Zoals de titel al aangeeft ga ik hier een stukje neerpennen over de Korda Kruiser.
Mijn eerste kennismaking met dit ding was in De Karper, het blad welteverstaan. Hier zag ik het ding in afgebeeld staan en dacht bij mezelf, gôh ideaal man! Met een handige inline bevestiging waar je onderlijn er aan de zijkant bovenaan uitkomt waardoor je lijn dus altijd op de oppervlakte ligt. Het zou mijns inziens een dobber moeten zijn, ik gebruik hem echter alleen als werpgewicht. Het dingetje is zo uitgebalanceerd dat bij het minste of geringste tikje meteen verdwijnt. Het topje komt dan ook lang niet ver genoeg boven water om hem op enige afstand goed waar te kunnen nemen. Dat betekent in de praktijk dus turen naar dat ding en met stinkende koppijn naar huis, of je lijn goed in de gaten houden en het ding enkel als werpgewicht monteren. Dat laatste doe ik dus.
Verder is er nog 1 puntje van kritiek, zoals je op de foto kunt zien komt er aan de bovenkant een stukje tube uit, deze is bedoeld om de wartel van je onderlijn in te steken zodat deze op de oppervlakte ligt. Het probleem is alleen dat deze tube bij mij op 2 punten faalt. De eerste keer dat ik de Kruiser gebruikte deed hij het prima, maar de 2e keer bleek de tube uitgerekt en klemde hij de wartel dus niet meer. En ook zat hij te losjes vast in de dobber waardoor ik al snel een schuivende dobber kreeg. Mooi kut dus!
Kortom, als werpgewicht aanrader (de licthe 25 gram dacht ik) maar als dobber zou ik hem niet nemen