invloed van de lijn


Plaats reactie
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-05-2003 08:03

jaren geleden (erg lang geleden trouwens) viste ik alleen op witvis en hoe dunner de lijn was die ik gebruikte hoemeer aanbeten ik kreeg.
nu vraag ik mezelf af of dat ook opgaat voor het karpervissen .
nutuurlijk weet ik dat een dunnerelijn beter gooit dan een dikkere maar waar het mij om gaat is of in met een dunnerelijn meer aanbeten kan verwachten .
graag hoor ik jullie mening hierover.
groet Henny
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

11-05-2003 08:38

Beste Henny, zelf denk ik van wel hoe meer je kan verbergen hoe eerder je ze kan foppen.
Uit eigen ervaring kreeg ik meer aanbeten met een dunnere lijn maar omdat ik ook altijd mijn rigs aan het veranderen ben durf ik niet keihard te zeggen dat je met dunnere lijn meer vangt.
Ben er wel van overtuigd dat het in sommige gevallen in je voordeel kan werken.
I always say better safe then sorry.
Met andere woorden, waarom zou je de risico nemen dat ze je lijn toch waarnemen.
Gebruik een dikke lijn alleen als de omstandigheden hierom vragen.
MVG. Robert Campbell.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

11-05-2003 09:51

De dikte van de lijn zal altijd in de functie van het vissen moeten staan.
Het is een verschil met witvissen dat de lijn horizontaal ligt in plaats van verticaal(penvissen even buiten beschouwing gelaten).
Ik ben er van overtuigt dat een karper eerder schrikt van het voelen van de lijn dan van het zien van de lijn.
Nadelen van een dunne lijn zijn de geringere trekkracht maar ook de grotere snijkracht(geld voornamelijk voor gevlochten lijnen).
Het laatste wordt vaak vergeten met het gebruik van rigs,te vaak heb ik gezien dat karper bekken gewoon ingesneden waren door onderlijnen als de haak een wat dieper als normaal in de bek zat.
Een wat dikkere onderlijn maar wel van zacht materiaal geeft dit probleem niet en geeft naar mijn mening ook geen terug val in het aantal aanbeten.
Zorg dat je laatste meters lijn gewoon over de bodem loopt en je camoufleert je "te dikke" lijn gewoon in plaats van een dunnere lijn te gebruiken die tijdens de dril van je nieuwe pr net te dun blijkt te zijn.
Gebruik ook geen onverwoestbare lijnen met een trekkracht om een olifant uit te drillen dit heeft ook geen zin,de meeste vissen worden verspeelt doordat de lijn ergens tegen op schuurde of dat een knoop breekt en zelfs 0,50 gaat kapot als er een mossel aan komt,alleen de vis is de klos met zo'n stuk lijn achter zich aan.

Wil
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-05-2003 10:16

Henry,

Vroeger werd gevist met een beaasde haak direct geknoopt aan de nylon hoofdlijn. Toen was er zeker een verschil in de vangst tussen 30/100e en 25/100e. Hoe dunner hoe soepeler en hoe minder de kans dat de karper de springerige lijn te vroeg bemerkt. De veel soepeler gevlochten onderlijnen waren ooit een doorbraak daarop en de vismethodes zijn sindsdien alleen maar verbeterd. Maar nog steeds is een stiff rig een korte onderlijn. De werking is gericht op het direct haken van de vis zonder hem de kans te geven los te laten door het voelen van de stugheid van de onderlijn. Het speelt dus nog wel degelijk een rol. Kies je voor langere gevlochten onderlijnen, dan ga je voor zo soepel mogelijk.

Groeten, Kees
Plaats reactie