Hengel doormidden... advies?


Plaats reactie
Jurgen Kevelaers
Berichten: 6
Lid geworden op: 01-08-2012 21:46

02-09-2012 16:34

Hoi hoi,

Tot gisteren viste ik altijd met een oude en een nieuwe hengel. De oude deed krak bij een inworp en is doormidden. Combinatie van te veel lood en te licht/oud hengeltje :-). Op zich niet zo erg, want dan heb ik een mooi excuus om ook een nieuwe tweede hengel aan te schaffen. Ik dacht eraan hetzelfde te nemen als die eerste, nl een Spro Strategy X-Ray 12 3 Lb 3,60m met een Simano medium bait runner xta lc, omdat ik het een erg fijne combo vindt en 2 dezelfde hengels in je rodpod ook wel fijn is.

Ik heb echter nog een vraagje ivm het werpgewicht. Als ik met vast-lood vis van 85 tot 100 gram en een PVA bag erbij hang, dan is dat een heel gewicht voor de hengel, die officieel tot 100 gram kan hebben. Nu gooi ik wel voorzichtig in, met een zijworp ipv over de schouder, maar het voelt soms toch op het randje. Ook kun je met zo'n bag op die 'voorzichtige' manier meestal niet zo heel ver uitgooien. De vraag is dus of het handig is een hengel te zoeken met meer dan die 3 Lb (die er volgens mij niet zo veel zijn). Dezelfde hengel (ook met 3 Lb) is er ook nog in een versie van 30cm langer, ik weet niet of dat misschien nog wat kan helpen.

Voor de duidelijkheid... Het gaat mij niet om een discussie over wel of niet vast lood vissen en wel of niet PVA bags te gebruiken, maar wel om tips over de hengel en het werpgewicht.

Alle advies is welkom!

Groeten,
Jurgen
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

02-09-2012 19:18

Hey jurgen.

Als ik ergens ga vissen waar ik niet hoef of mag uitvaren pak ik altijd lichter lood, bijvoorbeeld 70 gram.
Meer dan genoeg om de vis te haken. Ik knoop dan ook een pva kousje eraan puur om "bijna" zeker te zijn dat ik de onderlijn niet in de war gooi. Ikzelf heb 2,75lb hengels en kan dan met 70g lood en pva kousje voluit werpen, en schiet met de werppijp boillies bij.

Mvg tino
Jurgen Kevelaers
Berichten: 6
Lid geworden op: 01-08-2012 21:46

02-09-2012 19:26

tinodriessen84 schreef:Hey jurgen.

Als ik ergens ga vissen waar ik niet hoef of mag uitvaren pak ik altijd lichter lood, bijvoorbeeld 70 gram.
Meer dan genoeg om de vis te haken. Ik knoop dan ook een pva kousje eraan puur om "bijna" zeker te zijn dat ik de onderlijn niet in de war gooi. Ikzelf heb 2,75lb hengels en kan dan met 70g lood en pva kousje voluit werpen, en schiet met de werppijp boillies bij.

Mvg tino


Hey tino,

Bedankt voor de reactie. Ik dacht zelf ook al aan lichter lood. Ik hoor vaak dat het minstens tegen de 100 gr. moet zijn om 'goed te kunnen haken', maar daar heb ik mijn twijfels bij.

Over het bijvoeren vroeg ik me ook af of daar geen slimmere oplossingen voor bestaan. Ik ben een van die eenvoudige vissers die geen boot gebruikt en dan vind ik het bijvoeren ook wel een uitdaging. Je kunt wel kilo's boilies en allerlei ander voer meenemen, maar met de werppijp vind ik dat een hele klus, zeker als je niet dichtbij vist. En nee, ik heb ook geen radiogestuurde bootje :-)

Groeten,
Jurgen
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

02-09-2012 21:27

Nou... Met de werppijp kom ik wel een metertje of 100 hoor, (ligt wel aan de werppijp) en het is beter om verspreid te voeren dan dat alles op een klein hoopje ligt. Als het voer verspreid ligt zal de karper in beweging blijven bij het azen, waardoor hij meer kans heeft zichzelf te haken als hij je haakaas opslurpt. Als alles op een hoopje ligt gaat de karper erbij liggen en slurpt alles op en heeft meer tijd om de haak uit te spuugen als hij hem voelt.

Ik zou wel altijd een pva kousje aan de wartel knopen en de haak er onderin doorheen prikken ivm in de war gooien. Ik doe in het kousje dan alleen wat boillie kruim.

Mvg tino
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

03-09-2012 17:02

Hallo Jurgen,

Als ik vis met PVA (doe ik niet vaak eigenlijk), maar als ik het doe haal ik meestal me lood er even af en me PVA zak aan de wartel van de tube, gooi op een mooi plekje en neem een punt om mijn hengel op te richten, als ik dan ingegooid heb, draai ik mijn lijn een beetje strak en doe ik hem op de lijnclip (vergeet deze er niet af te halen als je klaar bent met ingooien van je aas met je lood :p) en haal hem gewoon weer binnen na een minuut of 3-4 om zeker te zijn dat het PVA totaal opgelost is. Dan doe ik het lood er weer aan en richt op het plekje die ik zojuist gekozen heb en gooi met ongeveer de zelfde kracht als met het PVA zakje er aan (Ik zit meestal met 53gram lood of bij harde wind/hardere bodem 70gram).

Gooi ook weer niet met al je kippenkracht terwijl 'ie op de lijnclip staat anders ben je meestal alles kwijt :-? of is je lijn nogal beschadigd
Je kan beter 2 keer te zacht gooien dan 1 keer te hard ;)

Voor het niet in de klit raken gebruik ik van die anti tangle tubes voor op me rig, en dan een centimeter of 1 á 2 zonder tube, me lood heb ik aan een safety clip met een tube van een centimeter of 40, ligt eraan hoelang me rig is. Bij mij nog nooit in de war geraakt, niet bij m'n lood of rig in iedergeval :o

Maar als je hengel een werpgewicht van 100 gram heeft gaat 'ie echt niet klagen bij 120 gram, ik kon met mijn oude spin hengel van 10-40gram werpgewicht gewoon voerkorfjes werpen van rond de 60-70 gram, pas toen ik er iets van 120 gram voer aan had was 't afgelopen (heb daarvoor wel al honderden keren geworpen met 60-70gr over de schouder) en dat was een hengeltje van €23,95 ;) Hengels zijn meestal wel veel sterker als je denkt, ook die van een spotprijsje als je het mij vraagt :p
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

03-09-2012 21:03

Kan je net zo goed een (goedkope) 3e hengel pakken en daar alleen een warteltje aan waar je het pva kousje aan knoopt. Scheelt een hoop gepruts, en je kan tussendoor ook bijvoeren. :wink:

Mvg tino
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

03-09-2012 22:37

Hang er dan een kleine spod aan ;) Scheelt weer een hoop gepruts met pva netjes.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

03-09-2012 22:49

Of een spomp.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

03-09-2012 23:11

Ja maar dan heb je wel een zwaardere hengel en gevlochten lijn nodig toch? Ik ging er vanuit dat ze die niet hebben.

Mvg tino
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-09-2012 00:02

Kleine spod/spomb valt prima te gooien met een normale hengel.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

04-09-2012 09:24

Een mini skyliner van Korda valt overigens ook prima te werpen met een medium feederhengel. Het enige nadeel is
dat er niet zoveel voer/aas in kan.

Als je vaak op groter water vist zou je ook nog kunnen overwegen om een goedkoop rubberbootje aan te schaffen om je lijnen uit te roeien en
te voeren.
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

04-09-2012 15:42

Daaf Wolters schreef:Kleine spod/spomb valt prima te gooien met een normale hengel.

Oke. Heb mezelf nooit echt verdiept in spods en spombs, omdat ik vrijwel altijd mijn lijnen uit vaar. Maar als je een kleine goed met een normale hengel kan wegzetten is het misschien wel interresant er een aan te schaffen. Hoeveel gram voer gaat er in een kleine spomb?

Mvg tino
Plaats reactie