Voorslagmateriaal?


Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

12-08-2010 17:47

alees wat ik zeg is mijn persoonlijke kijk op de zaken niemand hoeft het daar mee eens te wezen. Het belang en de veiligheid voor de vis staan nu eenmaal bij mij hoog in het vaandel
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

12-08-2010 17:48

[geen dank ik doe het met plezier
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

12-08-2010 17:48

Need I say more ... uiterst inspirerend .. en educatief.. óók voor de (karper)taalpuristen onder ons ?!.

"" nee je moet lekker met 70.00 gaan vissen en zeker drie keer aanslaan en de vis moet zeker met twee minuten op de kant zodat we dan zeker een half uur nemen voor de foto en natuurlijk vergeten we een emmer water want waarom zou je die vis nat houden ""
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2010 17:56

Welke voorslag je ook gebruikt, gebruik geen safety clips of inline lood! Bij eventuele lijnbreuk wat je nooit 100% kan uitsluiten, verliest de vis welliswaar het lood maar zwemt wel rond met een dikke kabel achter zijn reet. Welkom papegaaitjes! Gebruik in zon geval de helicopter systemen van pb of jrc waarbij de vis bij lijnbreuk allen met de onderlijn achterblijft. Met een beetje creativiteit haken ze net zo effectief als inline lood

De karpers zijn u dankbaar
niels hurkmans

12-08-2010 21:32

Ik vis regelmatig met een leadcore voorslag waar over dan een inline lood schuift (waar het rubberen pennetje uitgehaald is), met een rubber kraaltje op de wartel van de onderlijn.
En ik heb er mooie resultaten mee gehaald.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2010 22:08

Niels

Dat is niet veilig, bij lijnbreuk zwemt de vis zonder lood maar met meters lijn of voorslag achter hem.aan de kans is groot dat ie zich vaszwemt
K. van den Herik

13-08-2010 07:30

De vis die je verspeelt heeft altijd verloren. Al is het maar dat je als vis een onderlijntje in de bek hebt.

Er is geen karperhengel in de handel die in staat is om 15 meter nylon met een trekkracht van 5 kilo puur op kracht van de hengel te breken. Er zijn ook geen karpers die dit kunnen. Dus in ogen van remon is alles dikker vissen dan 24/100e niet nodig.

Bij mij gaat het al 25 jaar niet om de trekkracht. Slijtvast moet ik hebben. En waar nodig komt daarbij een voorslag aan te pas. Nodig is:
buffer gevlochten draad
Nabij steile taluds
Vissen nabij ijzeren meerpalen

Tegenswoordigs telt het afzinken van de lijn bij mij ook zwaar mee. 1 en 1 is 2 dus mijn voorslag is vaak 200 meter.

Wat een ander doet of denkt boeit me nu eens geen ene reet. IK moet met MIJZELF in het reine zijn en blijven.

Dat er gasten zijn die dikoor dom kopiëren zonder ergens bij nadenken brokken maken is niet mijn probleem. Dat komt omdat de commercie er belang bij had om karpervissen populair te maken. Zodanig dat nu de eerste de beste startende visser als karpervisser begint.

En allerlei gelul verhalen hoe erg het wel niet is, zal me de worst zijn.

En met 60/100e vissen wil niets zeggen over de driltijd. Dat beeld je je zelf in groetjes verder
K. van den Herik

13-08-2010 08:19

even materiaalkennis 1o1.

Heb dit jaar al weer een paar keer schreven dat de daadwerkelijke kracht die je met een hengel op een haak brengt op een afstand van 50 meter, ongeveer 2 kilo is. Er zit nagenoeg geen verschil tussen een 2 ponder en een 3 ponder. Ik heb geen argumenten tegen gehoord dus ik neem aan, dat iedereen het daar mee eens is. Zoniet, graag ff testen. De eerste test was met een 3,5 ounce BenW hengel. Hierin ging iemand van 140 kilo daadwerkelijk hangen. Schamele 2 kilo op een koperen unster....

Onder de kant, dus in de landingsfase, loopt dit op tot een kilo of 4. Zelfs hier is weinig verschil te merken tussen diverse gewichtsklassen. Dit komt door de stand van de hengel.

Dit betekent m.i.dat er dus in de drilfase ook nagenoeg geen verschil is tussen een 25/100e lijn en een 50/100e lijn. Graag argumenten als ik het mis heb.

Klein verschil in de rek van de lijn en demping van de hengel, misschien dan.

Zo licht mogelijk vissen werd 25 jaar geleden gepropagandeerd door de amsterdamse school. Driltijden van een half uur of meer werd geweldig gevonden... Of het zo is??


OK 1o1 deel 2:

Tijdens het landen komt dus de meeste kracht op de haak dus op het lipje dus is de kans op uitscheuren het grootst. Of niet???

Zo had ik 2 schitterden 2 ponders van merk x. Deze heb ik verkocht. De hengels drilde machtig. Kleine 50 vissen mee gevangen. Wat me opviel was dat in de landingsfase ik niets te vertellen had over de vis. De laatste kracht zat op het molenvoetje. Heel vaak dook de vis dan nog links en rechts weg, zo net voor het net. Ik kreeg dan een rare druk op mijn pols zeg maar. Soms moet ik dus 4 of 5 keer opnieuw proberen. Ja de vis was heus wel uitgedrild...
Ergo 4 of 5 keer de meeste druk in zijn bel op de haak.

Met mijn huidige hengels en mijn oude 3,25 ers heb ik daar weinig of geen last van. Kop omhoog en klaar voor net is ook klaar en dan is er ook geen ruimte meer voor uitvallen. Nooit is nooit maar in elk geval opvallend minder. (nooit zou een 29 plus hebben opgeleverd btw sic)

Wat is nu slechter voor een karperbek? Ik weet het wel hoor...


Als je dan toch aan het testen gaat.

Neem een 20 meter voorslag en 20 meter nylon 30/100e. Bind aaan een boom en het andere eind 3 slagen om je hand en nu zonder ruk kapot trekken.


Ik hoor het wel...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-08-2010 08:56

@Remon:

Wel eens op de Ebro gevist? Daar heb je weinig schone plekken, zover ik kan overzien en heb kunnen ontdekken. De meeste plekken waar je kunt vissen, vanaf de oever, heb je last van het feit dat de Ebro een aaneenschakeling is van stuwmeren waardoor het waterpeil soms hoger is en soms lager. Daarnaast staat de bodem vol met struiken, bomen en wat weet ik voor bende. Als kers op de taart ligt het ook nog vol met scherpe stenen etc.

Jouw conclusie zou dus zijn ik ga hier niet vissen ........ is niet mijn keuze aangezien ik daar in de zomer 2 weken ben en ik graag ook in mijn vakantie een visje scoor.
Het bal systeem, zal ik een keer proberen maar is daar qua stroming niet echt een oplossing ben ik bang. Ik twijfel ook wel een beetje aan het feit dat de bal ervoor zorgt dat de vis meteen naar de oppervlakte zal gaan, waar is dit op gebasseerd? In mijn ervaring probeert de vis meestal weg te zwemmen van de kracht die hem tegenhoud. Meestal lukt dit niet en zal er dus een ontsnapping volgen die zo veel mogelijk tegengeteld is aan de kracht die dat voorkomt. Als ik naar links trek, gaat de vis meestal naar rechts en andersom. Als ik mijn hengel hoog houd, is mijn ervaring dat de vis de diepte op zoekt. Maar dit kan natuurlijk allemaal toeval of zelfs larie zijn :P .

@Klaas:

Ik heb de zaken zoals jij ze aangeeft nog nooit getest, maar mijn "boeren verstand" gaf wel soortgelijke ideeen over de kracht die uiteindelijk op het laatste deel komt. Ik ben een driller die zo lang drilt als nodig is maar ook zo kort als kan. Ik ben van mening dat hoe langer de dril duurt hoe meer tijd de vis nodig heeft om weer op adem te komen. Ook de kans op goed doorstaan van het weeg en fotorafeer circus lijkt mij groter bij een vis die niet geheel uitgeput is. En tot slotte, op plekken als de Ebro gun ik de vis ook een kans op overleven NADAT ik hem terug gezet heb. Een mooie 30ér is slechts een prooi voor de meervallen daar en als de vis dus oververmoeid is zal de meerval sneller success hebben. Zal overigens de komende dagen eens een proefje gaan doen met de trekkracht op een aantal afstanden om eens te kijken of ik dezelfde resultaten behaal als jij.

Tot slot ben ik van mening dat de vis altijd verloren heeft als hij eenmaal gehaakt is, de kans die Remon de vis wil geven is een drogreden om jezelf in slaap te sussen. Als 70/100 nodig is om een vis te landen i.p.v. rond te laten zwemmen met een stuk lijn in zijn bek dan is dit wat er op mijn molens gaat. Ik vis overigens met het safety systeem van PB waardoor de vis hooguit achterblijft met een onderlijntje en zelfs dit vind ik teveel als ik dat zou kunnen voorkomen door een zwaardere voorslag, hoofdlijn of zelfs gevlochten lijn te gebruiken. Het is niet het materiaal wat het probleem is, het is wat je er mee doet.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

13-08-2010 09:40

antwoord in 2 topics gelijk Marc.

Ik vis momenteel weer geblokkeerd. Niks vrijloop, gewoon op de slip. 8 van de 10 keer duikt de hengeltop richting water. De top komt dan weer langzaam terug en de vis spartelt aan de oppervlakte.

Ik moet hier de credits geven aan Bob van den Meiracker.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-08-2010 09:45

Ik vis ook al jaren met alleen de gevechtsslip (heb geeneens vrijloop) en dan ook behoorlijk dicht ik moet er zelf moeite voor doen om lijn te nemen.
Weet ff niet wie Bob is :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-08-2010 09:53

Remon,
Leuk hoor, met boeien vissen. Alleen die vervelende boten hè... Soms wel 10 per uur! Maar goed, dat was al door anderen aangekaart, dus je idee is niet echt vernieuwend.
Ik zal even heel kort mijn visveilige systeem uitleggen: aanbeet, dril, landen, onthaken, terugzetten. Systeem faalt alleen bij lossers, maar ook dan: slechts een haakwond als herinnering voor de karper.
Lijnbreuk? Had ik op een bepaalde stek wel met 38/00. Nu met 60/00 voorslag van 15 meter, komt dat niet meer voor. Als ik jou beredenering goed volg, was ik met 38/00 dus sportiever bezig. Dan “won” de vis nog eens een keer. Zwom ie met een onderlijn als trofee rond. Goh, wat zullen die paar verspeelde vissen blij zijn met hun overwinning…
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2010 10:03

Dit topic ging toch over een voorslag of dik nylon en niet over stuk trekken? De reden voor de dikte van de lijn/voorslag is de buffer die het materiaal geeft zodat je na beschadiging nog sterkte over hebt. Om breuk te voorkomen door simpel trekken aan de hengel is een 25/100e lijntje al genoeg. Als de lijn echter even een scherp randje raakt knapt deze op de daardoor onstane verzwakking. Bij een lijntje van 40/100e duurt dit langer. Wat overblijft is de keuze tussen mono of gevlochten. Beide materialen hebben heel verschillende tekortkomingen op dit punt.

De karper trekt na de breuk een lijntje van 25/100e ook niet stuk. Enige is dat het wel sneller doorgesneden wordt als het ergens tegenaan loopt nadat de karper zich vast gezwommen heeft. Maar dan nog. Overigens vis ik liever met een normale hoofdlijn met voorslag dan met een heel dikke hoofdlijn. Met die voorslag voorkom ik breuk en dat lijkt mij de bedoeling. Als anderen bij gebruik van een geschikte voorslag nog problemen hebben met breuk, dan lijkt het mij verstandig om een dikkere hoofdlijn te overwegen. Ik ben echter heel slecht in het projecteren van de problemen van anderen op een eigen situatie die wel goed werkt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

13-08-2010 10:41

Klopt helemaal Kees, maar zolang men niet weet wat er nu eigenlijk gebeurt en elkaar dom nalult kan je doen wat je wilt maar helpen doet het geen reet.

Domme mensen kunnen wat leren eigenwijze mensen nooit. Was een uitspraak van een vroegere werkgever.

Heb toevallig eens op Carp 200X staan te kijken. Hengel met gevlochten lijn. Hoeveel trek je nu? van 3 kilo tot over de 100 kilo... rest my case
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2010 11:52

Je hebt gelijk Klaas. Slip zwak ingesteld en dan verwondering over een supersterke schub van 20 pond waarvan de dril een uur duurt om het beest op de kant te krijgen. Besef van welke krachten er spelen en hoe die te benutten zijn is klein.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

13-08-2010 14:04

ron thijsen schreef:Stef je rolletje is onderweg,mannetje van de post bezorgt dit weekend een envelope.
m,f,g der ronnie

Bedankt, top!
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

13-08-2010 14:35

Kees Ouwehand schreef:Dit topic ging toch over een voorslag of dik nylon en niet over stuk trekken? De reden voor de dikte van de lijn/voorslag is de buffer die het materiaal geeft zodat je na beschadiging nog sterkte over hebt. Om breuk te voorkomen door simpel trekken aan de hengel is een 25/100e lijntje al genoeg. Als de lijn echter even een scherp randje raakt knapt deze op de daardoor onstane verzwakking. Bij een lijntje van 40/100e duurt dit langer. Wat overblijft is de keuze tussen mono of gevlochten. Beide materialen hebben heel verschillende tekortkomingen op dit punt.

De karper trekt na de breuk een lijntje van 25/100e ook niet stuk. Enige is dat het wel sneller doorgesneden wordt als het ergens tegenaan loopt nadat de karper zich vast gezwommen heeft. Maar dan nog. Overigens vis ik liever met een normale hoofdlijn met voorslag dan met een heel dikke hoofdlijn. Met die voorslag voorkom ik breuk en dat lijkt mij de bedoeling. Als anderen bij gebruik van een geschikte voorslag nog problemen hebben met breuk, dan lijkt het mij verstandig om een dikkere hoofdlijn te overwegen. Ik ben echter heel slecht in het projecteren van de problemen van anderen op een eigen situatie die wel goed werkt.

Groet, Kees


Maakt niet echt uit toch?
Ik (en ik denk ik niet alleen) volg deze discussie met interesse, en we zitten hier tenslotte in de discussiehoek.
M.v.g Stef Jansens
K. van den Herik

13-08-2010 15:13

Lengte voorslag.

Bij mij is dat minimaal 12 meter. Zeker de duurdere gevlochten varianten zoals van PB maar vergeet ook die van Proline niet, doe ik minimaal 10 slagen op de spoel plus ruim de lengte van de hengel naar de top en terug. Ik kan dan gerust nog eens het onderste metertje wegknippen en nog voldoende lijn over houden. De proline durf ik desnoods ook wel aan elkaar te knopen en zo weer voldoende voor 1 hengel over te houden. De PB waarschijnlijk ook wel maar ik heb daar geen ervaring mee.

Waarom 200 meter 60/100? Ooit moest ik het werpen, sl;echts een kleine 40 meter. De voorslag knoop zorgde voor tangles. Nu vis ik zonder knoop.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-08-2010 15:22

De voorslagknoop bij het indraaien tegen de onderkant van je spoel duwen voorkomt haperingen en daarom kinken.

Verder ben ik ook wel fan van een dikke hoofdlijn, maar bij stroming is het helaas niet altijd een optie.

Tegenwoordig vis ik ook veel met breeklijnen en dan is een dikke (zware) lijn ook niet fijn.

Grt Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

13-08-2010 16:17

@ vdH

De duurdere PB voorslagen hebben vrijwel allemaal weinig rek en zijn dientengevolge, en m.i., minder visvriendelijk dan gewone nylon voorslagen, zeker bij gebruik van hengels met topactie, de zg. fasttapers.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

13-08-2010 16:20

Lexus - wil je zo vriendelijk zijn het gebruik van '' breeklijnen '' duidelijk te maken op dit forum, ik ga er gemakshalve vanuit dat menigeen niet (geheel en al) weet waar je 't over hebt ?. Dank hiervoor !.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-08-2010 16:32

Goed -> losklip lijnen dan.

Niks nieuws toch?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

13-08-2010 16:47

Voor mij persoonlijk niet Lex zolang je maar een steen gebruikt als gewicht en geen lood !
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-08-2010 17:30

Hendrik Laar schreef:@ vdH

De duurdere PB voorslagen hebben vrijwel allemaal weinig rek


Hendrik, wij gebruiken de mono lijnen vaak ook als demp materiaal als we met Gatorbraid vissen, ook als er geen obstakels zijn. Pak maar een meter en trek eraan met beidde handen, het rekt net zover als de meeste nylon hoofdlijnen.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

13-08-2010 18:13

Dan heb je een ander gevoel bij deze lijn als ik dat ik had en heb Daniel, ik heb Gatorbraid zelf gebruikt als hoofdlijn één seizoen lang en het rekt(e) minder uit dan de door mij gebruikte nylon !.


"" Hendrik, wij gebruiken de mono lijnen vaak ook als demp materiaal als we met Gatorbraid vissen, ook als er geen obstakels zijn. Pak maar een meter en trek eraan met beidde handen, het rekt net zover als de meeste nylon hoofdlijnen. ""