laklaag verwijderen


Plaats reactie
rob van leeuwehoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-01-2012 19:02
Locatie: wilnis

18-02-2012 17:47

Ik heb hier 2 hengels waarvan de laklaag nodig vervangen moet worden.
Nou wil ik ze zelf lakken, maar hoe haal ik de oude laklaag eraf, voornamelijk bij de ogen.
Of is het het beste de ogen te verwijderen.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

18-02-2012 18:27

Rob,

Het ligt eraan wat voor een lak er op de hengels zit. Vaak zit er onder de blanke lak een hele dunne kleur lak.

Ik heb zelf afgelopen jaar een hengel omgebouwd, en heb de bestaande lak er met een scheermesje eraf gehaald. Dit doe je door het mesje onder 90graden op de blank te zetten en de oude lak eraf te schrapen. Op deze manier haal je de lak er volledig af incl. de eventuele kleur lak.

op deze manier is het wel bijna niet te doen om de lak bij de ogen te verwijderen zonder de wikkelingen te beschadigen. Een een tip het aller kleinste pluisje in een wikkeling laat zich niet netjes strak lakken.

Wellicht is het een optie om met een korrel 1500 of 2000 de lak heel licht op te schuren, vervolgens ontvetten en op nieuw lakken. Daarna de ogen dun over doen met 2K lak
Ik heb de blank tot op het blanke carbon op deze manier geschuurd om de restjes eraf te schuren welke ik er met het mesje niet goed afkreeg.

Als je twijfelt neem eens contact op met Cor spinhoven, Willem verburg of Dick Willemsen. Deze zijn echt niet te beroerd om tips te geven.

gr Rob
Plaats reactie