Opspoelen draad


Plaats reactie
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

30-01-2011 13:24

Hallo

Ik zit een beetje met de handen in het haar. Ik heb verschillende Daiwa's Infinity's 5500. 2dehands gekocht enkele jaren geleden. Bij het opspoelen van nieuwe draad viel het me op dat sommige molens de draad conisch opspoelen met de tapse kant naar onder. Eén enkele spoelt de draad mooi gelijk op, eerder een beetje met de tapse kant naar boven. Ook viel het me op dat wanneer de draad wat zonder spanning is de draad zeer snel onder de spoel komt en zich rond de as draait, zeer vervelend. Nu heb ik dit misschien opgelost door de 2 metalen beugeltjes die langs de spoel lopen naar binnen te klikken zodat deze de rubberen rand van de spoel raken en dit in de toekomst verholpen is.
Weet iemand raad of heeft ook zulke ervaringen?
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

30-01-2011 13:51

Eric,

ik denk(als ik het goed lees) dat er een ringetje wat tussen de spoel en het tandwiel op de as (waar de spoel op rust zeg maar) tussenuit is.

je zou eigenlijk de spoel los moeten draaien van de molen die goed opspoeld.
als je de spoel eraf haalt zie je op de as een tandwiel zitten.
als het goed is ligt hier een ringetje op misschien wel 2.
pak nu de andere molen(s) erbij en kijk of deze dit ringetje, of de zelfde hoeveelheid ringetjes hebben.
meestal is het een kwestie van 1 ringetje erbij of eraf, om te zorgen dat ie weer mooi opspoeld.
kunnen ze je wel aan helpen in een hengelsport zaak.
ringetjes zijn meestal niet meer dan een 1/2 mm dik.

dat probleem met lijn eronder heb ik ook gehad maar dat is verholpen zodra je de beugeltjes tegen de spoel aanklikt.

succes.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

30-01-2011 16:02

Hoi
Ja dat heb ik in het verleden al nagekeken. Vandaag nog eens nagekeken. Er zit een plastiek dun ronseltje tussen spoel en de as. Allemaal identiek bij alle molens. Het is mij een raadsel.
Toch bedankt voor de snelle reactie...
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

30-01-2011 17:49

soms zitten de ringetjes door wat vet vastgeplakt aan de spoel als je deze er af haalt .
kijk hier ook even naar.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-01-2011 17:57

Je verhelpt het in elk geval door een ringetje meer of minder onder de spoel te plaatsen, naar gelang de afwijking van het opgespoelde draad.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

01-02-2011 19:55

Ga dit alvast eens uitproberen.
Plaats reactie