Foto's van je vis installatie II


Gesloten
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

17-01-2011 19:19

@ sven
dat bedoel ik er ook mee
die spullen staan bij mij in het tentje (en aan de hengel :lol: )

@ niek
onderbouw het is??
hoezo kan het je vissen kosten?
en je kunt ook niet zien waar ik mijn lijn heen heb liggen
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

17-01-2011 20:06

@justin , vet setje . Wat voor stokken zijn dat?
willem verwoert
Berichten: 54
Lid geworden op: 04-01-2010 23:17
Locatie: ochten

18-01-2011 00:19

dus midden in de zomer al ik op mn thuis water mn steuntjes niet in de grond krijg vanwege de droogte en besluit mn rodpod te gebruiken kost me dat vis!!!!! wat een onzin zeg... echt!! die onderbouwing wil ik horen.. of je ze wel of niet de grond in krijg het maakt geen ruk uit. Moet wel zeggen dat ik het liefst de top naar mn stek wil hebben vanwege de registratie.. Maar als je de laatste meters in orde heb en de vis is gehaakt maakt het niks uit hoe jij je spulletjes op het droge heb staan
kje kje wan wear
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

18-01-2011 01:22

Jasper,

Als je hengels op steunen liggen kan je die plaatsen in een rechte lijn met je lijn. D.w.z. dat je minimaal aan weerstand hebt in je topoog en de beste beet indicatie hebt. Hoe kleiner de hoek (topoog lijn) hoe moeilijker de vis de lijn van je spoel trekt dus hoe minder snel jij detecteert dat er wat gebeurt aan de andere kant, tenzij je constant naar je top aan het staren bent...maar wie doet dat nog??? :roll:

Moet wel zeggen dat ik het liefst de top naar mn stek wil hebben vanwege de registratie.. Maar als je de laatste meters in orde heb en de vis is gehaakt maakt het niks uit hoe jij je spulletjes op het droge heb staan



Ik weet niet wat jij op 2 piepen doet, maar daar wil ik toch zeer regelmatig op slaan zeker als ik op afstand lig, goede onderlijn of niet. Die ga je dus minder snel detecteren als je ene kleine hoek hebt, als je ze niet al mist....En reken er maar op dat je dat vis oplevert...
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

18-01-2011 16:03

Job Verweij schreef:@justin , vet setje . Wat voor stokken zijn dat?


shimano alivio 2.50 lb
zijn wel mooie stokkken
zit wel een mooie actie in :wink:
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

18-01-2011 19:17

@ niek
wat als je een licht hangertje gebruikt??
is het dan als nog een probleem?
en wat als je nou strak tegen obstakels vist?
ik deed dan juist mijn hengel redelijk haaks van de stek richten ivm demping van de stok
hierbij zat de slip bijna zo goed als dicht(geeft lijn als het echt beuken word)
en zit ik hoogstens 1.5 meter van de hengels af
(dit is met dagvissen)

en in mijn ogen krijg je pas een piep als je lood van de grond af is (laten we uitgaan van de perfecte omstandigheden)
en wanneer het lood van de grond komt word de onderlijn gestrekt en prik
dus is de vis als het ware al gehaakt voordat jij een piep krijgt
met andere woorden het maakt in mijn ogen niet zo uit dat je hengel niet naar de stek staat je bent alleen wat later bij je stok dus als de vis nergens heen kan is het toch gewoon mogelijk?
of zie ik het nou helemaal verkeert..??
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
maurice van driel
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-03-2008 17:19

18-01-2011 19:38



shimano alivio 2.50 lb
zijn wel mooie stokkken
zit wel een mooie actie in :wink:

>>> justin zijn deze hengels erg stug ... ben van plan de 3.5 lb aan te schaffen.. ik heb de shimano alivio cx marker 3 lb.. maar vind deze erg soepel. te soepel voor 3 lb.
Lodewijk Michels
Berichten: 225
Lid geworden op: 04-10-2010 22:55

18-01-2011 22:27

maurice van driel schreef:>>> justin zijn deze hengels erg stug ... ben van plan de 3.5 lb aan te schaffen.. ik heb de shimano alivio cx marker 3 lb.. maar vind deze erg soepel. te soepel voor 3 lb.


3.5 lbs is altijd behoorlijk stug lijkt me.
Wat ga je doen een hele zak bollen eraan hangen?
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

19-01-2011 11:48

shimano alivio 2.50 lb
zijn wel mooie stokkken
zit wel een mooie actie in :wink:[/quote]
>>> justin zijn deze hengels erg stug ... ben van plan de 3.5 lb aan te schaffen.. ik heb de shimano alivio cx marker 3 lb.. maar vind deze erg soepel. te soepel voor 3 lb.[/quote]

de 2.50 is helemaal niet stug die kun je mpooi krom treken
als je echt een werpkanon zoekt moet je denk ik deze hengel niet nemen maar je kunt ze ook gaan proberen in de winkel dan weet je het zeker

ikweet natuurlijk niet hoe het is met de 3.50lb
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
maurice van driel
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-03-2008 17:19

19-01-2011 15:24

dank je... ga toch is kijken voor de 3.5 lb . ik zie het wel in de winkel..
Gebruikersavatar
Andries Ritmeester
Berichten: 106
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: N.b.
Contacteer:

19-01-2011 17:48

Wat voor vissen ga jíj vangen dan? Wil je nog wat voelen tijdens een dril dan zou ik lichtere stokken nemen geloof ik...
...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-01-2011 19:45

jasper van gelderen schreef:@ niek
wat als je een licht hangertje gebruikt??
is het dan als nog een probleem?
en wat als je nou strak tegen obstakels vist?
ik deed dan juist mijn hengel redelijk haaks van de stek richten ivm demping van de stok
hierbij zat de slip bijna zo goed als dicht(geeft lijn als het echt beuken word)
en zit ik hoogstens 1.5 meter van de hengels af
(dit is met dagvissen)

en in mijn ogen krijg je pas een piep als je lood van de grond af is (laten we uitgaan van de perfecte omstandigheden)
en wanneer het lood van de grond komt word de onderlijn gestrekt en prik
dus is de vis als het ware al gehaakt voordat jij een piep krijgt
met andere woorden het maakt in mijn ogen niet zo uit dat je hengel niet naar de stek staat je bent alleen wat later bij je stok dus als de vis nergens heen kan is het toch gewoon mogelijk?
of zie ik het nou helemaal verkeert..??


Weer een voorbeeld dat je er niet goed genoeg over nadenkt Jasper.

Als jouw lijn haaks op je hengel staat terwijl jij met een dichte slip tegen een obstakel aan vist zal de vis de hengel krom trekken en is er van registratie dus niet of nauwelijks sprake. Met de hengel gericht naar het aas heb je de minste wrijving van de lijn door het topoog en zal de waker het makkelijkst in beweging komt. Tevens geef je de vis geen ruimte omdat er niks meer meegeeft.

Bovendien gaat aanslaan een stuk beter als de lijn in het verlengde van de hengel ligt en niet in een hoek.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

19-01-2011 19:55

Eus Molewijk schreef:
Weer een voorbeeld dat je er niet goed genoeg over nadenkt Jasper.

Als jouw lijn haaks op je hengel staat terwijl jij met een dichte slip tegen een obstakel aan vist zal de vis de hengel krom trekken en is er van registratie dus niet of nauwelijks sprake. Met de hengel gericht naar het aas heb je de minste wrijving van de lijn door het topoog en zal de waker het makkelijkst in beweging komt. Tevens geef je de vis geen ruimte omdat er niks meer meegeeft.

Bovendien gaat aanslaan een stuk beter als de lijn in het verlengde van de hengel ligt en niet in een hoek.


snap ik ook wel maar vis met zeer lichte hanger en de pieper heel gevoelig
en zeg niet dat de registratie dan slecht is...
natuurlijk is hij slechter maar ik heb geprobeert om hengel naar stek te wijzen maar hierdoor verspeelde ik meer vis als dat ik haaks erop zat
btw er ligt ongeveer 10a15 meter lijn in het water.....
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-01-2011 20:05

Dan ben jij waarschijnlijk de enige....
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

19-01-2011 20:21

Maak even gebruik van bovenstaand onderschrift.....

Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

19-01-2011 22:36

Jasper je slaat de plank een beetje mis.

snap ik ook wel maar vis met zeer lichte hanger en de pieper heel gevoelig
en zeg niet dat de registratie dan slecht is...
natuurlijk is hij slechter maar ik heb geprobeert om hengel naar stek te wijzen maar hierdoor verspeelde ik meer vis als dat ik haaks erop zat


Ik heb nooit gezegt dat je beet registratie slécht is, ik zeg dat het je vissen kost omdat je beet registratie beter kan zijn. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat je meer vis verspeelt als je hengel naar de stek toe wijst.

@ niek
wat als je een licht hangertje gebruikt??
is het dan als nog een probleem?
en wat als je nou strak tegen obstakels vist?
ik deed dan juist mijn hengel redelijk haaks van de stek richten ivm demping van de stok
hierbij zat de slip bijna zo goed als dicht(geeft lijn als het echt beuken word)
en zit ik hoogstens 1.5 meter van de hengels af



Wat betreft dat lichte hangertje (en slappe lijn), hoe zwaarder en hoe strakker hoe beter je registratie. :o
Als je met de slip bijna zo goed als dicht vist vraag ik me toch af hoe dik je portemonnee is of hoe snel je kan zwemmen. Dat kost een hele hoop hengels op jaar basis, of je haakt geen klote..;)
Die demping die jij verteld kost je al een meter lijn en dus kostbare tijd voordat je piepertje iets registreert...Met de hengel recht naar je stek toe heb je echt de beste beet registratie en dan het liefst de lijn snaar strak en een super zware swinger. (Al zal dat in de meeste gevallen niet tot de meeste registraties l(ij)eiden)
Die 1,5 meter doe je goed, maar echt niet verder he! :wink: Ik vis niet zelden met de achterkant van mn hengels in de tent .
Trouwens zie dit niet als een aanval van ons, leer er van. Er zullen zat jongens zijn met dezelfde gedachtegang als jij...
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-01-2011 07:20

Een lichte hanger halfwege geeft veel eerder registratie dan een op spanning staande nylon met een zware swinger bovenin. Daar sla jij het een beetje mis.

Proefondervindelijk geprobeerd naar aanleiding van een artikeltje van de heer Lane. Domweg het feit dat je niet eerst gaat uitrekken maar het hangertje omhoog trekt. Als je lijn al op spanning staat ( pak em beet een heel klein percentage van wat het lijntje kan hebben dan ga je eerst rek uitnemen voordat er wat gebeurt.

Try it ;)

Dwars op of recht naar de stek kan ik inkomen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-01-2011 08:57

Sven, ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft de registratie. Maar Niek schrijft ook niet dat je zo de beste registratie hebt.

(Al zal dat in de meeste gevallen niet tot de meeste registraties l(ij)eiden)


Ik denk dat Niek bedoeld dat je de vis op zijn manier de minste ruimte geeft om het obstakel te bereiken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-01-2011 09:10

Niek Wijnen. schreef:Met de hengel recht naar je stek toe heb je echt de beste beet registratie en dan het liefst de lijn snaar strak en een super zware swinger.


Zo las ik het eigenlijk... En ik vis eigenlijk nooit met een snaarstrakke lijn naar obstakels. Een metertje verder er vanaf en naast je hengels blijven zitten. Waker op half en toppen in de gaten houden.

Keek even over dat stukje tussen de haakjes heen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

20-01-2011 17:52

Aha,

Het zou makkelijk zijn om te zeggen dat ik bedoel wat Eus zegt. Niet dus..
Mijn gedachtegang wat betreft snaar strakke lijn en een zware swinger is dat je dan bij de minste of geringste weerstand of verlies van spanning een registratie krijgt. Ben er eigenlijk nog steeds wel van overtuigd. Ik interpeteerde het wél als in het algemeen dus niet specefiek in de obstakel visserij. Met een gemiddelde slip instelling snaar strak met een zware swinger tegen slappe lijn met lichte hanger. Denk ik dat je bij die eerste veel eerder registreet. En als je dan de beetrunner gebruikt en die zo afsteld dat die al bijna gaat lopen op de strakke lijn ben je er helemaal. Maar goed, waarschijnlijk geen hond die zo vist en het zal volgens mij niet meer vis opleveren. Met (Al zal dat in de meeste gevallen niet tot de meeste registraties l(ij)eiden) bedoelde ik trouwens dat je met snaar strakke lijnen waarschijnlijk minder vissen gaat haken.
Wat Sven zegt met half slappe lijn zal toch eerst een stukje 'bocht' uit de lijn gezwommen moeten worden voor een registratie plaats vind. Als je nu de lijn strak hebt staan en je slip echt helemaal dicht dan kan ik me voorstellen dat rek uit de lijn gezwommen dient te worden. Die rek uit de lijn zwemmen is dus mijn inziens wel erg afhankelijk van de afstelling van de slip....En bij obstakelvisserij is die zo goed als dicht...Daar heb je dus een punt :wink:
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-01-2011 18:12

Zoals ik al zei Niek:

Naar aanleiding van een artikeltje van Dave Lane één en ander van de zomer met snorkel en zo geprobeerd.

Die bocht die uit je lijn moet komen gaat bij een lichte waker op half pas gebeuren als je waker tegen je hengel hangt. Hooguit tegelijkertijd met het stijgen van je wakertje zie je de lijn bij je top ook omhoogkomen. Dus niet ervoor.. Maar tijdens..

Probeer het eens bij warmere temperaturen..

You'll be amazed ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Bryan van der Zee
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-01-2011 14:53

22-01-2011 15:07

foto van hoe het er gister bij stond, helaas wel geblankt

Afbeelding
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-01-2011 16:15

Mooie foto Bryan :wink: Blanken hoort erbij :roll: :D

mvg; jan
Gebruikersavatar
Jorden Van Heuvel
Berichten: 102
Lid geworden op: 16-08-2008 20:58

22-01-2011 16:20

Bryan van der Zee schreef:foto van hoe het er gister bij stond, helaas wel geblankt


een blank in stijl 8)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-01-2011 16:22

Afbeelding
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gesloten