4500B nylon opvulringen onder spoel.


Plaats reactie
Willem van den Heetkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 13-07-2005 11:17

19-09-2007 08:27

Laatst mijn lijn vernieuwd dus spoelen eraf viel me op dat er bij de ene molen 3 grijze kunstof (nylon?) opvulringen onder de spoel zaten op de as en bij de andere molen maar 2. Hoeveel horen er onder te zitten heb ook het idee dat de molen met 3 net iets minder opspoeld loopt een beetje taps naar boven toe af. En doet dit verder iets af aan de werking van je slipafstelling? Weet dat de opspoeling niet optimaal is bij de Shimano 4500B maar heb wel het idee dat het op de ene molen net iets mooier erop ligt.
K. van den Herik

19-09-2007 08:41

0.

Kan je je lijn nog eens draaien.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-09-2007 10:29

Willem is afhankelijk hoeveel nylon je op je spoel wil hebben, niet meer en niet minder.. Als je atlijd aan kantvissen doet is het onzin iedere keer 400m opte spoelen als je 300 meter nooit gerbruikt. Daar zijn ze voor bedoeld..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2007 10:49

Opvulringen die de spoel zelf ondieper maken zodat je minder lijn opspoelt. Bestaan die nog? Die zijn overbodig. Waren bedoelt om bij plastic spoelen de druk van mono op te vangen. Anders bestond het gevaar op scheuren van de spoel. Je kan net zo goed een gevlochten backing gebruiken of zelfs een nylon kous. Ik gooide die dingen daarom altijd in de vuinisbak. Moderne plastic spoelen zijn sterker en bij aluminium spoelen is het al helemaal niet nodig. Die laatste zijn sterk genoeg om de druk op te vangen. Wel grappig dat de werkelijke functie zo slecht bekend is. Ook bij de winkelier hoor. En natuurlijk is de 2e functie om minder lijn op te hoeven spoelen.

In dit geval worden echter vlakke opvulringen onder de spoel bedoelt. Deze bepalen de hoogte van de spoel op de as. Inderdaad kun je daar een taps opspoelende lijn mee corrigeren door meer of minder ringen te plaatsen. Dat is de functie van meer ringen. Verschillende lijndiameters vragen namelijk om een verschillende hoogtes van de spoel op de as. En zoals Klaas aangeeft moet je minimaal één ring houden om de spoel goed te laten slippen. Als je ringen te weinig hebt, even naar de winkel gaan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

19-09-2007 12:13

je bedoeld dat grafiet grijze ringetje om je as 2 stuks moeten erop minder of mer wordt drama opspoelen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2007 12:34

Lees je wel Yuri?

Of controleer jij alle Shimano producties met alle mogelijke lijndiameters?

Is helemaal geen algemeenheid!

Vraag me toch af waarom ik nog mijn best doe zo nauwkeurig mogelijk in leesbaar NL met de nodige details te antwoorden. :-?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Willem van den Heetkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 13-07-2005 11:17

19-09-2007 14:19

Yuri Monster schreef:je bedoeld dat grafiet grijze ringetje om je as 2 stuks moeten erop minder of mer wordt drama opspoelen


Deze bedoel ik inderdaad de ringetjes op je as die onder de spoel zitten.
Bedankt voor je reactie.

Gr. Willem.
Willem van den Heetkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 13-07-2005 11:17

19-09-2007 14:21

Kees Ouwehand schreef:Opvulringen die de spoel zelf ondieper maken zodat je minder lijn opspoelt. Bestaan die nog? Die zijn overbodig. Waren bedoelt om bij plastic spoelen de druk van mono op te vangen. Anders bestond het gevaar op scheuren van de spoel. Je kan net zo goed een gevlochten backing gebruiken of zelfs een nylon kous. Ik gooide die dingen daarom altijd in de vuinisbak. Moderne plastic spoelen zijn sterker en bij aluminium spoelen is het al helemaal niet nodig. Die laatste zijn sterk genoeg om de druk op te vangen. Wel grappig dat de werkelijke functie zo slecht bekend is. Ook bij de winkelier hoor. En natuurlijk is de 2e functie om minder lijn op te hoeven spoelen.

In dit geval worden echter vlakke opvulringen onder de spoel bedoelt. Deze bepalen de hoogte van de spoel op de as. Inderdaad kun je daar een taps opspoelende lijn mee corrigeren door meer of minder ringen te plaatsen. Dat is de functie van meer ringen. Verschillende lijndiameters vragen namelijk om een verschillende hoogtes van de spoel op de as. En zoals Klaas aangeeft moet je minimaal één ring houden om de spoel goed te laten slippen. Als je ringen te weinig hebt, even naar de winkel gaan.

Groet, Kees


Bedankt voor je reactie heb me vraag misschien niet helemaal juist gesteld, maar bedoel de ringetjes op je as die onder de spoel zitten.

Gr. Willem
Willem van den Heetkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 13-07-2005 11:17

19-09-2007 14:23

Martijn Nederpel schreef:Willem is afhankelijk hoeveel nylon je op je spoel wil hebben, niet meer en niet minder.. Als je atlijd aan kantvissen doet is het onzin iedere keer 400m opte spoelen als je 300 meter nooit gerbruikt. Daar zijn ze voor bedoeld..


Bedankt voor je reactie heb me vraag misschien niet helemaal juist gesteld, maar bedoel de ringetjes op je as die onder de spoel zitten.

Gr. Willem
K. van den Herik

19-09-2007 15:29

http://www.smartreading.nl/

Denk dat we wel korting krijgen, ken de eigenaar.

En voor erbij. Bar is aanwezig.


http://www.smartreading.nl/nederlands/i ... arttyping/

http://www.mariskahulschertrainingen.nl/index.php

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2007 16:31

Ahum,

Kees Ouwehand schreef:In dit geval worden echter vlakke opvulringen onder de spoel bedoelt. Deze bepalen de hoogte van de spoel op de as. Inderdaad kun je daar een taps opspoelende lijn mee corrigeren door meer of minder ringen te plaatsen. Dat is de functie van meer ringen. Verschillende lijndiameters vragen namelijk om een verschillende hoogtes van de spoel op de as. En zoals Klaas aangeeft moet je minimaal één ring houden om de spoel goed te laten slippen. Als je ringen te weinig hebt, even naar de winkel gaan.

Groet, Kees


De ringetjes op de as onder de spoel. Kunnen er dus 1, 2, 3 of wellicht 4 zijn afhankelijk van de lijndiameter. Bovendien werkt Shimano met een bepaalde tolerantie bij de productie en is de ene molen niet op de micrometer gelijk aan de andere. Pfff. :cry:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

19-09-2007 17:48

zeg ik: Paul Rullezzz Enne Mariska ook .

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-09-2007 18:13

Kees Ouwehand schreef:Ahum,

Kees Ouwehand schreef:In dit geval worden echter vlakke opvulringen onder de spoel bedoelt. Deze bepalen de hoogte van de spoel op de as. Inderdaad kun je daar een taps opspoelende lijn mee corrigeren door meer of minder ringen te plaatsen. Dat is de functie van meer ringen. Verschillende lijndiameters vragen namelijk om een verschillende hoogtes van de spoel op de as. En zoals Klaas aangeeft moet je minimaal één ring houden om de spoel goed te laten slippen. Als je ringen te weinig hebt, even naar de winkel gaan.

Groet, Kees


De ringetjes op de as onder de spoel. Kunnen er dus 1, 2, 3 of wellicht 4 zijn afhankelijk van de lijndiameter. Bovendien werkt Shimano met een bepaalde tolerantie bij de productie en is de ene molen niet op de micrometer gelijk aan de andere. Pfff. :cry:

Groet, Kees


Kees,

Hoe bepaal je of er een ringetje bij of af moet? ben door de griep en medicijnen niet helemaal scherp..... zeg gerust slap....
Wanneer weet je of er een ringetje tussen moet, is er een misschien ook een bepaalde lijndikte?

Groet

Edward
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-09-2007 19:06

dacht dat het slipplaatjes waren kan me sterk vergissen hoor, maar volgens mij wel..
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2007 19:22

Edward,

Merk dat de verkoudheid je niet helder laat denken. Als je er even over nadenkt wijst het zich vanzelf. Met dun of dikker nylon weet ik niet hoe dat uitpakt. Ik kijk meestal hoe de lijn opspoelt. Maar ik vermoed 1 bij dunne lijnen.

1. Taps aflopend naar de slipmoer, moet de spoel ietsje zakken. Ringetje minder.

O|>|

2. Taps aflopend naar het molenhuis, moet de spoel ietsje omhoog, Ringetje erbij.

O|<|

Slipschijven zitten doorgaans in de spoel. Maar dat ringetje eronder doet wel mee.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 19-09-2007 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-09-2007 19:24

Ah kijk kees heb ik weer wat geleerd :D
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2007 19:27

Ha Kenny,

Ik hoop dat Willem er wat aan heeft. Maar die zal wel tevreden zijn met 2 ringetjes. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Willem van den Heetkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 13-07-2005 11:17

20-09-2007 07:55

Kees Ouwehand schreef:Ha Kenny,

Ik hoop dat Willem er wat aan heeft. Maar die zal wel tevreden zijn met 2 ringetjes. :wink:

Groet, Kees


Zeker ben weer wat wijzer geworden. Bedankt voor jullie wijze woorden.

Groet Willem.
Plaats reactie