Weegschalen en betrouwbaarheid


Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-02-2006 14:31

Heb zelf ook al jaren een waymaster van RH, als je dan toch op gewicht vist dan is het net zo leuk als je gewichten dan ook daadwerkelijk kloppen. Ik heb die van mij op een gegeven moment geijkt en hij bleek op alle gewichten een afwijking van tussen de 200 en 300 gram in mijn nadeel te hebben. Heeft waarschijnlijk iets met het op gang komen van de veer te maken. Gemiereneuk in de kantlijn, klopt, maar als je dan toch weegt moet je er wel van op aankunnen dat het klopt. Zowel als een weegschaal in jouw nadeel weegt (lichter dan de vis eigenlijk is), als ook dat hij zwaarder weegt (dus in jouw voordeel). Vooral met het laatste kan je tegenwoordig een hoop gezever krijgen en tast nog altijd je geloofwaardigheid aan. Met andere merken heb ik geen ervaring, maar ben bang dat die goedkope chinaschaaltjes van welk merk dan ook niet zo nauwkeurig zullen zijn dan de toch wel als best bekend staande RH.

Ook kan je beter de schaal van 50 kg pakken en niet die van 25. Klokweegschalen hebben namelijk de neiging om wanneer ze half rond zijn onnauwkeuriger te gaan wegen, de kans dat hij meer dan half rond gaat bij een 50kg schaal is toch net wat kleiner. Tenminste bovenstaande heb ik me ooit laten vertellen, geen eigen ervaring. Heb hem een jaar of 8 geleden gekocht en inmiddels toch al 4 keer nodig moeten hebben, net zo gemakkelijk dus om een met een groter bereik te pakken, je weet maar nooit natuurlijk...

Om goed en nauwkeurig te wegen gebruik ik na een tip van Wil de schepnetsteel. Gewoon de bovenste ring van de waymaster over een van de bussen van je spreidblok duwen waarna je de achterkant van de schepnetsteel op de grond laat leunen. Door nu met je hand op het spreidblok de steel als een hefboom te gebruiken kan je heel stil wegen met de vis van de grond. De naald schommelt nagenoeg niet en dat is net zo prettig bij het aflezen. Ook beter voor de vis, aangezien je hem niet 3 keer hoeft te wegen. Kort omhoog, gewicht aflezen en weer op de mat...

Een driepoot kan natuurlijk ook voor de nauwkeurigheid, maar dat is weer extra materiaal om mee te slepen. De schepnetsteel voldoet prima, probeer maar eens icm een waymaster...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

27-02-2006 14:52

Bart heeft hier een paar goede punten.

Wat betreft het ijken. Al deze weeg"klokken" zijn voorzien van een veer, deze zal na verloop van tijd altijd afwijken. Nu kan je deze middels de ring aan de bovenzijde iets aanspannen (daarom kan je de wijzer op nul zetten) maar daarmee wordt het gewicht niet exact. De veer zal telkens meer gaan afwijken. Of dat nu een RH is, een Kenwood, of Waymaster (zijn alle 3 trouwens van dezelfde fabrikant) of een Ultimate, Nash, of wat voor merk dan ook.
Geen van de fabrikanten laat de schalen ijken, dit zouden ze dan bij alle schalen moeten laten doen....komt de prijs aardig richting een schaal voor productie....en die gaan snel in de richting van een getal met 000.

Schroef de schalen open en zie dat het systeem bij allen gelijk is.

De tip met de leefnetarm, Fox en F4E hebben hier trouwens mooie handvatten voor. Deze kan je op je schepnetsteel schroeven en wegen maar.....dit is wel een stuk nauwkeuriger.

Groet,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

27-02-2006 16:28

Hoi,

Voor ieder extra getal achter de komma, komt er een nul achter de prijs...

Ik heb een waymaster en weeg met een weigbar, maar veel nauwkeuriger dan 500 gram kun je niet wegen. Ponden dus. Wanneer je een statief gebruikt kun je nog beter wegen en op de kleine streepjes gaan letten, maar waar hebben we het dan over? Wanneer de vis voor het laatste gescheten heeft?

In Frankrijk wegen de vissen trouwens zwaarder, stukje dichter bij de evenaar.

Groeten,

Jeroen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-02-2006 17:00

Jeroen houdijk schreef:Hoi,

Voor ieder extra getal achter de komma, komt er een nul achter de prijs...

Ik heb een waymaster en weeg met een weigbar, maar veel nauwkeuriger dan 500 gram kun je niet wegen. Ponden dus. Wanneer je een statief gebruikt kun je nog beter wegen en op de kleine streepjes gaan letten, maar waar hebben we het dan over? Wanneer de vis voor het laatste gescheten heeft?

In Frankrijk wegen de vissen trouwens zwaarder, stukje dichter bij de evenaar.

Groeten,

Jeroen


Goeie posting! 8) Neem naast deze afwijking ook nog eens variabelen als de vochtigheid van je weegzak en de wind, en je bent lekker onnauwkeurig bezig. In mijn ogen is het weinig zinvol om nauwkeruiger te gaan als een halve pond.

Ik heb overigens een weegklok van Nash, en die bevalt best. Ze wordt geleverd in een hoes, met weighbar.
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

27-02-2006 17:26

Martijn Julien schreef:Neem naast deze afwijking ook nog eens variabelen als de vochtigheid van je weegzak en de wind, en je bent lekker onnauwkeurig bezig. In mijn ogen is het weinig zinvol om nauwkeruiger te gaan als een halve pond.


Het is maar hoe je zelf tegen het gegeven 'correct wegen' aankijkt.
Weegzak bevochtigen, en dan pas weger resetten. Wegen met de wind in de rug, en dus de weegzak enigzins uit de wind houden zijn allemaal mogelijkheden om het effectieve gewicht zo goed als mogelijk te benaderen.
Hoe groter het max. weegbereik, hoe groffer de schaalverdeling. Bijvoorbeeld per 200gram bij een 50kg weger, t.o.v. per 100gram bij een 25kg weger.

Nu, ik blijf bij m'n standpunt. Ofwel wil je het exacte gewicht zo goed als mogelijk benaderen, in alle andere gevallen waag je beter gewoon een gokje.

Opbouwende groet,
Filip.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-02-2006 18:09

Matthys Filip schreef:
Nu, ik blijf bij m'n standpunt. Ofwel wil je het exacte gewicht zo goed als mogelijk benaderen, in alle andere gevallen waag je beter gewoon een gokje.



We zijn het in grote lijnen eens. Ik wil ook zo nauwkeurig mogelijk weten hoe zwaar een vis is. Ik zeg alleen dat je jezelf voor de gek houdt als je op 50 gram nauwkeurig gaat wegen. Zelfs als je alle voorzorgmaatregelen neemt, zoals die jij bijvoorbeeld noemt...
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

27-02-2006 18:16

Wat ik me nu afvraag, als je toch al niet heel precies kan wegen door allerlei omstandigheden (steel ja/nee, vocht, wind, etc), ga je het dan wel merken of je een RH weegschaal (die ook nog niet 100% klopt) hebt of gewoon een weger van Ultimate? Wijkt zo'n weger van Ultimate dan ineens echt 'veel' meer af dan een RH schaal of hebben we het dan ook slechts over een aantal grammen? Bovendien als je een RH weger na tig jaren moet laten ijken kan je dit met een Ultimate weger dan ook doen lijkt me?

Of ik nu een RH weger of Ultimate moet kiezen, ik weet het nog steeds niet.

Mvg, Koen
Jeroen Otter
Berichten: 9
Lid geworden op: 24-02-2006 10:19
Locatie: Friesland
Contacteer:

27-02-2006 18:28

Matthys Filip schreef:Jeroen,
als je niet op een pondje kijkt dan kan je ze evengoed niet wegen!
Hoef je ook geen weger aan te schaffen en mee te zeulen naar de waterkant.
Wanneer je al een tijdje je vangsten weegt, moet je toch redelijk goed het gewicht kunnen inschatten....


Daar heb je i.d. gelijk aan, maar ik probeer zoveel mogelijk verschillende karpers te registreren op onze favoriete stek en daar hebben we wel een globaal gewicht voor nodig :) Leuk is ook om te zien hoeveel karpers zijn gegroeid vergeleken met b.v. 5 jaar terug.
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

28-02-2006 09:14

goed koop is duur koop daar heb ik wel altijd last van :lol:
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-02-2006 09:53

Koen Septer schreef:Wat ik me nu afvraag, als je toch al niet heel precies kan wegen door allerlei omstandigheden (steel ja/nee, vocht, wind, etc), ga je het dan wel merken of je een RH weegschaal (die ook nog niet 100% klopt) hebt of gewoon een weger van Ultimate? Wijkt zo'n weger van Ultimate dan ineens echt 'veel' meer af dan een RH schaal of hebben we het dan ook slechts over een aantal grammen? Bovendien als je een RH weger na tig jaren moet laten ijken kan je dit met een Ultimate weger dan ook doen lijkt me?

Of ik nu een RH weger of Ultimate moet kiezen, ik weet het nog steeds niet.

Mvg, Koen


Koen,

Een nieuwe Ultimate weegklok is waarschijnlijk net zo (on)nauwkeurig als een Reuben Heaton weegklok. Maar bij intensief gebruik zal de onnauwkeurigheid van de Ultmate waarschijnlijk sneller toenamen als bij een duurder model. Trouwens, beiden modellen voldoen goed, als je gewoon weegt in hele en halve ponden.
Je moet ook rekening houden met de levensduur van de behuizing zelf. Het plastic van een goedkope unster zal sneller kapot gaan. Zodra er bartsen in het huis zitten, kan vocht het binnenwerk aantasten. En dan kan je echt serieuze afwijkingen krijgen in je metingen...
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

28-02-2006 12:04

Martijn Julien schreef:Koen,

Een nieuwe Ultimate weegklok is waarschijnlijk net zo (on)nauwkeurig als een Reuben Heaton weegklok. Maar bij intensief gebruik zal de onnauwkeurigheid van de Ultmate waarschijnlijk sneller toenamen als bij een duurder model. Trouwens, beiden modellen voldoen goed, als je gewoon weegt in hele en halve ponden.
Je moet ook rekening houden met de levensduur van de behuizing zelf. Het plastic van een goedkope unster zal sneller kapot gaan. Zodra er bartsen in het huis zitten, kan vocht het binnenwerk aantasten. En dan kan je echt serieuze afwijkingen krijgen in je metingen...


mmm, ik denk dat ik dan toch voor de Ultimate weger ga kijken, de behuizing daarvan is van metaal, alleen het glas is van 'stootvast kunststof'. Na een tijd zal ik de weger dan ofwel ijken of een andere kopen, maar dat komt dan wel weer. Mocht ik de RH schaal nog voor een leuk prijsje kunnen krijgen dan wordt het misschien nog die, anders niet. Dan kan ik beter het geld besteden aan spul dat me 'meer vis' kan opleveren...

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-02-2006 17:45

Bart,

Goeie tip van die schepnetsteel, zelf nooit aan gedacht. Vaak idd 3 keer met trillende arrmen wegen of het hele zaakje aan een boomtak. Dit gaat veel sneller en net zo nauwkeurig. Bedankt!

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

02-03-2006 15:10

stevige bankstick voldoet ook wel denk ik zo? :lol:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

02-03-2006 16:46

banksticks van 1,80m? een schepnetsteel lijkt me toch makkelijker... wél
een goeie tip trouwens! ga ik zeker ook proberen.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

02-03-2006 16:55

Ow had het even verkeerd begrepen dan... Maar is dat niet funest voor je schepnetsteel dan? Lijkt me niet echt goed toch? Of Ondersteun je hem voldoende:)?
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

03-03-2006 11:51

Zie hier,

een mooi carbon handvat om te wegen (Ultimate Carbon Weight Scale Handle) en een zuivere weegschaal.

Zie 5 kg hangen aan de schaal en 5 kg netjes aangegeven op de weegschaal.

Zuiver genoeg toch?

Afbeelding

Afbeelding
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

03-03-2006 11:53

Was het een ge-eikt gewicht dan? Dan is het wel heel netjes inderdaad! Zon weegstok heb je nog steeds het probleem dat je de vis moet optillen, dat heb je met je schepnetsteel niet blijkbaar!
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-03-2006 15:25

Ik gebruik nog altijd een messing unster van Salter. Deze weegt toch wel vrij nauwkeuring en is oerdegelijk. Alleen voor de meeste vissers op dit board niet geschikt, gaat namelijk maar tot 20 kg... :wink:

En ik geloof dat hij niet meer gemaakt wordt.

Gr.,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

03-03-2006 15:58

Ik zelf heb de waymaster. Bevalt goed. belangrijk is wel om hem steeds van te voren netjes op nul te stellen. En inderdaad bij het handvat op te tillen.

Je hebt mensen zat die dat niet doen. Maar uiteindelijk hou je alleen jezelf maar voor de gek natuurlijk
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

08-03-2006 16:47

Ik heb toch maar de Ultimate Pro^tect weegschaal gekocht tot 50 kilo. Alleen de losse haken die allemaal bij deze weegschaal zitten bevielen me totaal niet, je kan zo zo'n haak kwijt raken of hij kan op de meest verkeerde momenten losschieten als je even niet oplet. Dus heb ik even een eigen constructie gemaakt met gesloten haken van de ijzerhandel en met een sterke stang met rubber slang (voor de verwarming van een auto). Vind het een prima combinatie zo, alleen misschien kort ik de stang nog wat in. Mocht ik bij de zwaardere vissen nog teveel last hebben van het 'trillen' dan zal ik de schepnet methode nog toepassen. :)

Mvg, Koen

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-03-2006 16:51

Ziet er netjes uit Koen !

Zeker die musketon haken zijn vele malen beter dan de standaard "vleeshaken".
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

08-03-2006 16:56

Marco Mensing schreef:Ziet er netjes uit Koen !

Zeker die musketon haken zijn vele malen beter dan de standaard "vleeshaken".


Bedankt!

Die haken kunnen idd wat hebben (350 kg :lol: ) maar bovendien kan zo m'n weighsling er niet zomaar afschuiven en kan ook de haak aan de bovenkant niet meer losschieten zodat ook m'n weegschaal langer blijft leven. :)

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

19-03-2006 23:05

nou op naar je eerste 15kg vis op die weegschaal!! :lol:

succes ermee!!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

20-03-2006 17:57

j van der beek schreef:nou op naar je eerste 15kg vis op die weegschaal!! :lol:

succes ermee!!



Ik moet natuurlijk wel het maximale uit de haken halen, dus minimaal 300kg anders is het niet goed genoeg. :lol:

Nee, ik zou maar wat graag een 15 kg willen vangen om de weegschaal eens goed te kunnen testen. Ik ga mijn best doen dit jaar! :D

Mvg, Koen

PS: Stok boven de weegschaal is nu een stukje korter gemaakt zodat ie toch wat makkelijker in m'n carryall past.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

20-03-2006 18:24

Ik heb een digitale weger van Raven.. laatst geijkt met 10kg en gaf aan 9,95kg maar dan moet ik wel erbij zeggen dat de weger aan een statief heeft gehangen. als ik hem met de handen vast houd. dan schommelt die tussen de 9,8 en de 10,1 je krijgt hem met moeite stil in de handen..

maar ben ook op zoek naar een goede analoge weegklok.. dus ik lees nog ff mee..