Daiwa Emblem of Tournament als baitrunner. Toch maar niet?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

14-09-2010 19:29

Ik zie regelmatig advertenties van mensen die hun Daiwa Emblems of Entoh's te koop zetten, puur en alleen omdat ze terug willen naar baitrunners of omdat ze toch liever baitrunners willen hebben.

De oplossing is echter veel simpeler dan je (goede) molens te verkopen.
Bij Leslies of Luton in Engeland koop je voor 20 pond een nieuwe knop voor op je slip. De bait 'n run converter. Die knopt tovert je emblem of Tournament in een knip om in een baitrunner.

Voordelen, je hebt een baitrunner zonder het extra gewicht dat een baitrunner met zich meebrengt, je hoeft je molens niet om te laten bouwen hetgeen veel mensen toch tegenspreekt. Bij mijn molens de Tournament S moest er bijvoorbeeld geboord worden. Niet dus !!! Gewoon origineel houden, gewoon ee nieuwe slipknop erop

In Engeland is deze Daiwa slipknop razend populair. Hier ben ik ze echter nog niet tegen gekomen.

http://www.leslies-luton.co.uk/store/pr ... CONVERTER/
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 16-09-2010 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald Wieberdink
Berichten: 111
Lid geworden op: 09-08-2010 21:10
Locatie: Elspeet

14-09-2010 19:47

hmmm, op papier een goede oplossing, in de parktijk schijnt het wat minder te werken. met name het knopje zit nogal eens in de weg bij de entoh.
als je te lelijk bent voor het strand en te dom voor de bibliotheek, blijf dan lekker thuis.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

14-09-2010 19:51

Hoe kan het nou in de weg ztten bij de Entoh? Volgens mij zien molens er hetzelfde uit, een spoel met een beugel eromheen. Pal naar voren op de baitrunner, na de aanbeet palletje naar voren en je hebt de normale slip. Anders zou je toch ook met de hand naar de spoel moeten om de slip dicht te draaien. Waarom zou je wel bij de spoel kunnen komen maar niet bij het palletje dat notabene nog voorop de spoel zit ook? Ik neem aan dat mensen zo slim zijn het palletje pas naar voren zetten als de beugel weer gewoon is terug geklapt. Ingooien, strakleggen (of niet) en dan pas de baitrunner stand erop maar die volgorde hou je ook aan met de 'normale' baitrunners.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

14-09-2010 21:07

Ziet er goed uit maar werkt zeer slecht.
Als je hem een beetje fijn wilt afstellen op de gevechtsstand en je zet dan de baitrunner om staat die veel te los, ga je hem strakker afstelen op de baitrunner dan staat de gevechtslip weer te strak en gaat het fout.
Nog een bijkomend nadeel, je voelt niet hoe je hem stelt daar bedoel ik mee dat er geen klikjes op zitten die je normaal wel hebt als je de slipknop stelt hierdoor voelt het een beetje goedkoop aan, ook draait die veel te makkelijk omdat er niet veel spanning op staat.
Ook moet je veel kracht zetten om de hendeltjes om te zetten.
Ik heb ze een paar jaar geleden nieuw gekocht bij raven en heb ze nooit gebruikt, gewone slip werkt vele malen fijner.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

14-09-2010 21:16

Als jij ze gehaald hebt bij Raven betwijfel ikof het originele Daiwa knoppen waren. Er is erg veel imitatiemeuk op de markt en ook van deze knoppen. Die worden door andere merken veelal volledig van plastic gemaakt. Waren deze knoppen origineel van Daiwa zoals ze op de link te zien zijn? Alleen deze werken naar behoren met de Daiwa molens.

Ik heb deze van een Engelsman geprobeerd en was er zeer te spreken over. De gevechtsslip en baitrunner stand zou absoluut afzonderlijk van elkaar af te stellen moeten zijn en mogen tijdens de afstelling geen invloed op elkaar hebben. Ik hoop ze morgen binnen te hebben en dan zal ik ze aan een grondig onderzoek onderwerpen.
Ronald Wieberdink
Berichten: 111
Lid geworden op: 09-08-2010 21:10
Locatie: Elspeet

14-09-2010 21:55

nou ja hou ons op de hoogte zou ik zeggen, ik heb ook overwogen ze te kopen, maar ben door een eerder topic hierover op het forum van gedachten veranderd, ik ga voor QD spoelen.
als je te lelijk bent voor het strand en te dom voor de bibliotheek, blijf dan lekker thuis.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

14-09-2010 22:22

Leuke tip, als je tenminste emblems hebt. Bij mijn Tournaments S5000T werkt dat alleen niet. Ander slipsysteem.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

15-09-2010 18:54

Jeroen Visser schreef:Als jij ze gehaald hebt bij Raven betwijfel ikof het originele Daiwa knoppen waren. Er is erg veel imitatiemeuk op de markt en ook van deze knoppen. Die worden door andere merken veelal volledig van plastic gemaakt. Waren deze knoppen origineel van Daiwa zoals ze op de link te zien zijn? Alleen deze werken naar behoren met de Daiwa molens.

Ik heb deze van een Engelsman geprobeerd en was er zeer te spreken over. De gevechtsslip en baitrunner stand zou absoluut afzonderlijk van elkaar af te stellen moeten zijn en mogen tijdens de afstelling geen invloed op elkaar hebben. Ik hoop ze morgen binnen te hebben en dan zal ik ze aan een grondig onderzoek onderwerpen.


En of ik de originele had! ben nogal merk ge*l, bij mij ga je echt geen imitatie bende vinden.
Maar leg mij is uit dan hoe je in godsnaam met 1 draaiknop 2 verschillende dingen kunt stellen dan?
Je stelt je gevechtslip in met de knop en je zet de hendel om in de baitrunner stand (2 stel mogelijkheden) hoe die dan staat staat die en in mijn geval was dat veel te los.
Ik had er 3 gekocht voor 39,95 per stuk.
Je gaat er spijt van krijgen geloof me!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-09-2010 21:35

Hoe de knop precies werkt, moet je aan de heren van Daiwa vragen, maar het verstellen van de baitrunner mag absoluut geen invloed hebben op de normale slip stand en vice versa ook niet. Welke molens had je, emblems of Tournaments?

Zodra jij je gevechtslip hebt afgesteld zet je de pal om. Hoe de baitrunner dan staat, staat die zoals je zegt is onzin. Met de pal om kan je dan de baitrunner afstellen. Dat mag dan 0.0 invloed hebben op de gevechtsslip zoals je die daarvoor had afgesteld. Zodra jij de baitrunner afstelling gedaan hebt, zet je de pal weer terug en dan staat de gevechtsslip zoals je die daarvoor al had ingesteld. Dit garandeert Daiwa ook dus mocht dit zoals in jouw geval niet werken, zou ik er gewoon mee terug gaan.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

15-09-2010 22:11

Je kan aan die pal niks stellen.
Je haalt de oude slipknop eraf, vervangt deze voor de bait runner converter, vervolgens draai je hem zoals jij hem wilt hebben staan in de gevechtsstand ( hendeltje plat op de knop ) als je nu het hendeltje een tik omhoog zet staat die op de bait runner stand zet je hem nog een stand verder staat die nog slapper en geeft die nog makkelijker lijn af.
Op het moment dat jij het hendeltje omzet ( vrijloop ) staat die erg slap en geeft erg makkelijk lijn af, ga je nu de knop draaien om de baitrunner stand strakker te krijgen en je klapt de hendel daarna in ( terug in de gevechtsstand ) staat die weer te strak en krijg je geheid problemen.
Met dat kleine hendeltje kun je verder niks stellen.
Ik heb hem geprobeerd op een emcast en op een entoh.
2 maatjes van mij hebben ze allebei op hun emcasts gehad en zelfde probleem.
Als je dan toch wilt dat je slip directer werkt kun je op google een aantal andere/betere tips vinden die en niks kosten en veel beter gaan dan dit.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

15-09-2010 22:49

Natuurlijk kan je met de pal zelf niet stellen, maar zodra je de baitrunner stand goed hebt afgesteld en je klapt hem terug, dan mag de gevechtsslip niet veranderd zijn. Is dit wel zo, dan zou ik ermee terug gaan want juist met dit doel heeft Daiwa deze dingen op de markt gebracht.

Handigheidjes om de slip van een Tournament S beter te maken zijn niet zo makkelijk. Dat trucje van Youtube werkt met de Tournament S al niet, vanwege een ander slip systeem. Het enige dat je zou kunnen proberen is om de filten slipplaten te vervangen door kunstof slipplaten. Als je dat niet wilt zal je gaan moeten boren.

Ik heb deze converters toen geprobeerd bij een Engelsman. Hij had ze ook op zijn Tournament S5000T en dit werkte feilloos. Baitrunner perfect af te stellen, pal terug en nada veranderd aan de gevechtsslip, zoals het hoort. Misschien dat het bij het ene model beter werkt dan bij het andere. Ik wist trouwens uberhaupt niet dat het bij de Emcast ook werkt. Ze geven aan de Eblem en alle Tournaments.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

16-09-2010 14:16

Allen, vooral Mario,

Heb de knoppen zojuist ontvangen en goed getest. Ik zou willen dat ik anders kon zeggen maar ik ondervond exact dezelfde problemens als jij Mario. Het afstellen van de baitrunner heeft ook invloed op de setting van de gevechtsslip en dit mag natuurlijk nooit.

Ik heb meteen een email naar Engeland gestuurd met de klacht. Ben benieuwd hoe ze reageren.

Voor allen hier, koop ze niet, ze werken niet zo makelijk als het zou moeten.
Mocht iemand nog een tip hebben om de slip van de Tournament S5000T gevoeliger te maken als met een QD, tips zijn welkom.

Van helemaal open naar dicht zijn toch heel wat omwentelingen
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-09-2010 15:03

Er was in Engeland een man die de spoelknoppen ombouwde naar QD Joe heete die volgens mij en deed dit voor elke type spoel van de daiwa reeks... maar die kan ik dus ff niet vinden.. of wel vinden maar de website bestaat niet meer... http://www.spoolconverters.co.uk ( http://web.archive.org/web/200706211942 ... ers.co.uk/ ) http://web.archive.org/web/*/www.spoolconverters.co.uk

Deze omschrijving werkt ook voor de 6000 Tournaments dus ook de 5000 tournaments
http://www.cemexangling.co.uk/forums/sh ... p?t=114878

En hier nog wat info voor het ombouwen naar QD...
http://www.carpforum.co.uk/Shared/Messa ... &ReadAll=1
http://picasaweb.google.com/simonh232/Q ... OtxqS-vwE#

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

16-09-2010 15:17

Deze Joe heb ik al een keer geprobeerd een mail te sturen. kreeg de mail meteen terug met de melding dat het emailadres niet meer bestond.

En duidelijk, voorde Tornament S5000T is het niet zo makkelijk. Je moet de molen toch redelijk slopen voor het beoogde resultaat. Hij is daarna ook niet meer in originele staat te brengen volgens mij.
Toch maar een QD spoel.....?
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

16-09-2010 19:52

Veertje in je slipknop weghalen en klaar ben je :wink: QD haha.

Jeroen beetje lullig om te zeggen nu, maar doe het toch; Zei het toch!!! :lol: haha nee hoor even zonder gekheid ik neem aan dat je ze gewoon retour kan sturen toch?
Het is ook erg vreemd dat het beide beinvloed, snap niet dat daiwa daar niet met iets beters voor komt.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

16-09-2010 22:49

Veertje uit de slipknop weghalen gaat dus niet zo makkelijk bij de Tournment S5000T. dat gedeelte kan je niet openenen. Dan moet je de slipknop open breken, het veertje vervangen door iets solides en dan die knop weer vast lijmen maar zo ver wil ik niet gaan, dat vind ik zonde van deze geweldige molens.

Tja, door schade en schande wordt men wijs maar ik eb ook positieve verhalen gehoord dus wilde het toch proberen.

tevergeefs dus.
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

17-09-2010 08:21

Jeroen,

Misschien is dit iets voor jou:
http://westondevelopments.com/speedcaps.html

Hiermee moet je niet zoveel meer draaien aan de knop voor de slip open/dicht te zetten.
Plaats reactie