Landingsnetten


Plaats reactie
Jacky Hendrik
Berichten: 109
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: Zoetermeer

28-04-2003 16:24

Hallo allemaal ,ik moet binnekort een nieuw landingsnet kopen. graag wat ervaringen van een paar kenners . ik heb mijn oog op een MCF net laten vallen, wel aan de prijs maar erg goed afgewerkt.

mvg
Willem Barnas

28-04-2003 17:18

Jekkie,

Ik heb al zes jaar een North & Western-net wat toendertijd fl.260,- kosstte, maar het is een onverwoestbaar net! Ook de netten van Terry Eustace zijn erg degelijk. Let een beetje op de gebruikte materialen. Al dat dunne 'showcarbon' van tegenwoordig, kan geen stootje hebben namelijk. Laat je niet leiden door een gelikt uiterlijk of laag gewicht, je loopt er toch niet mee rond en het hoeft absoluut niet mooi te wezen, maar functioneel. Van het MCF net weet ik niet zo veel, maar het lijkt me een vrij robuust net.

Groet,
WB :wink:
Willem Barnas

28-04-2003 17:19

Oh,

Dat net van Terry Eustace is trouwens erg diep en groot en m'n maat betaalde er een paar jaar terug rond de fl.225,- voor, overigens ook een heel degelijk ding.

WB :wink:
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

28-04-2003 22:41

Het net van terry eystace super gewoon ik heb hem al een jaar of 6 er zitten nu gaten in bij de uiteinde van de armen maar dat heb ik gemaakt met wat gevlochte lijn dus dat houd wel weer een paar jaar.
Het stinkt nog steeds niet maar het grote 1,30bij1,30 meter net is erg onhandig als je wat kleiner bent maar voor de rest super
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

29-04-2003 00:09

Ga nu niet bezuinigen op een schepnet!!!

Ik had laatst een sessie waarbij het schepnet uitscheurde met het eruithalen. Ja, ik had de 2 pinnen (k'weet niet hoe ze heten) eruitgehaald. Het was toe die tijd (3 jaar geleden) een ding van 125 gulden.
daar ging bijna mijn record het water in. het was een gave schub van 28 pond. nadat ik de lijn had doorgebeten (omdat deze in de knoop was met mijn andere lijn) wilde ik hem uit het water tillen. heel de kop lag al buiten het net. ik schrok me kapot en tolde de karper dus gouw op het droge. Het had niet veel gescheeld of ik was hem kwijt.

TIP: Laat je schepnet wel altijd goed drogen. na een paar dagen komt er al wat schimmel in die je niet ziet. het net word daardoor altijd wat zwakker!!!!

Groeten,

Luuk
Willem Barnas

29-04-2003 16:50

Beste Luuk,

Maak je om dat rotten geen zorgen, de meeste hexamesh-netten zijn tegenwoordig rotvrij...
Pas wel op met ratten, die willen (als je je net 's-nachts gewoon plat op de grond legt) nog weleens verstrikt raken in de mazen en zichzelf vrijknagen... Ik kan het weten. Mocht het dan toch gebeuren, dan niet gaan lopen naaien (tenzij het gat heel groot is), want de huidige netten zijn geperst, op de handgeknoopte netten na dan.
Wassen doe je met de hand in een emmer warm water; de boel losschroeven bij de uiteinden van de armen, net opstropen, knopie erin en poedelen maar!

North & Western blijft een aanrader, een superrobuust net!

Een prettige landing,
WB :wink:
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

29-04-2003 18:05

De fox netten zijn ook heel erg mooi.
heb zelf dat exreem net van fox is een super ding. Het is een vrij diep net dat is iets minder maar het gaat erom dat je er een dikke vis mee kan scheppen en in franfrijk is dat wel handig vind ik zelf. Het net kost rond de €130,-
mzzl Niels
Willem Barnas

29-04-2003 21:34

Mmm...

"...in Frankrijk is dat wel handig vind ik zelf...".

En in Nederland dan, als je middenin een zwaarbewolkte nacht zonder licht en met stevige golfslag van opzij die metervis erin wilt loodsen? Mensen klagen weleens over het formaat, maar in de situatie die ik hierboven schets is 115-130cm. naar mijn idee heus niet overdreven. Misschien handig om even te weten:

Hoe grover/wijder de mazen, hoe wendbaarder het net en dat is bij zo'n 'enorme zak' wel handig als je snel wilt/moet manouvreren, zeker op stromend en/of 'ruig' water...

Haul 'em out!
WB :wink:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-04-2003 22:16

Grof mazig is perfect,mits.....
juist ja de onderkant van het net fijnmazig is ivm beschadigen van de vinnen.
Vooral de rugvin heeft wel eens de neiging om zich in een grofmazig net te boren en flink te beschadigen.
Zorg dus dat je net uit minimaal een derde uit fijn mazig bestaat.

Wil
Plaats reactie