Voorslagmateriaal?


Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-08-2010 18:20

Hendrik Laar schreef:Dan heb je een ander gevoel bij deze lijn als ik dat ik had en heb Daniel, ik heb Gatorbraid zelf gebruikt als hoofdlijn één seizoen lang en het rekt(e) minder uit dan de door mij gebruikte nylon !.


Bedoel je dat Gatorbraid niet rekte of de mono voorslag?
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

13-08-2010 18:26

Eigenlijk een vraag naar de bekende weg, maar enfin - ik bedoel(de) ermee dat de rek in Gatorbraid ( althans het Gatorbraid van een paar seizoenen geleden) beduidend minder is dan de rek in het nylon dat ik thans (ook) gebruik als voorslag ( en op andere spoelen als hoofdlijn).

"" Bedoel je dat Gatorbraid niet rekte of de mono voorslag? ""
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-08-2010 18:39

Hendrik Laar schreef:Eigenlijk een vraag naar de bekende weg, maar enfin - ik bedoel(de) ermee dat de rek in Gatorbraid ( althans het Gatorbraid van een paar seizoenen geleden) beduidend minder is dan de rek in het nylon dat ik thans (ook) gebruik als voorslag ( en op andere spoelen als hoofdlijn).

"" Bedoel je dat Gatorbraid niet rekte of de mono voorslag? ""


Ik krijg het volgende binnen.

-Je gebruikt een nylon hoofdlijn als voorslag, ik neem aan een lijn met normale diktes aangezien het ook als hoofdlijn dient.
-Je vindt gatorbraid niet genoeg rek hebben.

Nylon als voorslag materiaal met diktes zoals 0.40 is totaal ongeschikt, waarom zou je het dan niet als hoofdlijn gebruiken. Deze hele discussie draait om hoofdlijnen die niet slijtvast genoeg zijn bij het grove werk

Gevlochten lijn is niet te vergelijken met een mono lijn, het bevat nog geen 1% rek. Dit is ook de reden waarom we bij gevlochten hoofdlijn een mono voorslag gebruiken zoals Red Ant en Shield. niet alleen voor de slijtvastheid maar ook voor de demping op korte dril afstanden. Lees het stuk van Klaas maar terug wat betreft druk op haak i.c.m uitstaande lijn.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

13-08-2010 18:42

Beste Daniel - je hebt de klok horen luiden maar je weet (nog) niet waar de klepel hangt, m.a.w. je hebt mijn vorige bijdragen aan dit topic niet c.q. niet goed gelezen en daar wil ik 't maar bij laten !.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-08-2010 19:07

Je reacties zijn wat verwarrend, wellicht kun je beter een direct antwoord geven in plaats van beginnen met gezegdes. Wat je bedoelde was gevlochten lijn in combinatie met een PB mono voorslag rekt niet zoals een hoofdlijn compleet uit nylon. Wat mij bevreemde was, wat heeft dat met PB mono voorslagen te maken? Je vergelijkt appels met peren (wellicht kan ik beter in gezegdes met jou communiceren :D ) Het gaat om die combinaties niet persé om die specifieke producten, want zo komt het wel over. Wij hebben specifiek mono voorslag materiaal in ons pakket omdat deze slijtvaster zijn dan normaal nylon daarom is Red Ant bijvoorbeeld iets springeriger dan normaal dik nylon. Willen mensen dit niet en gebruiken ze het alleen voor demping en een beetje voor slijvastheid dan kunnen ze kiezen voor Shield. Die mono voorslagen zijn ervoor omdat mensen die een gevlochten hoofdlijn willen gebruiken (of natuurlijk een normale nylon hoofdlijn) deze kunnen combineren met een mono voorslag, daar is niets vis onvriendelijk aan!

met vriendelijke groet,

De klepelaar
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 13-08-2010 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-08-2010 19:22

Hendrik, is er een kans dat je het woord Gatorbraid (gevlochten hoofdlijn) hebt gebruikt in plaats van Mussel Two-Tone (gevlochten voorslag)?
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-08-2010 19:44

Hendrik de verwarring ontstaat omdat jij niet begrijpt dat Daniel aangeeft dat de nylon monolijn, gebruikt als voorslag op de gevlochtenlijn, ongeveer net zoveel rek bevat als de gangbare nylon lijnen. Dit als antwoord op jouw vraag.

Lees het nog eens na zou ik zeggen.

En ik vis trouwens niet met stenen.

Met eveneens verwarrende groet

Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

13-08-2010 22:25

Dat begreep ik vanzelfsprekend ook Lex, ik vis zelf in de meeste gevallen met gevlochten lijnen met nylon voorslagen. Dat Gatorbraid weinig rek bezit is mij al jaren duidelijk, dat je er ''rek'' in kan brengen door er een nylon voorslag aan te knopen is overduidelijk, het hangt er dan wel vanaf hoe lang de nylon voorslag is. Een voorslag van bv. 2 of 3 x de hengellengte zal m.i. '' de rek '' niet voldoende doen toenemen.

PS Dat je met het breeklijntje geen stenen maar ( hoogstwaarschijnlijk) lood gebruikt vind ik betreurenswaardig.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-08-2010 22:43

Hendrik ik ben blij dat we het nu begrijpen.

Dat je mijn viswijze veroordeeld zonder te weten hoe ik precies mijn systeem inzet vind ik betreurenswaardig, maar wel carpboardwaardig.

Groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

13-08-2010 22:48

Veroordelen is een groot woord Lex, ik heb slechts aangegeven dat indien jij lood gebruikt met/bij jouw breeklijn-systeem ik dit betreur, that's it !. En dat heeft helemaal niets met het Carpboard te maken !!.

Antwoord voor Daniël: Ik bedoel(de) Gatorbraid.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2010 23:25

En, gaan we ook vertellen wat je precies bedoelt Lexus. Of blijf je balletjes opwerpen om te kijken of er iemand hapt?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-08-2010 23:35

Hendrik Laar schreef:Dat begreep ik vanzelfsprekend ook Lex, ik vis zelf in de meeste gevallen met gevlochten lijnen met nylon voorslagen. Dat Gatorbraid weinig rek bezit is mij al jaren duidelijk, dat je er ''rek'' in kan brengen door er een nylon voorslag aan te knopen is overduidelijk, het hangt er dan wel vanaf hoe lang de nylon voorslag is. Een voorslag van bv. 2 of 3 x de hengellengte zal m.i. '' de rek '' niet voldoende doen toenemen.

PS Dat je met het breeklijntje geen stenen maar ( hoogstwaarschijnlijk) lood gebruikt vind ik betreurenswaardig.


Hendrik laat ik vooropstellen dat ik gewoon probeer te begrijpen wat je bedoelde. Je zei in één van je posts dat de voorslagen van PB vrijwel geen rek bevatten en dit klopt gewoon niet, daarom reageerde ik daarop. PB heeft wel drie verschillende voorslagen 2 x mono Red Ant en Shield (voldoende rek) 1 x gevlochten Mussel Two-Tone (geen rek). Dit wilde ik simpelweg recht zetten. Of je graag met veel rek vist of niet is jouw persoonlijke keuze. Wat Gatorbraid hier toedoet begrijp ik nog steeds niet helemaal maar dat terzijde.

Met betrekking tot de bovenste post. Klaas haalde mooi aan dat het kritieke moment onder de kant is, op het moment dat er slechts 2 of 3 hengellengtes lijn uitstaat ondervind de vis de meeste druk, ruwweg 4 kg. Een mono hoofdljin van drie hengellengtes geeft net zoveel rek als een mono voorslag van 2 of drie hengellengtes omdat er niet meer lijn uitstaat. Als dit onder de kant goed gaat zal het op afstand ook hetzelfde doen. De praktijk ondersteund dit, als je met een beetje beleid de vissen afdrild zal er niet persé iets misgaan.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-08-2010 08:45

Daniel

De hoeveelheid rek zal beslit hetzelfde zijn, echter zal bij een dikke voorslag wel wat meer kracht nodig zijn om die rek te bereiken. Rek werkt als een veer. @ veren van dezelfde lengte maar met beschillende kracht, rekken evenver uit bij verschillende belasting. Of je hier in de praktijk iets van merkt (en daar draait het om) is natuurlijk een 2e
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

14-08-2010 10:42

Beste Daniël, ik heb inderdaad in eerdere posts aangegeven dat in mijn beleving de meeste PB voorslagen weinig rek hebben in vergelijk met de door mij gebruikte nylon voorslagen. Dit is vanzelfsprekend mijn persoonlijke mening. Jij hebt daar, als PB man, duidelijk een andere visie op en dat is meer dan prima op dit discussieforum.

Aangaande jouw andere punt waarin je stelt dat een mono voorslag van 2-3 x de hengellengte evenveel rek vertoont als een mono hoofdlijn van dezelfde lengte is duidelijk indien er niet meer lijn uitstaat. Mijn ervaring is dat bij een gebruik van een mono-voorslag aan een gevlochten hoofdlijn ( zonder enige rek ) de mono voorslag (beduidend) langer dient te zijn dan voornoemde 2-3 hengellengtes om enige rek in het geheel te krijgen en dientengevolge ook beter is voor cyprinus carpio's bek, ook mijn mening !.

Als laatste Daniël, ik heb Gatorbraid niet opgevoerd in dit topic, dat ben jij geweest in een van je eerste bijdragen.

Ik wens een ieder een prettig weekend toe, met mooie vangsten. :)
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

14-08-2010 11:05

Beste Hendrik,

De reden dat ik Gatorbraid opvoerde is omdat ik wilde aangeven dat we een gevlochten hoofdlijn gebruiken in combinatie met een mono voorslag. Jij haalde vervolgens aan dat Gatorbraid geen rek heeft ten opzichte van nylon, ik vond dit niet echt relevant omdat het voor de hand ligt met gevlochten hoofdlijn. Mijn aandacht ging vooral naar de voorslag.

Dat jij graag een zeer lang stuk mono voorslag gebruikt is natuurlijk prima, echter vind ik het nogal stellig om te zeggen dat een kort stuk per definitie vis onvriendelijk is. Wij hebben namelijk geen slechte ervaring met deze combo. Ieder zijn zegje, we kunnen het denk ik hier bij laten. Veel succes dit weekend!

@ Martijn Dit klopt, een dikkere lijn zal nou eenmaal moeilijker uitrekken dan een dunne. Ik heb het hier dan ook over gelijke diktes.

Overigens moet ik erbij vermelden dat jouw bijdrage op deze thread de meest zinnige is geweest ten opzichte van de oorspronkelijke vraag. Obstakel vissen moet altijd in combinatie met een 100% veilig systeem en natuurlijk je gezond verstand.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-08-2010 12:18

Daniel Jawadnya schreef:
Martijn
Overigens moet ik erbij vermelden dat jouw bijdrage op deze thread de meest zinnige is geweest ten opzichte van de oorspronkelijke vraag. Obstakel vissen moet altijd in combinatie met een 100% veilig systeem en natuurlijk je gezond verstand.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya


Daniël,

Je bent een verrijking voor de karpervisserij en niet alleen wat dit onderwerp aangaat op KWO en er buiten.

Groet,
Peter
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

14-08-2010 22:52

Dat is erg aardig van je Peter. Dat doet de burger goed.

groet,

Daniël
K. van den Herik

16-08-2010 08:07

Komt hoofdzakelijk door je geduld Daniel, zelfs met mij whoaaaaa..

Zolang mensen nog denken dat bij wat voor lijn ook EERST de rek eruit gaat en dat dat niet een min of meer geleidelijk proces is, heeft het niet begrepen en zal het niet begrijpen.

Lexus:

gokje: hoofdlijn over het water spannen aan een breeklijntje aan de overkant bevestigen en daar onder de kant laten zakken. Zeg maar een soort meervalsysteem. Of verklap ik het nu?
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

16-08-2010 12:34

Kan ook anders, geen lood gebruiken en dan de wartel van je onderlijn via een dun breekbaar lijntje verbinden aan een goede kei. (kilo of 2 kilo ofzo). Bij een aanbeet breekt de lijn en krijg je als het goed is een aardige run 8)
Laatst gewijzigd door Stef Jansens op 16-08-2010 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g Stef Jansens
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-08-2010 14:25

Wat gebeurt er dan met een gecoat loodje onder water?
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

17-08-2010 13:15

Kan wel heeeeeeel lang duren voor die eraf gaat tenzij het water een zuurtegraad heeft van 2 en lager maar dan hoeven we niet meer te vissen.
:lol: :lol:
m,f,g der super ronnie.
breek me de slurf niet open
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-08-2010 13:23

ron cuyten schreef:Wat gebeurt er dan met een g
ecoat loodje onder water?


Die zal op lange termijn oxideren, ook kunstof heeft niet get eeuwige leven, beweren dat gecoat lood beter voor het milieu is, is lulkoek
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

17-08-2010 13:39

Wat een woordt milieu,niet te lang over nadenken,niet doen.
m,f,g der grune ronnie.
breek me de slurf niet open