boliemachine geeft kussentjes


Plaats reactie
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

24-05-2012 11:33

Beste mensen,

sinds kort heb ik een boiliemachine (gemaakt via de beschrijving op karperwereld). de 2 walsen worden echter handmatig rondgedraaid (dmv een slinger).

Echter, nu ik heb aan het testen ben krijg ik er alleen maar kussentjes uit. De eerste vraag is natuurlijk, komt dat door de draaisnelheid? weet iemand dat?, want dan moet ik er een elektromotor opzetten.
verder heb ik de diameter van de worsten al verkleind (moet misschien nog wel kleiner hoor). Geen resultaat.
Weet iemand anders nog hoe dit kan?
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

24-05-2012 15:29

vermoedelijk komt dit omdat beide walsen eenzelfde snelheid draaien, zodat de worsten er slechts doorheen 'gesneden' worden. Als je je ballen ouderwets met de hand draait heb je altijd de situatie dat de ene rolplank rolt en de ander stilstaat, dat maakt ze rond. als je ze, de ouderwetse rolplanken per slot van rekening alleen op elkaar drukt krijg je ook kussentjes. Alleen waarschijnlijk niet zulke mooie als die met jouw machine.

Overigs was mijn ervaring met kussentjes vele male beter dan met de ronde knikkers, dus mijn eigengemaakte boilie machine heb ik nooit aangepast. (toen ik nog viste)

Wil je persee ronde knikkers zul je er voor moeten zorgen dat je worst de tijd krijgt te draaien tussen de walsen van je machine.
De verhoudingen voor wat betreft de ideale onderlinge verschillen in draaisnelheid, en de verschillen in de diameter van de walsen zelf kan je vast wel ergens op het internet vinden

vriendelijke groet
Edwin Siol
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

25-05-2012 09:54

Ik zou ook eerst gaan vissen met de kussentjes en als het dan niks is kan je altijd proberen ronde knikkers te maken...

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Hneri Jonkers
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-01-2010 16:09

25-05-2012 19:32

Martijn,

kussentjes kan verschillende oorzaken hebben. De diameter van de worsten te klein(als ze te groot zijn draai je ze uitelkaar). De diameter van je walsen is ook vrij belangrijk hoe groter de diameter van de wals hoe ronder de boilie.
Dat de walsen in dezelfde richting draaien is niet zo erg het enigste wat er kan gebeuren is dat hij de worsten er overheen gooit,dit kan je verhelpen door de snelst draaiende wals te kartelen.
Persoonlijk vind ik kussentjes niet erg de ronde bollen is alleen makkelijk met de werppijp verder hoeven ze voor mij niet rond te zijn.

mvg Henri
Plaats reactie