Verschil in ponden voor een hengel.


Plaats reactie
Hidde Roos
Berichten: 1
Lid geworden op: 19-05-2013 18:01

19-05-2013 18:09

Hallo,

Ik heb heb nu twee 2.75lbs en die bevallen me prima. Ik heb alleen vorig jaar in Frankrijk gemerkt dat ik mijn derde hengel niet echt van de beste kwaliteit is en dat een extra daarom niet verkeerd zou zijn.
Nou ben ik dus al enkele weken op een "treasure hunt" naar een Shimano Forcemaster AX specimen 12ft 2.75lbs (3.00lbs mag ook).
Echter na tientallen (web)winkels te hebben gebeld zowel in binnen als buitenland ben ik bang dat ik mijn zoektocht aan het verliezen ben.
Nu heb ik wel een 2.50 lbs pond gevonden en vroeg ik me een paar dingen af.
Is het verschil tussen een 2.75lbs en 2.50lbs groot/goed merkbaar?
En is een 2.50lbs hengel niet te licht voor een meer in frankrijk?
Graag hoor ik jullie mening.

gr Hidde
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

19-05-2013 20:53

Ik vis in frankrijk altijd met 2,5Lbs en nog nooit problemen gehad,
dus zou niet weten waarom het niet zou kunnen!

grt
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-05-2013 19:41

Twee dingen moet je hierbij onthouden. Ten eerste zegt de testcurve niet heel veel over de daadwerkelijke eigenschappen van je hengel. Twee hengels met dezelfde tc kunnen totaal verschillend zijn. Daaruit komt dan ook voort dat een kwart pondje meer of minder ook weinig zegt, misschien is de een iets soepeler dan de ander, maar normaal zou dat verschil niet heel groot moeten zijn tenzij ze bewust van de fabrikant een andere actie mee krijgen.
Of je in Frankrijk, Nederland, Zuid Africa, Amerika of waar dan ook vist zegt niks over wat voor hengel je nodig hebt. Het gaat om de omstandigheden waarin je die hengel gaat gebruiken en om France als voorbeeld te houden, het maakt nogal een verschil of je op een klein betaalwatertje alles uitvaart met de voerboot of dat je langs een grote rivier constant met 250gr+ lood staat te "werpen".
Als je weinig werpt/niet en meer uitvaart is er zelden een grote reden om voor zwaardere stokken te gaan. Als je uit de boot drilt is lichter alleen maar fijner omdat je meer demping hebt in de eindfase van de dril. Een zwaardere stok is aan te raden als je echt ver of zwaar lood moet werpen. Persoonlijk vind ik het ook prettig om wat zwaarder te vissen als je constant wierbedden loopt binnen te takelen. Moest ik alleen met een hengel drillen dan zou ik altijd relatief licht gaan, beter een lekker dempende 2ponder dan een pook die in de boot alleen maar onhandig is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Jacco Kolsteren1
Berichten: 13
Lid geworden op: 10-06-2013 23:17

12-06-2013 17:22

Ik weet niet hoe het desbetreffende water eruit ziet, maar ik heb in allebei mijn setjes hengels één hengel zitten van een 1/4 pond lichter. Puur omdat ik eigenlijk altijd één hengel onder eigen kant vis (of in ieder geval geen meters de kant uit) en in eigen land toch maar 2 hengels mag gebruiken (op de meeste plekken).

Mocht je te maken hebben met sterke stromingen en/of obstakels en dergelijken is het een ander verhaal. Maar die (in jouw geval) 2 1/2 ponds hengel, kun je dus gebruiken zoals ik dat doe.

Dit is in ieder geval wat ik er fijn aan vind.
Spiegel: 36 pond
Spiegel 33 pond
Schub: 29 pond
Plaats reactie