Welke hoofdlijn???


Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

07-09-2013 12:42

Ik heb dit en andere topics door zitten nemen omdat ook ik op zoek was naar nieuwe hoofdlijn. Uiteindelijk P-line floroclear 30/00 gekocht en opgespoeld. Zag er allemaal netjes uit totdat ik ging vissen. Eerste vissen van allebij de hengels kwamen binnen maar daarna begon de zooi te kinken (4500b molens). Oke, was te verwachten, maar om daarna 5x!!!!! lijnbreuk te krijgen in zo goed als obstakelvrij water met een enkele tak of steen is natuurlijk niet acceptabel! Uiteindelijk 5 vissen gevangen en 5x lijnbreuk zonder dat er ook maar iets aan de lijn te zien was. Kortom troep!

Denk toch dat ik voor shimano technium ga. Hopelijk iets beter dan dit spul.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

07-09-2013 13:11

Sem Boersma schreef:Ik heb dit en andere topics door zitten nemen omdat ook ik op zoek was naar nieuwe hoofdlijn. Uiteindelijk P-line floroclear 30/00 gekocht en opgespoeld. Zag er allemaal netjes uit totdat ik ging vissen. Eerste vissen van allebij de hengels kwamen binnen maar daarna begon de zooi te kinken (4500b molens). Oke, was te verwachten, maar om daarna 5x!!!!! lijnbreuk te krijgen in zo goed als obstakelvrij water met een enkele tak of steen is natuurlijk niet acceptabel! Uiteindelijk 5 vissen gevangen en 5x lijnbreuk zonder dat er ook maar iets aan de lijn te zien was. Kortom troep!

Denk toch dat ik voor shimano technium ga. Hopelijk iets beter dan dit spul.


Ik zou voor de Invisitec gaan, die gebruik ik nu al 2 jaar, en ben er zeer over te spreken, schuurbestendig, vis er mee op du der nou als je weet wat daar onderwater staat. Knoopt geweldig. En tegen het kinken zou ik een spindoctor kopen, want iedere lijn kinkt, dat heeft te maken met hoe de lijn opspoelt.

kijk anders eens in deze topic

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=38&t=74232
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

07-09-2013 22:52

Sem Boersma schreef:Ik heb dit en andere topics door zitten nemen omdat ook ik op zoek was naar nieuwe hoofdlijn. Uiteindelijk P-line floroclear 30/00 gekocht en opgespoeld. Zag er allemaal netjes uit totdat ik ging vissen. Eerste vissen van allebij de hengels kwamen binnen maar daarna begon de zooi te kinken (4500b molens). Oke, was te verwachten, maar om daarna 5x!!!!! lijnbreuk te krijgen in zo goed als obstakelvrij water met een enkele tak of steen is natuurlijk niet acceptabel! Uiteindelijk 5 vissen gevangen en 5x lijnbreuk zonder dat er ook maar iets aan de lijn te zien was. Kortom troep!

Denk toch dat ik voor shimano technium ga. Hopelijk iets beter dan dit spul.



Dan heb je de oude versie gekocht. Op internet word er ook voor gewaarschuwd dat sommige bedrijven nog de oude versie verkopen. Hier een quote die je vind op het internet:

Er zijn webshops die zeer oude voorraad van P-line proberen te verkopen. Deze lijn is natuurlijk in de meeste gevallen niet meer van de gebruikelijke topkwaliteit.



De nieuwe is beren sterk. Ik vis ermee op de grote rivieren met veel obstakels en scherpe mossels maar de lijn is nog nooit gebroken.
Het is de enige lijn die ik ook gerust 2 seizoen achter elkaar durf te gebruiken waarbij ik bij andere merken na 1 seizoen vissen de lijn meteen vernieuwde.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

08-09-2013 12:30

Ik heb hem bij Markerworld gekocht en ging er toch wel vanuit dat het goed zou zijn. Helaas niet dus, en 5 lijnbreuk is niet goed te praten. Heb alles er direct weer afgehaald en geaccepteerd als miskoop van de maand. Voor mij geen p-line meer.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-09-2013 14:04

Ik gebruik nu al jaren de 40/00 variant van de Fluroclear en ervaar minimaal dat het kinkt. Breuk al helemaal niet. Nochtans vind ik 30/00 veel te weinig, de door te schuren dwarsdoorsnede is 44% minder dan bij 40/00. En dat is nog al een eind.

Een steen onder water, een in het water gegooide fiets, een tak. Allemaal obstakels die onzichtbaar zijn maar er wel kunnen zijn.

Gator Braid, 0,26mm of 0,30mm, icm een paar meter 40/00 ervoor.

Hubert Gillissen schreef:het probleem is dat ik nu vaak in de problemen kom met de backleads / flying backleads, die schuiven niet altijd even gemakkelijk over de voorslagknoop heen.


Bij lijnbreuk kan je loodsysteem dan wel makkelijk over je voorslagknoop?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

10-09-2013 17:28

Ja, ik vis meestal met drop off lood waarbij het lood bij de aanbeet van de lijn valt. Anders met de lijnclips van korda met de rubber maar net over de clip geschoven, meestal is hier ook het lood bij de aanbeet los van de lijn.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-09-2013 17:46

En wat is de reden dat je elke keer je lood wilt kwijtraken dan? En had het niet over je lood alleen, maar over het hele systeem. Dus bij een breukje alleen nog het rigje zonder voorslag e.d. aan de vis mee willen geven..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

13-09-2013 23:05

Sven van Anrooy schreef:En wat is de reden dat je elke keer je lood wilt kwijtraken dan? En had het niet over je lood alleen, maar over het hele systeem. Dus bij een breukje alleen nog het rigje zonder voorslag e.d. aan de vis mee willen geven..


Ik vis om verschillende redenen met een drop off systeem. Ten eerste wil ik even duidelijk aangeven dat ik geen lood gebruik maar kiezelstenen uit de Maas. Ik zoek geschikte stenen, maak er een gaatje in en zet er met epoxy een wartel in vast. Persoonlijk vind ik lood droppen "not done" en erg milieu belastend. Zeker als iedereen op deze manier zou gaan vissen. Verder is het "Epoxy-wartel-stenen-systeem" veel goedkoper maar dat is bijzaak.

Waarom? Simpel, de vis heeft geen lood rond zijn kop slingeren gedurende de dril wat hem zou kunnen beschadigen, directer contact met de vis, de vis kan het gewicht van het lood niet gebruiken om de haak los te schudden uit zijn bek (kopschudden), de vis komt sneller naar de oppervlakte wat het drilen gemakkelijker/veiliger maakt omdat de vis zich aan de oppervlakte niet zo gemakkelijk vast zwemt, geen last van wier om het lood, als kleine vissen zoals brasem en zeelt je aas nemen hangen ze niet uren aan de haak zonder dat je een piepje krijgt omdat ze het (zware) lood nauwelijks kunnen verplaatsen (ik vis zo dat het stenen gewicht tijdens de aanbeet,meteen na het haken, van de lijn valt. De vis, brasem, zeelt, of karper zwemt dan altijd met alleen tegen de weerstand van de waker wat een veel betere beetregistratie geeft van kleine vis), omdat ik stenen uit de maas gebruik een betere camouflage dan een gewoon lood enz.

Nu denk je dat dit wel mee valt maar vergeet niet dat ik vaak ver (vaak op 250-300 meter) uit de kant vis en dus ook met een zwaar gewicht aan de lijn vis. Als je dan een gewicht van rond de 140 gram dropt tijdens de aanbeet is dat een zegen en heb je direct contact met de vis!
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

14-09-2013 09:34

250 tot 300m op de maas? Wat een gekkenwerk.. Dan is zelfs 170g nog licht vanwege de stroming tegen je lijn.. tenminste waar ik vis op de maas ;)
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-09-2013 12:15

Hubert Gillissen schreef:
Ik vis om verschillende redenen met een drop off systeem. Ten eerste wil ik even duidelijk aangeven dat ik geen lood gebruik maar kiezelstenen uit de Maas. Ik zoek geschikte stenen, maak er een gaatje in en zet er met epoxy een wartel in vast. Persoonlijk vind ik lood droppen "not done" en erg milieu belastend. Zeker als iedereen op deze manier zou gaan vissen. Verder is het "Epoxy-wartel-stenen-systeem" veel goedkoper maar dat is bijzaak.

Waarom? Simpel, de vis heeft geen lood rond zijn kop slingeren gedurende de dril wat hem zou kunnen beschadigen, directer contact met de vis, de vis kan het gewicht van het lood niet gebruiken om de haak los te schudden uit zijn bek (kopschudden), de vis komt sneller naar de oppervlakte wat het drilen gemakkelijker/veiliger maakt omdat de vis zich aan de oppervlakte niet zo gemakkelijk vast zwemt, geen last van wier om het lood, als kleine vissen zoals brasem en zeelt je aas nemen hangen ze niet uren aan de haak zonder dat je een piepje krijgt omdat ze het (zware) lood nauwelijks kunnen verplaatsen (ik vis zo dat het stenen gewicht tijdens de aanbeet,meteen na het haken, van de lijn valt. De vis, brasem, zeelt, of karper zwemt dan altijd met alleen tegen de weerstand van de waker wat een veel betere beetregistratie geeft van kleine vis), omdat ik stenen uit de maas gebruik een betere camouflage dan een gewoon lood enz.

Nu denk je dat dit wel mee valt maar vergeet niet dat ik vaak ver (vaak op 250-300 meter) uit de kant vis en dus ook met een zwaar gewicht aan de lijn vis. Als je dan een gewicht van rond de 140 gram dropt tijdens de aanbeet is dat een zegen en heb je direct contact met de vis!


Duidelijk! Zouden meer mensen moeten doen. Verstandig, merci :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

22-09-2013 14:55

Remon v Wanrooij schreef:250 tot 300m op de maas? Wat een gekkenwerk.. Dan is zelfs 170g nog licht vanwege de stroming tegen je lijn.. tenminste waar ik vis op de maas ;)


Nee, op de Maas vis ik natuurlijk niet zo ver uit de kant! Op "mijn" thuiswater vis ik regelmatig zo ver uit de kant. Het water is 15 ha en je mag maar vanaf één kant vissen. De vissen zitten dus meestal aan de overkant waar weinig hengeldruk is en veel begroeiing.
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

22-09-2013 15:02

Ik ben er eindelijk uit, het wordt Parallelium Fluorohybrid Pro Natural in de dikte 0,375 mm.

Afbeelding
Wouter Harderwijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 14-02-2014 19:19

28-02-2014 21:21

Iemand ervaring met X2 lijn van Raven ?

Kost de helft van Shimano technium, heeft dit een reden ? Trouwens veel dik draad als ik het zo zie
met 0,25 kom je toch een heel eind en heb je lekker sport ?
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

01-03-2014 03:15

Wouter Harderwijk schreef:Iemand ervaring met X2 lijn van Raven ?

Kost de helft van Shimano technium, heeft dit een reden ? Trouwens veel dik draad als ik het zo zie
met 0,25 kom je toch een heel eind en heb je lekker sport ?


0,25 kun je gebruiken op een kleine plas met niet al te grote vissen en geen tot weinig obstakels. Vis je echter op groter water met obstakels én grote vissen wil je de vis toch een beetje kunnen sturen. Dat gaat echt niet lukken met 0,25!!!

Dat X2 goedkoper is heeft zeker een reden, het is gewoon kwalitatief van mindere kwaliteit. Ik zou geen primair hengelsportmateriaal (hengels,molens, haken, lijn) meer van X2 kopen. Ik heb een keer een paar molens van X2 gehad die ik naar 1x gebruiken terug heb gestuurd, echt rommel!
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

01-03-2014 08:45

wouter je hebt pb

wat betreft de x2 lijn dit is dezelfde als de sufix synergy
enorm slijtvast
vis er al jaren mee nog nooit problemen mee gehad

ik persoonlijk vis met 30 honderdste groen1365 meter per verpakking

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

01-03-2014 08:50

Ik gebruik om lange afstanden te werpen graag Adrenaline van Korda. En voor afstanden tot 80 meter gebruik ik Subline van korda.
Wanneer ik uitvaar op grote afstanden gebruik ik altijd gevlochten hoofdlijn met een voorslag voor een beetje rek.

Heb eigenlijk nooit problemen met de lijnen.

Groet Jeffrey
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

01-03-2014 16:32

Jeffrey Arends schreef:Ik gebruik om lange afstanden te werpen graag Adrenaline van Korda. En voor afstanden tot 80 meter gebruik ik Subline van korda.
Wanneer ik uitvaar op grote afstanden gebruik ik altijd gevlochten hoofdlijn met een voorslag voor een beetje rek.

Heb eigenlijk nooit problemen met de lijnen.

Groet Jeffrey



Welke gevlochten hoofdlijn gebruik je dan Jeffrey? Is dat een zinkende gevlochten lijn?
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

02-03-2014 15:08

@Hubert

Wanneer ik met gevlochten lijn vis dan maakt merk me niet vaak uit. Ik kijk eerder naar de eigenschappen in de winkel als ik het koop. Ik hou van een lijn die lekker soepel is en niet al te dik oogt. Soms heb ik namelijk het gevoel dat de diameter bij gevlochten lijn nog wel eens wil afwijken van hetgeen wat op de verpakking staat.

Momenteel heb ik berkley 0.24 whiplash green opgespoeld op 4 reserve spoelen. Eerlijk gezegd gebruik ik deze minder omdat ik vooral met mono vis, maar de lijn bevalt me zeer goed.

Het is eigenlijk een drijvende lijn, maar omdat ik deze alleen op lange afstanden gebruik vind ik dat eerlijk gezegd wel positief. Omdat je dan een stuk minder vaak zal vastzitten in obstakels die op de bodem liggen. Alleen het uiteinde maak ik meer zinkend door er met "kneedbaar lood" overheen te wrijven. lood komt tussen de vezels van de lijn en zinkt dan.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-03-2014 11:10

Wouter Harderwijk schreef:Iemand ervaring met X2 lijn van Raven ?

Kost de helft van Shimano technium, heeft dit een reden ? Trouwens veel dik draad als ik het zo zie
met 0,25 kom je toch een heel eind en heb je lekker sport ?


Lijndikte heeft met je "sport" niks te maken, tenzij je het sport wil noemen om af en toe een verspeelde vis met een montage en een flink eind lijn het bos in te sturen.
Naar mijn mening is 25/00 gewoon ongeschikt voor statisch karpervissen, het heeft te weinig buffer. Je kan een eind weg lullen over obstakelvrij water etc, maar het water dat obstakelvrij genoeg is om zo dun te gaan ben ik in 15 jaar karpervissen nog nooit tegengekomen. Onder zeer specifieke omstandigheden kan je misschien met 30/00 wegkomen, maar ik zou voor normale visserij niet onder de 35/00 gaan. Je drilplezier wordt er niet minder om, het aantal onnodig verspeelde vissen wel.
Het is al veel vaker gezegd maat laat ik het nog één keer herhalen: dikke lijn draait niet om trekkracht maar om schuurbestendigheid. Op elk water ligt wel ergens troep op de bodem waar vroeg of laat je lijn een keer langs komt te schuren, met de juiste lijnkeuze verspeel je in die gevallen veel minder vis dan wanneer je een dunne lijn neemt om de "sport".

Met die X2 lijn heb ik verder geen ervaring, prijs zegt bij lijnen lang niet altijd wat over kwaliteit, maar ik zou wel aanraden niet te bezuinigen op goede lijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

06-03-2014 11:50

Sven van Anrooy schreef:Ik gebruik nu al jaren de 40/00 variant van de Fluroclear en ervaar minimaal dat het kinkt. Breuk al helemaal niet. Nochtans vind ik 30/00 veel te weinig, de door te schuren dwarsdoorsnede is 44% minder dan bij 40/00. En dat is nog al een eind.

Een steen onder water, een in het water gegooide fiets, een tak. Allemaal obstakels die onzichtbaar zijn maar er wel kunnen zijn.

Gator Braid, 0,26mm of 0,30mm, icm een paar meter 40/00 ervoor.



Bij lijnbreuk kan je loodsysteem dan wel makkelijk over je voorslagknoop?


Gooi er dit jaar ook weer gevlochten op incl 45/00 voorslag denk van nylon.
Vis veel over een plateau heen met mosselen. Vis halen met de boot en een helikopter loodsysteem icm een big-eye swivel, zodat bij eventuele breuk de onderlijn van de voorslag kan schuiven...