Oke, laten we bij het begin beginnen. Het waren vrij dure 2e hands stokken. Niet alleen vanwege het feit dat ze als nieuw waren, maar ook omdat ik in de buurt van Wesley 70 reed waar 50 was toegestaan. En ja, dat is na correctie… Kassa voor de staat, dom van mij. Zo zagen ze er uit:

De ogen zijn niet helemaal naar mijn zin, maar zien er verder nog perfect uit. Dus die mogen blijven zitten. De lak is nog perfect, dus daar doen we ook niets aan. Wat moet er wel gebeuren dan?
- een rvs ringetje op topdeel en onderdeel ter hoogte van de sluiting: wikkeling slopen dus
- geen cone maar een rvs sierdop,
- kurken handvat met een klassieke maar fraaie DPS18 reelhouder
- ogen van het topdeel er af ivm dat nieuwe handvat.
Daar gaan we dus. Eerst maar eens beginnen aan het handvat. Ik begon met een ijzerzaag om die lelijke reelhouder door te zagen. De woorden van Wesley klonken nog in mijn hoofd: “die SS20 kostte €45 per hengel extra…”.
Maar het zagen schoot voor geen meter op. Dan de grove middelen maar: de haakse slijper.

Dat ging eigenlijk prima. Zonder beschadigingen aan de blank kreeg, ik hem in tweeën, waarna het opvultape verwijderd kon worden. Het resultaat was:

Vervolgens het krimpkous van de ondergreep verwijderen. Toen viel het me op dat er een carbonmat mee was gebakken zodat er een verdikking ontstond waarop het krimpkous komt. Gloeiende, gloeiende. Wat moet ik daar nou mee? De diameter is 19mm. Daar moet een 2 millimeter van afgeschuurd worden met de slijpschijf. Maar goed, dat is voor later zorg. Nog maar even een pica na het wegsnijden van de kous en het verwijderen van de cone: