welke molen

Plaats reactie
luuk vijfeijke

18-08-2014 14:59

Wat is nou het verschil tussen een trail en bv een vrijeloopmolen?
Sven van Anrooy
Contacteer:

18-08-2014 15:14

Wat is een trail?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frenk de Gruiter

18-08-2014 15:23

een vrijeloopmolen is een baitrunner (=merknaam van Shimano, mag alleen Shimano gebruiken), vrijloopmolen, freerunner, allemaal termen waarbij het baitrunner principe gebruikt wordt, ieder merk zijn eigen naam/methode.

zie hier een uitleg van Hengelsportdeal.com
Baitrunner is een ander woord voor vrijloop molen. Het voordeel van deze molens is dat je zeer snel kunt overschakelen van de slipmodus naar de “normale modus”. Je hoeft dus niet eerst de slip dicht te draaien voordat je aanslaat, de slip wordt automatisch geblokkeerd door een simpele slinger aan de hendel van je molen. Naast het baitrunner systeem op de achterkant van de molen, hebben deze molens ook een slipsysteem op de voorkant. Deze wordt gebruikt om de vis (na het aanslaan) uit te kunnen drillen.

Een nadeel van baitrunner molens is dat deze vaak zwaarder zijn dan molens zonder baitrunner. Ook zijn deze molen soms duurder dan “normale” molens.

Van een trail molen nog nooit gehoord, ik kijk even pp google en zie dit:
http://www.pecheur.com/nl/nl/aankoop-ka ... 99978.html
Een naam die Sert (merk) gegeven heeft aan zijn molentje. Is geen soort, maar een naampje vor een model.
luuk vijfeijke

18-08-2014 19:30

Ik bedoelde reel
Frenk de Gruiter

18-08-2014 23:40

Een reel kan gebruikt worden om te karpervissen. Heb het in het verleden gezien en gedaan (2 verschillende Abu Garcia LH modellen) op een tweetal kunnan grafiet hengels en op een voor mij afgebouwde penhengel. Dat was zo'n 22 jaar geleden.
Het voordeel van een reel is dat de lijn direct op de spoel komt te liggen en de lijn zeer eenvoudig van de spoel kan lopen, ontzettend smeuiig dus.
Nadeel is dat je ermee moet leren gooien (duurde even, kreeg in het begin pruiken), en de plaatsing op een standaard hengel is niet goed: een molen staat op een verlengde voet, een reel zit bijna direct op de voet/in de reelhouder, dus dichter op de hengel. De ogen van je hengel staan ook op voetjes en dit bevordert de lijn afvoer bij ingooien niet.
Daarnaast moet je dus een linkshandig (LH) model hebben, wil je vissen zoals je dat nu gewend bent, en die linkshandige modellen zijn er niet van elke reel of merk. Goede reels zijn prijzig, maar dan heb je ook wel wat. Snoek(baars)vissers gebruiken niet voor niets vaak reels.

Bijkomend is er ooit gezegd ( weet niet meer door wie) dat als je de reel rechtshandig hebt, je de hengel in feite om moet draaien (ogen naar boven) en zo is die hengel niet gebouwd, de lijn raakt dan telkens de blank.
Plaats reactie