Welke voorslag en knoop is het beste met zinkend dyneema


Plaats reactie
Raymon Krul
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-03-2007 20:06

07-03-2012 07:36

Heren,
Ik wil ~10 m voorslag gaan knopen aan mijn gevlochten lijn voor komend seizoen. Op de molens zit 25lbs Fox Gravitron (zinkend). De voorslag moet glad zijn, schuurbestendig èn een beetje rek hebben:

= Het "gladde" is nodig omdat ik met een running systeem wil vissen. Door een run-ring met grote boring vind de gravitron behoorlijk wat weerstand opleveren door de toch enigszins ruwe 'huid' van de lijn. Nu verschijnen na korte tijd allerlei haartje op de buitenzijde van de lijn. Deze slijtage ben ik niet al te blij mee.
= "Schuurbestendigheid" is nodig vanwege mossels/keien op de bodem (rivier) en het vissen bij palen.
= Een beetje "rek" is nodig om een soort schokbreker in het systeem te hebben.

Toen ik nog veel karperde (vóór 2000) gebruikten we altijd amnesia in 20 of 25 lbs uitvoering als voorslag. Prima spul, niet duur en goed schuurbestendig. Nadeel is dat het redelijk dik en stug is. We bevestigden de voorslag altijd met een Albrightknoop aan berkley biggame 12lbs (34//00). Deze knoop was dan redelijk klein en liep makkelijk door de ogen. Destijds visten we nooit met rekloze lijnen, vandaar mijn vragen:

= Is de Albright knoop ook geschikt met de Fox Gravitron? Of is er inmiddels een beter alternatief? http://www.zeebaars.nl/techniek/knoop/albrigth.htm
= Is het verstandig om Amnesia te gebruiken, of zijn er betere alternatieven? In een recente beet zag ik C-tru 30 in een artikel van Piet Vogel, is dit net zoiets, kleurloos fluorcarbon? Piet noemde het schokbreker effect ook, aangezien ik 3 lbs HyBors heb, lijkt wat demping mij geen overbodige luxe.

Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen, grtz Raymon.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-03-2012 22:06

Beste Raymond,

Al eens gekeken naar de fluorocarbon lijn van Stren. Nagenoeg onzichtbaar onderwater 11.4 kg sterkte bij 0.20, zeer goed knoopbaar, weinig geheugen en slijtvast. Deze lijnen zijn er voor om onderlijnen of voorslagen mee te knopen.
Deze voorslag is zeer goed met de albright knoop te bevestigen aan je gevlochten hoofdlijn.
Deze fluorocarbon lijn wordt met name toegepast in de roofvisserij.

Misschien heb je wat aan deze info

Groeten, Peter
Raymon Krul
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-03-2007 20:06

09-03-2012 06:10

Peter van Loo schreef:Beste Raymond,

Al eens gekeken naar de fluorocarbon lijn van Stren. Nagenoeg onzichtbaar onderwater 11.4 kg sterkte bij 0.20, zeer goed knoopbaar, weinig geheugen en slijtvast. Deze lijnen zijn er voor om onderlijnen of voorslagen mee te knopen.
Deze voorslag is zeer goed met de albright knoop te bevestigen aan je gevlochten hoofdlijn.
Deze fluorocarbon lijn wordt met name toegepast in de roofvisserij.

Misschien heb je wat aan deze info

Groeten, Peter


hi Peter

Bedankt voor de tips, ik ben met name blij dat de albright de juiste knoop is.

De lijn die je noemt heb ik niet eerder gezien (ook al vis ik redelijk fanatiek op roofvis.... :oops:)
Stren is een topmerk in de VS, dus ik geloof direct dat deze fluorcarbonlijn ook goed is.

Zijn de verschillen t.o.v. Amnesia groot? Amnesia is immers ook fluorcarbon.

grtz, Raymon.
Plaats reactie