Welke dyneema ?


Plaats reactie
kristof schevernels
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-09-2002 02:00

31-12-2002 14:34

Daar ik overweeg om binnenkort dyneema of fireline als hoofdlijn te gaan gebruiken, wilde ik graag weten wat jullie positieve en negatieve ervaringen zijn met dyneema/fireline en met welke dyneema/fireline (merk, diameter, treksterkte, kleur, zinkend/drijvend, prijs, ...) jullie vissen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
kristof schevernels
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-09-2002 02:00

07-01-2003 09:51

Heeft er niemand enige ervaring met bovenvernoemde lijnen ? Ik hoor het anders graag.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

07-01-2003 12:02

Beste Kristof,

Heb afgelopen jaar met een merkloze dyneemalijn gevist en dit beviel prima. Ik peins er niet over om weer terug te gaan naar nylon. Wegens de aanschaf van nieuwe molens dit jaar ook gelijk maar nieuwe dyneema (shimano) gekocht. Is niet goedkoop (zo rond de € 80 voor 1000 meter), maar is wel erg fijn spul.

Het is het hier op het board al heel vaak gezegd, maar het kan nooit genoeg gezegd worden... Bij het vissen met gevlochten lijnen moet je een aantal dingen in acht nemen:
- safetysysteem gebruiken
- liefst een weerhaakloze haak gebruiken
- een stuk tube of een stuk leadcore boven
je lood om beschadigingen te voorkomen
- niet proberen met je vinger je lijn te
stoppen als je ingooit (auw!)

Gr. Martijn
Peerke Verhappen
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: Gemert

07-01-2003 23:08

ik vis nu met de dyneema van sufix, de herculine. Dit is een ronde lijn die groen kleurig is. het is een lijn die zeker zijn geld waard is want ik geloof dat je voor 300 meter iets van 40 euro betaald.

groete peer
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-01-2003 09:42

Kristof,
Ik zelf vis nu iets van 3 jaar met gevlochten lijn. Ik vind het prettiger vissen als met nylon maar dat is ook persoonlijk. Er staan op dit board diverse discussies over het al dan niet gebruiken van gevlochten lijnen (gebruik de zoekfunctie). Ikzelf vis met een merkloze gevlochten lijn maar dat ga ik de volgende keer niet weer doen, deze drijft namelijk en is platter als een dubbeltje. Deze lijn ondervind veel weerstand door de open structuur, de platheid van de lijn en de te dikke diameter. Het grote voordeel van deze lijn is de prijs, rond de 50 euro per 1000 meter.
Één van mijn vismaten heeft in het afgelopen jaar met cortest van cormoran gevist en heeft tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met deze lijn, ik zit eraan te denken om ook deze lijn aan te schaffen. Ik zal dan kiezen voor een trekkracht ergens tussen de 10 en de 15 kg.
Ik weet trouwens niet zeker of deze zinkt.... iemand?
mvg Rob
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

08-01-2003 22:05

http://www.totalfishing.nl/Winkel-groot ... yneema.asp

ontvang binnenkort een rol 300 m
shimano 30/00 antares via abbonnee op karperwereld.

heb nu nog geen ervaring met dynema!
(webwizzard voor rigs enkel)
Christian Roffel
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Emmeloord

21-01-2003 00:01

Heb de gevlochten lijn van cormoran gehad heb hier slechte ervaring mee gooit snel pruiken. Vis nu met een gevlochten lijn van fox deze bevalt heel goed hij is wat dikker je spoel niet te vol (ook weer in verband met pruiken) en dan kun je met de juiste hengels nog wel worpen van 120 meter of meer halen. De fox lijn is een zinkende lijn. Het grote voordeel van gevlochten lijn is dat de dril veel direkter is soms is dat wel eng want je voelt precies wat de vis doet. Ook de beet registratie is een stuk beter zeker op grote afstanden. Maak bij gebruik van een gevlochten lijn altijd gebruik van een lange tube (minimaal 70 cm. liefst nog langer een mtr). Zorg dat je onderlijn altijd een lagere trekkracht heeft als je hoofdlijn bij lijnbreuk zal je onderlijn als eerste naar de knoppen gaan. Als je bij opstakels vist is het verstandig om een voorslag van nylon (70/00 MM)te gebruiken dit is schuur vaster als gevlochten lijn. Doe maar eens een test trek maar eens een stuk nylon met een ruk langs een stenen muur en doe dit ook maar eens met een stuk gevlochten lijn de gevlochten lijn knapt als eerste. Ik zweer bij gevlochten lijn je moet er eerst weer mee leren vissen maar ik wil niet meer anders.

groeten chris
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

21-01-2003 00:28

Beste Kristof,

Bedenk wel dat dyneema simpelweg moorddadig is bij verkeerd gebruik, daarom:

- prent de aanwijzingen van Martijn (wel done!) in je hoofd.
- sla niet aan bij een volle run maar laat de lijn strak lopen en begin dan met drillen.
- is de vis onder de kant gelijk slip losser draaien en met vinger op de spoel afdrillen.
- nooit gebruiken bij veel obstakels.

Kortom in mijn ogen is het enige voordeel van dyneema een snellere beetregistratie op grotere afstanden. En dat met zoveel nadelen... Bedenk goed waar je aan begint !!

Mvg Niels
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

21-01-2003 23:59

daar gaan we weer!!!!
waarom is dyneema moordadig?
en waarom niet bij obstakels vissen?

en wel vissen met amnesya zeker bij obstakels?...waardoor de vis meer kans heeft om erin te komen vanwege de rek.

en dacht je nu echt dat de vis met 30a35a40 100ste wel los kwam,als die in de takken versrikt zit??? ik dacht het niet.

en waarom de slip pas lichter zetten als die onder de kant komt???

dyneema heeft geen rek....dus je moet je slip zo en zo al lichter zetten en eventueel af remmen met je vinger.

er is trouwens keuze zat aan gevlochten lijnen... heb er ook een hoop getest.
en mijn favorieten gevlochten lijn is berkley fireline...het is in het begin zeer stug en blijft drijven..maar dat is na een paar keer vissen weg....tip hiervoor is,een backlead van een gram of 10 en eventueel toplood.

en aanslaan moet je zeker niet doen!!!
de kans is dan zeer groot dat je de haak uit z'n bek slaat!!

een betere beet regristatie heb je zeker op de lange afstand,en is slaan dus ook overbodig,omdat je direkt kontakt heb met de vis.
nu zie ik het nut niet van aanslaan van een vis op 200 meter,met nylon ook niet...want die vis haakt zich zelf wel door de enorme spanning op de lijn...test dit maar eens met je bootje op zo'n afstand en je zal voelen wat een tegen druk je heb ondanks je slappe lijn op/in het water.
en laat je maat maar eens je lijn strak draaien..je zal zien dat die wel 4 keer vol in je hengel staat om je lijn strak te krijgen zonder dat jij wat voelt.

waar iemand mee vist,nylon/dyneema moet de persoon helemaal zelf weten.ieder zijn meug

met al jaren vissende dyneema groet
kristof schevernels
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-09-2002 02:00

22-01-2003 12:18

Gisteren had ik nog een lange discussie met een vismaat over het gebruiken van een gevlochten hoofdlijn voor het vissen op een zo goed als obstakelvrij water van 4 hectaren. Belangrijk om te vermelden is ook dat de hengeldruk er zeer hoog is en dat er bijgevolg veel dressuur is met dalende vangsten tot gevolg. Langs de oever van dit water bevinden zich een aantal struiken en bomen die deels in het water staan en hangen. Er zijn dus enkel obstakels aanwezig langs de oever en niet op open water.

Volgens mijn vismaat had het gebruiken van een gevlochten hoofdlijn op een afstand van 70 meter om alzo gevoeliger (bijna geen rek ten opzichte van nylon) te vissen totaal geen nut en was het zelfs visonvriendelijk. De laatste maanden constateer ik echter dat ik op deze afstand van 70 meter wel kleine aanbeetjes en oplopers krijg maar dat er helaas in 90% vd gevallen geen run volgt. Ik vis zeer gevoelig en scherp maar slaag er niet in om een run uit te lokken.

Ik heb reeds een aantal verschillende rigs (stiffrigs, combi-rigs, ...) geprobeerd zonder merkbaar beter effect. Op dit moment vis ik nog met nylon maar ik wil overschakelen op dyneema omdat ik dan nog directer en gevoeliger vis. Re rek van het uistaand nylon zorgt er volgens mij namelijk voor dat de vis de rig en eventueel zelfs het lood kan verplaatsen zonder dat ik daar op de oever ook maar iets van merk.

Levert het gebruik van een dyneema-hoofdlijn een meerwaarde of heeft dit op deze niet of nauwelijks effect ?

Ik hoor jullie mening graag !

Mvg
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

22-01-2003 14:08

Ik zou zeggen: kijk eens naar dandere discussies over dyneema Kristoff. Als ik hier weer mijn visie ga geven dan krijgen we alleen maar meer zinloze reply's omtrend de discussie van het al dan niet inzetten in het algemeen van gevlochten lijnen. Ik zelf zou het wel gebruiken maar dat komt mede doordat ik het altijd gebruik. Ik heb overigens ook redelijk goede ervaringen met de Rozemeijer lijnen en met Spiderwire, tijdens het snoeken.

mvg Rob
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

22-01-2003 17:19

Beste Donald,

Goed lezen blijft moeilijk.... Er staat nl. bij VERKEERD gebruik is dyneema moorddadig en daar neem ik geen letter van terug. En over het vissen bij obstakels: Waarom knoopt het merendeel gelijk een voorslag op z'n lijn terwijl dit in veel gevallen niet nodig is, zelfs op Du Der heb ik nog nooit een voorslag gebruikt en toch gewoon m'n vissen gevangen. Terwijl (bijna) iedereen z'n bek openviel als ik zei zonder voorslag te vissen. In mijn ogen moet je alleen een (quicksilver) voorslag gebruiken als je met mossels te maken hebt en anders niet.

Maar je hebt gelijk: iedereen moet zelf weten waar hij of zij mee vist maar dat betekent niet dat het daar zomaar mee eens ben.

Mvg Niels
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

23-01-2003 20:19

dit is ook niet tegen jou persoonlijk bedoeld

maar stonden leuke hoofdstukken in die ik ff wilde aanhalen die ik persoonlijk wel belangrijk vondt.
omdat gezeik van welles niettes een beetje uit de wereld te helpen.
en wat iemand er mee doet moet die zelf weten
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

24-01-2003 21:38

Beste Donald,

Zo vat ik het ook absoluut niet op. Maar ik wilde Kristof er wel opwijzen dat dyneema niet dé oplossing is voor alle problemen. Dyneema heeft 1 superieure kwaliteit t.o.v nylon en dat is een snellere/betere beetregistratie, maar vergt meer drilkwaliteiten van iemand dan nylon. Simpelweg omdat dyneema geen mm rek bezit. Ieder foutje wordt genadeloos afgestraft en dat is meestal niet echt in het voordeel van de gehaakte karper. Je kent het (helaas) wel: uitgescheurde haken, blauwe bekken en vloekende vissers...

Maar die laatste vind ik het probleem niet zo... :smile:

Denk dat Kristof er beter aan doet om op dresuurwateren afwijkende aassoorten, stekken en tijden te gebruiken dan de rest. Denk bijv. maar eens aan de 'method' en dan moet je die brasem of voorn maar op de koop toe nemen want als die karper je schepnet in glijdt denk je daar echt niet meer aan.

Mvg Niels

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Niels Hofman op 2003-01-24 21:48 ]</font>
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

25-01-2003 12:12

kristof ,

vis zelf met fireline vanaf het moment dat het op de markt kwam en zou niet anders meer willen het heeft vele voordelen tegenover nylon.
gebruik zelf de 20 ponds versie .
het vist inderdaad heel anders dan nylon maar daar ben je na een paar vissen zo aan gewend.

dus gewoon kopen.

niels ,
bij verkeerd gebruik is nylon nog dodelijker dan gevlochten.
terwijl ik aan het opruimen was op orient kreeg ik een vreemde aanbeet wat bleek ,
had een schub in me lijn met zeker 600 meter nylon inclusief piepschuim ballen om de lijn van de bodem af te houden.
heb deze vis van ze troep ontdaan en zwom weer vrolijk weg , dus had ie erg veel geluk dat ie in mijn gevlochten was gezwommen.

gr. ruud
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

25-01-2003 12:16

uitgescheurde haken is ook vaak een oorzaak van botte haken,die niet genoeg vlees pakken in de bek waardoor de haak gaat snijden en achterlijk zwaar afdrillen van de vis als of ze op de pier van hoek van holland staan om een gul over de keien op de kant te krijgen.

en dat afdrillen is ook een vak appart,wat menig visser niet echt onder de knie heeft
en van mij zeker niet met gevlochten lijnen moeten gaan vissen.

wat een hoop vissers vergeten is,dat je arm het verlengde van je hengel is.
dus als de vis zo'n run neemt dat die helemaal uit z'n dak gaat moet je dus meewerken met je arm,waardoor je dus een groot percentage van die klap opvangt...dus niet die hengel in je lies en de vis tegen houden.
gevlochten lijn vissen was voor mij in het begin ook zeer wennen.
ben eerst met 1 hengel gaan testen met dyneema in een water wat zeer makkelijk is wat jij ook zeker kent aangezien je ook uit delft komt{dh}
dus ik mijn hengel uitvaren,voeren je kent het wel.
dus toen ik mijn eerste vis ving op dyneema wist ik niet wat mij overkwam.....al die klappen op je hengel alsof je die vis onder je top had zitten....terwijl je die vis op 200 meter heb zitten.
en mijn fout was dus ook dat de slip te zwaar stond....maar wat ik zeer snel doorhad in die zelfde dril..ik dacht dit gaat fout,maar dus niet gelukkig..slip lichter gezet en de spoel met mijn vinger afgeremd met gevolg de vis op de kant.
ben dus na gaan denken wat ik met die lijn moest.
en kwam snel tot de conclusie dat je zeker de vis niet zwaar af moet drilen als het niet nodig is en dat je niet met 3 1/2 ponds stugge poken moet gaan vissen,maar met een hengel met een soepele top,maar ook een redelijke ruggegraat(body).
maar na die jaren vissend met dyneema kwam ik persoonlijk tot de conclussie........voor mijn geen nylon meer...ik voel nu wat de vis precies doet met gevlochten lijn onder water.kop schudden draaien etc.dit voel je zeer goed op je top

de conclusie van dit verhaal is dus ook dat deze lijn zeker niet voor de visser is bestemd met weinig dril ervaring oftewel denk goed na voordat je ermee begint en doe eerst een paar jaar ervaring op met nylon

p.s geef hier geen antwoorden op zoals,je beschadigd de vis ermee en is dodelijk en dat soort onzin. als je met dyneema geen ervaring heb



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: donald stevens op 2003-01-27 21:13 ]</font>
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

18-03-2003 11:52

hebben jullie helemaal geen last bij het uitvaren dan? want Dyneema drijft toch en als er dan een beetje wind aanwezig is dan lijkt me dat niet echt prettig.
Of hebben jullie allemaal de zinkende-versie?

mvg. Gerben lievers
Gebruikersavatar
jos van Elburg
Berichten: 71
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: Landgraaf

22-03-2003 12:01

Ik zal kort wat inisde informatie geven. Ik werk bij DSM-HPF , als development engineer, de maker van de dyneema vezel. De vislijn zelf wordt echter nog bewerkt door de producent b.v. Berkley. Zelf heb ik op 2 spoelen de lijn zitten, maar ik gebruik deze alleen indien ik in de buurt van zware opstakels vis. De eigenschappen van de lijn samen met de kwaliteiten van de visser bepalen uiteraard of de gebruiker deze wel of niet waardeert. Feit is dat een gecoate dyneema lijn (die zinkt)zijn grote voordelen ietwat verbegt. De sterkte-diameter verhouding neemt namelijk negatief af. De lijn wordt met namen verkocht aan landen waar gevist word op roofvis vanuit booten. Voor lange afstand vissen is het drijvend vermogen namelijk een nadeel, dus ook met het uitvaren van een boot. Echter groot voordeel is dan weer als je op 200ntr vist dat je maar enkele meters zer hebt, terwijl je met nylin dan tientallen meters rek hebt. Op korte afstand is de kans op uitschieters etc hoger bij Dyneema, wat een ervaren visser uiteraard kan compenseren. Feit is dat Cruijff hier weer gelijk heeft: elk nadeel heeft een voordeel. Het is een kwestie van afwegen en nog meer van uitproberen- van nylon naar dyneema wisselen vergt een hele opschakeling, groter dan van een 1,5lbs hengel naar een 3,5 lbs hengel om een vorbeeldje te geven. :smile: veel succes ermee.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

22-03-2003 12:02

let er wel op dat je een langere tube gebruikt zodat de vis ziesch niet kan verwonden aan die "scherpe" draad. gebruik minstens een cm of 60 á 70.

niet alleen de vis kan zich verwonden. Ook jij zelf. Als je een keertje flink wil uithalen met die lijn kan je een flinke snee in je vinger hebben. En dat is niet fijn. Je kan de komende tijd niet ver meer gooien.

Ik heb het dus ook een tijdje geprobeerd met die blauwe dyneema. maar ik heb hem na een paar keer vissen weg gedaan. Ik gebruik nu (af en toe) fire line. Deze is een stuk minder scherp, en er zit een dun beschermlaagje over (die overgens na een 30 tal binnendraaien wel ongeveer weg is.)

Ik gebruik dus meestal nylon.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Plaats reactie