Hengelkeuze


Plaats reactie
Kinnie Verbeeck
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-01-2013 11:55

31-01-2013 12:23

Hallo iedereen!

Ik zou mezelf graag tijdens de komende maanden voorzien van nieuwe karperhengels. :D

Probleem is echter dat ik totaal geen idee heb van welke hengels ik mezelf moet aanschaffen :roll: .

Dus hierbij enkele vraagjes:
1. Ik ben op zoek naar hengels (hengel + molen) van ongeveer €150 - €200. Welke combinaties zijn volgens jullie het beste? Voor zover ik reeds gelezen heb lijkt Shimano volgens het merendeel van de mensen "de beste" keuze. Zowel qua hengels als molen. Ik sta echter open voor alle merken dus andere voorstellen zijn ook steeds welkom.

2. Lukt het goed om met 2 hengels te vissen of is kiezen voor 3 hengels toch beter? Dit is waarschijnlijk persoonlijke mening, maar ook hier had ik graag jullie standpunt :).

3. Ik vis voor het merendeel op afstanden tussen de 30 en 75 meter. Maar ik ga dit jaar ook proberen enkele grotere wateren te bevissen waar ik waarschijnlijk verder ga moeten kunnen gooien. wat raden jullie aan? 2,75LB? 3,00LB?

4. Persoonlijk zou ik liever kiezen voor de iets goedkopere hengels met degelijke kwaliteitsmolens. Is dit de beste keuze of niet?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :wink:

Groetjes
Kinnie
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

31-01-2013 13:11

Welkom Kinnie,

Je eindconclusie is recht in de roos! Investeer liever in je molens dan in de hengels.
Om je vragen even te beantwoorden:

1. Kijk voor hengels vooral naar Spro en Soul. Op markerworld en bij henkkoster zijn deze hengels erg voordelig en ze zijn van uitstekende kwaliteit, de Spro Lakeview bijvoorbeeld is zelfs beschikbaar met een kurken, duplon of kaal handvat. Qua molens zou ik inderdaad lekker bij shimano blijven. Voor 100 euro kun je diverse baitrunner modellen krijgen, heb je liever een big pit, zou ik eens kijken naar de Shimano Aerlex 8000 XTA. Een andere mogelijkheid is om marktplaats even goed in de gaten te houden, hier vindt je regelmatig mooie Shimano of Daiwa molens voor nog geen 100,- per stuk.

2. Als je nog niet zo ervaren bent raad ik je 2 hengels aan. Een derde hengel vergunning kost vaak een hoop geld, investeer dit in eerste instantie liever in je materiaal, een goede onthaakmat etc. 3 hengels vergt ook nog wat oefening, wat doe je namelijk als er 2 of zelfs 3 hengels tegelijk vertrekken? Tevens zal een derde hengel in de meeste gevallen in de weg zitten tijdens het drillen etc. als je op kleine putjes vist. Op groot water is een derde hengel uiteraard wel handig. Maar ik zou zeggen, focus je eerst op 2.

3. Ik denk dat je met 2.75 prima uit de voeten komt. Je geeft aan voornamelijk tussen de 30-75m te vissen. Ga je puur op groot water vissen zou ik eerder aanraden om te kijken voor een bootje o.i.d.

4. Zoals eerder vermeld sla je de spijker op zijn kop.

Succes,
Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

31-01-2013 13:19

Hoi Kinnie,

Je kan ook naar de Nash's hengels kijken(entiny ofzo?) of voor Sonik SK3 of voor The Force rods.

Daarnaast kan je ook iets langer doorsparen voor wat 'betere' molens, vaak is goedkoop duurkoop, aangezien je over een tijdje misschien betere/grotere molens wilt,omdat je verder wilt kunnen gooien!

Tenminste dat heb ik zo ervaren! Indien je perse een beetrunner wilt kan je kijken naar Shimano 8000 d eu of zelfs voor de nieuwe bigbaitrunners! Als je daar 3 van koopt kom je ook op ongeveer 150 euro per molen uit!

Gr. Tom
Kinnie Verbeeck
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-01-2013 11:55

31-01-2013 13:29

Philip Du Puy schreef:Welkom Kinnie,

Je eindconclusie is recht in de roos! Investeer liever in je molens dan in de hengels.
Om je vragen even te beantwoorden:

1. Kijk voor hengels vooral naar Spro en Soul. Op markerworld en bij henkkoster zijn deze hengels erg voordelig en ze zijn van uitstekende kwaliteit, de Spro Lakeview bijvoorbeeld is zelfs beschikbaar met een kurken, duplon of kaal handvat. Qua molens zou ik inderdaad lekker bij shimano blijven. Voor 100 euro kun je diverse baitrunner modellen krijgen, heb je liever een big pit, zou ik eens kijken naar de Shimano Aerlex 8000 XTA. Een andere mogelijkheid is om marktplaats even goed in de gaten te houden, hier vindt je regelmatig mooie Shimano of Daiwa molens voor nog geen 100,- per stuk.

2. Als je nog niet zo ervaren bent raad ik je 2 hengels aan. Een derde hengel vergunning kost vaak een hoop geld, investeer dit in eerste instantie liever in je materiaal, een goede onthaakmat etc. 3 hengels vergt ook nog wat oefening, wat doe je namelijk als er 2 of zelfs 3 hengels tegelijk vertrekken? Tevens zal een derde hengel in de meeste gevallen in de weg zitten tijdens het drillen etc. als je op kleine putjes vist. Op groot water is een derde hengel uiteraard wel handig. Maar ik zou zeggen, focus je eerst op 2.

3. Ik denk dat je met 2.75 prima uit de voeten komt. Je geeft aan voornamelijk tussen de 30-75m te vissen. Ga je puur op groot water vissen zou ik eerder aanraden om te kijken voor een bootje o.i.d.

4. Zoals eerder vermeld sla je de spijker op zijn kop.

Succes,
Gr, Philip



Philip,

Alvast bedankt voor je reactie!

ben even op het internet aan het kijken geweest en de Soul hengels lijken mij echt de moeite! Bedankt voor deze tip :-)! kende het merk zelfs niet :oops: !

Wat is eigenlijk het verschil tussen een baitrunner en een big pit? Ik ken een baitrunner maar van een Big Pit heb ik nog nooit gehoord :-)

Thx!
Kinnie
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

31-01-2013 13:41

Geen probleem Kinnie,

De soul hengels zijn prima kwaliteit, hier in de omgeving voert iedere winkelier het wel. Ook voor tassen en foudralen is soul een aanrader!

Een big pit kan ook een baitrunner zijn, baitrunner slaat op het slip systeem. Big pit betekent niets anders dan grote spoel. Big pit molens zijn dus molens met grote spoelen. Dit heeft als voordeel dat er meer lijn op past en dat ze beter lijn afgeven tijdens het werpen, waardoor je er dus verder mee kunt werpen.

Voorbeelden van big pit molens:
- Shimano Ultegra XTA of Shimano Ultegra XTB
- Shimano Biomaster XTB
- Shimano Aerlex XTA
- Daiwa emblem x/z
- Daiwa windcast s/x/z

Deze molens worden voornamelijk aangeboden als strand-molens omdat ze bij strandvisserij ver moeten werpen. Veel van deze molens werken met een quick drag ( daiwa) of instant drag ( shimano). Dat wil zeggen dat je slip na een halve draai aan de knop al bijna dicht zit. Normaal kost dit 2 tot 3 volledige draaien. Ze zijn dus prima geschikt voor de karpervisserij.

Voorbeelden van big pits met een baitrunner:
- Daiwa Infinity BR
- Shimano Baitrunner long cast
- Shimano Baitrunner XTA
- Daiwa Windcast BR

Deze laatste zijn allen molens die iets buiten je budget vallen vrees ik.

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Plaats reactie