Vraag Graupner 720 BB torque motor.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

18-01-2012 12:47

Vraagje....., in mijn boot (The Adventure) zit een Graupner 720 BB torque motor. Nu heb ik het idee dat de schroef vooruit minder hard gaat dan achteruit. Tevens zit er vooruit een lichte vertraging in, achteruit heeft hij dat niet.

Is dit normaal en kan je het niet beter andersom hebben? In dat geval zal ik er een andersom draaiende schroef op moeten zetten en de zenderinstellingen voor voor- en achteruit omdraaien. Welke schroef is tevens het meest ideaal voor deze motor? Een 55 mm 4-blads ?
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

18-01-2012 19:12

volgens mij op te lossen door de draden van de regelaar naar de motor om te wisselen en op je handzender de richting te veranderen met die kleine knopjes onderaan.

succes
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

18-01-2012 21:18

Die motor draaid volgens mij altijd achteruit langzamer.

Maar even een vraag. Waarom zou je hader naar achter willen varen dan naar voren??

Heb inmiddels een smartboot gehad en heb inmiddels ook al 2 navigators gehad (en 1 nog in bezit) hebben het zelfde.
Vertraging volgens mij ook. Heeft te maken met het schakelen van zender naar ontvanger van de boot.

Dit hadden ook alle boten die ik had.

Dus denk dat het geen probleem is
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

18-01-2012 22:35

De vertraging zit in de regelaar omdat hij meestal in auto's zit en die vaak een tandwiel ovebrenging hebben met platik tandwieltjes. Als die vertraging er niet in zou zitten zou je alles kapot draaien als je in een keer van vooruit naar achteruit zou schakelen. In je boot zou ook je schroef los kunnen gaan zonder die vertraging.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

18-01-2012 22:48

Jos Schenk schreef:volgens mij op te lossen door de draden van de regelaar naar de motor om te wisselen en op je handzender de richting te veranderen met die kleine knopjes onderaan.

succes


Als je dat doet dan blijft het hetzelfde, het is het ene of het andere. Dit neemt niet weg dat je dan nog een andere schroef nodig hebt. Zoals ik het lees zit er gewoon een verkeerde schroef onder en hebben ze de motor op de achteruit aangesloten om toch maar vooruit te gaan.
Simpel testje, vol gas vooruit, dan achteruit. lukt dat dan even het volgende proberen. Vol gas achteruit en dan vooruit, grijpt de regelaar dan in met een vertraging of geen reactie naar vooruit dan heb je de verkeerde schroef.
Standaard vaarregelaars hebben die ingebouwde veiligheid zoals door Jos omschreven van de vooruit naar plotseling achteruit. Bij een autoregelaar is het soms anders om direct met de achteruit te kunnen remmen.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

18-01-2012 23:24

Jos Schenk schreef:volgens mij op te lossen door de draden van de regelaar naar de motor om te wisselen en op je handzender de richting te veranderen met die kleine knopjes onderaan.

succes


Draden omdraaien betekent dat als je je zender naar achter doet hij volgas naar voren gaat. Door het knopje op je zender om te zetten zorg je er voor dat de funktie van je gas knop omgedraaid wordt. En dus word naar voor ook vooruit. Dit is echter het signaal wat de regelaar binnen krijgt. Wat hij naar je motor zendt blijft hetzelfde. Probeer het maar. Scheelt je weer een schroef.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

19-01-2012 00:35

Draden omdraaien gaat de motor andere kant op draaien, dus de motor ook. Nadeel achteruit is vooruit en vooruit is achteruit. Draai je daarna je zendfunctie om dan is vooruit weer vooruit en achteruit weer achteruit. Als je dus 1 veranderd verander je de draairichting doe je allebei, dan ben je weer terug bij af. De regelaars die ik gebruikte gaven bij het omzetten van de functie ook weer een omgekeerde opdracht richting verbruiker.

Misschien begrijp ik je verkeerd, je bedoeld toch de links/rechts schakelaar voor de servo,s van de handzender zelf Jos?
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

19-01-2012 00:46

Ik heb het net even geprobeerd met mijn eigen boot, even voor de zekerheid. De morfine maakt helder denken soms moeilijk :lol: :-?
Stekker naar de motor omgedraaid en raar maar waar, de motor liep ineens andersom.
Kanaal omgezet in het batterij compartiment (graupner x412 handzender) en motor loopt weer de goede richting op. Conclusie blijft bij mij, doe je deze twee handelingen dan blijft het resultaat gelijk zoals het in de beginsituatie al was.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

19-01-2012 09:52

Er veranderd Idd niets als de regelaar vooruit en achteruit 100% doorgeeft. Hij geeft nu 100 naar achter en bv 60 naar voor. Draden verwisselen draait dit om. Knopje omzetten zorgt dat de zenderhendel goed komt te staan. Dit is het signaal tussen zender en ontvanger. Bij de regelaar veranderd er nix.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

19-01-2012 11:02

Toch raar, een mail van Jeroen gehad en die heeft het ook gedaan zoals jij zegt en hij blijft de andere kant op gaan.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

19-01-2012 12:23

Klopt Cor, bedrading op de motor omdraaien en dan de zender instellingen aanpssen werkt niet, doet geen ene arie. De enige oplossing is een andere schroef erop en dan de zenderinstellingen aanpassen.

Ook heb ik reeds vernomen dat het meestal maar schijn is dat vooruit minder hard draait, beide kanten op zou 4100 toeren/min moeten zijn. Ik ga het in ieder geval even testen met een andere schroef.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

19-01-2012 14:37

Doet geen ene Arie :lol: :lol: Hoe kom je erop.
Er zijn wel regelaars waarvan je de snelheid in kan stellen Jeroen.
De navy controllers van Graupner bijvoorbeeld. De achteruit kun je per 10% instellen volgens mij.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

19-01-2012 15:12

Als je een luxere afstandsbediening hebt is het daar in ook te proggameren...
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

19-01-2012 15:25

"geen ene reet" klinkt weer meteen zo banaal hè Cor.....

Klopt, ik kan mijn (digitale) zender per percentage invullen maar heb alles maximaal staan op 110%

Ik laat het maar zo denk ik. Nadeel van een rechtsdraaiende schroef is (heb ik wel eens gehoord) dat hij eerder los kan gaan zitten. Een links draaiende draait zichzelf alleen maar vaster. Ik kan het mis hebben natuurlijk.....
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-01-2012 20:26

Als jij het percentage in kan stellen op je zender kan je waarschijnlijk ook de kanalen gewoon op reverse zetten. Scheelt weer gedoe met draden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Plaats reactie