Nieuwe molens Daiwa infinity x5500 Shimano


Plaats reactie
Wesley Cartledge
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-03-2010 17:36
Locatie: Gennep

05-01-2011 19:03

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar nieuwe molens (vanwege een paar mankementjes slijtage, leincapaciteit). Ben op het moment in het bezit van de Shimano xtea 10000.
Mijn voorkeur gaat uit naar de daiwa infinity's 5500, maar na een beetje rond te hebben gekeken op internet zag ik dat deze minder vaak gelagerd zijn en de overbrenging minder is.
Mijn vraag is nu of ik er dan in kwaliteit op achteruit ga?
Ook op kracht en inhaalsnelheid?
Ik hoop dat iemand mij hier wat uitleg over kan geven heb er verder namelijk niet veel verstand van.

mvg wesley
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

05-01-2011 20:30

Hoi,

zijn echt prima molens, alleen iets aan de zware kant.
Verder naar mijn mening de beste molen met baitrunner op de markt.
Zul je zeker geen spijt van krijgen, en het beste wat je kunt doen is ze zelf eerst gaan voelen en bekijken.
Dan kun je ze zelf beoordelen..
Greetz Roy
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

05-01-2011 20:35

lijncapaciteit te kort? heb dezelfde molens, vind 510 meter lijn toch voldoende (0.30mm)
Qua inhaalsnelheid denk ik dat de grotere daiwas wat sneller binnendraaien. Merk het zelf ook bij mijn xtea's ivm super ultegra's van een maat van me. Van 160m afstand scheelt het een flink aantal slagen hoor, maarja vind ik zelf niet echt een nadeel. Op gebied van kracht denk ik dat de daiwas wellicht iets steviger zijn gemaakt, maarja dat denk ik maar weten doe ik het niet. schijnbaar ook zware dingen die daiwa's, maarja ook dat hoeft geen probleem te zijn, nogal persoonlijk. Mag ik weten welke mankementen je hebt ondervonden met je molens ? (uit nieuwsgierigheid)
Wesley Cartledge
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-03-2010 17:36
Locatie: Gennep

05-01-2011 21:41

Moderator schreef:Verwijderd: vermijdt onnodig quote gebruik.


Lijncapaciteit is vanwege een vrij groot grindgat in mijn dorp wat maar vanaf een klein stuk oever bevist mag worden. dan is een hogere inhaalsnelheid ook fijn.

De slip en de baitrunner van mijn shimanos begonnen te haperen, en ze waren zijn niet meer fijn af te stellen. Heb ze nou al 2keer teruggestuurd naar shimano. de eerste keer hebben ze de molens gemaakt( het was dus bij allebei mijn molens). maar niet naar tevredenheid. toen heb ik ze weer teruggestuurd en toen zeiden ze dat ze niks konden vinden.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-01-2011 22:12

Wesley,
na het vissen de slip terug losdraaien voor je de hengels wegzet en zo nu en dan wat olie kan geen kwaad.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

05-01-2011 22:48

Hoi, als ik echt eerlijk ben zou ik zeggen ga voor de shimano's.
Heb zelf de daiwa's en na een paar jaar misbruik is de jus er wel af.
Of de shimano's het beter volhouden kan ik niet zeggen, ik weet wel dat ze prettiger draaien bij extreme afstanden met zwaar lood.

Als ik nu mijn meestgebruikte molens van de 4 moet uitzoeken hoef ik maar ff aan de handle te draaien...
Dat ze nog wel een poosje mee kunnen geloof ik best :wink:
Wesley Cartledge
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-03-2010 17:36
Locatie: Gennep

05-01-2011 23:23

Ik heb op dit moment de shimanos al . Daar is bij mij de jus vanaf om t zo maar te zeggen. Ik wil weten of ik er in kwaliteit enz op achteruitga met de daiwas . Kracht inhaalsnelheid degelijkheid.
Graag nog meer reacties van mensen met ervaring met deze molens.

Ik ben sowieso van plan om op de beurs in zwolle even goed rond te kijken en ook nog andere molens in de hand te nemen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2011 23:48

In zijn algemeenheid. Als de overbrenging lager is, dan is de kracht groter. Inhaalsnelheid lijkt mij niet het punt bij karpervissen, maar hangt ook samen met spoeldiameter. Beide molens heb ik niet, dus kan ik verder niet oordelen over een kwaliteitsverschil. Baitrunners hebben sowieso niet mijn voorkeur wat degelijkheid aangaat. Neem het advies van Henk ter harte als je een smeuïge slip wilt houden. Niet losdraaien is de beste voorwaarde voor kromgetrokken/vervormde slipschijven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
wesley meijer
Berichten: 39
Lid geworden op: 19-08-2010 09:01
Locatie: Velp

06-01-2011 09:29

ik heb zelf die daiwa molens en vind ze gewoon goed en stevig
grote lijn capaciteit en tot nu toe nog geen problemen mee gehad :wink:
Plaats reactie