Black Monkey..


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

05-06-2011 16:29

Jan,

Je bent een moedig man.

Maar de KW is een slecht voorbeeld. Ik behaal daar ook opvallende resultaten door bijvoorbeeld zeer eenvoudige stekkeuze. Er zijn daar namelijk plekken waar niemand vist. Plekken waar ik samen met een vriend in drie á vier uur aantallen vang waar de gemiddelde visser (met alle respect) op dat water een heel weekend voor zit. Van die vissen is minstens 75% puntgaaf. Je zult ze vast wel kennen, het zijn de sprekende voorbeelden; donkere lange schubs van tussen de vijftien en vijfentwintig pond zonder pens, zonder ingescheurde vinnen en zonder ook maar één beschadiging aan de bek. Dit beleef ik zelf al 6 jaar zo en die vriend van mij al meer dan 15 jaar. Je moet die plekjes natuurlijk wel een beetje zoeken. De vis voelt zich er bijzonder veilig en aast zonder noemenswaardige argwaan. De keren dat ik binnen vijf minuten of sneller beet kreeg, zijn niet meer op twee handen te tellen. Voorvoeren doen we nooit. We komen aan, kijken waar ze zijn, vissen daar en na een paar uur rotten we weer op, want je weet zelf hoe druk het er kan zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat die KW helemaal niet moeilijk is en dat je er met een van de meest fundamentele keuzes in het karpervissen (namelijk de stekken), al dik in de prijzen kunt vallen. Het succes is daar dus niet afhankelijk van de Black Monkey. Dit heb ik mezelf ook op druk beviste plekken bewezen, door extreem afwijkend te vissen en te zorgen dat de vissen zich van geen kwaad bewust waren.

Maar ik heb er ook geblankt hoor.

Het verhaal van je grote schub in Frankrijk vind ik erg opvallend en ik zal uitleggen waarom.

jan de jager schreef:Daarnaast heb ik de BM ook ingezet in mijn vakantie trip naar Frankrijk.......
Op dat water waar we visten zwommen 2 grote schubkarpers waarvan de laatste en zwaarste van het water zich al meer dan 3 jaar niet had laten zien laat staan had laten vangen. Ik had toen maar 1 BM nog in mijn bezit......Ik mocht deze vis na de derde dag al vangen.
Het verhaal zelf was dat ik een plekje buiten voerplek gemaakt had elke dag 10 a 15 boilies op gegooid zonder rigje. 3de dag een hengel op dit plekje met de BM in aanslag en werking. Maar een anderhalve meter lag de voerstek met ook een hengel die al wat dagen actief stond samen met de anderen en al deze hengels werd de grote vis niet op gevangen ook al kwam de paar piepen verhaal wel weer naar voren maar werd er wel goed gevangen op de voerstek.......

de BM hengel sloeg na plaatsing van 6 uren af en resulteerde toen dus in DE SCHUB.......


Ik lees dat je hem ving op een een drie dagen lang aangevoerd en met rust gelaten plekje buiten de voerplek... Zou dat niet ontzettend zwaar meetellen? Als je op de hoogte bent van hoe men doorgaans (op zulke wateren) vist, dan snap je ook dat je op een dergelijke wijze wél het vertrouwen van een moeilijk vangbare vis kunt winnen en hem dan ook echt kunt vangen.

'Circuitwateren regio Drenthe' is een vaag begrip. Omschrijf de situaties (niet de wateren noemen - sorry) eens serieus en eerlijk, dan komen we wellicht wat verder. Noem ook eens wat zeer opvallende vangsten die je op die wateren gedaan hebt en elimineer in je berhaal alle andere mogelijke factoren die ervoor zorgden dat de conditionering doorbroken werd. Met andere woorden; bewijs dat het de Black Monkey was die de doorslag gaf.
Ik ken een zo'n circuitwater goed (een klassiek voorbeeld van een kapotgevist water) en vis daar soms weleens, al sinds een jaar of dertien. Mijn beste vangst (lees: bijna een half bestand in drie dagen, van alles door elkaar) heb ik daar gedaan op een uiterst vruchtbaar moment, met totaal afgezonken onzichtbare lijn, een extreem kort en agressief Withy Pool-rigje aan een zware inline die van de wartel kwam als de vis zich geprikt had, een belachelijk ordinaire roze Dynamite Squid & Octopus 15mm. pop-up en 0,0 gram voer. Het leukste was nog dat ik op twee vissen na, alle vissen ving op een plek waar niemand ingooit. Ik heb het dan over enkele vierkante meters die verder op geen enkele manier verschilden van de rest van het bodemprofiel, de diepte, of wat dan ook. Met andere woorden; ik prikkelde de vis nogal en ook op een manier waarbij ze zich van geen kwaad bewust waren of waardoor bij de vissen de nieuwsgierigheid het won van het wantrouwen. Dit is een zéér belangrijk gegeven als je instant op zulke wateren vist en heel vaak is het naar mijn ervaring zo dat dit al voor leuke vangsten kan zorgen.

Ik stel het allemaal misschien wat zwart-wit, maar als ik alles 100% moet nuanceren...

Hiermee probeer ik alweer aan te geven dat er met 'gewoon vissen' meer dan zat te halen valt.

Waar ik heen wil is dat ik denk dat je een stationnetje overslaat, want:

jan de jager schreef:sinds deze terug reis was ik er van overtuigd ook omdat ik zowat al de grote vissen allemaal gevangen heb op die ene BM hengel toeval mzzl ik weet het niet maar dat heeft mij toen overtuigd.


Je zegt dat je het niet weet, maar dat wat je niet weet je wel overtuigd heeft. Vind je nou zelf ook niet dat dit nogal vertroebelend werkt en eigenlijk hard gezegd een beetje dom is? Is het niet een soort teken van 'luiheid in je visserij'? Verdieping is toch wat je kennis oplevert en kennis is toch alles? Voor mij geldt dit wel, vooral als ik iets bij wil leren.
Bovendien is dit (inzicht en het op het juiste moment op de juiste plaats juist toepassen van het geleerde) op lange termijn volgens mij véél bruikbaarder dan 'een levenloos stuk plastic met een staart van elastiek op een stokje'.

Ik zou als ik jou was starten met het grote elimineren van factoren die je vis op zouden kunnen opleveren, behalve dan de Black Monkey. Zorg dat je overzicht krijgt en dat het succes wat je dan behaalt, enkel nog toe te schrijven valt aan de Black Monkey. Ik schrijf het misschien wat knullig, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Zorg ervoor dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (iets keihard maken is in het karpervissen extreem moeilijk zoniet onmogelijk, denk ik) tegen jezelf kunt zeggen dat die Black Monkey jou die vis heeft opgeleverd. Dus niet het afwijkende aas, of de afwijkende rig, of de afwijkende stek om maar wat te noemen en ook niet gaan voorvoeren want dat vertekent het beeld zeer. Die vis moet hangen door de Black Monkey, niks meer en niks minder.
Zorg dat je er niet meer omheen kunt en schrijf dan een dijk van een artikel in één van de magazines. Zo maak je Tino blij en strijk je er ook nog een paar honderd euro mee op, wat je dan weer kunt spenderen aan brandstof voor je reis naar Engeland waar je op de hogeschoolwateren al die paranoïde maar zeer begaafde karpers met groot gemak kunt gaan strikken met behulp van de Black Monkey.

:wink:

Snap je waar ik heen wil? Nee, niet naar Engeland.

Eén ding: Ik schrijf de Black Monkey niet 100% af, ik vraag me zoals altijd wel serieus af hoe zoiets getest is en welke vangsten het dan ineens zoveel specialer maken dan de ons tot nu toe bekende aassoorten, technieken en tactieken en combinaties van die drie.

Het is leuk dat je 'on a way to a new invention' bent, maar zou je ons daarvan (de weg naar succes) niet beter op de hoogte kunnen brengen als jij er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit bent dat jouw 'invention' of die van Tino voor mijn part, echt garant staat voor ongekende vangsten?

Ik wens je alle wijsheid en in dit specifieke geval zo min mogelijk geluk toe als je begrijpt wat ik bedoel.

En denk nou niet dat ik zo'n turbovisser ben, ik probeer slechts duidelijkheid te scheppen, want alleen dan kan ik er iets van begrijpen.

Als ik ergens de mist in ga, of als er bewijs is tegen mijn opvattingen, dan ben ik uiteraard bereid mijn visie bij te stellen, dit in het kader van het bijleren.

En dan nu een bak koffie en een sigaret!

Groeten en vang ze,
Willem
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-06-2011 16:53

niet alleen duidelijke taal voor jj en natuurlijk de lezers op zig , maar ook nog eens erg leerzaam stukje betrefd hoe het ook kan.
Een aanwinst betrefd deze toppic.
mvg
Laatst gewijzigd door sander kunst op 05-06-2011 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

05-06-2011 16:53

Allemaal heel begrijpelijk en ik ken idd dat soort vissen en plekken ook heel goed.......
Voor ik zelf ga vissen ben ik er minimaal al meerdere malen van te voren geweest.
Ik weet waar ze zitten en op sommige delen weet ik de trekroutes ook, paai gebieden en aas gebieden.....
Natuurlijk moet dat vis opleveren maar ik ben niet altijd op die zones te vinden.

Als ik zo nodig een heel artikel er over had willen schrijven dan had ik deze wel naar tino gestuurd.....
Het topic gaat over de BM dat de BM perfect is heb ik niet gezegd wel dat het in mijn ogen werkt.
Dat anderen het hier nog niet over eens zijn vanwege al deze argumenten okeey kan ik begrijpen.
Dat dit onderdeel op weg naar een nieuw weg jah dat zeker en hier ben ik heilig van overtuigd alleen heeft dit tijd nodig.
Maar zo zijn er zoveel punten op dit hele visgebied waar we met zijn allen lang en breed over discussiëren kunnen.

Er zijn namelijk altijd wel weer mensen die het ergens niet mee eens of wel mee eens zijn.
Aasje, haakje, rigje, lijntje, loodje, etc..... Je weet wel wat ik bedoel.
Dit zal nooit ophouden hetzelfde als voor de BM.
Keiharde feiten zijn er nog niet, daarvoor bestaat dit onderdeel nog te kort.
Ik geef alleen aan dat het goed werkt in mijn ogen en dat ik er meerwaarde in zie.....door te blijven experimenteren komen die feiten vanzelf op tafel....
Als ik ze zou hebben dan stuur ik ze wel door naar Tino zodat hij hier mee of verder mee kan.
Verder vind ik het zelf een heel orgineel idee ondanks al de andere poespas die we soms nodig hebben.
Ik vind het niet erg om de BM daarnaast ook in te zetten en te gebruiken.
Wat een ander daar van denken wil of er mee doen wil is aan die persoon.

Ik ben geen Hardcore visser of dat ik me zo noodgedwongen voel om richting die waterkant te moeten.
Dat ik er graag mag zijn is iets anders, vissen doe ik graag met dan uit plezier en me eigen beleving.
Wat een ander er van vind laat me koud, ik vis voor mezelf en niet voor iemand anders....... met of zonder BM.

Ik had ook maar een aantal wateren opgenoemd waar ingezet maar er zijn wel meer wateren maar niet om deze lekker uitgebreid te gaan beschrijven.
Momenteel ben ik daar namelijk meer actief om meer de eigenschap en meerwaarde van de monkey te achterhalen of om te zien of de BM nog verbeter punten heeft.
En die zijn er zeker wel en die heb ik ook al door gegeven, Verder denk ik zelf dat de BM even tijd nodig heeft en weet zeker dat er straks wel meer geintresseerden voor zijn.

mvg; jan
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-06-2011 18:55

Echt jan, mocht ik ooit iets revolutionairs ontdekken in relatie tot de karpervisserij (0,001% kans overigens), dan sponsor ik jou in ruil voor wat promotie, echt waar!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

05-06-2011 20:50

Jan,

Lees dit voor de gein eens rustig door, het kost je hooguit tien minuten. Tien minuten die weleens in het belang van je fieldtest konden zijn.

http://nederlands.skepdic.com/dict_zelfbedrog.htm

http://www.symbio6.nl/selectieve_waarneming.php

:wink:

Ik ben ook maar gewoon een boerenlul hoor!

Groet en vang ze,
Willem
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

05-06-2011 21:11

Ik ga de moeite niet eens doen om zoiets te lezen,
ik heb mijn standpunt hier sta ik achter wat jullie hier ook doen en zeggen op dit board dit laat me compleet koud........
:o
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

06-06-2011 01:23

Hallo Jan,

Na deze posting zul je van mij geen irritante vragen meer krijgen. Ook zal ik geen poging meer doen een enigszins constructieve bijdrage te leveren aan dit topic en jouw fieldtest, dat beloof ik je bij deze, want ik ben moe en niet omdat het nu rond één uur 's nachts is.

Dat het jou ijs- en ijskoud laat hoe andere mensen denken en wat zij doen, heb je me in de lente van 2010 tijdens één van jouw bloedserieuze nachtelijke visavonturen aan een klein vierkant watertje met een grote spiegel en een weg er pal naast, al bewezen...

Dat verhaal zal ik maar niet op dit forum zetten, want dan gaat het vast en zeker ergens vreselijk jeuken. Blader maar eens driftig door je keurig bijgehouden logboekjes, dan snap je wel waar ik het over heb.

Ik pas.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

06-06-2011 10:45

Om heel eerlijk te zijn WPJ denk ik dat je echt vergist met iemand anders dan.

Ten eerste vang ik bijna geen spiegels en vis niet op een klein vierkant water...........
Ik kan me maar 1 water bedenken wat vierkant is en dat is de kweekvijver waar ook inderdaad een spiegel schijnt op te zwemmen.
Maar hier heb je mij zeker niet aangetroffen al vissen en dergelijke want vis daar niet........
Dus mijn logboek door lezen heeft geen nut tenzij je een ander water bedoeld maar weet niet welke dan.....?

Maar goed dreigementen boeit me ook niet, ik vis nogmaals voor me plezier en doe dit zelf op een visveilige en keurige manier VIND ik zelf.
Onthaakmatje, veilig systeempje ( heli ) bakkie water, carp care, etc........wat een andere er van vind juist jah .............

mvg; jan
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

06-06-2011 12:36

Ik vind het heel jammer dat er inhoudelijk niet heel erg op vragen wordt ingegaan. Verhalen dat er de moeilijk vangbare vissen mee worden gevangen kennen de mensen nu zo onderhand wel. Zoals al eerder werd vermeld ben ik ook zeer benieuwd naar een uitgebreid artikel/fieldtest, zonder alleen maar dikkevissenfoto's/verhalen. Verder is het zeker moedig, die standvastigheid Jan. Voor mezelf zie ik de optie niet om het product te proberen om eerder genoemde redenen. Hopenlijk voor Tino zijn er wel veel mensen die met zulke oppervlakkige info direct overstag gaan en het aanschaffen. Komt er nog wat brood op de plank...

Al zou ik zelf lekker mn mond houden mocht ik ooit iets "revolutionairs" ontdekken wat de moeilijk vangbare vissen in het net krijgt. Mn eigen ruiten ingooien wil ik graag tot het minimum beperken.

Succes jan.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

06-06-2011 13:50

Dank je James komt ook wel goed.......

Het deel met goede argumenten en vragen beantwoorden is al grotendeels gedaan.
Ik geef ook aan dat als je iemand zo nodig echt de keiharde feiten of info wil neem contact op met de maker van de BM.......

mvg; jan 8)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-06-2011 18:50

Jij bent er vol van.
Jij beantwoord 3 kwart van de vragen hier niet. Het enige wat we horen zijn de positieve dingen en reclame praat.

Zonde man. Durf te wedden dat er 3 kwart ook in het nadeel valt.

BM is leuk voor rukputten en meer niet. Rivieren no way. Grote binnenmeren no way. Alleen de geile stadswateren en putten die vol zitten met stressende gekke karpers.


Wees dan eerlijk en noem elke kant van de BM. Zolang je die niet noemt is het testen ook minimaal geweest bij je.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

06-06-2011 22:47

Je hebt een grote mond Leen doe het zelf en plaats dan zelf een verslag..........bang om op je muil te gaan met de BM.
:-?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-06-2011 23:28

Nu laat je je eigen wel kennen.

Succes met de BM promotie. 8)

Jan, heb meer vertrouwen in je eind materiaal dat zal een hoop schelen :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

06-06-2011 23:33

Robert nu snap ik eindelijk wat die plaatjes betekenden...........

Dat is het niveau van jou vandaar dat jij het zelf natuurlijk ook niet helemaal snapt......dom van mij dat ik dat niet eerder door had.
:-? :-? :-? :-? :-?
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

06-06-2011 23:34

Dank je Leen zal wel lukken, zijn meer mensen dan zulke leeghoofden als jou die er wel interesse voor hebben..........

:o
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

06-06-2011 23:40

8) ........ meer heb ik je niet te vertellen j d j.

mvg.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

06-06-2011 23:42

dat is mooi wordt het hier in ieder geval weer rustig, want is momenteel toch wel het gespreksonderwerp van de maand, of jaar!????
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

07-06-2011 00:00

Over niveau gesproken, dat blijkt wel uit je laatste postings. Maar goed, het filmpje begrijp je hopelijk wel j d j. of moet ik je nu Tommy gaan noemen???

mvg.
jan de jager schreef:dat is mooi wordt het hier in ieder geval weer rustig, want is momenteel toch wel het gespreksonderwerp van de maand, of jaar!????


Je hebt nu wel over je bm. hoop ik!!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door robert smith op 07-06-2011 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

07-06-2011 00:02

jan ik vind ook dat je aardig laat kennen gozer!! laat het lekker gaan als het voor jou werkt werkt het voor jou.. maar als je even kritisch naar je filmpje kijkt.. zelfs een beginner ziet dat die vis allang hangt sorry
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

07-06-2011 00:02

Had het eigenlijks over jou, hoe je me wilt noemen moet je zelf weten. succes Robert MICROSWINGERS RULES>>>>>

mvg; jan
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

07-06-2011 00:08

Hangen of niet, Een vis is niet eerder gevangen tot die daadwerkelijk op de mat ligt.
Die oplopers is voor mij op dat gebied bekend verhaal vaak zonder goede inhaking.
Ja materiaal aanpassen, nee ik weet zeker dat mijn manier goed werkt daar ligt het niet aan.
Komt door de benadering van de vissen en de manier van azen.....Maar dan nog.....
Filmpje is ook niet bedoeld voor de vis maar hoe de monkey in zijn werk gaat.

Zijn momenteel al genoeg andere situaties en gebeurtenissen voor gekomen waarbij duidelijk te zien was dat dus de monkey in zijn recht staat.
Is alleen niet te bewijzen wegens geen video beelden onderwater en dergelijke.
Maar dat zou zeker eens ideaal wezen, want ook met het vast lood gedeelte werkt de monkey prima......
Alleen kan het nogmaals niet bewezen worden wegens geen beelden en dus kan ik alleen het geen uitleggen vertellen wat ik heb mee gemaakt.
Maar misschien is dit in de loop van tijd nog wel iets wat een aandachts puntje is.

Zou waarschijnlijk veel mensen wakker gaan schudden.........

mvg; jan 8)
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

07-06-2011 00:36

:o j d j. als het alleen bij praten blijft, helaas word dat vaak gelul, zolang er niet gegeten word......! On topic, :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kies er een uit zou ik zeggen!

mvg.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

07-06-2011 00:39

Geef het tijd Robert die keiharde bewijzen die jij verwacht komen.......
Geduld en het zal zeker met de tijd wel komen......

mvg; jan
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-06-2011 11:20

Ik heb me net door 10 pagina's Zwarte Aap-lulkoek geworsteld. Geen pretje kan ik jullie verzekeren. De reden hiervoor was deze zin:
Het deel met goede argumenten en vragen beantwoorden is al grotendeels gedaan.

Was ik erg benieuwd naar. Helaas lijkt dit deel zoekgeraakt, want ik kan het nergens meer vinden.
Ik weet het ook allemaal niet...