Zekering voerboot
Ik heb een Viper Icon (oldschool 1e versie) met een zekering onder de kap.
Hier zat altijd 20a in maar deze is inmiddels al 2x doorgebrand en ik vraag me af of de zekering wel de juiste is. Is 20a niet wat aan hoge kant?
Iemand een idee?
Bedankt
Hier zat altijd 20a in maar deze is inmiddels al 2x doorgebrand en ik vraag me af of de zekering wel de juiste is. Is 20a niet wat aan hoge kant?
Iemand een idee?
Bedankt
- Ron van Houtum
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Heb je al contact gehad met viper zelf?
Als de zekering er al 2x is uitgeklapt dan zit er waarschijnlijk iets niet goed
Als de zekering er al 2x is uitgeklapt dan zit er waarschijnlijk iets niet goed
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
- Locatie: emmen
als de zekering eruit knapt vraagt het teveel vermogen
volgens jou is de zekering te zwaar
maar dat zou betekenen dat je een lichtere erin wilt zetten
resultaat deze knapt er veel vaker uit
zou als ik jou was eerst eens kijken als je motoren nog goed zijn
of als je draden in de boot door sluiting geen isolatieschade hebben
gr
volgens jou is de zekering te zwaar
maar dat zou betekenen dat je een lichtere erin wilt zetten
resultaat deze knapt er veel vaker uit
zou als ik jou was eerst eens kijken als je motoren nog goed zijn
of als je draden in de boot door sluiting geen isolatieschade hebben
gr
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
-
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
- Locatie: lelystad
Meestal de smering van de schroefas....als deze zwaarder gaat lopen trekt hij teveel stroom.
Zomaa4 een gokje dat je zekering er uit klapt als je gas geeft
Zomaa4 een gokje dat je zekering er uit klapt als je gas geeft
Misschien omschrijf ik het verkeerd. De zekering is 2x 'gesmolten'. Dus niet gesprongen.
Dit kan zeker gebeuren door een te zware zekering. Vandaar mijn vraag.
Dat de schroefas te zwaar loopt zou kunnen maar dat zou de zekering alsnog moeten springen ipv smelten lijkt me?
Dit kan zeker gebeuren door een te zware zekering. Vandaar mijn vraag.
Dat de schroefas te zwaar loopt zou kunnen maar dat zou de zekering alsnog moeten springen ipv smelten lijkt me?
-
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
- Locatie: lelystad
Een te zware zekering smelt idd.
Maar als je zekering is gesmolten wil ik niet weten hoe je aarde draad er uit ziet.
Die is net zo heet geweest als de zekering.
De kabelbescherming zal wel op zijn donder hebben gehad dan ook
Maar als je zekering is gesmolten wil ik niet weten hoe je aarde draad er uit ziet.
Die is net zo heet geweest als de zekering.
De kabelbescherming zal wel op zijn donder hebben gehad dan ook
- Ron van Houtum
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
- Locatie: 's-Hertogenbosch
stoome vraag hoor maar een viper heeft toch jets?
dan hebben ze toch geen schroefas
dan hebben ze toch geen schroefas
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
- Locatie: emmen
zitten zeker assen in
en als het goed is en je hebt grauphner jets erin heb je ook 2 smeernippels erop zitten
daarmee smeer je de assen
als ze gesmolten zijn hoe is dan de verdere bedrading
zou de boot maar eens even voor nakijken heenbrengen
en als het goed is en je hebt grauphner jets erin heb je ook 2 smeernippels erop zitten
daarmee smeer je de assen
als ze gesmolten zijn hoe is dan de verdere bedrading
zou de boot maar eens even voor nakijken heenbrengen
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
De verdere bekabeling is nagekeken en werkt prima.
Ik heb nu 2 verhalen gehoord over zekeringen. Iemand zei me dat er in de zijne 30a zat en ergens anders las ik 15a. Wat is waar..
Viper heb ik gecontact maar laat nog niets horen helaas.
Vwb de assen, het zijn gewoon asjes met een gaatje waar een schroef in kan.
Nergens zie ik een nippel.
Dus wat spuit ik vol?
Tja, lastig zo.
Ik heb nu 2 verhalen gehoord over zekeringen. Iemand zei me dat er in de zijne 30a zat en ergens anders las ik 15a. Wat is waar..
Viper heb ik gecontact maar laat nog niets horen helaas.
Vwb de assen, het zijn gewoon asjes met een gaatje waar een schroef in kan.
Nergens zie ik een nippel.
Dus wat spuit ik vol?
Tja, lastig zo.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
- Locatie: emmen
in die zwarte dingen waar jij zegt dat er een schroefje inzit
moet je trouwens en contact opnemen met jan peter teerling tenminste volgens mij heet die zo
die zit ook op carpboard en verkoopt de viper en de baiter voerboten ook
anders cor hendriks even vragen zit hier ook op carpboard dat is de man achter de baiter en nu de pearl bfp voerboten
gr
moet je trouwens en contact opnemen met jan peter teerling tenminste volgens mij heet die zo
die zit ook op carpboard en verkoopt de viper en de baiter voerboten ook
anders cor hendriks even vragen zit hier ook op carpboard dat is de man achter de baiter en nu de pearl bfp voerboten
gr
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
- Bas Timmermans
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
- Locatie: Stadskanaal
Jim.
Die 20 Amp klopt wel dat geldt voor de kortsluitstroom x I nominaal. Kijk eens of de aansluiting waar de zekering in valt geen corrosie bevat. Van daar gaan we weer rekenen want als je stroom 12V is en motoren gaan lopen op BV 10amp maar door de corrosie het oppervlakte verkleind is, waar hij zijn aansluiting krijgt betekend dat net als je met een waterslang doet, die je met je duim half dicht drukt.. Pressies dan gaat ie harder spuiten. Dit kan ook wezen bij je zekering houder of ergens anders een aansluiting in je boot. Wanneer de aansluiting niet goed degelijk is kan je Amperage erg oplopen en je zekering door branden. Wat je nooit moet doen is de zekering verhogen!!! Let op dit ding zit er niet voor jan piet snot er in dit is om jou en je boot te beveiligen voor dit soort storingen dat je nu hebt!!! Doe dit niet of je bootje gaat kapot!!!
Nu zoals er al werd gezegd kan het wezen dat motor erg zwaar loopt en of dat deze gewoon defect is. Lagers defect??? Wat gebeurd er? Motor loopt moeilijk. Het is allemaal om het even. Wat het ook kan zijn is je snelheidsregelaar die misschien door een defect de stroom doet oplopen. En of de aansluitingen die corrosie bevatten of gewoonweg erg smerig zijn.
Mocht het toch niet lukken PB me maar ff.
Mvg Bas
Die 20 Amp klopt wel dat geldt voor de kortsluitstroom x I nominaal. Kijk eens of de aansluiting waar de zekering in valt geen corrosie bevat. Van daar gaan we weer rekenen want als je stroom 12V is en motoren gaan lopen op BV 10amp maar door de corrosie het oppervlakte verkleind is, waar hij zijn aansluiting krijgt betekend dat net als je met een waterslang doet, die je met je duim half dicht drukt.. Pressies dan gaat ie harder spuiten. Dit kan ook wezen bij je zekering houder of ergens anders een aansluiting in je boot. Wanneer de aansluiting niet goed degelijk is kan je Amperage erg oplopen en je zekering door branden. Wat je nooit moet doen is de zekering verhogen!!! Let op dit ding zit er niet voor jan piet snot er in dit is om jou en je boot te beveiligen voor dit soort storingen dat je nu hebt!!! Doe dit niet of je bootje gaat kapot!!!
Nu zoals er al werd gezegd kan het wezen dat motor erg zwaar loopt en of dat deze gewoon defect is. Lagers defect??? Wat gebeurd er? Motor loopt moeilijk. Het is allemaal om het even. Wat het ook kan zijn is je snelheidsregelaar die misschien door een defect de stroom doet oplopen. En of de aansluitingen die corrosie bevatten of gewoonweg erg smerig zijn.
Mocht het toch niet lukken PB me maar ff.
Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!
Friends call met The Carp whisperer
Friends call met The Carp whisperer
Bas bedankt voor je antwoord.
Heb toevallig vanmiddag de boot weer klaargemaakt.
Nieuwe schroefjes in die asjes en rondom de asjes gesmeerd.
Ook een nieuwe zekeringhouder met 20a zekering er tussen gezet en vooralsnog loopt hij weer als een zonnetje. Wel komen er nog steeds sporadisch druppeltjes naar binnen via de as/lagers oid.
Bedankt voor de tips!
Heb toevallig vanmiddag de boot weer klaargemaakt.
Nieuwe schroefjes in die asjes en rondom de asjes gesmeerd.
Ook een nieuwe zekeringhouder met 20a zekering er tussen gezet en vooralsnog loopt hij weer als een zonnetje. Wel komen er nog steeds sporadisch druppeltjes naar binnen via de as/lagers oid.
Bedankt voor de tips!
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 23-05-2013 09:05
- Locatie: Vianen
Waarom pakte je niet even een multimeter en ga je is meten wat voor stroom er door de zekering gaat?
Meten is immers weten.
Meter op Ampere / DC zetten, zekering eruit halen en de 2 meetpennen van de multimeter in serie er tussen.
Dan ga meten (en weten) welke stroom bij er aanloop, half en vollast stroomt.
Er is vast wel ergens nog informatie te vinden op het net wat voor zekering er origineel in hoort, met je gemeten bevindingen ga je aan de slag of hou je het zo.
Just my 2 cents.
Meten is immers weten.
Meter op Ampere / DC zetten, zekering eruit halen en de 2 meetpennen van de multimeter in serie er tussen.
Dan ga meten (en weten) welke stroom bij er aanloop, half en vollast stroomt.
Er is vast wel ergens nog informatie te vinden op het net wat voor zekering er origineel in hoort, met je gemeten bevindingen ga je aan de slag of hou je het zo.
Just my 2 cents.