Koelbox


Plaats reactie
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

25-03-2008 19:21

Nu ik inmiddels zowat veel en genoeg vismateriaal verzameld heb ga ik steeds kritischer kijken naar mijn spullen. Graag wil ik alles optimaliseren zodat ik van alle spullen alleen maar gemak heb en geen hinder. Voor sommige misschien een beetje overdreven en onzin, maar vandaag is mijn koelbox aan de beurt.
Als ik ga vissen in de zomer en ik ga 2 lange of 3 dagen is koud drinken belangrijk om voorhanden te hebben. Super geschikt is het meenemen van een koelbox. Ik heb gewoon een standaard koelbox. Best modern en van een goed merk. Enkel heb ik de volgende "problemen":
-De vorm is aan alle kanten ovaal. Dit is een probleem want: er kan minder in dan dat hij balkvormig is (en ongeveer evenveel in beslag neem). Is lastig stapelen bij mijn karretje als ik naar de visstek loop. En de bovenkant kan niet als tafeltje functioneren (want die staat bol).
-De kleur van de koelbox is fel blauw. Andere koelboxen die ik bekeken heb zijn allemaal fel gekleurd. (Leuk bij de zomertinten die je vind in de bikini-mode gebeuren, maar tijdens het vissen hoeft dat van mij niet) Een enkeling is wit gekleurd, maar dat ziet er vlug smerig uit.
De vraag is nu: heeft iemand de ideale koelbox waarmee ik dit probleem niet heb. Welke heb je dan (merk/foto)?
Ik ben reuze benieuwd....
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

26-03-2008 08:38

niemand een fijne koelbox? :(
Jan Peter Teerling

26-03-2008 16:31

Wim,

Heb geloof ik zo'n 7 koelboxen. Van de gene waar 6 blikjes +spec. element in gaan tot een op gas.

Voor een 3 daagse sessie of langer gaat die op gas mee,werkt super alleen is een behoorlijke box om mee te nemen. Kan er zelfs ijsklontjes mee maken.. :D

Al mijn koelboxen zijn enigzins ovaal van binnen. (ronde hoeken) In die hoeken zet ik ingevroren flessen (1,5l) drinken ZONDER prik, of gewoon water/spa blauw. Dit blijft zo'n 3 dagen goed koud.

Zorg dat alles wat in de koelbox gaat goed koud is, doe je dit niet dan zijn je bevroren flessen zo ontdooid.

Ook doe ik bovenin een koelzak van de supermarkt, goed aandrukken over de inhoud van je koelbox. Op deze manier hoeft het stuk waar niks zit (bovenin) niet gekoeld te worden. Wat ook goed werkt is al je gekoelde flessen/producten in aluminiumfolie wikkelen, en dan de koelbox in.

Zorg dat je koelbox altijd in de schaduwstaat, dus ook niet in de schaduw in een warme tent..

Heb ook een koelbox met een snoer er aan, die je in de sigaretten aansteker van de auto kan aansluiten.
Heb sinds kort een dubbel zonnepaneel (6/12v) waar ook een plug bij zit om deze op aan te sluiten.
Zonnepaneel vol in de zon of bij slechtweer/geen zon/ s'avonds op een Coleman bezine lamp en deze doet het ook. Ook je telefoon,accu's van je voerboot/electromotor etc. etc. kan je hier op aansluiten.

Kleuren van een koelbox een probleem? Bij de Praxis verkopen ze de originele camou kleuren uit het Amerikaanse leger in spuitbus.. :wink:

Succes.
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

26-03-2008 17:18

Ik weet niet hoeveel jij meeneemt naar een sessie.
Maar ik heb een foodbag van jrc,alles zit er in bestek, bekers,borden,snijplank.
En 1 gedeelte is als koelbox ingericht,ik vind het echt een goede oplossing.
Je hebt alles bij de hand,en voor mij is ie groot genoeg.

Groet,

Gradus
....................
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

26-03-2008 17:25

Gradus, heb zelf ook de Foodbag van JRC en weet toevallig dat "Wim" deze ook heeft. 8)

Maar als ik langer dan een dag ga, dan is deze tas niet voldoende. Ook vind het "koelhoudvermogen" niet echt super, in vergelijking met een koelbox dan.

Peter, de tip van de bevroren flessen werk inderdaad goed. Ben zelf aan het twijfelen tussen een koelbox op gas of met snoer (of beide). En dan eventueel aansluiten op een accu of zonnepaneel.
Kan je alleen niet helemaal volgen met de coleman benzine lamp? Werkt deze dan als een generator :roll:


Groeten,

Erik
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Jan Peter Teerling

27-03-2008 14:29

Erik,

Je zet het zonnepaneel voor een Coleman lamp en het werkt ook prima.

Foodbag van JRC heb ik ook, in het 'koel' gedeelte zit alles (Coleman brander,fluitketel etc.) behalve eten/drinken om koud te houden. Om echt dingen koud te houden moet het dubbelwandig en geïsoleerd zijn.

De meeste koelboxen die op gas kunnen zitten ook snoeren aan voor 220v en 12v. Onderweg dus op 12v op plaats van bestemming op gas. Met zo'n groene gasfles kun je makkelijk een week doen.

@Gradus,

Hoeveel ik meeneem op een sessie? Standaard te veel..Beter mee verlegen zitten,dan om verlegen zitten.
Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

27-03-2008 15:30

Tip !
Wat betreft dat koud houden van je DRINKEN, draai je de dop op de fles, steekt hem in een plastic draagtas en legt hem vooraan in het ondiepe
I love Carp
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

27-03-2008 15:59

Marijn,
Dat werkt wel bij een watertemperatuur van laat zeggen minder dan 10 graden alleen dan is het buiten vaak net zo koud haha. Als het in de zomer 25-30 graden is, met een watertemperatuur van richting de 15-20 (zeker in ondiepte) is het drinken nog niet echt verkoelend.

Peter,
Bedankt voor de uitleg, nu is het duidelijk. Heb nog een vraag wat voor soort/type zonnepaneel heb je nodig voor een koelbox van ongeveer 30-40liter? Qua sterkte dan.

Groeten Erik
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Jan Peter Teerling

27-03-2008 16:32

Kwestie van proberen Erik, kan ik je zo niet zeggen. Het paneel dat ik gebruik:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Andre Bijl
Berichten: 35
Lid geworden op: 31-12-2004 15:27
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-03-2008 19:20

Wim,

Zelf heb ik deze van coleman:
http://www.qvist.nl/AA%20ADVERTENTIES/Coleman%20steel%20belted%20coolers.jpg (de groene)

Een andere groene van IGLOO
http://www.igloocoolers.nl/index.php?a=webshop&cat=205
Is ook in een kleinere maat leverbaar.

Veel andere coolers in het groen zijn er niet.

André
http://www.smart-indicators.eu
Carp Tackle Websop and Innovaiting Products
Plaats reactie