afwijkende trekkracht gevlochten lijn


Plaats reactie
saskia de nijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-06-2010 10:42

03-06-2012 22:30

Beste karpervissers,

Ik ben onaangenaam verrast door de onjuist aangeduide trekkracht van gevlochten lijn van het merk Power Pro. Vorig jaar viste ik met lijn die volgens het etiket een trekkracht van 15 kilo moest hebben. Tijdens een sessie kreeg ik 2x achter elkaar spontaan draadbreuk bij 'n run op een afstand van circa 175 meter (zonder obstakels in de buurt).
Onlangs kocht ik de zwaardere variant (20 kilo). Voordat ik die op m'n spoel zou draaien ging ik zelf eens de trekkracht testen. Simpelweg door een emmer met 'dood' gewicht rustig met 'n stuk aangeknoopte lijn van de grond proberen te tillen. Ik begon bij 20 kilo en gebruikte vervolgens steeds een lichter gewicht. Keer op keer knapte de lijn En nu komt het meest schrikbarende: het lukte me nog niet eens een gewicht van 10,5 kilo op te tillen.
Bij deze: ik weet dus dat ik van dat merk geen lijn meer hoef.
Ivar Zijta
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-06-2012 19:01

04-06-2012 19:47

PowerPro is naar mijn mening (uit eigen ervaring) een ontzettend fijne lijn. Zeker voor de prijs. De lijnbreuk die je hebt gehad kan wel degelijk door een obstakel zijn gekomen, je weet toch niet wat er op 175m onderwater ligt?

Wat voor knoop gebruik je? Zo goed als iedere knoop verliest trekkracht. Zeker als je het aan iets lomps als een emmer knoopt.. Wanneer je de juiste knoop aan een goede wartel knoopt weet ik zeker dat je minimaal 14 kilo moet overhouden. En er is niet zo gauw een karper die 10 kilo trekt.. Ik geloof niet dat je lijn, zeker niet als je 10 kilo overhield gebroken is door de kracht van een vis. Of de lijn was al beschadigd of een obstakel, of je gebruikt een verkeerde knoop! Ik vis met 7 lbs mono lijn maar heb daar nog nooit op de directe kracht van een karper een lijnbreuk gehad. Weet niet waar je op vist?

Probeer eens een strob te gebruiken. Ik heb dit zelf getest en dit verliest zo goed als GEEN trekkracht. Het is nog een makkelijke knoop ook.. Je kan hem zo even opzoeken op internet.
saskia de nijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-06-2010 10:42

06-06-2012 17:01

Bedoel je de strop soms? Als ik zoek op strob vind ik alleen maar onderwerpen gerelateerd aan stropdassen.
Het klopt trouwens dat knopen de lijn verzwakken. Maar de lijn brak niet alleen op de knoop maar ook in het midden.
En het moet naar mijn idee niet uitmaken of het een lomp gewicht is zoals een gevulde emmer of een vis. Sterker nog, een vis van 10 kilo weegt in het water weliswaar minder dan 10 kilo maar kan door te zwemmen meer trekkracht produceren. Op een emmer kan ik zelf de kracht doceren.
Ik ben met de lijn terug naar de winkel gegaan en heb het ter plekke gedemonsteerd. De winkelier gaf mij gelijk maar had niet eerder klachten gehad. Hij dacht dat het een 'slechte' klos was. Hij heeft overigens kostenloos een spoel sterkere (en duurdere lijn) verstrekt.
Plaats reactie