welke hengel en welke lbs?


Plaats reactie
Thomas Hamers 0015
Berichten: 12
Lid geworden op: 31-03-2005 19:13

05-04-2005 18:49

ik ben een beginnende karpervisser en ik zou me graag 2 hengels aanschaffen, maar ik kom er niet goed aan uit!
ik heb al het soort van hengels gekozen (arca) , maar nu wil ik weten welke lbs het is en welke lengte het best zou zijn!

Dus mijn Vragen:
- is 2 1/2 lbs hetzelfde als 2.50?
- welke lengte is aan te raden voor de hengel 3.30 of 3.60?

alvast bedankt :wink:
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

05-04-2005 18:56

Mischien is het wel makkelijk om te weten waarvoor.
Ik neem aan dat je op statisch vissen doelt?
Kies dan voor een 3.60 met 2,25 tot 2,75 lbs.
Kies je voor penhengels kijk dan naar een 3.90 m stok met ongeveer 1,5 lbs.
Laat je ook eens voorlichten bij je lokale hengelsportwinkel.

Veel succes,

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-04-2005 19:18

2,25 is hetzelfde als 2 1/4
2,5 is hetzelfde als 2 1/2

Snap je?

Ik weet niet op wat voor een wateren jij vist.Maar hier in Nederland zal je vrijwel elke situatie aankunnen met een fatsoenlijke 2,25 of 2,5 lb-er.Vooral als beginner (waarbij je je toch niet meteen richt op de beren uit het zuiden) zou ik nooit een zwaardere hengel pakken omdat je dan gewoonweg minder drilplezier zal hebben.

Zelf heb ik nu 2,5 lb stokken en mijn eerste karperhengel was een soepele 2,25 lb.Ik heb nu echter mijn oog laten vallen op een setje 2 pondertjes omdat ik zelfs met de 2,5 ponders op veel wateren nog steeds die echt spannende drils mis.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

05-04-2005 20:08

misschien ook iets om rekening mee te houden....wat is jouw lengte?

indien je dus echt heel klein zou zijn, is het mbt werpen, en drillen zelfs beter om een 3.30 meter stok te kopen. Ofterwijl 11 feet.

Maar indien je niet zo kort geboren bent is een 3.60 12 feet de juiste keuze.
Een andere keuze welke je moet maken is op welk watertype je de hengel voornamelijk zal gaan gebruiken. Een hengel met topactie (fasttapper) is dus duidelijk meer geschikt voor het vissen op rivieren en meren waar ver moet worden geworpen, zwaar lood wordt gebruikt en op afstand wordt gevist.

Vis je op binnewateren, kanalen, en lokale plassen, dan kun je met een medium tapper zeer goed terecht. Buigt dus tot ongeveer 50 %.

Wanneer je echt voor sublieme actie wilt gaan, krommingen als een hoepel, enz en niet met zwaar lood, of pva zakjes, en dynamite sticks gaat klooien is een slowtapper zeer leuk vissen. Ik heb er zelf 2 bij gekocht in een 1.3/4 lb versie. Puur voor de aktie. Ik gebruik ze enkel op lokale kleine natuurwatertjes enz


Een hengel is een moeilijke keuze, rekeninghoudend met je lengte, watertype, en je visstijl kun je bekijken welke hengel geschikt is voor jou.

suc6

jordy
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-04-2005 20:12

De perfecte aanvullign Jordy....
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

05-04-2005 21:22

ik ben het hier maar gedeeltelijk mee eens, zo licht vissen geeft wel leuke sport, maar bedenk ook dat het hier om een beginner gaat he. hij zou veel vissen kunnen verspelen door verkeerd aanslaan met een soepele hengel, de slip te vast kunnen zetten en de hengel breken of op een hele verkeerde manier gaan werpen, omdat hij teveel lood gebruikt dan goed is voor de hengel. een beginner weet echt niet waar hij allemaal rekening mee moet houden. ik zou zeggen, ga voor je eerste karperhengels op zoek naar een mooie aanbieding en zoek hier hengels uit die aan je budget voldoen, met je eigen voorkeurslengte en een werpgewicht van 2.5, 2.75 lbs. hier kan je met gemak lood tot een gram of 70/ 80 mee weg zetten tot een gram of 100 bij de 2.75lbs-ers. de marge om iets fout te doen wat afgestraft word ligt veel verder gaan, je kan veel meer met deze hengels doen voordat ze breken, mits je er dingen mee doet waarvoor een hengel bestemd is. ga dus maar mooi op zoek naar een setje 2.5 of 2.75 lbs hengels, want als beginner moet je nog zoveel dingen onder de knie krijgen die makkelijk fout kunnen gaan. wanneer je een te lichte hengel zou gebruiken dan zou je als beginner gewoon in de problemen kunnen komen, tenminste zo denk ik erover. ik hoop dat ik je hiermee toch een beetje wijzer mee heb kunnen maken en je moet ook goed snappen dat je er gewoon even geduld mee moet hebben en niet ineens hengels aanschaffen waar je laten spijt van krijgt. spit eerst eens even het forum rond en lees wat meer over hengels, werpen ed en koop dan pas je materiaal als je er helemaal uitbent wat je precies wilt.

Groeten Mark

PS: spro heeft goede hengels voor een goede prijs/ kwaliteitsverhouding. probeer hier eens naar te kijken(oa. spro prion CF carp 2.5lbs)
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

05-04-2005 22:05

als aanvulling hierop rest mij dan te zeggen dan je niet hoeft aan te slaan bij het statisch vissen....gewoon de hengel oppakken, lijn aandraaien, baitrunner dicht, en de spanning is voldoende.


Maar ieder zijn mening..

jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

06-04-2005 07:44

Mark Brouwer schreef:ik ben het hier maar gedeeltelijk mee eens, zo licht vissen geeft wel leuke sport, maar bedenk ook dat het hier om een beginner gaat he. hij zou veel vissen kunnen verspelen door verkeerd aanslaan met een soepele hengel, de slip te vast kunnen zetten en de hengel breken of op een hele verkeerde manier gaan werpen, omdat hij teveel lood gebruikt dan goed is voor de hengel. een beginner weet echt niet waar hij allemaal rekening mee moet houden. ik zou zeggen, ga voor je eerste karperhengels op zoek naar een mooie aanbieding en zoek hier hengels uit die aan je budget voldoen, met je eigen voorkeurslengte en een werpgewicht van 2.5, 2.75 lbs. hier kan je met gemak lood tot een gram of 70/ 80 mee weg zetten tot een gram of 100 bij de 2.75lbs-ers. de marge om iets fout te doen wat afgestraft word ligt veel verder gaan, je kan veel meer met deze hengels doen voordat ze breken, mits je er dingen mee doet waarvoor een hengel bestemd is. ga dus maar mooi op zoek naar een setje 2.5 of 2.75 lbs hengels, want als beginner moet je nog zoveel dingen onder de knie krijgen die makkelijk fout kunnen gaan. wanneer je een te lichte hengel zou gebruiken dan zou je als beginner gewoon in de problemen kunnen komen, tenminste zo denk ik erover. ik hoop dat ik je hiermee toch een beetje wijzer mee heb kunnen maken en je moet ook goed snappen dat je er gewoon even geduld mee moet hebben en niet ineens hengels aanschaffen waar je laten spijt van krijgt. spit eerst eens even het forum rond en lees wat meer over hengels, werpen ed en koop dan pas je materiaal als je er helemaal uitbent wat je precies wilt.

Groeten Mark

PS: spro heeft goede hengels voor een goede prijs/ kwaliteitsverhouding. probeer hier eens naar te kijken(oa. spro prion CF carp 2.5lbs)


Enkele jaren geleden viste iedereen met deze zogezegde lichte stokken
en noemde men een stok van 2 1/4 Lbs een "pook".

Groet
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-04-2005 10:54

kevin diederen schreef:
Ik weet niet op wat voor een wateren jij vist.Maar hier in Nederland zal je vrijwel elke situatie aankunnen met een fatsoenlijke 2,25 of 2,5 lb-er.


Was het maar zo Kevin. De meeste wateren bij mij in de buurt, waar ik dus ook op vis, sta je mooi te kijken hoe je nylon lijntje door de lucht heen wappert, met zo'n hengeltje..

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-04-2005 11:02

Toch heeft Kevin gelijk Lexus, hij zegt terecht, in vrijwel elke situatie, zit jij dus in een andere situatie.
Ik ben het maar zelden tegenkomen dat ik met mijn hengels van 2 1/4 lbs niet uitkwam en dat was op de IJssel, nog niet eens aan de kanten maar meer in de stroming had ik niks te vertellen.
Een beginneling die te zwaar begint te vissen maakt meer kapot dan ons lief is.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-04-2005 11:56

Hoi Douwe,

met dat laatste ben ik het ook meer dan eens, maar om te zeggen dat het in vrijwel elke situatie voldoende is vind ik iets te kort door de bocht
Als je er maar vertrouwen in hebt.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-04-2005 12:30

Als jij met een stuggere hengel een klein foutje maakt met de slipafstelling zal de lijn eerder de pijp aan de vis geven dan wanneer je een lichtere hengel gebruikt die de klap dan makkelijker opvangt.

Tip:

Begin dus met een niet te zware hengel en gebruik eens Maxima nylon.Heb je tenminste nog wat speelruimte tijdens de dril om zelfs al je een foutje maakt de vis nog te kunnen landen.
Vanmiddag ga ik waarschijnlijk een nieuw setje hengels halen. 2 pondertjes... en misschien gaat er ook wel maxima op de reservespoeltjes.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-04-2005 12:58

Kevin,

ik doel erop dat je op heel veel stekken te kort komt met een 2,5 ponds hengel, nou gaat het ook om de actie die in de blank zit, maar doorgaans heb je te weinig power om hem bijvoorbeeld bij palen, stenen en andere obstakels wef te houden.. ik vis namelijk vooral op rivieren en kanalen met veel obstakels en stroming en geloof mij dat je snel spijt krijgt dat je je 2 pondertjes en maximaspoeltjes meegenomen hebt..

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-04-2005 13:24

Helaas/gelukkig heb ik echter vanaf oktober nog minder tijd om te vissen en zal ik hoofdzakelijk op kleine vijvers, afgravingen en meertjes/plasjes blijven vissen.
En daar heb ik zeker genoeg aan een 2 pondertje.

En onder echt de meeste omstandigheden zal je met een hengel van 2 pond vooruit kunnen.
Verder ken ik ook niet echt een beginner die meteen op een rivier zal beginnen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-04-2005 14:02

Lexus, het spijt mij geweldig maar bij palen en obstakels is een parabolische 2 1/4 2 1/2 lbs toch echt veel beter.
De verklaring daarvoor is dat je veel beter in je hengel kunt gaan hangen zonder direct je vis kapot te trekken.
Over veel stroming heb ik het niet, zeker niet als je moet werpen met zwaar lood dan doe je niks met die hengels.
Ook op stromende kanalen kom je heel goed weg met die hengels.
Alleen op de IJssel ben ik er achter gekomen dat zwaardere hengels gewenst zijn dat zal op bv de Maas precies hetzelfde zijn.
Nogmaals een beginner moet niet met 2 3/4 - 3 lbs hengels beginnen en ook niet op moeilijk water zoals een rivier nu eenmaal is.
Hij moet bij obstakels vandaan blijven, begin eerst maar eens met een 2 tot 2 1/2 lbs hengel en leer eerst maar eens drillen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-04-2005 15:38

Vanaf een half uurtje geleden heb ik dus ook weer een stel 2 ponders.

Ziet er nu wel leuk uit:

Okuma epix baitrunner in maatje 50 met daarop 10 lb. Berkley Big Game in combinatie met een F4E Dimension in 2 lb.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

07-01-2010 20:18

Ik zie in de waterkant ook steeds meer 3,90 m karperhengels. Is dit een nieuw modeverschijnsel? Of heeft het een andere reden. Ik neem aan dat je er verder mee kan werpen, maar vroeg me af of er nog andere voordelen /nadelen aanzitten. En in welke situaties is zo'n hengel handig?
Zelf gebruik ik momenteel een 12 feet 3 ponder.

Ben benieuwd of iemand daar iets over kan vertellen.
Gebruikersavatar
Ronald van Loon
Berichten: 48
Lid geworden op: 19-09-2009 08:24

07-01-2010 20:33

Indien je bij de wat zwaardere testcurves ook nog een voetje extra kiest (3.90) kun je (als de techniek goed is)wat extra meters verwachten in je werpafstand.
Dit alles komt natuurlijk tot stand door de combinatie van compressie en hefboom.
Door de compressie over een nog grotere lengte te verdelen "bouw"je nog meer energie op in de blank,die icm de lengte van de hengel voor extra meters moet kunnen zorgen.
Zelf kom ik eigenlijk altijd wel goed weg met 2,75 lb bij 3,60,...maar je ziet idd steeds meer 3 en 3,5 lbs bij 3.90.
Al moet ik wel bekennen dat ik bij het pennen ook 3,90 hanteer.(omdat ik vind dat ik dan net iets meer controle heb,ivm"sturen".)
Het is wat het is,...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-01-2010 21:56

Een lichtere hengel drilt een vis beter en sneller af dan een zwaardere hengel.
Een zwaardere gooit weer iets verder.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-01-2010 22:48

Verplaatst naar Materiaal
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

07-01-2010 22:51

Vis ook met 2 ponders op het kanaal, voordeel is dat je jezelf wel een foutje kunt veroorloven de hengel vangt de klappen wel op,ook onverwachte runs parreer je gemakkelijk met de lichte stokken.

en 2 pond is nog zwaar vergeleken met de eerste glasstokken van ruim 4 meter die jan schreiner ooit maakte, een 10 ponds karper had een half uur nodig om binnen te komen, krom tot in het handvat maar geen body helaas. :wink:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
K. van den Herik

08-01-2010 07:31

schreiner schreef ook dat karpervissen nix was, snap ik als je op je handvat van je molentje moet drillen en de enige weerstand kwam van de koperen bus...

Statisch vissen vond ie al helemaal niks. Logisch die hengels bogen tussen de steunen door en de top zwiepte keurig mee in de ochtend bries.

Leuk wordt het met een 13 voeter als je je landingsnetsteel niet aan past.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-01-2010 08:26

Zijn haak-lijn-slip eenheid verhaal klopt ook niet bij de karpervisserij. Als ik de slip afstel op een 35/100 lijnen doe dat op de rek in de lijn, zal de absolute kracht op de bek van de karper -in vele gevallen- te groot. De haak zal uitscheuren.
Plaats reactie