Voerboot "Viper"


Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

02-11-2009 07:41

Frans,

Heb je ondertussen wat meer ervaring met deze boot opgedaan ?
Ben zelf ook op zoek naar een andere boot, vandaar.
Heb je nog steeds last van die spontane koersveranderingen ?
Is het bereik van de dieptemeter opgelost of blijft dit een probleem ?
Aangezien ik ook een opbouw versie van fishfun heb ben ik hier wel benieuwd naar.
Gr.
Edward
Frans Bax
Berichten: 87
Lid geworden op: 27-09-2006 15:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

02-11-2009 13:23

Edward,

De spontane koersveranderingen doen zich niet meer voor nadat ik de schroefjes in de motoren goed heb aangedraaid.
De problemen met de dieptemeter zijn er op dat bepaalde water nog steeds, maar ik heb ook nog geen statief gekocht. Hierdoor is het bereik mijns inziens een stuk minder, wat de rede van de storing kan zijn. Op andere wateren overigens geen last van storingen.

Al met al bevalt de boot goed, zeker ook gezien het handelbare formaat wat voor mij een groot voordeel is daar ik vaak 'korte' sessies maak.

Bij verdere vragen kun je me ook een pb'tje sturen.

mvg Frans
Jan Peter Teerling

02-11-2009 17:44

Frans hangen er in de buurt van dat water hoogspannings kabels of staan er zendmasten oid? Deze kunnen storen op het doorgeven van het signaal. Wat al een stukje kan schelen is je 'filter functie' op de handset aanzetten. Met een statief zal de ontvangst idd. ook verbeteren.

De Nederlandse gebruiksaanwijzing van de dieptemeter kun je in PDF rechts onderaan deze pagina vinden:

http://www.viper-voerboten.nl/www/index ... Fishfinder

Uitprinten en bij de dieptemeter bewaren.
Frans Bax
Berichten: 87
Lid geworden op: 27-09-2006 15:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

02-11-2009 17:56

Jan-Peter,

In de buurt van t water zijn idd hoogspanningskabels. De filterfunctie op de ontvanger heb ik ingeschakeld, maar wanneer ik op +- 200m vaar verliest de ontvanger het signaal van de zender. De ontvanger heb ik dan op de grond staan.
Zojuist heb ik geld naar je overgemaakt voor het statief. Ik verwacht dat het gebruik van t statief het signaalverlies zal voorkomen, aangezien op kortere afstanden op hetzelfde water geen problemen zijn mbt het ontvangst.

mvg Frans
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

05-11-2009 13:19

Er gaat tegenwoordig zoveel door de lucht dat het voor de dieptemeter bouwers er niet makkelijker op wordt.
200 meter is een goede afstand als de dieptemeter op de grond staat.
Als men in de auto een storinkje op zijn radio heeft dan hoor je er niemand over, maar als een dieptemeter ( die ook nog eens moet werken op een veel smallere band) een keertje verspringt o.i.d dan had ik soms gelijk mensen aan de telefoon.
Probeer er rekening mee te houden dat er veel draadloos verkeer enz. door dezelfde lucht gaat als jouw dieptemeter frequentie. Die geven soms storing. Dat kan geen enkele dieptemeter verkoper/ bouwer voorkomen.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
K. van den Herik

05-11-2009 14:24

Kwestie van communicatie ( vooraf bij aanschaf) eigenlijk?

Ik krijg soms darten op mijn scherm. Ik zeg mooi nix: straks wil iedereen dat...


Misschien wel handig om A en B om en om in te bouwen, nu zit iedereen op a
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

05-11-2009 14:30

Volgens mij is het niet mogelijk om kanaal 'B' als standaard te gebruiken.
Gr.
Edward
K. van den Herik

05-11-2009 14:49

wel met Remote Sonar Sensor b dacht ik zo
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-11-2009 15:00

Heb zelf ook wel eens problemen op wateren waar er vooral binnenvaarts schepen varen wil me dieptemeter wel eens minder geven dan dat ie wil.en heb er ook wel eens last van als ik op een water zit met heel veel dijken.

En het wil ook wel eens zo zijn dat als je je antenne van je controler van je voerboot maar net iets in het signaal zit van je dieptemeter,dat je dan ook storing krijgt.

Op kempisch had ik er zelfs last van dat ik de dieptes zag van een andere voerboot :lol: Najah even op kanaal B gezet en opgelost, is het zo doe je alles uit,en weer aan dan staat ie weer op kanaal A,maarjah 2 stroomdraadjes even op de puntjes van je eitje zetten en je staat weer op B.

En wat K zegt klopt ook.

Gegroet Leen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Sam Bos

11-11-2009 21:58

De nieuwe type rf15 die ik gebruik van fishfun kun je wel standaard op het B kanaal zetten. Is soms wel eens makkelijk als er op een water zeer veel met boten tegelijk word gevaren. :)
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

13-11-2009 21:27

Ik zie net op de website van Viper dat ze een leuke beursactie hebben.

Misschien iets voor degene die op zoek zijn naar een nieuwe boot!
Jan Peter Teerling

10-12-2009 17:26

Klopt inderdaad Joost. De beursaanbieding voor CarpevenTT 18,19 & 20 december a.s:

http://www.viper-voerboten.nl/www/index.php?Page=Nieuws
Martin Peters
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-01-2010 10:28

03-01-2010 11:25

bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door Martin Peters op 16-01-2010 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
tom de groot
Berichten: 144
Lid geworden op: 22-11-2009 15:11

03-01-2010 14:14

Dat stroom verbruik kan ik beamen.

Ik heb zelf de Viper storm en als je het aan mij vraagt is het stroomverbruik echt belachelijk hoog, 2 accu's is max 3 km varen en meestal is het zelfs al na 2 km gedaan met de pret.

Ik heb voor een tripje frankrijk met 3 personen voor 7 dagen 30 accu's meegenomen en dan hadden we eigelijk nog niet genoeg. Dit is inclusief een koffer met zonnecellen. Niet te doen is het eigelijk... en dan raden ze zo'n boot aan voor grotere wateren. Als je 2 hengels hebt uitgevaren kun je de accu's alweer vervangen.

Maargoed voordeel is dan wel dat hij erg wendbaar is, een grote voercapaciteit en bereik heeft. Voor mij weegt dit echter niet op tegen dit enorme nadeel helaas...

Als ik nu een boot zou moeten kopen was het wel de fishmaster voor 1500 euro en 5 jaar garantie.
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

03-01-2010 14:28

Ik heb eventueel voornemens om de Viper Icon aan te gaan schaffen.

Geld bij de Icon hetzelfde probleem als hierboven beschreven?

Wellicht iemand al praktijkervaringen mee?
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

03-01-2010 15:02

Beetje vreemde klachten allemaal,

Over stroomverbruik tja ik heb zelf een microcat en daar doe ik hooguit 1,5 uur mee ofzo maar ik krijg ze niet leeg als ik constand mijn zonnepaneel na het uitvaren er op zet.

Dus met 1 set extra accu's en een beetje gezond verstand kan je dus makkelijk de accu's vol houden.

En als je de plaatje's weghaalt om sneller te varen dan moet je ook voor lief nemen dat je accu's nog sneller leeg zijn en dan ook nog eens een dieptemeter tja dan gaat het nog sneller.

Iets wat ik ook altijd vaak doe als ik de voorboot meeneem naar france is een omvormer en een 180 amp accu meenemen kan ik als het nodig is ook gewoon snacht's mijn accu's opladen ben je meteen van al het gezeik af.

Verder zijn er volgens mij geen klachten over de viper, zover ik weet is het al jaren 1 van de beste boten in engeland.

GR Remko
Martin Peters
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-01-2010 10:28

03-01-2010 15:31

bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Martin Peters op 16-01-2010 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

03-01-2010 15:55

Martin,

Ik snap niet dat jij zo nodig een acount voor moet aanmaken.

En dat de engelse fishfinder er niet op zit kan met de kosten te maken hebben.

Ik vind 40 min met de plaatje's eruit en fishfinder in werking nog best meevallen das toch al snel 2 uur met normaal gebruik.

Dat ik een grote accu met omvormer meeneem is niet slepen maar vooruit denken en dat solar paneel heb ik altijd in de tas van de voerboot zitten dus slepen?

En dat ik reageer terwijl ik een microcat heb tja dit is een discussieboard dus als je dat niet wilt meld je dan niet aan om iets af te kraken.

GR Remko
Gebruikersavatar
Niek Boonman
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-02-2008 11:05
Locatie: Wolphaartsdijk

03-01-2010 16:25

Ik ben ook wel benieuwd naar het stroomverbruik.
Ik ben helemaal overtuigd van het kunnen en laten van de boot.
Mijn pijlen heb ik gezet dan ook gezet op de Icon.
Nu ben ik wel benieuwd naar het stroomverbruik van 1 accu (van de icon). Hoelang kun je er ongeveer mee varen?
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

03-01-2010 16:41

Ik lees de vorige berichten net eventjes en ik moet zeggen dat ik er wel en niet blij mee ben.
Wel blij ben ik omdat er twee boten als goed worden beschreven waar ik betrokken bij ben geweest.
Niet blij ben ik met het feit dat een ''nieuweling'' iets plaatst op een forum wat hij tijdens een testvaart heeft ervaren.
Ervaren doe je in mijn ogen op de langere termijn als het op voerboten aankomt. Als je dan uit ervaring je voorkeur uitspreekt dan is het redelijk als je een mening neerzet. De Viper heeft voor en nadelen, dat heeft iedere boot. Vaartijd is altijd een hot item, dit is vaak op te lossen door zwaardere of andere accus. Geef eerst je bouwer/ verkoper de kans om het de door jouw gevraagde te regelen of op te lossen.
Zoals zo vaak wordt een kleine mening of standpunt weer een groot probleem.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

03-01-2010 18:33

Voor mij is de accuduur ook zeker van belang.
Dat is ook de reden dat ik mijn mini-baitcruiser heb verkocht.
Deze haalde net 1 uur varen met 1 accu en aangezien ik weinig zin had een tas accu's mee te slepen heb ik hem verkocht.
Op de site van Viper is volgens mij weinig terug te vinden over accuduur.
Gr.
Edward
Jan Peter Teerling

03-01-2010 19:07

Ik wou eigelijk niet reageren, maar bon. Één reactie lijkt me genoeg. Ik zal me verder niet uitlaten over wat voor heerschap de heer Peters is, lijkt me niet op zijn plaats. Het aanmelden om af te branden lijkt me al genoeg te zeggen.

Nadeel van een voerboot met Jet Motoren (o.a Microcat & Viper) is dat het stroomverbuik idd. altijd hoger zal liggen dan bootjes met een schroef. Een schroefje hoeft alleen rond te draaien in het water, Jet Motoren moeten zuigen en uitspuiten. Komen genoeg andere voordelen voor terug.

Onze dieptemeters worden geplaatst in een uitsparing in het casco:

http://www.viper-voerboten.nl/www/index ... Fishfinder

Krijg momenteel boten van Viper UK waarin ze geplaatst moet worden en die gaan weer terug. Lijkt me genoeg zeggen.

Wil je gebruikers info over Viper er is genoeg te vinden op de Engelse karperfora.
tom de groot
Berichten: 144
Lid geworden op: 22-11-2009 15:11

04-01-2010 15:48

Tjah en dat er bij de producten van viper niet eens wordt bijgezet hoever je ermee kan varen zegt mij weer genoeg. Ik baal in elk geval als een stekker dat ik ooit zo'n boot heb aangeschaft.
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

04-01-2010 18:00

Tom,

Als je een boot koopt en er staat niet bij hoever je er mee kunt varen, dan lijkt me toch dat je dat kunt vragen.


Gradus....
....................
Martin Peters
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-01-2010 10:28

04-01-2010 18:20

bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Martin Peters op 16-01-2010 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.