idee over water temperatuur meten


Plaats reactie
dave pronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 25-04-2007 18:32
Locatie: Scheveningen

04-05-2010 23:16

ik heb een idee over het temperaturen van water precies op de stek waar je op vist alleen weet niet of dit idee helemaal slim is.

ik heb een aquarium thermometer van €2.50 gekocht met het idee om tijdens het uitvaren of uitlopen met een lang stuk draad die thermometer er aan te binden met een stuk lood en recht op de stek te laten zakken om een beetje de warmere stukken helemaal in deze nog steeds te koude dagen te meten zodat je misschien stekken vind waar de temperatuur toch het warmst is waar hopelijk de vis naartoe trekt.

maar in de thermometer zit kwik misschien dat aquariumhouders nu gelijk weten wat voor thermometer het is en zat ik te denken is het wel slim om deze dalijk in een water van misschien 12 meter te laten zakken dat er te veel druk op komt en klapt of heeft iemand hier ervaring mee en kan mij vol vertrouwen zeggen dat het niet klapt en dat ik geen vissen vergiftig door het klappen van de thermometer.

P.S

ik heb er ervaring mee dat als ik een idee heb dat ik volledig de grond in geboord word op dit forum dus als iemand het niet vriendelijk kan zeggen en me 1 en al enge ziektes toewenst dan kan je bij voorbaat van mij al de helft krijgen
weet je wat het is

zonder hengels geen vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2010 23:22

De druk is geen probleem. Maar glas is breekbaar. Breekt gegarandeerd een keer en wordt daarom nog weinig gebruikt. Kwik is inderdaad zeer giftig. Weet je zeker dat het een kwikthermometer is?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Werner Dpe
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-09-2009 22:33

04-05-2010 23:31

Kan je zo wel op een enigzins nauwkeurige wijze de temperatuur meten? Voordat je die 12 meter weer omhoog hebt getakeld kan je al niet meer de temperatuur aflezen zoals deze op 12 meter diepte is. Of zie ik dat verkeerd?
dave pronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 25-04-2007 18:32
Locatie: Scheveningen

04-05-2010 23:42

glas is zeker breekbaar maar de thermometer is van plastic


de thermometer komt meet de temperatuur heel langzaam dus als ik hem van bijvoorbeeld 12 meter diepte haal verschilt het misschien 1 of 2 graden dus daar hou ik rekening mee want met een keuken thermometer kan je meestal alleen de oppervlakte meten omdat deze meestal niet waterdicht zijn en als je een waterdichte heb is die heel duur en die 12 meter diepte was alleen een voorbeeld ik vis vaker op dieptes van 1 tot 5 meter maar ben misschien dit seizoen van plan op diepere stukken te gaan vissen en mosselbanken te gaan zoeken op grotere wateren zoals (als het iemand wat zegt) de noord Aa in zoetermeer of kagerplassen en dat soort wateren en misschien dat het informatief is om te weten dat ik aan een klein hengeltje een stuk lood van ongeveer 50 a 60 gram bind met een speling van 40 a 50 cm met de thermometer daarboven zodat je kans wat minder is dat het tegen elkaar aan botst
weet je wat het is

zonder hengels geen vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2010 00:47

Dave, weet je dan zeker dat er kwik in zit? Ik heb trouwens nog nooit gehoord van niet waterdichte thermometers. Kun je iets specifieker zijn over dat ding?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Frank van Heugten
Berichten: 125
Lid geworden op: 18-12-2006 19:21
Locatie: Neerkant
Contacteer:

05-05-2010 18:44

Volgensmij mogen er geen thermometers meer gemaakt worden met kwik.
In de thermometers die je tegenwoordig koopt zit een ander (minder giftig) goedje..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2010 20:05

Klopt, verkoop is al een tijdje verboden op Europees niveau voor huishoudelijke toepassingen.

Tegenwoordig zit er meestal een gekleurde alcohol in. Kwik zit normaal gesproken in glas, maar soms is er een kunstof coating.

Vandaar mijn doorvragen. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-05-2010 21:33

kwik is zilverkleurig, alle thermometers met een ander kleurtje bevatten dus geen kwik
dave pronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 25-04-2007 18:32
Locatie: Scheveningen

05-05-2010 21:48

http://www.jumbopet.nl/store/media/cata ... /34426.jpg

op deze link zie je een plaatje van de thermometer mij is verteld in de winkel dat er kwik in zit misschien dat ze dat zeggen omdat het vroeger zo goed was. of misschien is het net zo een verhaal als muizenlijm wat verboden is maar als je om aquarium kit of lijm vraagt krijgt je precies hetzelfde mee met een andere naam. en als iemand mij 100% zeker kan vertellen dat er geen kwik in zit dan ga ik het gewoon proberen zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik vissen vergiftig
weet je wat het is

zonder hengels geen vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2010 21:57

Duidelijk, is rood gekleurde alcohol. :roll:

Geen probleem dus. Proberen maar.

Groet, Kees

Ps. Met een scheikunde studie weet je wel wat er in thermometers zit (100%). :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
dave pronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 25-04-2007 18:32
Locatie: Scheveningen

05-05-2010 22:13

hartelijk dank kees

hoop dat het idee wat ik heb over temperatuur verschil in grotere water een beetje waar is en nog een vraag heeft iemand ervaring over het stekken zoeken door middel van snorkelen. zit te denken om een duikbril die betaalbaar is te zoeken en mosselbanken en misschien kuilen en diepte verschillen onder water te zoeken door zelf te gaan duiken omdat ik niet het materiaal en geld heb voor een fishfinder en dure boot die daar meestal bij hoort. mijn idee lijkt me goed maar het water is meestal troebel kan je dan wat zien onder water of kan ik dit idee beter overslaan?
weet je wat het is

zonder hengels geen vis
Plaats reactie