Gevlochten lijn slecht voor Delkims?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2010 10:41

Mannen,

Ik vroeg mij af of gevlochten lijn echt slecht is voor een Delkim. Op de site van Delkim wordt het niet afgeraden, slechts een advies t.a.v. de gevoeligheid. Ook google geeft mij geen uitsluitsel, behalve her en der een mening. Ik zou graag een beslissing op feiten willen nemen t.a.v. het gebruik van gevlochten lijn i.c.m. mijn Delkims.

En ja ja ik weet dat er bijna geen reden is / hoeft te zijn om gevlochten te gaan vissen (behalve dan op de Ebro als ik daar op meerval vis).

/M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

14-08-2010 11:58

Het gebeurt nogal eens dat de gevlochten lijn icm een strak afgestelde slip gaat insnijden in het vorkje van de delkim. Als je schuin vist kan het zelfs zo zijn dat de behuizing van de delkim ook schade op loopt. Als je de slip gewoon wat losser zet moet het geen probleem zijn denk.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2010 13:31

Lesley,

Denk?
Ervaring?
Hear say?

Dat is het probleem namelijk dat er heel veel mensen elkaar aan het na blaten zijn en ik tot nu toe niets heb kunnen vinden of het echt slecht is.

"Het gebeurd nogal eens", kun jij namen en rugnummers melden?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

14-08-2010 14:03

Vis zelf met nylon en heb dus nergens last van, heb hier een set delkims gehad van iemand die wel met gevlochten lijn vist op de Ijsel dus met de slip aardig dicht. Heb er 2 van weg gedaan maar heb er nog wel 1 van over, kan een foto maken van de schade die het veroorzaakt heeft als dat je geruststeld? Probeer zelf maar eens met een stukje gevlochten lijn en trek dat met enige kracht door je vorkje heen en bekijk het verschil naderhand met je andere delkims.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

14-08-2010 14:10

Hier 2 foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Gr.
©
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2010 14:23

Kijk dat zijn zaken waar ik op zat te wachten, dank daarvoor!

Wel een vreemde manier van inslijten denk ik, als ik dat zo zie .... aan de zijkant hoe krijg je dat voor elkaar je legt je hengels toch normaliter recht op je piepers?
Strakker is meer slijtage, ook vreemd omdat je zou denken dat hoe minder mtrs lijn er door de pieper vliegt hoe minder slijtage.
Hoe vaak is hier dan met gevlochten lijn op gevist, hebben we het over seizoenen met iedere week een paar nachten EN veel runs?

Nog meer mensen met eravring?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-08-2010 02:32

Bij de oudere delkims was dit altijd een bekend probleem. Die van mij hadden ook lichte slijtage, terwijl ik > 90% van de tijd met nylon vis. Als ik me niet vergis heeft pielhaar ook een keer wat geschreven over een delkim die min of meer doormidden gezaagd werd bij een run van een jetski.
Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe dit met de nieuwe delkims zit. Hebben ze dit probleem opgelost of is het nog steeds oppassen? Ik vis al ruim 3 jaar met foxen en zie geen enkele reden om over te stappen, dus het is gewoon nieuwsgierigheid.
Overigens is wat slijten betreft niet het aantal meter wat er langs glijd belangrijk, maar in de eerste plaat hoeveel wrijving de lijn veroorzaakt. Met andere woorden een (paar) meter onder zware druk kan vele malen meer schade aanrichten dan vele kilometers met weinig druk.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-08-2010 06:03

Jah dat door midden schuren/zagen :lol: ''figuurlijk'' door een Jetski,gebeurde bij ons ook op het Kempisch door een boot met een Fox RX en was met nylon. Heeft niks met een delkim verder te maken.

Vis zelf met Delkim (Laatste versie) Geen problemen mee met gevlochten lijnen,de kanten waar de lijn langs loopt zijn glad afgewerkt. En zal dus ook het schuren voorkomen,trouwens heel de aanraking van lijn en delkim is niet meer aan de orde,hoogstens alleen het V'tje en die kan zeker nu tegen een stootje. (Zou ej wel mogen verwachten ook)

Maar zoals je ziet, ruimte tussen de Delkim wanden en lijn is groter dan bij de oude Delkims

Afbeelding

Mooi afgewerkt. En met gevlochten lijn kan je gewoon vissen,zeker met de laatste nieuwe versie.


Die slijtage die te zien is op de foto geeft maar weer aan hoe de lijn reageerd tijdens een volle run,en dus nooit kaars recht van de spoel afrolt. Hoe strak je de slip ook afsteld de lijn zal altijd heen en weer gaan omdat het tenslotte van een spoell afgerolt word.

Je lijn beweegt niet voor niets als een mongool, tijdens het casten! Of slaat soms om je start oog heen. Komt door de spoel.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-08-2010 08:35

Leen,

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat de lijn zo heen en weer zwiept tijdens een run. Dat is mechanisch bijna niet mogelijk in mijn ogen aangezien de lijn door de roller op je molen recht vooruit gedirigeerd wordt naar je pieper en door je start oog. UIteraard is het tijdens het gooien een ander verhaal omdat dan je molen open staat maar tijdens een run? Ik betwijfel het, zal als ik ooit weer een run krijg eens zien .....
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

22-08-2010 11:22

persoonlijke ervaring:
PB gatorbraid 26/100 geen probleem met nieuw type TXI.
Zelfs "locked up" gevist (dichte slip) met vlochten lijn.
Knal harde runs en nooit schade gehad.
Misschien zelfs wel de beste beetmelder om met gevlochten lijn te vissen, want mijn foxjes hebben al wat "lijnschade". Over mijn huidige ATTsjes kan ik nog weinig zeggen.

Wel gehoord dat het oude model problemen geeft.
Daarom zie je vaak ook mensen adverteren met: 2e hands Delkim te koop, nooit met gevlochten lijn gevist.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-08-2010 12:06

Jean-Paul,

Thanx, dat zijn de ervaringen waar ik op zit te wachten. Nu zijn de dingen nog maar relatief kort op de markt dus we moeten de langere termijn nog maar even gokken denk ik :-)

Ben er nu wel van overtuigd, zal voor komend jaar op de Ebro met een gerust hart gevlochten hoofdlijn erop gooien.

/M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

22-08-2010 13:54

ook met nylonlijn kan het wel eens hard foutgaan. Dit was het resultaat van het vissen met nylon op 2 meter uit het kantje, letterlijk onder de hengeltop zou je kunnen zeggen en dan zonder snagears (die ik dus nu wel heb een want een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen is het spreekwoord) De lijn sneed trouwens als een mes door de boter of in dit geval door de delkim dus daar was ik mooi mee bedankt. Deze snee kwam dus omdat de hengel met een bocht wat naar links stond in het verlengde van de lijn zegmaar, en de vis die dacht ik ga mooi naar rechts richting het veilige wier. Mocht van geluk spreken dat ik de hengel nog wel had want ook met de baitrunner open heb je dan niets in te brengen. Inmiddels met snagears ook een dergelijke run gehad onder de kant, hengel helemaal krom in de steunen maar deze bleef wel liggen dankzij de steuntjes.
Heb zelf nog nooit met gevlochten lijn gevist en dus ook niet op de delkim, wel lijkt me de schade in de body van de delkim vele male groter als dit 'incident' met gevlochten lijn was gebeurd. Wel maakt de trilsensor van de delkim zonder snee beter contact dan de delkim met de snee, de ene delkim registreert alles wat gevoeliger, als ik beiden op 6 zet en eens test is het verschil echt heel duidelijk te merken. als ik de andere dan weer op gevoeligheid 3 of 4 zet dan zijn ze ongeveer even gevoelig om even een voorbeeld te geven.
Weet niet zeker of dit ten gevolge is van die snee, al kan ik met het blote oog niet echt schade ontdekken aan de sensor.

foto:
Afbeelding
(even gewijzigd vanwege de grootte)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-08-2010 16:50

Marc Schrikkema schreef:Leen,

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat de lijn zo heen en weer zwiept tijdens een run. Dat is mechanisch bijna niet mogelijk in mijn ogen aangezien de lijn door de roller op je molen recht vooruit gedirigeerd wordt naar je pieper en door je start oog. UIteraard is het tijdens het gooien een ander verhaal omdat dan je molen open staat maar tijdens een run? Ik betwijfel het, zal als ik ooit weer een run krijg eens zien .....


Marc

Nee,maar het zijn ook maar gedachte? Ik heb de oude piepers nooit gehad,en bij de nieuwe heb ik zelf nog geen problemen gehad,hoe zou het dan moeten komen dat de zijkanten volkomen ingesleten worden? Camera erbij zetten,en na een run op slow motion af laten spelen? Toch apart dat soort schade.

Bij het in een hoek vissen,moet niet kunnen omdat de lijn standaard 3.60/3.90 meter rechtuit getrokken wordt. Dan lijkt het me toch speling van de lijn langs de pieper?

Groeten Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

22-08-2010 18:01

Bij het in een hoek vissen,moet niet kunnen omdat de lijn standaard 3.60/3.90 meter rechtuit getrokken wordt. Dan lijkt het me toch speling van de lijn langs de pieper?


ja, helemaal gelijk Leen

Was vergeten erbij te zetten dat de schade ontstaan is doordat de hengel uit de delkim was getrokken, en de lijn daarbij nog wel in de delkim hing. De hengel bleef met de achterkant in het strakke achtersteuntje zitten en natuurlijk zat ik binnen 1m van mijn hengels zodoende kon ik nog net op tijd reageren. Ik was wel harde runs gewend maar dit sloeg echt alles.
Plaats reactie