druppellader op zonne-energie


Plaats reactie
Gebruikersavatar
aldwin janssen
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-01-2008 23:54
Locatie: groesbeek

03-06-2008 21:53

hallo luitjes.

kan iemand mij helpen? ik wil graag een druppellader op zonne-energie kopen voor een lange trip om mijn accu`s op pijl te houden 12volt/105 amph. het is voor de electromoter. is het de moeite waard om zo'n druppelaar te kopen en weet iemand hoeveel hij bijlaadt. ik heb er een gezien:
vermogen: 13w max
werkspanning:14v
werkstroom:750mA
kan me iemand hier mee helpen? ik heb er echt geen verstand van

groetjes
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

03-06-2008 22:19

beste aldwin

om een dergelijke accu op te laden op zonne energie heb je toch wel een flink paneel nodig.
Zelf zou ik iets nemen van rond de 5 amp met een laad regelaar....dit kost wel de nodige euro's
je kan dan na een vaartripje je accu op peil houden.



zoiets als dit dus http://link.marktplaats.nl/162325122

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

03-06-2008 23:36

Verplaatst naar Materiaal

P.s: Kijk eens bij http://www.omvormer.net onder de tab "zonne - energie 12 volt lader"

Succes :wink:
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

04-06-2008 03:55

mourad,

dat is veel te weinig vermogen,deze zijn leuk voor je 12 volt 7 amp accu's etc
niet voor een 105 amp accu

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-06-2008 17:37

Ik heb die van 750 mA, Vikor. Neem ik mee als ik een sessie langer dan een week heb. Een 105 aH accu laadt hij in 5,5 dag compleet op. Dus voor het druppelladen, waar deze jongen het over hebt, kan het nog wel.
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

04-06-2008 18:14

kan ik met een traxi accu 105 amph,en een zonnepaneel van 750 ma,een week gaan vissen zonder een tweede accu aan te schaffen. voorbeeld.3x per dag uitvaren +- 100 meter. met 4 hengels is 4x 200 =800 meter x 3 =2,4 km per dag.x 7 = 16,8 km in de week,hier kom ik nog wel uit,maar dan :P :P .,voor het uitrekenen van je accu,en zonnepaneel in amph/ma/volt.
heb ik totaal geen verstand,wie weet de uitkomst.
alvast bedankt aan de willie wortels :wink:
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

04-06-2008 19:54

gisteren heb ik een minn kota gekocht met een 110 amph accu
en die man raad het af om je accu opteladen via een zonnepaneel
hij had het ook over 110 uur laden met een 1 amph zonnepaneel
is een kleine aggregaat niet de oplossing?
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

04-06-2008 20:17

Dennis,

Opladen via een zonnepaneel gaat prima,word al tijden toegepast bij campers en boten etc
Het is heel simpel,hoe groter het vermogen van het zonnepaneel hoe sneller de accu vol is.
Het mooiste is een paneel die 10 amp kan leveren of 2 van elk 5 amp.
Stroom is gewoon stroom ongeacht hoe deze opgewekt word,dus dat verhaal dat niet werkt of niet goed is is lariekoek.

Mourad,leon

Natuurlijk kan je met 750 mah je accu bijladen,alleen schiet dit niet op wanneer je veel moet varen dan is 750 mah gewoonweg te weinig...teminste dat is mijn mening.
Zo'n paneel is beter te gebruiken bij gelaccu's voor bv je voerboot.

mvg

viktor
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

04-06-2008 23:18

een zonnepaneel zoals die voor rond de € 150 aangeboden worden hebben een output van ongeveer 1 amp bij volle zon bij bewolkt weer aanmerkelijk minder. Optimaal laden voor een accu is op 10% van het amperage. Dus bij een 105 amp accu laad je het beste met 10 amp. gedurende 11 uur (bij lege accu) Laad je op 1 amp. kost het 110 uur. Omdat 's nacht de zon niet schijnt heb je hem de hele week aan het zonnepaneel hangen.
Het is dus afhankelijk van het verbruik van je electromotor en de tijdsduur dat je vaart (tijd is belangrijker dan afstand.)
Een electromotor gebruikt veel meer wanneer je vol gas vaart. Als je een lichte motor en een flinke boot hebt moet je bijna altijd vol gas varen om vooruit te komen. Een zware motor kan je boot beter hebben en als je dan bewust langzaam vaart gaat je accu ondanks het hogere verbruik langer mee. Wanneer je een motor met maximizer hebt en je vaart langzaam kun je tot 4 x zo lang varen met 1 accu dan een motor zonder maximizer en vol gas. Een maximizer is (kort door de bocht uitgelegd) een transistorschakeling die de motor onmerkbaar snel uit en inschakelt. Op de momenten dat hij uit staat gebruikt hij niets.
Wat gebruikt een electromotor per uur? Zonder maximizer bij vol gas mag je globaal uit gaan van 1 amp. per LBS stuwkracht. Dus met een motor van 25 lbs is je accu met 4 uurtjes knap leeg bij 55 lbs is het met 2 uur al ver over. Hier is met een zonnepaneeltje van 1 amp niet tegen aan te laden. Met maximizer en bewust langzaam varen kom je minstens tot 12 uur resp. 6 uur. Als je dan ook nog weet hoe snel je vaart kun je globaal uitrekenen hoeveel km je op 1 accu kunt afleggen. Bij een zware motor die bv. 8 km per uur kan en je vaart maar 3 km p.u. met maximizer kom je makkelijk aan jouw 17 km. Maar als je een droomsessie hebt of veel last van kreeftjes of poisson chat kom je al snel aan een veelvoud van 17 km.

kortom zonnepaneeltje kan geen kwaad maar schiet niet echt op. Houdt je echt niet aan het varen als je veel moet. Zwaar paneel van bv. 5 amp liever nog 10 natuurlijk wel maar dat is zo duur dat je beter een tweede accu mee kunt nemen.

voor een voerboot is een zonnepaneel zonder regelaar (bv. ultramat12) ook niet echt ideaal.
Als je een 7 amp. accu met 1 amp per uur laadt is hij in theorie in 7 uurtjes vol. Dat geeft hij ook aan. In de praktijk is hij echter niet echt goed vol. Ook bij kleine loodaccu's geldt
laden op 10% (dus in dit voorbeeld max. 0,7 amp). Met een regelaar tussen zonnepaneel en accu kun je dit instellen. Het duurt dan 10 uur maar dan is hij wél goed vol.
Voor hetzelfde geld als een zonnepaneel neem je een 65 amp accu + een ultramat12 mee en kun je ongeveer 10 keer je bootaccu opladen.
K. van den Herik

05-06-2008 07:58

als u het voor elkaar krijgt om met een geladen 65 a accu 10 keer de 105 A accu op te laden heeft u zojuist de wereld energie problematiek opgelost.

Wij, van de bond van pendulum mobile, , adviseren u om op te passen, er ziojn partijen die u dit niet in dank zullen afnemen...
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

05-06-2008 09:40

even goed lezen K. vd Herik.
Het 10 keer opladen vanaf een 65 amp accu staat in een aparte alinea over voerbootjes. Het gaat in deze alinea duidelijk over een voerbootaccu van 7 amp. en niet over de accu van 105 amp.
Ik weet dat Aldwin (starter van dit topic) hier niet om vraagt maar ik heb het er bij geschreven als reactie op de bijdrages van Viktor.
Als aanvulling nog even: als je een zonnepaneel hebt dat 750 Mah levert heb je voor het opladen van voerbootaccu's van 7 amp. geen laadregelaar nodig. Immers het laadamperage (750 mah) is ongeveer 10 % van het amperage van de accu (7 amp.) dus optimaal.
Bij mijn weten zijn er echter weinig zonnepaneeltjes die wanneer de accu vol is automatisch op conditieladen (druppelladen) over gaan. Dus wanneer je een zonnepaneel gebruikt is het van belang de tijd dat hij aan je voerbootaccu hangt in de gaten te houden ivm eventueel over laden. Ook in dit geval is een ultramat laadstation aan te bevelen want dat meet de accu en gaat wel automatisch over op druppelladen.

Nog even over de grote accu (105 amp.). Het steeds weer aan de oplader (of zonnepaneel) hangen bevordert de levensduur van de accu ook niet echt. Bij loodaccu's (ook onderhoudsvrije) geldt nog steeds dat het vermogen van de accu na een X aantal keren laden afneemt tot 80%. De X staat in deze voor het aantal keren dat de lader aangesloten wordt en niet voor de uren dat hij er aan hangt. Beter dus ver leeg trekken en dan laden.
Als je wilt proberen de accu zo vol mogelijk te houden kun je beter het zonnepaneel constant (dus ook als je vaart) aangesloten laten.
K. van den Herik

05-06-2008 11:21

Doek ook, zeker omdat ik ook benieuwd ben naar het antwoord op de originele vraag, dat je de energie problematiek niet had opgelost had ik al wel begrepen :lol:.

zelf denk ik aan een aggregaat maar welke?
MVG

Klaas
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

05-06-2008 12:11

als je plaats hebt in de auto en je vindt het geluid niet bezwaarlijk zou een aggregaat zeker kunnen. Ook de kleintjes zijn meestal echter behoorlijk zwaar en je moet ook nog een jerrycan brandstof meenemen want ook een zuinig aggregaat verbruikt nog aardig wat liters als je hem dag en nacht laat draaien.
Vandaag de dag wordt je ook niet vrolijk van de brandstofprijs. Maar het geeft natuurlijk ook wel weer een hoop confort. Kan je zelfs je TV en schotel meesjouwen om onder het vissen naar het EK te kijken.
ff googlen op aggregaat levert via marktplaats al meteen een hit op "voor € 99 nooit meer zonder stroom". Als de specificaties op de website kloppen levert hij via de twaalf volt uitgang ruim 8 amp. Zou aardig in de buurt komen voor weinig geld.
K. van den Herik

05-06-2008 12:30

Beetje zonnecel gedoe komt op eur 700.

Tis wat. Vergeet de koelkast niet :lol:

MVG
Klaas
Gebruikersavatar
aldwin janssen
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-01-2008 23:54
Locatie: groesbeek

05-06-2008 21:51

Hallo luitjes,

Ik bedank iedereen voor de reactie. Ik ben al een beetje wijzer geworden. Als ik ga vissen in Frankrijk neem ik maar gewoon een aregaat mee. Ik denk dat dat de beste oplossing is.

Groetjes Aldwin
Plaats reactie