Daiwa windcast Z vs. Shimano baitrunner 8000 euD


Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

13-03-2012 19:17

Beste mede-boarders,

Ik heb op dit moment Shimano 8000 EU D in het bezit en het zijn prima molens, ik merk alleen dat er teveel wrijving ontstaat wanneer ik ver wil gooien. Daarom ben ik verder aan het kijken en is mijn oog gevallen op de Diawa Windcast Z.

Kunnen mensen gebruikerservaring delen over ze Diawa molen? Ik heb wel wat op dit board gelezen, maar er staan weinig concrete ervaringen op, daarom hoop ik op jullie medewerking!

Ik hoor graag van jullie,
Tom
Markjan Evers
Berichten: 44
Lid geworden op: 27-02-2012 20:16

13-03-2012 21:42

Hoi Tom,

Ik heb ze zelf ook in mn handen gehad aangezien ik kort geleden ook op zoek was naar nieuwe molens, De Daiwa's zijn werkelijk een plaatje om te zien.
Maar ik vond ze niks. Als je in de winkel er 1tje in je handen hebt moetj e maar eens heel hard aan de slinger draaien, ik kreeg zelf het idee dat dat niet lekker loopt, beetje uit balans zegmaar.. Ben uiteindelijk voor iets meer geld, voor de shimano big baitrunner xta-lc gegaan.. Probeer die ook eens uit zou ik zeggen!

M.v.g.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

13-03-2012 22:06

Hee Markjan,

Ik zal eens kijken in de winkel! Ik heb die nieuwe LC's ook in mijn handen gehad, maar vond ze niet zo mooi.. Dat is persoonlijk natuurlijk!


Verder nog gebruikerservaringen?

Tom
kerim lafta
Berichten: 60
Lid geworden op: 29-01-2012 17:55
Locatie: Horst

13-03-2012 22:22

ik vind de de nieuwe shimano longcast erg mooi en heel functioneel.
als je vaker op kleinere waters vist zou ik de goede oude usa 4500 pakken is niet zo erg mooi maar wat een prachtig geluid van de slip.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-03-2012 04:13

Gaat niet om de mooiigheid maar om de functionaliteit.

Maar ik snap het wel,het oog wil ook wat.
Betrap me eigen er ook vaak genoeg op.

We kunnen er kort of lang over door praten maar zowel de nieuwe of de oude modellen LC molens zijn absoluut geen miskoop en daar zal je 10-20 en misschien wel 30 jaar profijt van hebben. Niet dat dat gaat gebeuren want in die jaren zullen er weer genoeg andere molens op de markt komen. Maar gaat even om het idee :wink:

Succes
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

14-03-2012 09:23

Hier dan een tevreden gebruiken van de windcast z. Ik ervaar zelf geen balans issues. De molen draait opvallend soepel vind ik. De slip werkt erg fijn, quickdrag is ook fijn, molen is niet te groot en niet te zwaar, dikke as en beugel, voor mij dus geen concrete nadelen. Volgens mij is het veel molen voor het geld en kan het gerust de concurrentie aan met een aantal veel duurdere molens.

Heb zelf destijds ook getwijfeld tussen de windcast, shimano longcast M, en de ultegra ci4. Volgens mij zijn dit alledrie topmolens met elk hun eigen sterke punten. De windcast 'voelt' iets minder robuust dan b.v. de longcast, maar op basis van het uiterlijk ben ik toch voor de windcast gegaan.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

14-03-2012 09:55

Hee Andre,

Bedankt voor je ervaring! Natuurlijk zijn de door jouw drie genoemde molens top, maar zoals jezelf aangeeft wil het oog ook wat! Daarnaast vind ik de shimano longcast te lomp, het zijn prima molens, maar niet voor mij!

Hebben andere mensen nog ervaringen met deze Diawa molen?

Tom
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

14-03-2012 12:55

Ik heb de molens nu ruim anderhalfjaar. De slip is heel goed in mijn ogen, ze voelen heel degelijk aan. Goede werpeigenschappen etc. En niet te zwaar. Ik heb er nog geen nadelen aan ondervonden, en als je deze molens aanschaft zul je zeker geen spijt van je aankoop krijgen.



Gr
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

14-03-2012 13:32

De molens in deze categorie, dus windcast, longcast, ci4, ik denk ook de nieuwe penn affinity en ik noem heeel voorzicht fox stratos 12000 serie, verschillen onderling volgens mij maar zeer weinig van elkaar. gewicht, baitrunner of quickdrag, looks, misschien dat een van deze verschillen voor jou de doorslag kan geven. Persoonlijk denk ik dat al deze molens uitstekende molens zijn en dat je gewoon je gevoel moet volgen. Je begaat met geen enkele van deze molens een miskoop.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

14-03-2012 15:31

Roy en André,

Bedankt voor jullie ervaringen! Ik ga vrijdag kijken en hopelijk ben ik net zo enthousiast als jullie!
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

15-03-2012 17:09

Voor de laatste keer: zijn er nog Daiwa Windcast Z gebruikers die negatieve ervaringen hebben met deze molens? Of andere min-punten?

Tom
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

19-03-2012 17:03

Andre Jacobs schreef:De molens in deze categorie, dus windcast, longcast, ci4, ik denk ook de nieuwe penn affinity en ik noem heeel voorzicht fox stratos 12000 serie, verschillen onderling volgens mij maar zeer weinig van elkaar. gewicht, baitrunner of quickdrag, looks, misschien dat een van deze verschillen voor jou de doorslag kan geven. Persoonlijk denk ik dat al deze molens uitstekende molens zijn en dat je gewoon je gevoel moet volgen. Je begaat met geen enkele van deze molens een miskoop.


heb je de prijz gezien van die fox molens.
dat is het geld echt niet waard.
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-03-2012 21:38

Longcast molens met een beetrunner systeem ?
Is dat bedoeld dat de loncast molens meer geschikt worden voor de kortere afstand ???
wie kan mij dit uit leggen !!! Alvast bedankt

mvg sander
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-03-2012 22:04

jeroen vorstermans schreef:
heb je de prijz gezien van die fox molens.
dat is het geld echt niet waard.


ja af en toe komen ze ergens voorbij in de aanbieding voor 125 of zelfs minder? lijkt me acceptabel
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

19-03-2012 22:50

@sander!

Long cast molens zijn molens met een flinke spoel en goede lijn opspoeling waardoor je verder kan werpen, een baitrunner systeem is gewoon een palletje die je om kan zetten zodat de slip helemaal los staat, dan hoef je niet steeds de slip helemaal los te draaien als je ze op de steun heb liggen, en hoef je ook niet steeds de slip dicht te draaien na het aanslaan, gewoon makkelijker, heeft niks met de afstand waar je vist te maken!

Mvg tino
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-03-2012 15:19

"makkelijker" is gewoon een kwestie van gewenning.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

20-03-2012 15:27

Haha daaf! ik wist dat iemand dat ging zeggen! :D

Mvg tino
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-03-2012 15:32

Het is inderdaad eerder een gewenning dan makkelijker.

Jaren met de baitrunner gevist.
Sinds een paar jaar vis ik er niet meer mee,niet omdat ik het anders wilde maar omdat ze gewoon niet op de meeste bigpits zitten.

Enige waar ik aan moest wennen was tijdens een run het aanslaan ;-) opletten dat je ff de spoel blokkeert inplaats vol aanslaan terwijl de spoel vrij staat en slip open. 8)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-03-2012 16:50

Nu vis je vaker ver van je af dan dichtbij, want anders wil je geen molen met een loncast spoel :roll: toch.
Waarom dan een beet runner systeem als je meestal ver van je vandaan vist ? vroeg ik me af.
Die ene x dat je dicht bij vist is het toch een kleine moeite om je slip licht af te stellen.
Scheelt ook nog een een hoop in gewicht, en komt vaak niet ten goede van het balance tussen molen en hengel, of schiet ik een beetje door ? kan ook natuurlijk he :wink:

mvg Sander Kunst
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

20-03-2012 17:43

begrijp ik hier uit dat je je spoel niet vrij zet als je op afstand vist? nooit een lege rodpod gevonden?
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

20-03-2012 19:13

Ik heb zelf de LD en ben er zeer tevreden over!
MVG Ricow.

Afbeelding
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

20-03-2012 20:26

@ sander,

ik denk dat je een beetje door slaat :D want of je nou op afstand vist of dicht bij, je zult altijd je spoel vrij moeten zetten! Anders hoor je een keer piep piep en weg is je hengel! En of je hem nu vrij zet middels een baitrunner systeem of je draait je slip helemaal los maakt geen reet uit.

@leen,

Ik heb het precies andersom, ik draaide eerst altijd de slip helemaal los, en kocht later de big baitrunners, en ik sla nog steeds aan met de hand op de spoel! ik kan het me maar niet afleren! :D

Mvg tino
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-03-2012 22:12

quotte Jos Schenk /// begrijp ik hier uit dat je je spoel niet vrij zet als je op afstand vist? nooit een lege rodpod gevonden?

Nooit maar dan ook nooit een lege rodpod gehad, en ik vis met me slip helemaal bijna dicht en probeer daarbij ik nog zo veel mogelijk rek uit mijn lijn te halen door middel van te vissen met zwaar lood , want ik vis regelmatig tegen obstakels en dan heb ik het niet over een paar takje,s !!!!

Ik zal even uitleggen waar ik op doel.
Bij 100 meter heb je 20 meter rek in je lijn + dat je hengels indien juist opgesteld ook nog eens voor extra demping zorgen.
Dit wil zeggen dat je hengel nooit van je rodpod af getrokken kan worden !!!
Zet eens je rodpod eens op de kant en vaar met een rubbere bootje 100 meter van de kant af , en laat iemand vervolgens je slip dicht draaien en kijk eens of het mogelijk is om je rodpod van de kant af te trekken !!! echt niet !!!
Beetrunner is leuk op een longcast molen zoals infinity lc xta etc etc maar een langcast is eigenlijk op de markt gebracht om ver te kunnen gooien dacht ik zo.
voor het kantje ((( tot een metertje of 20 ))) is een baitrunner handig om te gebruiken !!!
Mijn mening is.

Een baitrunner is geschikt voor de korte afstand maar weegt bijna 2x zo veel als een molen zonder baitrunner.
Dus is het misschien handig om je af te vragen of het wel nodig is om een langcast aan te schaffen !!!
Wil je het voor de heb OK of misschien omdat je het mooi vind OK maar is het in het casten functioneel ???

MVG Sander Kunst
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-03-2012 22:29

In mij geval staan mijn hengels altijd naast mijn stretcher en binnen hand berijk.
Ook wil ik even kwijt dat je ij niet zal horen zeggen dat een beetrunner molen een slechte molen zal zijn !!!
Dus een shimano lc is echt wel een goede molen maar het blijft een lc ((( longcast molen )))

MVG Sander Kunst
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

20-03-2012 22:32

Maar in een bootje trek je jezelf naar de kant, een kerpel kan dan harder trekken dan een vent in een bootje! (ligt ook aan het gewicht van die vent en het bootje natuurlijk).

Maargoed... Als je altijd dicht bij de kant vist is idd een bigpit niet nodig, maar stel je gaat ergens vissen waar geen bootje op mag, en je wilt/moet 100m uit de kant vissen, dan kom je met een normale molen gewoon tekort, terwijl je met een bigpit er makkelijk naartoe gooit, en je kunt er ook 5 m uit de kant mee vissen.

Dus mijn mening is: met een bigpit kan je letterlijk alle kanten op, dicht bij de kant, 400m bij de kant, ver gooien, noem maar op, het kan alles wat een normale molen kan, en nog iets meer, en ik vind het idd ook mooier, maar dat is persoonlijk natuurlijk! :wink:

Zeg ik iets raars, wijs me daar gerust op :D

Mvg tino