Hoofdlamp


Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-09-2010 06:30

Lesley van Dinter schreef:Denk je dat..?


Sterker nog, weet het wel zekert... En dat is echt geen hielenlikkerij, maar lees bij Klaas maar tussen de regels door. Nee, dan moet je de intelligentie hebben en oh, het lef zeker, om op een board iemands ouders zwart te maken.. Wie is er dan de zwakzinnige?

On-topic:

Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een oriëntatiepunten te moeten beschijnen als ik moet werpen. Vandaar dat ik het een beetje overbodig vond om zo'n fel schijnende lamp op het hoofd te moeten hebben. Tijdens de dril in het donker gebruik ik hem ook nooit, kon de vis op het donkerste water in Frankrijk nog op gevoel het net in krijgen.

Mocht ik een lamp willen gebruiken tijdens het drillen en onthaken dan was het mijn rode stand die op mijn Lidl -(Energizer)-lampje van 8 jaar oud zit ;). Dat hoerenkastlicht lijkt wel kalmerender te werken dan zo'n felle witte...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

13-09-2010 08:09

weet ik ook weer wie er met die schijnwerper op zijn hoofd stond. Zal aan mij liggen maar tot voor een paar jaar gebruikte ik zelden of nooit licht. Nergens voor nodig. Zou wel komen omdat er nog niet gevist mocht worden. Sinds een paar jaar gaat er standaard een kaars mee en natuurlijk een hoofdlampje of 2 eigenlijk...

Voor het betere werk heb ik een verstraler. Dit om desnoods mijn marker terug te vinden. De sterkste lamp ooit gezien had Andries mee op kleine stock. Wie kleine stock kent, we zaten de eerste stek vanaf de dam begin camping. Andries zou ff de marker aanstralen, die begon te smeulen en de kraaien in het bos werden dus daadwerkelijk wakker. Gelukkig brandde de lamp wel 20 minuten...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-09-2010 10:15

Had ik niet aan zien komen, zoveel gezeik over een hoofdlampje. Had ik deze topic niet gestart. Of toch wel, blijft vermakelijk, zoveel lulkoek om zo'n marginaal onderwerp.
Hoe dan ook, Klaas en Sven, ik heb niet het vermogen te zien in het donker dus een hoofdlamp is een vereiste. Hopelijk kan ik rekenen op enig begrip hiervoor... Waarom zo fel? Ik zie m'n bollen graag neerkomen als ik 's nachts bijvoer, om maar eens wat te noemen. Weet ik zeker dat ik de konijnen op het tegenover gelegen veldje niet aan het voeren ben. Ook zie ik graag waar de vis zich bevindt. Kan ik beginnen de druk op te voeren, ruim vóór de vis een obstakel bereikt. Smeulende kraaien en wakker wordende markers (of zoiets) neem ik wel voor lief.
Zoals het er nu voor staat, wordt de Led Lenser H7 m'n nieuwe hoofdlamp. Of jullie moeten me op andere gedachten brengen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-09-2010 10:34

Mart,

Als je nachtblind bent (dat zal het wel zo'n beetje wezen denk) is het een groter noodzakelijk kwaad. Begrip mijnerzijds hoor.

Nog eventjes wat niet op jou slaat maar algemeen:

Al zou ik in de nacht alleen aan de horizon een mikpuntje hebben in de vorm van een huis, lichtmastje of iets dergelijks dan kun je dmv van een stuitje prima clippen en elke keer exact dezelfde afstand gooien. Zonder lamp te schijnen. Er is altijd wel iets aan de horizon.

Voeren: Als ik een stek al dermate vaak ga aanvoeren van te voeren kan ik onderhand wel blindelings schieten of met de werppijp aan de gang. Die routine zit dan vrij ingebakken, en je hoort echt wel aan de plonsjes of het op de kant ligt of niet ;) en die paar die wat ruimer vallen, ach, meest kan dat geen kwaad).

Voor het drillen heb ik het echt nooit nodig gehad, en degene die mijn vis wil komen scheppen met een hoofdlamp trek ik hem van zijn hoofd. Of het moet een rode zijn ;) Ik hou daar absoluut niet van, vind het ook absoluut geen gezicht aan een waterplas, dat geschijn van al die lampjes aan de oevers. Soms is nodig, maar veel te vaak ook niet.

Vergeet niet dat je met die verstralers ook over een ander zijn stek schijnt die daar niet zo van gediend is. Om voor de hand liggende redenen.

"Je vangt hier 's nachts niks op deze stek, vette dressuur", zei de verstralende MAGlite gebruiker.. ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Andries Ritmeester
Berichten: 106
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: N.b.
Contacteer:

13-09-2010 11:07

Ron van Houtum schreef:Nou ik heb hem bijna altijd op breed en dat zwak staan
alleen bv als ik moet ingooien schijn ik op een oriëntatie punt
Het is gewoon hendig dat die led lenser zo makkelijk te dimmen is


Idd. en de keer dat je een felle lamp kan gebruiken (iets kwijt/opruimen/etc.) dan is het verrekte handig dat je dezelfde lamp gewoon 'harder' kan zetten.
...
K. van den Herik

13-09-2010 11:13

Mart,

Ik ben ook zo nachtblind als de pest geworden. Ik kan niet meer bij een kaarsje een ondelijn knopen.

Op het moment als ik een ander aan de waterkant tot last ben, moet ik me aanpassen, zo ben ik opgevoed. en met een 170 lumen lamp schijn je makkelijk 300 meter en meer
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

13-09-2010 11:31

Ik lees veel informatie door de regels door, maar ik mis een paar dingen, Sven heeft wat goede punten, ikzelf heb al 20 jaar twee Petzels, eentje kun je een rode filter voor zetten, dan zie je gewoon veel meer contouren en daardoor ook beter.Op mijn schepnetsteel kan ik een houder voor een 2 cellig maglite klikken, niet altijd nodig maar makkelijk met landen vanuit een boot, zeker als je tussen de ondergelopen boomwortels zit zoals in Frankrijk voorkomt.

Ik vrees dat al die geconcentreerde lichtbundels vooral voorkomen bij mooi weer vissers, we zijn alweer in de tijd gekomen dat het verschil tussen dag- en nacht temperatuur zo groot is dat het vaak mist of nevelt 's nachts, al dat licht verblind jezelf dan, iedereen die het hele jaar doorvist weet wat ik bedoel, ik heb ooit in Frankrijk zo'n Fox ellende ding moeten kopen, (Petzls vergeten) heeft alleen waarde als je bang bent in het donker, als je hem weer uit zet ben je ook nog 's minuten kwijt voor je ogen weer aan donker gewend bent.
Op het water schijnen om te voeren lijkt mij onzin, kies een punt aan de horizon wat je 's nachts ook ziet en clip je lijn of maak een stoppertje van fluo draad, snel en makkelijk, en je bent een ander niet tot last.
Je bent zowiezo het beste af om zoveel mogelijk te doen zonder een hoofdlamp aan, meer routine, je bouwt meer zekerheden op omdat je dingen doet met je andere zintuigen 'aan' zonder een allesverblindend licht.

Cheers Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-09-2010 11:52

Sven/Klaas,
Nachtblind ben ik niet. Maar ik zie wel beter met licht dan zonder, alles gaat me ook wat vlotter af met wat kunstlicht erbij. Gebruik overigens voor 90% van het werk m'n Tikka Plus op de laagste stand. Des te sneller wennen m'n ogen daarna weer aan het donker. Ik zoek slechts een lampje met de mogelijkheid tot verstralen voor die paar uitzonderingen. Beetje overcapaciteit kan geen kwaad, zeker niet als je de lichtsterkte zelf kan instellen. Ik ben er niet op uit de vissen uit het water te schijnen, maar heb geen zin een lamp te kopen en er na een paar weken achter te komen dat nog steeds niet aan 100% van mijn eisen voldaan wordt.
Wat betreft voeren heb je gelijk, maar soms is het niet zo eenvoudig hè. Wind, regen en golfjes gooien nog wel eens roet in het eten. Gevoel en gehoor zijn dan niet meer toereikend, dus een extra indicatie in de vorm van zicht is dan wel zo geruststellend. Werpen doe ik al zolang ik me kan heugen op de lijnclip en niet op gevoel. Inderdaad geen licht bij nodig.
Bij lampjes langs de waterkant had ik niet eens stilgestaan. Enige hoofdlampjes in de wijde omgeving zijn die van m'n vismaat en mij. Drukbeviste wateren kom ik nooit. Vandaar dat we er waarschijnlijk anders over denken: ik heb nooit last van andere vissers en zij niet van mij. Simpelweg omdat ze er niet zijn.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-09-2010 12:03

Stoppertje bij het voeren Rick? Heb het geprobeerd, stoppertje op m'n werppijp :wink: . Over onzin gesproken...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-09-2010 12:09

Mart Honen schreef:Stoppertje bij het voeren Rick? Heb het geprobeerd, stoppertje op m'n werppijp :wink: . Over onzin gesproken...


Denk dat je dat verkeerd leest.. Had een punt achter stoppertje gemoeten.. stoppertje bij werpen en niet bij voeren..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-09-2010 12:16

Op het water schijnen om te voeren lijkt mij onzin,

Vandaar dat ik het zo opvat. Als Rick bedoelt werpen waar ie voeren zegt, ben ik het met 'm eens.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

13-09-2010 13:17

Misschien verkeerd uitgelegd, ik ben zo gewend aan mijn manier van vissen dat ik ervan uitga (geheel ten onrechte) dat iedereen maar begrijpt waar ik het over heb.
Bijvoeren 's nachts doe ik vaak met spodden, ik ben nog van de gooi en smijt generatie, ik heb 4 voerboten en dan nog zeker 5 in onderdelen maar ik gooi liever, deel van het plezier denk ik.
Wat ik bedoelde is een fluordraadje om mijn lijn, ik weet dan precies de afstand, als je een goede ultra gladde fluordraad (Sufix in mijn geval) hebt kun je gewoon werpen zonder dat je molen stokt.
Ik bedoel ook niet dat dit evangelie is, maar een kijkje in andermans keuken kan aanzetten tot nadenken en komen tot nieuwe ideëen, that's all.
Ik heb hier toch wel wat dingen gelezen die mijn stokpaardjes lieten wankelen.

Grtz Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-09-2010 13:38

Duidelijk Rick. Ik voer vrijwel altijd met de werppijp of katapult, vandaar de behoefte (heel soms) aan wat extra licht.
Ik heb geen problemen met het stokken tijdens de worp: ik loop de te werpen afstand op de kant uit en clip dan de lijn. Geen stoppertje nodig. Gaat natuurlijk niet overal, maar voor mij werkt 't prima.
Ik weet het ook allemaal niet...
K. van den Herik

13-09-2010 16:22

als het even kan bepaalt de grote van de stringer de werpafstand. 2 bollen 95 meter, 4 bollen 60 meter enzovoort
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

13-09-2010 17:40

iemand tot last zijn met een hoofdlamp? 170lumens ok, maar jij rijdt toch ook ni elke avond met je groot licht aan of wel klaas? Handig als je de lichtbundel kan bijstellen op een hoofdlamp. Vissen zonder hoofdlamp zit er voor mij niet in. Vind het lastig om me lijn te volgen in het water(tijdens een dril dan), ken wel naar je top kijken, maar word je vaak ook ni wijs van. Dat een hoofdlamp ver kan schijnen is al1 maar mooi meegenomen vind ik. Zeker als je veel op 60.000+ha water vist.
geel he
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-09-2010 18:04

Gelukkig zijn er in ons land nog plekken waar je als het bewolkt is nog echt donker. Vis je op een schuinkantje die vol met struiken staat is een hoofdlamp toch wel erg prettig. Dan ook nog je lijn kunnen volgen komt zeker het drillen en daardoor een stuk visveiligheid ten goede om maar effe wat te noemen.
K. van den Herik

14-09-2010 07:35

patrick, het was begonnen met 1 die die knop niet kon vinden
K. van den Herik

14-09-2010 08:22

1 en 1 is vaak 2 en ff los uit de pols.

- eigen waarneming: een karper heeft een hekel aan licht, wij dekken op de mat al gauw de ogen af toch?
- feit: de kracht op de haakpunt tijdens de dril in de fase van de landing verdubbeld. Bedoeld of onbedoeld. Dit komt door de hoek lijn/hengel en wrijving op de ogen waardoor de slip later op gang komt
- eigen waarneming: in de laatste dril fase is de hoek haak/ hengel zo stijl, dat we ahw de haakpunt door het vlees willen trekken. Maw we willen bijna de haak uit de bek trekken. De kans op uitscheuren wordt dus groter.
- eigen waarneming en waarneming bij anderen: een karper die je met het landen ook nog eens in een lichtcirkel wil trekken is nog eens extra fanatiek om te ontsnappen. Probeer gerust eens zelf.

1 en 1 is 2, wat betekent dat ik weet dat het gebruik van geen lamp minder kans op extra schade geeft, dus in weze visvriendelijker is.

Lamp? Alleen als het moet.

Noem me ouwerwets maar ik doe altijd droogdrillen. Ik neem alle vluchtmogelijkheden in me op, en samen met alle aanwezige obstakels etc maak ik een plan de campagne.

Verder tel ik altijd het aantal slagen dat ik moet draaien voordat ik de lijn binnen heb, tijdens de dril weet ik dus hoever de vis van mij weg is. Kan kan aan de hengeltop zien en aan de hengel voelen welke richting de vis is.

Is de vis nog 20 meter of meer weg dan heeft zo,n lamp al helemaal weinig zin.

Wil je de harde leerschool? Ga eens gezellig nachtvissen op een frans meer waar je niet mag nachtvissen. Doe daar je truuk met de lamp araison de eur 900 suc6 verder in de praktijk.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

14-09-2010 09:37

Grotendeels met je eens Klaas. Maar als de vis tijdens de dril een paar keer lijn pakt, weet ik 't niet meer. Kan ik wel molenslagen geteld hebben, maar dat is dan niet bepaald accuraat meer te noemen. Maakt zich altijd een beetje opwinding van mij meester als ik een aanbeet krijg, kan ik weinig aan doen. Wil ik ook niet trouwens, is een deel van de lol. Dus spoelomwentelingen tellen tijdens een vluchtpoging gaat ook niet lukken.
Tijdens het landen heb ik slechts voldoende licht nodig om te zie of de vis wel of niet in het net zit. Dus daar heb ik die verstraler niet voor nodig.
Illegaal nachtvissen in Frankrijk was ik niet van plan rekening mee te houden bij de aanschaf van een lampie...
Ik weet het ook allemaal niet...
K. van den Herik

14-09-2010 09:44

Mart,

Hier gaat ervaring tellen. Daarnaast is het geen exacte wetenschap dacht ik..


Nog eentje dan. Als jezelf laag blijft kan je veel meer zien. Zeker tijdens de dril.

De kans om hier illegaal te vissen, immers 1 september geweest, is net zo groot.

Verder slaap ik altiojd met mijn lampie om mijn nek, je weet nooit...