Vraag: Hoe controleren "kwaliteit" accu's voerboot


Plaats reactie
Richard Mosch
Berichten: 34
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Gorinchem

16-01-2008 23:23

Weet iemand nog een betrouwbare manier om 12V accu's voor een voerboot te controleren.
Behalve uiteraard alleen de spanning meten over de polen.
Beschik zelf niet over een boot, en kan er geen motor een paar uur op laten draaien.

Waarom de vraag: Beschik over een behoorlijke hoeveelheid 12V blokken die uitgewisseld zijn op mijn werk. Dit is veelal prefentief onderhoud van accu's die onder spanning liggen en alleen moeten aanspreken bij uitval van apparatuur. Zowat alle accu's geven nog steeds de verwachte 12-13V aan.

Als ik de blokken goed kan controleren dan wil ik die voor hele schappelijke prijs van de hand gaan doen.

Reden ik wil in de toekomst zelf ook een voerboot(je) aanschaffen.
Accu's zoals ze standaard in veel voerboten zitten heb ik dan al.

Groeten.
Gerrit v Schalm
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-10-2007 21:02
Locatie: Hoogland

17-01-2008 17:22

Richard de beste manier is met een accu tester maar die heb je niet in je bezit

Wat redelijk betrouwbaar is, is de accu opnieuw (goed) opladen, dan sluit je een lamp van 12V 55 Watt (koplamp auto) daar van is het Amperage , 4.5 Ampere wanneer de accu 7 Amp/uur is zal hij ongeveer 1.5 uur branden bij een goede accu , maar wanneer hij bij jou een goed uur brand mag je ervan uit gaan dat de accu nog goed is

Meet de spanning ook na een half uurtje is deze lager dan 10,5 Volt ga er vanuit dat deze naar zijn grootje is

Wanneer je bij een opgeladen accu 12-13 Volt meet wilt zeker niet zeggen dat de accu goed is ,want dat is onbelast en dat is een onbetrouwbare meting

Wat je ook moet doen in de winter maanden is de accu regelmatig opladen , het beste is natuurlijk onder een druppel lader zetten

Mvg Gerrit
Leuk dat vissen alleen ik kom tijd te kort
Richard Mosch
Berichten: 34
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Gorinchem

18-01-2008 08:36

Bedankt voor de tip, ga ik in ieder geval proberen. Laat wel weten hoe de resultaten zijn.

Hmm word dan nog een heel karwei om die +- 30 stuks accu's te controleren. Zal ik ook eerst nog een lader moeten aanschaffen. Kan ze momenteel zelf niet onder spanning zetten om regelmatig bij te laden.

Denk dat ik maar iemand kan gaan zoeken die hele partijen wil overnemen i.p.v. ze per vier aan enklingen aan te bieden.

Ben benieuwd naar meer tips, tevens naar tips over mogelijke geintereseerden of mensen die een ander goed idee hebben waar ik ze kwijt kan ((uiteraard "grof" vuil of via officiele verwijder kanalen op mijn werk al overwogen).

Groeten
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-01-2008 08:58

Hoeveel Ampere zijn ze ?,
als ze 12 A zijn is het best interessant om ze per stuk te gaan verkopen. Geeft een stuk meer capaciteit vergeleken met de standaard 7 Ampere die bij de meeste boten zitten.
Heb zelf ook wel eens 12 A gekocht voor niet teveel, moest enkel lang zoeken om de juiste contra stekkers te vinden om alles origineel te houden.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-01-2008 21:25

Heren,

Ik wou ook dekwaliteit van mij loodaccu's meten,na enig tijdje zoeken kwam ik uit op een ultramat 12 van graupner,met deze lader kan zowel lood accu's laden en ontladen en dan de geladen/ontladen amperage aflezen,het voltage van de accu en de laadtijd word ook bijgehouden en deze slaat automatisch af als de lood accu vol is,dus nooit meer overladen.
Verder kan je er ook je nicd cellen (zenderpacks) laden en werkt hij op 12 volt dus aan de waterkant kan je op een degelijke accu alles laden.

hier de handleiding: http://www.graupner.de/fileadmin/downlo ... t12_NL.pdf

En hier een foto ervan:
https://www.rcspeedworld.nl/productinfo/24466/

mvg

viktor
Richard Mosch
Berichten: 34
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Gorinchem

20-01-2008 10:18

Bedankt voor de tips,

Denk dat ik e.a. even onderschat heb. Mijn idee was om de accu's (meeste 12V 7Ah) na testen voor een bedrag rond 4-5 euro te kunnen verkopen. Als ik alleen al wat testers moet aanschaffen en dan de tijd die ik er in moet stoppen ben ik aan het einde van de rit waarschijnlijk alleen een test apparaat / lader rijker. En een heleboel uren armer.
Kan beter krantewijk beginnen.

Tot nu toe heb ik de accu's gratis weggegeven. En er is iemand die ik destijds een hele zwik heb meegegeven om te kijken of er in andere kant van Nederland interesse voor is.
Heeft iemandnog suggesties om ze ergens in grote hoeveelheiden voor zo'n prijsje te kunnen aanbieden?

Tot zover bedankt voor alle reacties. Tegen de tijd dat ik een voerbootje zelf heb aangeschaft weet ik in ieder geval wat ik er extra bij moet aanschaffen t.a.v. de accu's.
Plaats reactie