een rolvraagje


Plaats reactie
sven van quaquebeke
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-02-2010 16:11

27-03-2010 16:19

hallo iedereen, na eerst de zoekfunctie te hebben uitgepluisd, heb ik nog steeds geen bevredigend antwoord gevonden. Hopelijk kan er iemand met ervaring me wat helpen (en sorry als dit in het verkeerde subforum staat, maar weet niet waar ik het anders kwijt moet :wink: )

Na het beëindigen van mijn sponsoring en door een verhuis naar een een locatie waar ik een grote garage volledig ter mijn beschikking heb, wil ik terug zelf gaan rollen.
Vroeger deed ik dit met een manuele spuit, maar toen ging het over maximaal 5kg/ keer dat ik er door rolde. Nu ik al enkele jaren op het grote sop vis, zijn naast de gewichten van de karpers ook de voerhoeveelheden bij mij omhoog gegaan. Het komt er nu op neer dat ik dus bij elke rolbeurt toch zeker 50kg moet klaar krijgen (wil ik maar 1 keer per maand in de rolgarage staan, natuurlijk kan ik ook het spreiden over een dag of 4 / maand).
Ik ben al begonnen met mijn verschillende boilietafels te monteren, idem kookplaats en droogplaats af te werken en de stockageruimte voor mijn melen. Maar nu worstel ik met een groot dilemma waar ik na enekel dagen kopbreken nog steeds niet over uit ben.
Het deeg in worsten spuiten met een manuele spuit zie ik al helemaal niet zitten, en een deegspuit op luchtdruk vind ik niet zo plezant werken. Dus ben ik de zoektocht gestart naar vulbussen of vleesmolens.
Daar ik een student ben en al enorm geïnvesteerd heb, is mijn budget eerder naar de beperkte kant en zoek dus de 2ehands sites goed af. Een oude vleeswolf is zo gevonden, alleen ben ik niet zo'n held met elektronica en weet dus niet hoe ik zo'n molentje met wat en hoe om te bouwen. Nu heb ik wel al eens zitten kijken naar zo'n combinatie van deegkneder+vleesmolen (welke te koop zijn in de electrowinkels). Nu is mijn vraag of dit capabel zou zijn om me te behelpen bij het vormen van worsten? Het is voor mij vanzelfsprekend dat dit geen continue belasting aan kan en ik zou het apparaat dan ook niet overbelasten.
Is dit een mission impossible? of zou dit haalbaar zijn? ik zou al een heel gelukkig man zijn als ik hier wat wijzer in ben geworden.

Alvast bedankt, grtz
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-03-2010 16:33

sven

Die goedkope deeg, vleesmolens gaan je niet helpen, ze hebben niet de kracht en degelijkheid om zulke hoeveelheden te verwerken, kijk eens op deze 2 sites voor grote spuiten op luchtdruk, wel ietsje duurder maar ook een stop of vulbus is niet goedkoop en onhandig alleen te bedienen.
http://www.boiliedesign.nl
http://www.boiliemaschine.de/

Die laatste heeft grotere spuiten dan boiliedesign
sven van quaquebeke
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-02-2010 16:11

27-03-2010 17:17

dat die machines niet genoeg kracht hebben, had ik al verwacht. ook al zeggen ze het tegendeel in de winkel, maar die denken ook alleen maar aan verkopen natuurlijk :wink:
Is het zo dat de nieuwere generatie boiliespuiten betrouwbaarder zijn dan een jaar of 2 geleden? Ik heb gedurende een korte periode regelmatig eens bijgesprongen in de hengelsportwinkel om mee te helpen rollen voor hun huisboilies. Daar hanteerden ze ook spuiten op luchtdruk, maar heb er iets te vaak problemen gehad met kapotte schroefdraad en zelfs losspringende spuitkoppen. Daarom ook mijn afkeer van spuiten (deze spuiten waren ook niet bepaald flutspuiten).
Het liefst zou ik een vleeswolf ombouwen met een motor. het aaneenkoppelen ervan zou me nog wel lukken, maar vanzodra men spreekt van een vertraging of overbrenging, beginnen mijn knieën al te knikken :lol: of zou dit toch nog meevallen mits een beetje logisch nadenken?

sorry voor de misschien domme vragen, maar ben iemand die eerst alles goed overdenkt alvorens te handelen.

Grtz
Huub Zwanenberg
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-04-2003 02:00
Locatie: Helmond

27-03-2010 20:14

er zijn wel moters met een vertrager er op te krijgen. vleeswolf er op monteren en draaien maar.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-03-2010 11:57

Hey

Kijk even op deze site http://www.boiliemaschine.de/


Daar heb je grote worsten spuiten van een 10 kilo inhoud op luchtdruk!
Heb hem zelf ook ben ben er zeer tevrede mee,draai zo 70 kilo mee op een dag met rolapparaat,en met boilieplanken lukt het ook!

Prijs is misschien te duur,maar een vleesmachine gaat je zeker niet lukken voor een zacht prijsje ook 2e hands niet.

Succes
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
sven van quaquebeke
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-02-2010 16:11

28-03-2010 13:33

ok, bedankt allemaal :wink: Zal eens naar de spuiten kijken. aangezien jullie er heel positief over zijn, vermoed ik dat mijn argwaan voor de spuiten links mag laten liggen :wink:

Grtz
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

28-03-2010 16:17

misschien is dit een wat betere optie voor jou en zal ook niet snel kapot gaan en geen krachtstroom nodig.

http://link.marktplaats.nl/329821645

GR Remko
sven van quaquebeke
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-02-2010 16:11

28-03-2010 16:42

heb momenteel hier bij me in de buurt ook een dergelijke machine (ietwat verouderd, maar denk niet dat dit echt uitmaakt) gevonden voor een spotprijsje, ik hoop dat ze volgende week bij me in de garage staat :wink:

Grtz
Plaats reactie