Vraagje over lijnen


Plaats reactie
Jeroen Brouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-07-2003 02:00
Locatie: Lelytad

26-08-2003 14:32

Mensen,

Ik heb nu 2 nachten op een water bij ons in de buurt gevist. De resultaten qua aanbeten waren goed alleen verspeelde ik op 8 aanbeten 5 vissen door lijnbreuk. Nou weet ik dat er wat stenen in het water liggen maar dit is naar mening toch wel de beste stek van het water. Ik vis nu met de shimano technium 30/100, ik wou zelf een gevlochten lijn gaan proberen maar wou eerst even jullie mening horen. Wat vinden jullie van het idee en welke lijn kan ik dan het beste kopen??

Alvast bedankt, grtjus jeroen
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

26-08-2003 14:46

De meningen zijn er over verdeeld.

Ik vind het wereld spul, afhankenlijk van hoe je het gebruikt. (leer ermee vissen) zou je beina kunnen stellen. Het is ongelooflijk sterk en ongelooflijk duur. Je zou voor een drijvende gevlochten lijn kunnen kiezen. Overigens zijn er maar weinig die ook maar een klein beetje zinken hoor. Je lijn drijft nu over de obstakels heen. Echter of de lijn schuurvaster is opp stenen als nylon weet ik eigenlijk niet. Niet met toplood vissen!! als er obstakels in liggen
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-08-2003 14:47

Vijf vissen verspeeld door lijnbreuk???
Dan zou ik maar eens andere lijnen gebruiken als ik jou was. Je zou ook een voorslag kunnen gebruiken, maar doe dit niet als het niet echt noodzakelijk is. Een dunne gevlochten lijn lijkt me geen goed idee, die is nog minder slijtvast dan gewoon nylon. Als je al gevlochten lijn gebruikt, gebruik dan een dikke.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2003 14:59

Jeroen,

als je zoveel vissen verspeeld op lijnbreuk is er iets wat je niet goed doet!<Dit kan verschillende oorzaken zijn, wat ik niet ga doen is zeggen dat je andere lijn moet hebben want dat hoeft niet het probleem te zijn!
Als er stenen op de bodem liggen kan dat de oorzaak zijn! Ik weet niet of je met toplood vist, want dat kan dan de oorzaak zijn! Door de onderwaterstroming in het water kan je lijn dat d.m.v. een toplood over de bodem ligt, onder een steen terectkomen! Mocht je dan een run krijgen en je slaat aan dan schuurt je lijn kapot op de stenen... Probeer dan zonder toplood te vissen en je hengeltoppen niet te ver naar het water gericht!

Succes
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2003 15:04

Jeroen,

Je kunt het eerst proberen door je top van
de hengel wat hoger te zetten! Help dit niet
dan kun je b.v iets dikker gaan vissen, in
plaats van 0,30, 0,35mm!
Ook een goede is, eerste de karper een stukje te laten gaan, en dan pas de druk op-
voeren!

groetjes Benny
Hugo Bovenmars

26-08-2003 15:39

Aan de lijn ligt het niet, ik gebruik dezelfde lijn al een tijdje en zonder problemen! Een incidentele prod. fout kun je nooit uitsluiten natuurlijk. Als de lijnbreuk echt door het schuren ontstaan is zou ik ook (zoals Benny al aangaf) een dikkere lijn nemen, breekstrekte is onder die omstandigheden minder belangrijk.

succes.

groeten, Hugo
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

26-08-2003 15:54

Had ik nooit gedacht van die lijn, leek me toch extreem slijtvast (kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen!).

Ik zou het toch zoeken in een dikke nylon voorslag (bv 30lb korda shockleader is heel goed) of een stuk leadcore leader (in combinatie met een GOED safety-systeem!). Verder geen toplood gebruiken. zoals Daaf al aangeeft is dunne gevlochten lijn nog minder schuurbestendig door de vele fijne vezels.

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-08-2003 16:40

Hoever vis je uit de kant Jeroen?

Is het een taluud met stenen?

Is er achter je stek soms een diepere gleuf of loopt de bodem hier plotseling steil omlaag?

Of ligt er gewoon een berg stenen op je stek?

Voor ik je vraag verder kan beantwoorden wil ik dat graag weten.


Wil.
Jeroen Brouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-07-2003 02:00
Locatie: Lelytad

26-08-2003 19:09

Hoi mannen,

Bedankt voor jullie reacties, met toplood vissen is iets wat ik bij obstakels op de bodem sowiezo niet doe, lijkt me ook logies. De stek is vlak naast een haventje waar een rij palen staat om de golfslag te breken. Er liggen dus stenen om die palen wat te ondersteunen. Ik gooi mn aas ongeveer 2a3 meter van die palen af maar her en der liggen dr nog een paar stenen. mn toppen omhoog steken had ik ook aan gedacht maar als het zoals afgelopen weekend hard waait is dit geen optie. De bodem loopt er vrij vlak en er zijn geen diepe gleuven of bergen. Moet er ook nog even bij vermelden dat de lijn als ik m slap hou heel erg krult, wist toen ik de lijn kocht nog niet precies hoe ik het opspoelen zelf moest doen dus heb het aan iemand bij raven gevraagd en een krullende lijn is het resultaat,spin doctor helpt ook niet. Beetje zonde van een lijn van 50euro.

Grtjus Jeroen
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-08-2003 19:45

Op die stenen Jeroen zitten met bijna 100% zekerheid mosselen,daar is weinig tot niets tegen bestand.
Maar red je het van de mosselen op de stenen dan kom je de palen tegen.
Je moet dus rekening houden met meerdere situaties dan alleen op de bodem.
30/00 is dan wel aan de hele dunne kant,daarbij nog eens flink krullen en je hebt de rapen gaar,maar daar ben je intussen zelf al achtergekomen.

Nu de oplossing(een 100% oplossing bestaat trouwens niet)gebruik een nylon voorslag van een meter of 20(liever nog langer)van 50/00.
Hengeltoppen iets hoger,baitrunners uit geschakelt en vastlood vervangen door een schuifmontage(let wel dat deze ook over de knoop van de voorslag kan).
Slapen kun je vergeten je zult allert moeten reageren op iedere piep en trilling in je hengeltop(wil je toch slapen draai dan je hengels in je maakt geen schijn van kans als de vis op snelheid komt)
Probeer tevens met een goede voercampagne de vis weg te lokken van de obstakels,zodat je meer speelruimte krijgt.
Trouwens ook zonder toplood ligt je laatste meters lijn al op de grond als je verder als een 30 meter vist.

Mocht het nu toch nog steeds fout gaan zoals je hierboven beschrijft is er nog een oplossing nl verkassen,laat het vissen dan op zulke stek achterwege,je kunt niet altijd winnen.
Bart Bakker
Berichten: 80
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Leersum

26-08-2003 23:51

Dag Jeroen,

Wanneer ik jouw eerste vraag met bijbehorende intro lees en vervolgens jouw antwoord op één van de vragen, voel ik al een beetje (sterker, het doet me zelfs een beetje pijn) waar de schoen wringt...
Je vist 's nachts bij verticale palen terwijl je jezelf horizontale stand begeeft, is mijn vermoeden.
Er vanuitgaande dat ik het bij het rechte eind heb (Jer)oen, wil ik je even ouderwets op je vingers tikken.
Ten eerste is het vragen om problemen, ook al vis je met de meest dikke verkrijgbare lijn (dan nog liever 15/100!) en ten tweede is 's nachts tegen een obstakel aan vissen niet logisch want en je slaapt, toch de meesten hoor!, en de vissen gaan juist 's nachts er opuit, weg uit hun schuilkelders en afdakjes allerlei!
Ga overdag dus 'paalzitten' en 's nachts obstakelvrij.
Maar de allerbelangrijkste boodschap is eigenlijk de vraag die jij, ik en alle andere vissers zich als eerste moeten stellen: ben je bereid adieu te zeggen tegen een stek omwille van het wel en wee van de karper...?
Zoals Wil het al zei:"je kunt niet altijd winnen" en is dat niet bij de palen dan echt wel op een andere plek.
Beste Jeroen...zoals je ziet heeft je vraag weinig van doen met lijn of lijndikte, maar meer met strategie (zie wil zijn antwoord), en betrokkenheid bij de karper.
Kortom: verantwoord vissen.
Veel succes en vooral veel blijvend strakke lijnen toegewenst.
BB
Jeroen Brouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-07-2003 02:00
Locatie: Lelytad

27-08-2003 17:23

Dan word het inderdaad verkassen, t kost me op deze manier een hoop geld aan onderlijnmatteriaal en de rest maar het belangrijkste is toch wel het welzijn van de karper!!!mannen badankt voor jullie reacties.

Grtjs Jeroen
Gebruikersavatar
Yuri Sijben
Berichten: 179
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00

27-08-2003 21:15

Of een korte gevlochten voorslag niet te lang natuurlijk.

mvg Yuri
Plaats reactie