welke rodpods gebruiken julllie


John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

15-08-2003 10:24

Heb voor Frankrijk een tweedehands (echgeenbaggah Den !) Amioud pech(?) aangeschaft.
Had ik achteraf gezien beter kunnen doen VOORdat ik daar naartoe ging.
Daar krijg je dus eecht geen bankstick de grond in.
Hier in Nederland gaan gewoon de losse steuntjes de grond in.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-08-2003 10:46

Ben ook een voorstander van de losse steunen, aangezien ik m'n hengels vaak een aantal meters van elkaar af heb staan 9makkelijk als je onder je top via aan treft)
Ik heb 3 jaar terug de globetrotter gekocht, zeer mooi apparaat, beetje duur maar ik kon toen een goed prijsje krijgen. Ik gebruik dit ding alleen als het niet anders kan, stenen en steigers dus! daarnaast is ie ook erg makkelijk op wierige rivieren en grote obstakelvolle meren in de skut-stand (op de mossele deed ie het weer ok!)
Ik vind wel dat ie een beetje wiebelig wordt in de hoogste stand met 4 hengels, dit is echter te verhelpen met een 2e tri-post, dat ding kost echter ook weer een klein vermogen!!

zo mr solar, krijg ik nu m'n promissie?

Gr Vincent
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2003 11:03

Michael en Bart,

Om je hengels hoog te krijgen komt men er meer en meer achter dat er ook nog lange storm versies van de bank sticks zijn. Vaak kun je die nog wel ergens de grond in krijgen, al was het maar in het water onder de kant. Achtersteunen zijn dan overbodig. Het blijft mijn voorkeur om bank sticks te gebruiken en ik heb dan ook altijd een paar extra storm sticks bij me, naast de gewone korte bank sticks.

Maar, ik woon zeker niet in Friesland en Rijkswaterstaat heeft de gewoonte om bij ons de oevers van de grotere wateren met stenen te stabiliseren. In dat geval ben ik genoodzaakt mijn rod pod te pakken. De poten van de Sod Pod die ik standaard altijd bij me heb zijn te vervangen door bank sticks, zodat ik uit pure nood de hengels ook nog hoog kan vissen door de storm sticks voor onder de pod te schroeven. Stabiliteit wordt wel ietsje minder dan. Dus als ik eens voor een trip naar onbekende oorden reis, pak ik liever de Globe trotter.

Maar als het even niet nodig is, dan liever toch geen rod pod. Er moet voor mij een goede reden zijn om een rod pod te gebruiken.

Groeten, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-08-2003 14:32

Hoi Michael,

Een foutje van mij, ik het moeten stellen dat ik praat over doorsnee Hollands situatie.
Ook ik kan vissen met een 3 poot, in Frankrijk was de situatie op een water zo dat het moest.
Mag ook op een water met drie hengels vissen, je moet wel gek zijn om daar met een pod te vissen.
Op het kanaal zelfde, steunen lekker een stuk uit elkaar je vis drillen is een stuk makkelijker hij zwemt nooit door je lijn, met alle mogelijke gevolgen.
Je steunen als het moet van 1,5 meter richting stek in een lijn, en vissen maar.
De flexibiliteit wordt daardoor een stuk groter.
Een beginnend karper visser zal ik nooit een pod aanraden, jammer Jan.
Voor een paar euro had het ook gekund.
Jaren terug ook een aangeschaft moest ook zo nodig meedoen, nog wel een Fox, een keer gebruikt hij moet nog ergens liggen.
Ja de Moezel mooie rivier mooie vissen, kan kloppen Michael. Maakte het mee dat het wier (waterplanten) dreef over heel de breedte van de rivier.
Een Sky- pod (tot welke verdieping moet ik dan denken) was toen nog niet toereikend.

Het is de visser die het doet, en niet de prijs van je materiaal.
Een mooi voorbeeld is Alijn Danau, als je hem zo zit ben je blij dat het je (schoonzoon) niet is.
In de praktijk blijkt hij iets anders in elkaar te zitten,( in zijn voordeel) bij hem gaat niet op de kleren maken de man.
Met zijn karper materiaal het zelfde, ziet er niet uit voor veel vissers maar hij vangt wel mooie vissen.
Joris Weitjens ook een prima jongen, knapen moeten lachen als ze foto’s van zijn materiaal zien.
Kreeg eens een reactie, zo kan je niet vissen waar dat op slaat is voor mij een groot raadsel.
Vandaar, met degelijk materiaal vang je de mooiste en grootste vissen, ze moeten er wel zitten natuurlijk.
Dat is wel een ander verhaal.
Alles in het leven moet er voor veel mensen gelikt uit zien (dat is kikken), of een stukje zelfbevrediging voor veel mensen, het lijkt er soms wel op??

Oei, wat maak nou weer los, dit is niet persoonlijk mannen.
Maar ja sommige van ons zetten het scherp neer.
Het zijn maar rand verschijnselen natuurlijk, er zijn belangrijkere dingen in het leven, laat dat duidelijk zijn.

Een ieder mag inderdaad het maximale uit zijn visserij en het leven halen, als het maar niet ten kosten van andere gaat.
En dat is in dit deze niet het geval.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Bart Coppens
Berichten: 229
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: Beek en Donk

15-08-2003 15:18

De Amiaud Peche, een wereld ding, een driepoot waarvan je het bovenste gedeelte kan kantelen...
Zit je nooit te klooien met steunen (soms moet het maar ja...) Je kan je hengels de lucht in of juist naar het water laten wijzen...
Echt een wereld uitvinding kost wat maar dan heb je ook wat...
Iemand die een beetje handig is kan er ook gemakkelijk zelf een maken...
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

15-08-2003 15:35

Hij staat meer op de werkbank als langs de waterkant, waar die bij een beetje wind ook nog wel eens ligt...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lexus Cuyten op 2003-08-15 15:57 ]</font>
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-08-2003 15:47

Als je een beetje geluk hebt kanteld die zowel voor als achter naar links of rechts, doordat de messingring gelijmd !!!!! zit op de inox middensteun. Eens maar nooit meer.
Ietwat overdreven wat Lex zegt maar de mijne heeft wel degelijk enkele keren op de werkbank gestaan.Nieuwsgierig??? Foto's van de verbeterde = gerepareerde versie kunnen op verzoek gemaakt en gemaild worden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michel Hollaar op 2003-08-15 15:47 ]</font>
Mike Koeleman
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Alkmaar

15-08-2003 19:03

Ik vis zelf met de ultimate silverjack rvs en ik ben er erg tevreden over staat erg stabiel en makkelijk in elkaar te zetten!

Een prachtig dingetje voor de mensen die iets minder te besteden hebben.

mvgr,

Mike
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

15-08-2003 23:27

Kees,

Een goede rodpod kent geen nadelen!

De rodpod die ik gebruik staat binnen 1 minuut kant en klaar. Geen gedoe met banksticks 1 de grond proberen te krijgen.

De rodpod zelf weegt bijna niets alleen de midden stang is van rvs dus iets zwaarder. Die vervoer ik in het foudraal. De twee andere blokken waar o.a. de foxen opzitten vervoer ik de onthaakmat, dus geen enkel probleem om mee te nemen.

Verder staat de rodpod als een huis. Heb alle stormen nog overleeft zonder dat de zooi omwaaide.

Kan nog wel even doorgaan maar je snapt wel wat ik bedoel. Voor mij is het puur, gemakzucht dient de mens! Niet meer en niet minder.

Ik vis dus ALTIJD met rodpod.

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2003-08-15 23:28 ]</font>
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-08-2003 00:32

Ik snap niet waarom sommige mensen er zo op tegen zijn als iemand een rodpod gebruikt.

Okal gebruikt men het alleen omdat het mooi is,wat maakt het uit?

Zelf gebruik ik hem ook altijd,soms moet het soms ook niet en doe ik het voor de sier.Ik wil graag ook wat moois hebben staan omdat ik ruim 60%van mijn vistijd naar mijn hengels kijkt.


Enne.....met een rodpod beschadig een graskantje niet :roll:
Cor Blokhof

16-08-2003 00:45

Bart,

Jij gelooft nog in fabeltjes zeker :smile:

Hij is licht en waait nooit om. Die dingen gaan gewoon niet samen

Maar goed ik ga hier niet over in discussie.

Heb ik al eens eerder gedaan en kwam ook op niks uit.

Groeten,

Cor
Cor Blokhof

16-08-2003 00:45

Bart,

Jij gelooft nog in fabeltjes zeker :smile:

Hij is licht en waait nooit om. Die dingen gaan gewoon niet samen

Maar goed ik ga hier niet over in discussie.

Heb ik al eens eerder gedaan en kwam ook op niks uit.

Groeten,

Cor
jan van kranenburg

16-08-2003 01:19

Willem,

Ga 1/9 naar met vakantie naar Friesland.
Friesland is erg groot en heeft gigantisch veel water.
Zit in Eernewoude; zelfs daar mega veel water. Was er al eerder, evenals in Sneek en omgeving.
Geen karper kunnen vangen.
Tips, evt. via p.b. zeer welkom.
Om niet helemaal of-topic te zijn; heb een Ultimate RVS rodpod, die me uitstekend bevalt. Vooral het gewicht. Dat die om kan waaien bij windkracht 6 of 7. Het zij zo; vis dan toch niet, want dan waai ik zelf ook om.

mvg

Jan

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

16-08-2003 01:46

Cor,

Absoluut geen fabeltjes! Maar realiteit!

De rodpod is redelijk breed, heeft punten onder de 4 pootjes dus die kun je altijd een beetje vastdrukken in de grond of tussen de stenen. Daarnaast kan ik van deze rodpod ook een driepoot maken, twee stormpalen in een V stand voorop en een rvs verlenging met punt achterop. Kijk maar eens naar de link ergens bovenin de topic.

Daarom zeg ik ook, er is geen betere rodpod dan de Ray-Pod.
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

16-08-2003 08:48

een rodpod die licht van gewicht is kan wel degelijk stabiel zijn heb zelf een gardner black shadow weegt nog geen 2 kilo en staat als een huis vanwege het lage zwaartepunt +- 10 cm boven de grond en is 70 cm breed hirdoor staat ie als een huis dit ook mede de gardner buzzerbars na 3 jaar nog niet versleten zit nog geen mm speling in

met uitleggende groet rick
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
Cor Blokhof

16-08-2003 13:29

Jaja het zal allemaal wel

Ik geloof er alleen weinig van

En met je poten in de grond te drukken krijg je iedere rod pod stabiel. Alleen hoe dat op een kade muur doen.

Mijn mening is dat er geen enkele goede rod pod van Fox is en dat de rod pod van Amiaud Peche ook niet meer als matig is.

De enige goede zijn die van Pro Line, Solar Globar Trotter (Sod Pod vind ik ook een ramp) en een hand gemaakte die Wout van Leeuwen verkoopt. Misschien zijn er nog wel meer maar die ken ik niet :)

Ik denk eerder dat bepaalde mensen gewoon niet zo veel eisend zijn met hun spullen.

Gegroet,

Cor

p.s een rod pod hoor je alleen te gebruiken in uiterste noodzaak anders moet je gewoon met vier losse steunen vissen geen rod pod die stabieler is en sneller staat.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cor van Steenoven op 2003-08-16 13:32 ]</font>
Tom Segers
Berichten: 18
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00
Locatie: Meer (België)

16-08-2003 15:06

Ik heb de frontier pod van fox en nog nooit problemen mee gehad.
Willem Barnas

16-08-2003 15:07

He manne,

Laat u niet opfokken door mijn 'howling mad' posting, ik wilde alleen maar eventjes ouwehoeren - stond er trouwens netjes onder.

Jan, ik kan je hier op het openbare board(duidelijk leesbaar voor iedereen), slechts een tip geven: vraag mij niet meer om info over stekken/wateren e.d. in Friesland, want ik geef toch geen antwoord. Hopelijk weet je dit te begrijpen. Ga zoeken, zoeken en nog eens zoeken en je zult dan een vangst pas echt weten te waarderen. Het is voor mij heel makkelijk om je bijvoorbeeld wat namen en tips te geven, maar ik doe dat omwille van vriendschappen en respect voor andermans geheimen, rust en harde werken NIET. Heeft geen hol met chauvinisme, egoisme of wat dan ook te maken, begrijp me goed want ik ben absoluut geen geheimzinnige, starre, stugge Fries, laat staan 'Born & Bred', KAP NAH!

Veel succes daar,

Willem :wink:

PS: Vannacht trouwens weer een echt Friese nul, want dat kan ook...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-08-2003 15:44

Willem

Of je heb dit per ongelijk verkeert geplaats

of je heb een biertje teveel op :wink:
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

16-08-2003 17:06

en dan heb je nog die van vlemmix, dat zijn R.otpod V.errekt S.taal, dan kun je idd beter losse steunen nemen
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Willem Barnas

16-08-2003 17:09

Ferenc,

Hoezo?

Kijk even naar het bericht van Jan, enkele postings hierboven. Verkeerd geplaatst?

WB :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-08-16 17:10 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

16-08-2003 23:31

Euhm Cor, heb je uberhaubt wel naar de foto's gekeken? Dan zie je de rodpod ook op de stenen staan! Dat heeft verder geen uitleg nodig lijkt me.

Maar als je het niet zien wilt mij best. Ieder z'n meug. Jij vist het liefst met losse steunen ik met rodpod. Wat je ook gebruikt, het zal de karper niet schaden!

Waar ik het wel mee eens ben is dat er inderdaad een hoop rodpods absoluut niet deugen!

Groeten
Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2003 11:36

De vraag is hier voor welk doel de rod pod gebruikt wordt. Een standaard rod pod is voor mij slechts bedoeld om de hengels horizontaal op te stellen wanneer ik met bank sticks de bodem niet in kan komen. De slip stel ik doorgaans zo in dat deze net het gewicht van de waker compenseert. Krijg ik een run, dan wordt er gemakkelijk lijn meegegeven. Ik geloof niet dat het veel helpt bij het zetten va de haak om de slip dicht te zetten. Mijn eisen aan een dergelijke rod pod is dat hij degelijk is en toch licht. Bijvoorbeeld, de schroefkopjes voor de bevestiging van de buzzer bar moeten niet kunnen rondraaien. De poten en staanders dienen op lengte goed vastgezet te kunnen worden. Dit ook na jaren gebruik. Een lage opstelling is gewenst voor de stabiliteit. Er zijn wel meer rod pods die hier aan voldoen, maar een groot aantal valt toch al af. Te weinig degelijk, te zwaar, te hoog of onderdelen zijn niet blijvend vast te zetten.

Het wordt wat anders als je de rod pod wilt gebruiken voor niet standaard omstandigheden zoals bivoorbeeld het vissen bij obstakels. Dan moet met de slip dicht de opstelling onwrikbaar vast blijven staan. De andere opstelling met de toppen hoog werd al genoemd en stelt bijzondere eisen met betrekking tot de stabiliteit vanwege de hoge opbouw die zorgt voor de nodige hefboomwerking. Inderdaad zijn er maar weinig rod pods die hier aan voldoen. Met de genoemde rod pods vind ik het persoonlijk ook maar slechts behelpen als ik het vergelijk met bank sticks.

Bart, die Ray-pod ken ik niet, maar ziet er goed uit op de foto’s. Ik zie evenwel niet goed hoe je van die standaard goal post opstelling naar de volgende moet komen. Lijkt me dat je daar toch een set van verschillende bank sticks en adapters voor nodig hebt?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-08-2003 12:10

Willem

Je heb gelijk :roll:

sorry :wink:
jan van kranenburg

17-08-2003 13:19

willem,

je hebt een P.B.

Jan