hengel 2 3/4 met 50 mm startoog?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-08-2015 11:43

Hallo luitjes.

Ik ben op zoek naar hengels met een maximale curve van 2 3/4.
Ik wil toch iets meer actie hebben dan dat ik nu heb met een vrij stijve 3 pond hengels.ik ben niet zo enorm thuis in hengels en wie weet kunen jullie me een handje helpen.
Belangrijke kenmerken. ..

-moet een flinke zwieper kunnen hebben om verre afstanden te overbruggen van over de 100 meter met het liefst een startoog van 50 mm.
-geen kurk maar foam.
-13 of 12 ft niet kleiner ( bezit al dwarf 9 ft )
-geen rare kleuren maar gewoon zwart of matzwart.
-de molen moet vastgezet worden van boven naar beneden.
-graag heb ik een lijnclip op de hengel
-budget om en nabij de 100 euro tot 150 max
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

08-08-2015 11:57

Strake Prijs voor hetgeen je vraag,miss dat het bij de free spirit ctx lukt maar je moet voor dat uiterlijk zijn,je kan daar kiezen om bepaalde dingen anders te laten afbouwen,geschate levertijd is dan wel rond de 20 weken En wordt gedaan door free spirit zelf in de uk.


Verre afstanden ligt ook deels aan jezelf ken er die met een fs e 2.75 115m gooien andere halen amper 70m ermee.

Of eens contact opnemen met: [url]http://www.poelisrods.be/nl/bizbook[url] niet te duur en toch een vakman,de x-range is de goedkoopste serie die hij aanbied en is gesoon zeer goed,soms heeft hij ook hengels op overschot en kan je oa molenhouder laten aanpassen,je kan evt ook zelf een blank afleveren en door hem laten afbouwen naar wens scheelt ook weer in prijs,maar blanks via hem bestellen zijn meestal goedkoper wegens zijn conneties.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

08-08-2015 12:38

jimmy roskams schreef:Strake Prijs voor hetgeen je vraag,miss dat het bij de free spirit ctx lukt maar je moet voor dat uiterlijk zijn,je kan daar kiezen om bepaalde dingen anders te laten afbouwen,geschate levertijd is dan wel rond de 20 weken En wordt gedaan door free spirit zelf in de uk.

Of eens contact opnemen met: [url]http://www.poelisrods.be/nl/bizbook[url] niet te duur en toch een vakman.Heeft soms hengels op overschot en kan oa molenhouser aan passen voor je,je kan evt ook zelf een blank afleveren en door hem laten afbouwen naar wens scheelt ook weer in prijs,maar blanks via hem bestellen zijn meestal goedkoper wegens zijn conneties.


De CTX heb ik zelf ( 3,25 uitvoering met 50mm ) en behalve de prijs heeft de CTX geen:

- zwarte of mat zwarte blank de blank is grijzig met een zwarte cross wrap
- blank lijkt gelakt
- molen wordt van onder naar boven vastgezet ( waarom zou je het eigenlijk willen? 99,9% van de hengels zet je de molenvoet vast van beneden naar boven )
- geen lijnclip

Qua uiterlijk ( persoonlijk dan ) verslaat het elke hengel in deze prijsklasse met gemak.
Ook ik wou nieuwe hengels 3 ponds en heb diverse hengels aan de tand gevoeld, waaronder

Nash Entity
Chub Outkast
Sonik SK3 XTR
Fox Warriors
Plus nog een aantal stokken waarvan ik de namen niet eens meer weet.

Echter het was het niet wat ik zocht qua afwerking, actie, prijs/kwaliteit.
En aangezien ik niet wil blijven kopen heb ik mij ingelezen in Free Spirit.
Ik heb niks met matte blanks ( puur smaak ) en veel keus is er dan niet.
Voor de prijs die ik heb betaald vind ik de afwerking fenomenaal, geen schreeuwerige graphics, goedkope plastic lijnclips die ik toch niet gebruik, liters lak op de wikkelingen of op de poten van de ogen. Full duplon grepen zonder verdikking voor grip tijdens werpen en laser edged logo's op de stootdop, sorry ik houdt van eenvoud en dan vergeet ik de soms erg grove uitvoeringen van 50mm startogen welke erg lomp ogen bij sommige modellen. Eerlijk is eerlijk de ogen van de Entity's zijn fraai, maar het moet als geheel voldoen.
Ondanks dat Free Spirit geen 3 ponds stok in de CTX serie in huis heeft, maar wel een 3,25 ponds stok voelt de stok prima aan, werpeigenschappen zijn boven verwachting en de afwerking is gewoon die van een hand afgebouwde stok waarbij er gelet is op detail en afwerking zonder afbreuk te doen aan kwaliteit.

Nadelen van de Free Spirit CTX:

- Wachttijd

In Nederland zijn er 2 verdeelpunten en Nederland is nog geen grote afzetmarkt wat resulteert in een eventuele wachttijd op een bestelling ( dit hangt af van de voorraad bij Free Spirit ). In Engeland zijn veel meer verdeelpunten, de afzetmarkt groter wat inhoud dat de klanten daar voorrang hebben.
Ik heb een week of 8 moeten wachten en heb een standaard versie, kurk was leuk geweest echter lagen de Free Spirits al deels boven mijn budget ( nog niet zo lang geleden 3 nieuwe Shimano's gehaald ) en om dan nog eens extra te betalen en nog langer te wachten hoefde voor mij niet.
Daarnaast is de CTX uniek in design die je nog niet veel tegen gaat komen langs de waterkant in Nederland, echter is Free Spirit wel bezig met een opmars.
Ik heb de hengels gekocht zonder ze te testen, gebaseerd op zeer veel reviews op engelse fora en de gok gewaagd en ze bevallen mij prima.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

08-08-2015 12:44

Inderdaad blank is niet zwart/mat zwart maar goed lezen bij free spirit kan je dingen laten aanpassen
ze doen dit dan bij hun zelf in de uk.
Gebruikersavatar
Joeri Sweeck
Berichten: 58
Lid geworden op: 28-01-2015 16:26
Locatie: Hoeselt

08-08-2015 15:34

Rik koster schreef:Hallo luitjes.

Ik ben op zoek naar hengels met een maximale curve van 2 3/4.
Ik wil toch iets meer actie hebben dan dat ik nu heb met een vrij stijve 3 pond hengels.ik ben niet zo enorm thuis in hengels en wie weet kunen jullie me een handje helpen.
Belangrijke kenmerken. ..

-moet een flinke zwieper kunnen hebben om verre afstanden te overbruggen van over de 100 meter met het liefst een startoog van 50 mm.
-geen kurk maar foam.
-13 of 12 ft niet kleiner ( bezit al dwarf 9 ft )
-geen rare kleuren maar gewoon zwart of matzwart.
-de molen moet vastgezet worden van boven naar beneden.
-graag heb ik een lijnclip op de hengel
-budget om en nabij de 100 euro tot 150 max


Dan komt naar mijn mening de Shimano Tribal Velocity het meest in aanmerking.
Heeft al de kenmerken die je wilt, alleen de bevestiging van de molen is net andersom.

Maar ja... Wie ben ik hé :o
There's only one temple in this world and that's the human body.
Gebruikersavatar
Joeri Sweeck
Berichten: 58
Lid geworden op: 28-01-2015 16:26
Locatie: Hoeselt

08-08-2015 15:44

Fox Torque 12ft 2.75lb is ook nog een kanshebber indien je tevreden bent van dat merk.

Mij kan het qua hengels niet overtuigen en daarom gaat mijn voorkeur uit naar Shimano.
Dit is natuurlijk ieder zijn persoonlijke smaak. :wink:
There's only one temple in this world and that's the human body.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-08-2015 16:55

Bedankt allen.ik bedoelde het inderdaad andersom met de molen reelhouder.ik heb nu leon hoogendijk stokken die zijn van boven naar beneden en dat is niet zo fijn omdat je daar beet pakt .
Ga binnenkort eens wat van deze hengels krom trekken.te beginnen bij shimano velocity.me maat had het daar ook al over
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

08-08-2015 16:56

Over hulp uit onverwachte hoek gesproken :lol: Back on topic die ctxen vind ik er best wel goed uitzien, en er valt een mouw aan te passen qua design als je geduld hebt...
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

08-08-2015 17:38

Ik had de shimano tribal velocity's gekocht in de 2 ¾ lbs uitvoering een jaar geleden.
Inmiddels zijn al 2 toppen gebroken.
De laatste brak tijdens het werpen van een chodje met 35gram lood eraan.

Beiden hengels zijn terug gestuurd naar shimano ter beoordeling en onder garantie vervangen voor nieuwe.
Ik heb in inmiddels vernomen dat er heel veel problemen zijn met deze type shimano hengels.

Ben zelf wel van van shimano maar hun support is echt crap.
Heb 4 maanden moeten wachten op een nieuwe hengel en heb er toen maar 2 via mp gekocht van iemand waarvan de top ook gebroken was.

Als ik ik nu nieuwe zou nemen zou ik voor de fox warriors gaan,ik hoor daar veel positieve geluiden over
Kansloos gezeik!
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

08-08-2015 17:55

Die hengels van max €150 die dienen toch niet om op die Fox ntx'r te zetten?
Gebruikersavatar
Joeri Sweeck
Berichten: 58
Lid geworden op: 28-01-2015 16:26
Locatie: Hoeselt

08-08-2015 17:57

Edwin van Gemeren schreef:Over hulp uit onverwachte hoek gesproken :lol: Back on topic die ctxen vind ik er best wel goed uitzien, en er valt een mouw aan te passen qua design als je geduld hebt...


Ik ben dan ook geen Nederlandse muggenzifter! :wink:
Maar dit volledig terzijde.
There's only one temple in this world and that's the human body.
Plaats reactie