drop bite indicator

Plaats reactie
Joris Driepinter

19-08-2003 00:38

Hoi,

Een tijd geleden heb ik via marktplaats.nl een karperhengel met Shimanomolen gekocht. Later ben ik naar een viswinkel gegaan en heb ik gevraagd en gekocht wat ik nog meer nodig heb om op karper te vissen. (ik ben echt een leek op het gebied van vissen)
Ik heb nu als het goed is spullen om te karperen, maar ik weet niet van alles wat het is. Zo heb ik bijvoorbeeld een drop bite indicator. Als ik de woorden letterlijk vertaal dan lijkt me het iets dat beten registreert en dan op de grond valt ofzo. Hoe zo'n ding bevestigd dien te worden weet ik niet. Kan iemand me hier meer over vertellen.

Verder vraag ik me af wat een onthaakmatje is? Kan je karpers niet met een tang onthaken? Het woord matje klinkt niet echt alsof het een tang is.

Ik hoop dat iemand m'n vragen wil beantwoorden.
jordyopthof

19-08-2003 00:52

Hoi Jorus,

Allereerst welkom op het board en in de Karperwereld, een aparte wereld, maar daar zul je snel achter komen.

Het vissen op kaper geschiet jou zoals ik uit je woorden mag opmaken uit het vissen met de elecktronische beetverklikker zul maar even zeggen.

Je vist dus met 1 of 2 soms zelfs 3 hengels tegelijk. Het geen jij beschrijft is een Swinger. Deze bevistig je onder de Beeverklikker dmv een klijn schijfsysteem. Hierin hang je de gespannen lijn nadat je de hengel hebt ingegooid. Mocht de vis ipv van je af zwemmen naar je toe komen, registreerd de swinger door te zakken de aanbeet, en laat hij de beetverkikker het signaal afgeven.

In den beginne krab je je nogweleens achter de oren denk ik. Ik kan je in ieder geval het volgende aanraden. Ga naar de hengelsportwinkel en koop een goed karperboek. Niet zo'n huis tuin en keukenboek met verhalen, maar met echte info. Pas is er een nieuwe uitgekomen en licht bij de hengelsportwinkel. Kijk anders of de het meest complete karperboek van Julian Cundiff kan bemachtigen. Hierin kun je jezelf echt een hemel aan info verschaffen!!! en snap je echt een hele hoop van het wel en wee van de hobby. Hierin staan bijv alle materialen beschreven, onderlijnen, loodsystemen, aas, enz enz enz

Een onthaakingsmat is een mat waarop je de vis neerlegt na het scheppen. Op deze manier voorkom je dat de vis zal beschadigen. Dit is eigenlijk een van de belangrijkste karpermaterialen vind ik zelf!! Enuuh karpers hebben geen tanden dus onthaak de vis met de hand, of gebruik een klein artillerie tangetje, wat overigens naar mijn mening niet gemakkelijker is.

Simpel maar het komt erop neer. Koop een informatie boek, lees leer en ga dan pas vissen! Sommige materialen heb je namenlijk echt nodig. Hengel, net, onthaakmat, aas, enz
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
jordyopthof

19-08-2003 00:52

Hoi Jorus,

Allereerst welkom op het board en in de Karperwereld, een aparte wereld, maar daar zul je snel achter komen.

Het vissen op kaper geschiet jou zoals ik uit je woorden mag opmaken uit het vissen met de elecktronische beetverklikker zul maar even zeggen.

Je vist dus met 1 of 2 soms zelfs 3 hengels tegelijk. Het geen jij beschrijft is een Swinger. Deze bevistig je onder de Beeverklikker dmv een klijn schijfsysteem. Hierin hang je de gespannen lijn nadat je de hengel hebt ingegooid. Mocht de vis ipv van je af zwemmen naar je toe komen, registreerd de swinger door te zakken de aanbeet, en laat hij de beetverkikker het signaal afgeven.

In den beginne krab je je nogweleens achter de oren denk ik. Ik kan je in ieder geval het volgende aanraden. Ga naar de hengelsportwinkel en koop een goed karperboek. Niet zo'n huis tuin en keukenboek met verhalen, maar met echte info. Pas is er een nieuwe uitgekomen en licht bij de hengelsportwinkel. Kijk anders of de het meest complete karperboek van Julian Cundiff kan bemachtigen. Hierin kun je jezelf echt een hemel aan info verschaffen!!! en snap je echt een hele hoop van het wel en wee van de hobby. Hierin staan bijv alle materialen beschreven, onderlijnen, loodsystemen, aas, enz enz enz

Een onthaakingsmat is een mat waarop je de vis neerlegt na het scheppen. Op deze manier voorkom je dat de vis zal beschadigen. Dit is eigenlijk een van de belangrijkste karpermaterialen vind ik zelf!! Enuuh karpers hebben geen tanden dus onthaak de vis met de hand, of gebruik een klein artillerie tangetje, wat overigens naar mijn mening niet gemakkelijker is.

Simpel maar het komt erop neer. Koop een informatie boek, lees leer en ga dan pas vissen! Sommige materialen heb je namenlijk echt nodig. Hengel, net, onthaakmat, aas, enz
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Joris Driepinter

19-08-2003 01:07

Hoi,

Dank je wel voor je reactie. Alleen is de drop bite indicator volgens mij niet voor de electronische beetverklikker. De man van de sportzaak, die overigens een expert is, zei dat ik altijd later nog met electronische beetverklikker kon gaan werken. Ik d8 dat hij zei dat de de drop bite indicator op de grond valt als ik beet heb ofzo. Ik weet het niet precies meer, maar kan me niet voorstellen dat hij me zo'n ding laat kopen zonder daarbij electronische beetmelders te geven. Hij zei ook dat ik alles had om te karperen nadat ik o.a. die drop bite indicator had gekocht.

Ik zal binnenkort eens op zoek gaan naar dat boek over karperen.

Je foto-album van gevangen karpers is trouwens prachtig!

Joris
jan van kranenburg

19-08-2003 01:27

Joris (waarom overigens niet je echte naam), kan me niet voorstellen dat je achternaam driepinter is.

Die drop bite indicator noemden we vroeger "wakers".
Je bevestigt die aan je lijn tussen molen en start (eerste) oog. Gaat meestal met een klemmetje. Die indicator (waker) moet je met een lijntje vastmaken; bij voorbeeld aan je achterste steun. Dusdanig dat als je opslaat, dat die van je lijn afschiet. Oefen maar.

Die waker hangt in een wijde boog aan je lijn; schiet de waker omhoog dan duidt dat op een aanbeet (run). Bij het het op- of aanslaan moet die waker van je hoofdlijn afgaan omdat je hem bevestigd hebt met b.v. touwtje aan je steun.

Bij deze methode moet je molen wel open staan,(beugel open) anders gaat bij aanbeet je hengel de plomp in.

mvg

jan
Joris Driepinter

19-08-2003 10:13

Dank je wel voor je uitleg. Het is me al een heel stuk duidelijker. Het lijkt me alleen lastig om met open beugel te vissen. Gaat er dan niet de hele tijd lijn van de molen? En stel dat ik een run heb, moet ik dan meteen de molen dichtzetten en de slib behoorlijk open? Wanneer moet ik dan aanslaan om de haak te zetten?

Joris
jordyopthof

19-08-2003 12:44

Over het algemeen worder karpers met dit systeem niet meer echt aangeslagen, de vis haakt of zich zelf aan het lood of je laat de lijn strak lopen en geeft een korte tik. meteen nadat je de hengel hebt opgepakt. Kan mijzelf niet herinneren ooite een karper te hebben aangeslagen. Pak altijd de hengel op en zet de dril in.

Bedankt nog....
jan van kranenburg

19-08-2003 13:30

Joris,

Momenteel wordt nauwelijks meer op deze manier gevist.
Ik deed 't bijna 25 jaar, gecombineerd met penvissen.
En alleen als de sfstand waar ik wilde vissen te ver was voor de pen.
Gebruikte schuifloodje alleen voor wat werpgewicht te krijgen. Stuitje onder het loodje ipv zoals nu gebeurt met vastlood-systeem erboven.
Met molen open loopt zonder maatregelen natuurlijk je lijn van de molen.
Ik had lijnklip op mijn hengel, vlakbij de molen. Of een elastiekje op die plaats.
Daarachter klem je je lijn die vanaf de molen komt. Probleem opgelost.
Je slib staat stevig, en je slaat op zodra de waker omhoog knalt. Beugel nolen slaat dan automatisch dicht, tenminste als de molen goed werkt.
Huidig vastlood systeem geeft wat meer zekerheden, lijkt me. Maar ook op die "ouderwetse" manier valt heel goed te vangen.

mvg

Jan
Plaats reactie