.b.t. opvouwen (anders dan de originele manier) waardoor ik als de tent op spanning staat mijn grondzeil erg gemakkelijk er in kan leggen en vast kan maken.

Het " bijna traumatische stormpoleaanswivelcapschroeven zien te krijgen" heb IK geen last van als ik mijn plu gebruik hoor. Ik draai ze er in een poging in dus misschien zijn die van jou niet helemaal mooi taps?

Als ik echt mijn best doe, sleeptijd niet meegerekend dan he, staat mijn handel ook helemaal compleet in zeg een half uur. Dan zit ik dus te vissen, staat mijn tent en steek ik mijn eerste peuk op. Inpakken red ik in iets minder tijd aagezien ik dan niet hoef bij te voeren en "precies" in te werpen.

Wellicht dat jij iets mieren(n)eukeriger bent dan anderen?

Groetoooools Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Willem Barnas

26-08-2006 11:43

Marc Schrikkema schreef:John,

Wellicht dat jij iets mieren(n)eukeriger bent dan anderen?



wellicht? :D
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-08-2006 12:25

Willem Barnas schreef:
Marc Schrikkema schreef:John,

Wellicht dat jij iets mieren(n)eukeriger bent dan anderen?



wellicht? :D


Ik bied mijzelf nog een uitweg :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2006 14:01

John,

Zo te lezen zal er een vakkundige jury bij de wedstrijd tentopzetten moeten oordelen of de tent wel netjes staat. Anders lijkt het mij geen eerlijke wedstrijd te worden.

Krijg je die palen en haringen niet goed de grond in, ram ze er dan in met een hamer. Wat maakt het uit dat ze krom worden. Natuurlijk kan je de paal van je plu verbuigen door de hoek een heel eind over te corrigeren met de stormpalen totdat het doek eindelijk eens aan de grond hangt. Verder is het niet van belang dat de ingang van de bivvy ook in het midden tussen de stormpalen zit. Je kunt ook aan de zijkant instappen. En wat maakt het nou uit dat je de schroefdraad van je swivels naar zijn mallemoer draait. Als het maar vast zit. Welke lussen, waar is dat goed voor? Kom op John niet zo mierenneuken hoor.

Groet, Kees
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

26-08-2006 17:31

Walm,

Ik hád het over een 'Cash'. Die had Ron n.l. en die moest ik ook altijd helpen! Maar ja, dat moet ik 'm bij z'n surrogaat Easy Dome ook nog altijd!!!!


Marc,

Niet overdrijven, kun je beter aan mij overlaten. Twee van de twintig kun je niet 'ieders' noemen. Dat ik niet voor een gat te vangen ben, ben ik helemaal met je eens. Ik wacht met smart op de eerste, niet gemanipuleerde home made video-opnamen. Ik kan trouwens érg goed tegen de waarheid. Dus kom maar op en sla me om de oren met die feiten!

Overigens is een beetje humor in dit topic wat mij betreft wel toegestaan hóór oftewel niet alles té letterlijk nemen. Mierenneuken en kritisch zijn liggen overigens best wel dicht bij elkaar, echter niet dicht genoeg om ze beiden maar te gebruiken als het je uitkomt.
Bedankt voor het indirect míj ook nog een uitweg bieden :wink:

Ps. Waar koop jij die z.g.n. tapse swivelcaps dan wel als ik vragen mag??????



Kees,

Gelukkig maar dat jij over één Timmermansoog beschikt.

Groet,

J :) hn


Lusten voor het oog zijn het belangrijkst in je leven.
Karpervisser? Strak tentje valt dan aan te bevelen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-08-2006 18:05

Is dit niet allemaal wat betrekkelijk? Als ik een nachtje ga en het redelijk weer is staat het Ovaltje waarschijnlijk wel binnen 5 tot 10 minuten inclusief wat harinkjes in de klei stampen. Als tent heb ik nog steeds een oude Geo 2 van RH, met aluminium baleinen en dat ding opzetten inclusief buitendoek eroverheen duurt al gauw 20-30 minuten inclusief harinkjes.
Maar...als ik voor 1 of 2 weken ga en op een onbeschutte plaats moet staan met kans op een of meerdere mistral's met windsnelheden tussen 80 en 120 meter dan wordt het toch heel wat anders. Meestal is dat dan ook nog op een rots- of steenachtige ondergrond en dan zeggen harinkjes me al helemaal niks. Dan gebruik ik oude bankstiks die ik een fors eind de grond in ram zodat het in ieder geval onmogelijk is dat de tent weg zal waaien. Kapot waaien kan in een uiterste geval maar op wat scheurtjes na is me dat nog niet overkomen. Tevens schoor ik de tent dan ook nog eens op 6 plaatsen, ook met banksticks.
Al met al kan zo'n exercitie dan wel 1 tot 1 1/2 uur duren, mede afhankelijk van de ondergrond.
Opzettijden zijn m.i. dus maar betrekkelijk.
Binnenkort schaf ik trouwens een tent aan met het meest degelijke frame en een veel dikker doek inclusief winterskin.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

26-08-2006 18:21

Aart,

Het in m'n eerste bericht ruim aangehaalde 'laat de omstandigheden meewegen' doet jouw gesuggereerde betrekkelijkheid van mijn vraagstelling behoorlijk teniet lijkt me. Dat je er dan nog altijd niet ál te veel conclusies aan moet verbinden kan iedereen voor zichzelf uitmaken. Juist het feit dat fabrikanten, winkeliers maar ook karpervissers tegenwoordig zélf om het hardst schreeuwen dat hún tent in 6 minuten staat i.p.v. de 8 minuten van de concurrent/collega. Het is en blijft maar een leidraad die altijd handig kan zijn.
Groet,

John
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-08-2006 18:33

Klopt John, maar ik zag dan ook maar weinig terug van jouw 'laat de omstandigheden meewegen'...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

26-08-2006 23:51

Aart,

Ik moet toegeven dat het bij de meeste reply's lijkt alsof het hiero in Holland altijd windstil is en de eventuele haringen in een sappig graslandje mogen worden geplaatst, waardoor de door palingvissers zo gewilde wormen voor het oprapen komen te liggen. Helaas kan ik daar verder weinig mee. Het is om het even man.

Trouwens, ovaltje vijf tot tien minuten......??????? Zetten sommigen hier twee Twin Skins tegelijk in op.
Groet man,

J :wink: hn