Afstellen swingers en beetmelders?


Plaats reactie
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

31-08-2013 20:09

Hallo,

Nadat ik gister mijn bestelling geplaatst heb bij markerworld en dit vandaag al in huis had vroeg ik mij wat dingen af.

De beetmelders zien er echt top uit maar ik kan nu echt alles instellen.
Wat is een beetje een standaard afstellng vanwaar uit ik verder kan werken tijdens het vissen?
Is gevoelig echt gevoelig?, of valt het wel mee allemaal?
Het gaat om de markerworld bm3 melders.
Ik ben zoals jullie wel zullen lezen mijn melders gewend die je alleen aan en uit kan zetten.

Dan de swingers:

Ik ben gewend met hangers te vissen dus zou hier ook graag een beetje meer van weten.
Op de swinger zit een heel klein draaiknopje, is dit om de lijndikte in te stellen?
Ook zit er een veer aan de kant waar hij onder de piepers komt waar dient deze voor?
Deze heeft 2 standen volgens mij en als ik hem op 2 zet dan blijft hij dus omhoog staan dus geen terugzak registratie.
Schuifloodje van de pieper af is lange afstand/strakke lijnen?, en naar de pieper toe is kortere afstand/slappe lijnen?

Kan iemand mij de basics een beetje uitleggen want ik zoek en zoek maar vind niks.
Ik ben al die luxe niet gewend maar sinds ik alles aan het vernieuwen ben loop ik wel wat achter in de tijd denk ik.

Bedankt,
Gr jarno
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

01-09-2013 00:55

Hallo Jarno,

De gemiddelde gevoeligheid instelling is wanneer er 3 lampjes branden. Zo heb je een 2/2.5cm ruimte en gaat de melder niet gelijk af bij elk hoger golfje of lijnzwemmer. Je kunt de gevoeligheid heel simpel instellen dus ter plekke is dat goed te doen.
De gevoeligste stand is bij dit set wanneer er 1 lampje brand en dan heb je ongeveer 1cm ruimte. Op stand 8 ga je naar een 12cm.

Het knopje onder de kop is om de spanning te regelen van de 2 metalen lipjes. hoe dichter je hem tegen het "klikpunt" aandraait, des te meer spanning zit er op. Je kunt dit verstellen zodat het mogelijk is om verschillende lijndiktes vast te kunnen klippen.
De veer achterop zal 9 van de 10 keer gewoon in de losse stand staan. Wanneer je hem in de andere standen zet komt er meer spanning op de kop te staan.... dit is prettig wanneer je op grote afstanden, met zeer ruw weer of stroming vist.

Veel plezier en succes met alles.
Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Jarno Zuiderduin
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-06-2007 19:04
Locatie: Alkmaar

01-09-2013 21:03

Helemaal top erwin!

Wat een knap setje is het zeg heb hem net uitgetest.
De set heeft een heerlijke afstelling nu en de wind laat mijn piepers nu niet meer steedsmafgaan.

Thnks voor de supersnelle verzending!

Greets
Plaats reactie