Gevlochten lijn als hoofdlijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wesley van Baest
Berichten: 98
Lid geworden op: 28-08-2007 12:17
Locatie: Tilburg

19-05-2008 22:30

Hey mensen,

Ik zit eraan te denken om gevlochten lijn te nemen vanwege de rek. Heb hiervoor Shimano Technium gehad (nog steeds) maar die krult als de pest. Ik heb de zoekfuntie gebruikt mja 75 pagina's en niet echt een duidlijk topic over welke lijn je het beste kunt gebruiken. Zou graag wat ervaringen willen weten over gevlochten lijn en misschien een goeie vervanger voor technium want die is iig sterk zat daar geen bezwaar over.

Mvg Wes
P.B. 2008: 48 pond Leder!!!
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

19-05-2008 23:01

Hoi Wes,

Ikzelf gebruik zelden gevlochten lijn als hoofdlijn althans ik een lange afstandsvisser ben.

Het nylon dat ik merendeels gebruik is deze van;

- JRC
- Suffix

Beide lijnen zijn zeer goed voor het afstandsvissen, zijn zeer schuurbestendig en kinken zelden.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

19-05-2008 23:24

Wesley,
gevlochten lijn is bij een dunnere diameter beslist nog sterker dan Technium. Het is beslist niet nodig om dure lijn zoals proline of Fox graviton te nemen. Je zou de gevlochten lijn van Vlemmix eens kunnen proberen. Niet duur en best goed.
Sommige gevlochten lijnen zijn niet zuiver rond maar daar heb je bij de meeste molens weinig last van. Gooien met gevlochten lijn is wel anders dan met nylon (vingerbescherming).
Omdat er geen rek op zit is het wel verstandig om een nylon voorslag te gebruiken (om de klappen onder de hengeltop op te vangen).
Als je niet op grote afstanden vist is gevlochten lijn niet noodzakelijk. Kinkt niet maar er zijn ook nylons die aanmerkelijk minder kinken dan Technium.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

20-05-2008 09:33

Kleine toevoeging aan wat hans zegt... het kinken kan ook door het type molen komen...
Technicum is bij verkeerde / minder goede opspoeling van de molen zeer gevoelig voor kinken.
Denk bij bovenstaande aan de shimano 4500 reeks molens, deze spoelen over het algemeen niet altijd even fijn op... hierdoor is de kans op kinken ook wat groter met bijvoorbeeld technicum ( harde lijn ), die er wel redelijk vatbaar voor is op dit soort molens.

Wel goede opspoeling bijvoorbeeld Shimano BB LC / Ultegra's, maar ook de Aero reeks, of daiwa's ( Big Pits ) heb je veel minder last van het kinken door de betere opspoeling en lijn ligging, bij de big pits ook de grotere spoel waardoor het anders door de slip trekt... verschil met grote en kleine spoel bij het pakken van lijn op de slip, de spoel draai bij een grote molen minder vaak rond bij het zelf stuk aan lijn als een kleine spoel.

Dit zijn dan ook mijn eigen ervaringen en van anderen...

Mocht je opteren voor gevlochten... vis dan iig met een voorslag voor de veiligheid van de vis...maar ook voor het werpen ;)
Ondanks de prijs is de pro-line lijn wel serieus één van de betere gevlochten lijnen mits je zinkend wil hebben... maar ook gatorbraid van PB is zeker niet verkeerd een aanrader.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

20-05-2008 13:56

ik zou gevlochten lijn zeker niet aanraden op afstanden onder de 150 a 200 meter het is absoluut overbodig en heeft eigenlijk ook geen voordelenwant als nylon kinkt dan zal ook je gevlochtenlijn gaan kinken, dat je lijn gaat kinken kan ook komen door verkeerd uitvaren of door vaak door te voorzichtig te drillen (je slip heen te draaien tijdens een dril)... bij uitvaren heb ik ondervonden dat je het beste gewoon je beugel kan open zetten dan hem op je slip of baitrunner uit te varen...wat betreft het drillen.....vast is vast dus waarom TE voorzichtig zijn.

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Wesley van Baest
Berichten: 98
Lid geworden op: 28-08-2007 12:17
Locatie: Tilburg

20-05-2008 16:51

Hey Mensen,

Alle 3 bedankt voor de uitleg en info.Het probleem bij de Technium is niet zo zeer het kinken maar hij krult gewoon zelfs met een terugzwemmer om je top (heeft me neefje gehad). Dat kan tog zkr niet de bedoeling zijn. Ik vis nog steeds zonder voerboot dus daar kan het ook niet aan liggen en me slip die staat nog net nie dicht zullen we maar zeggen. Type molen is de aero GTC 6000. Maar mocht ik van de zomer dan misschien tog nog een voerboot halen dan zal ik er zkr gevlochten lijn opspoelen. Nogmaals allen bedankt.

Grtn Wes

PS. meer info is altijd welkom
P.B. 2008: 48 pond Leder!!!
Plaats reactie